کد خبر: ۳۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان:
مرجان شاکری با اشاره به اینکه کرمان اولین استانی است که از سموم سنواتی کلره پاک شد، تصریح کرد: قاعدتا در بحث پسماندهای کشاورزی ضعف هایی وجود دارد و وقتی قطب کشاورزی هستیم نیاز به یکسری کارهای ترویجی و آموزشی است.

کرمان غبارخیزترین استان کشور/برترین استان کشور در مدیریت پسماند ویژه کشاورزی هستیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان اولین استانی است که از سموم سنواتی کلره پاک شد، تصریح کرد: قاعدتا در بحث پسماندهای کشاورزی ضعف هایی وجود دارد و وقتی قطب کشاورزی هستیم نیاز به یکسری کارهای ترویجی و آموزشی است.

به گزارش ایسنا،مرجان شاکری با اشاره به اینکه محیط زیست ابعاد بسیار گسترده و وظایف سنگینی دارد، اظهار کرد: کنترل مناطق تحت مدیریت، نظارت بر کار صنایع آلاینده و بررسی و پایش صنایع، پایش پسماندهای بیمارستانی و ... از وظایف محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه یک پارک ملی، ۱۱ منطقه حفاظت شده، چهار پناهگاه حیات وحش و چهار منطقه شکار ممنوع در استان کرمان داریم که مدیریت آن با محیط زیست است تصریح کرد: برای جلوگیری از تخلفات شکار و صید، حفاظت از این مناطق و گونه های جانوری تمام تلاش خود را می کنیم و همکاران محیط بان ما زحمات زیادی متحمل می شوند.

شاکری بیان کرد: در حوزه صنایع مجوزهایی که صادر می شود باید با هماهنگی محیط زیست صورت بگیرد و پایش صنایع برای اینکه آلایندگی نداشته باشند، جزو وظایف سازمان محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان در ادامه درباره ریزگردها اظهار کرد: محیط زیست مسئله کاملا فرابخشی است و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در استان سبب شده در بسیاری از نقاط فضای سبز از دست رفته و تبدیل به کانون های ریزگرد شوند.

وی با اشاره به اینکه براساس بررسی های سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته مشخص شد کرمان غبارخیزترین استان کشور و کویر لوت یک کانون ریزگرد است تصریح کرد: رایزنی هایی برای اختصاص بودجه به استان با همکاری مدیران ارشد در سال گذشته صورت گرفت و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان وارد استان شد که بیشترین سهم به منابع طبیعی شمال و جنوب برای جلوگیری از گسترش کانون ها یا تثبیت کانون های شناسایی شده اختصاص یافت

شاکری با اشاره به اینکه محیط زیست وظیفه نظارتی و تشخیصی دارد و دستگاههای اجرائی باید برای مقابله با ریزگردها عمل کنند گفت: شناسائی کانون های ریزگرد و مشخص کردن میزان بار آلودگی در هر شهر از وظایف محیط زیست است.

وی افزود: سهم استان در محیط زیست برای مقابله عددی نزدیک به ۸ میلیارد تومان برای ساخت آبشخور در مناطق تحت تاثیر خشکسالی و یا کشت گونه های گیاهی در مناطق تحت مدیریت است.

شاکری دربار مالچ پاشی تصریح کرد: با توجه به اینکه مقرراتی تعیین شده که مالچ های استفاده شده از محیط زیست مجوز دریافت کند و سال گذشته فرصت محدود بود و بدون گرفتن مجوز کار در سطح کشور کار انجام شد.

وی با اشاره به اینکه میزان اثرگذاری مالچ پاشی را باید از منابع طبیعی سوال کرد، بیان کرد: مشکلات زیست محیطی یک شبه به وجود نیامده و همه مشکلات این حوزه در سالیان زیادی به دلیل مدیریت های اشتباه و مشکلات اتفاق افتاده و شرق استان را باید مستثنی کنیم؛ به دلیل قرار گرفتن در کریدور کویر لوت و وزش بادها که این مشکلات هم مربوط به دیروز و امروز نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه سکونتگاه ها و مطالبات مردمی افزایش پیدا کرده و باید به آنها احترام بگذاریم، اظهار کرد: دستگاه های پایش کیفی هوا در فهرج، ریگان و بم مستقر است، در جنوب در کهنوج، در کرمان دو ایستگاه و در زرند یک ایستگاه داریم.

وی افزود: امسال برای شهرستان های راور و انار که بیشترین گرد و غبار را داشتیم نیز دو ایستگاه نصب می شود و با مصوبه هیئت دولت شرکت مس باید برای رفسنجان یک و برای شهربابک دو ایستگاه خریداری کند و در سیرجان نیز شرکت صنعتی معدنی گل گهر این وظیفه را عهده گرفته است که با نصب ایستگاه های جدید، بیش از ۱۰۰ در نصب ایستگاه ها رشد خواهیم داشت.

شاکری تصریح کرد: شاخص کیفی هوا باید براساس پیاده سازی ساعات متوالی داده ها سنجیده شود و شاخص به ما می گوید کیفیت هوا چگونه است و هرگز به صورت لحظه ای اظهار نظر نمی شود زیرا شاید دستگاه از یک طوفان لحظه ای متاثر شده باشد.

وی تاکید کرد: درخواست ما از مردم این است فقط به گزارشاتی که از سوی محیط زیست منتشر می شود، توجه کنند زیرا سلامت مردم اولویت اول همکاران ماست و در این زمینه تعارف ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در ادامه درباره ساماندهی پسماندهای کشاورزی گفت: در قانون مدیریت پسماند، محیط زیست ناظر عالی بر پسماند در هر حوزه ای است و بحث پسماند کشاورزی و اطلاعات آن به عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در استان کرمان اتفاقات خوبی افتاده و برترین استان کشور در مدیریت پسماند ویژه کشاورزی هستیم.

وی افزود: سموم سنواتی کلره داشتیم که بسیار خطرناک هستند و با توجه به حساسیت هایی که محیط زیست به وجود آورد و با حمایت استانداری و همکاری جهاد کشاورزی، این سموم در یک مرکز در اصفهان امحاء شد.

شاکری با اشاره به اینکه کرمان اولین استانی است که از سموم سنواتی کلره پاک شد، تصریح کرد: قاعدتا در بحث پسماندهای کشاورزی ضعف هایی وجود دارد و وقتی قطب کشاورزی هستیم نیاز به یکسری کارهای ترویجی و آموزشی است.

وی بیان کرد: بحث بازیافت پلاستیک در جنوب استان خیلی رشد کرده و می شود یک تهدید را به فرصت تبدیل کرد و این اتفاق در جنوب استان رخ داده و اگر ساماندهی و آموزش و ترویج باشد، در پسماندهای تر که قابلیت تبدیل به کمپوست را دارند، اتفاقات بهتری می افتد.

شاکری با اشاره به اینکه جای کار بسیاری در بحث پسماند در همه موارد وجود دارد، بیان کرد: دستورالعمل درباره پسماندهای کشاورزی داریم و ابلاغ کشوری شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره آلایندگی صنایع در استان گفت: هر طرح صنعتی و معدنی که اجرا می شود اثرات منفی دارد و شاید بیش از اثرات مثبتش باشد.

وی افزود: صنایع آلودگی ایجاد می کنند و اگر براساس مستندات احراز شود در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته و یک درصد از فروش آن صنایع مادر و کارخانجات در اختیار شهرداری های متاثر از آلایندگی قرار می گیرد تا کارهایی انجام شود تا اثرات زیست محیطی را کاهش بدهد.

شاکری با تاکید بر اینکه شرکت صنعتی معدنی گل گهر موظف شده ایستگاه سنجش آلودگی با تلویزون شهری در سیرجان نصب کند تا مردم سیرجان بدانند چه هوایی را تنفس می کنند تصریح کرد: مردم زرند نیز از بوی کارخانجات نزدیک شهر شکایت دارند که کاملا قبل درک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه محیط زیست برای بو استانداردی ندارد و گازها مطابق با استاندارد زیست محیطی است افزود: استاندارد به معنی این نیست که هیچ آلودگی ندارد اما حد آلایندگی را استاندارد می گویند و در مجموع مردم را درک و تلاش می کنیم احقاق حقوقشان صورت بگیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)