کد خبر: ۳۸۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
سیدحسین مرعشی در تبیین راهبرد پیشنهادی خود برای اصلاح‌طلبان عنوان کرد:
عضو ارشد جریان اصلاحات بابیان اینکه ما باید بتوانیم واقعیت‌های جامعه را ‌درک کنیم گفت: اگر کسی به دنبال قدرت باشد و بخواهد از این راه به منزلتی برسد و ریاستی داشته باشد این قدرت چه ارزشی دارد، ولی اگر مسئله و دغدغه اصلی حل مشکلات مردم باشد باید به آن فکر کرد.

عضو ارشد جریان اصلاحات بابیان اینکه ما باید بتوانیم واقعیت‌های جامعه را ‌درک کنیم گفت: اگر کسی به دنبال قدرت باشد و بخواهد از این راه به منزلتی برسد و ریاستی داشته باشد این قدرت چه ارزشی دارد، ولی اگر مسئله و دغدغه اصلی حل مشکلات مردم باشد باید به آن فکر کرد.
سید حسین مرعشی در گفت‌وگو با گفتارنو در تحلیل پیروزی‌های جریان اصلاحات از سال 92 به بعد بابیان اینکه تا سال 96 که انتخابات شوراها را بردیم و رئیس‌جمهوری هم برای بار دوم بارأی بالاتری انتخاب شد روند ما رو به صعود بود گفت: چرا باید جریان پیروز 96 زمین‌گیر بشود و چرا باید آقای روحانی تمام سرمایه‌های سیاسی و اجتماعی ما را می‌سوزاند، چرا باید ما در اداره شهرها مخصوصاً در اداره تهران به موفقیت‌های مورد انتظار نرسیم یا چرا فراکسیون ما در مجلس آن‌طور که شایسته بود نتوانست کار بکند.
وی ادامه داد: اگر ما به عقب برگردیم می‌بینیم که این نهادها از بیرون هیچ هدایتی نشدند، یعنی هیچ تذکر و راهنمایی از سوی احزاب وجود نداشت و اصلاً متوجه تغییر شرایط خود نسبت به قبل از 92 نشدند.
مرعشی با اشاره به اینکه ما از 92 که شروع کردیم، در دولت نقش مهمی را پیدا کردیم، حامی اصلی دولت بودیم، شوراهای شهر را ما در دست گرفتیم و در مجلس صاحب قدرت مهم حداقلی فراکسیون 120 نفره شدیم افزود: اما متأسفانه رفتار شورای هماهنگی یا شورای عالی یا نقش خود آقای خاتمی هیچ تغییری نسبت به قبل از 92 نکرد و ما اصلاً متوجه مسئولیت‌های مهمی که داریم نشدیم و از ظرفیت‌های خودمان برای بهبود امور مردم استفاده نکردیم.

اتفاقات 98 سرمایه اجتماعی ما را سوزاند
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بابیان اینکه این حوادثی که پشت سرهم رقم خورد و بدترین آن مسئله بنزین بود که در سال ۹۸ بود سرمایه اجتماعی ما را سوزاند افزود: در حال حاضر باید سریعاً هماهنگی‌ را برای شروع فعالیت‌های انتخاباتی آغاز کنیم و با یک ارزیابی روشن به مردم بگوییم کجاها اشتباه کردیم و یا اینکه منتخبان ما کجا ضعف داشتند.
مرعشی افزود: اصلاح‌طلبان باید به چند نکته پایه‌ای در تحلیل‌های سیاسی توجه بکنند، نکته اول جغرافیای سیاسی منطقه ما است، اینکه ایران ازلحاظ جغرافیای سیاسی و ازلحاظ تاریخ تحولات سیاسی در چه نقطه‌ای قرارگرفته، برخی از دوستان ما که افراد ارزشمند و دارای مطالعات زیادی هستند طوری به قضیه نگاه می‌کنند که گویا ما الآن در شرایطی از توسعه‌یافتگی کشور و منطقه هستیم که می‌توانیم اتفاقات سیاسی مهمی را رقم بزنیم.

اردوغان قانون اساسی را تغییر می‌دهد تا خودش در قدرت بماند
نماینده مردم کرمان و راور در مجالس پنجم و ششم افزود: دمکرات‌ترین کشوری که بیشترین سابقه دموکراسی را در منطقه داشته و دارد ترکیه در غرب ایران و پاکستان در شرق ایران است.
وی ادامه داد: امروز همان ترکیه که آقای اردوغان در آنجا حکومت می‌کند و کشور را هم خوب اداره می‌کند هرلحظه قانون اساسی را آن‌طور که دلش می‌خواهد تغییر می‌دهد که خودش بماند.
مرعشی بابیان اینکه در شمال ما روسیه است آقای پوتین تبدیل‌شده است به تزار دوم و هیچ خبری از تحولات بعد از فروپاشی شوروی دیگر وجود ندارد، جنوب ایران و پاکستآن‌همگی تکلیفشان مشخص است افزود: افغانستان درگیر جنگ داخلی بوده و هست و خواهد بود، در عراق نیز هنوز مشخص نیست آیا نظام سیاسی آن می‌تواند به نقطه قابل قبولی برسد و می‌تواند کردها و سنی‌ها و شیعیان زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند یا نه.

تصور می‌کنیم خیلی دمکرات هستیم
سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی بابیان اینکه ما اصلاح‌طلب‌ها تصور می‌کنیم که خیلی انسان‌های دموکرات و فوق‌العاده آزاده و آزادی‌خواهی بوده‌ایم و بقیه در نظام جمهوری اسلامی این خصلت و خصوصیت را نداشتند افزود: انقلاب اسلامی ایران آخرین جنبش از نوع جنبش‌های دوران جنگ سرد است، جنبش‌های دوران جنگ سرد سه خصلت داشتند: اول اینکه یک رهبر کاریزماتیک داشتند، دوم اینکه ایدئولوژی داشتند و سوم اینکه یک خلق درصحنه داشتند.
وی بابیان اینکه در این جنبش‌ها نه دموکراسی مطرح بوده و نه رقابتی وجود داشته، بلکه یک حزب برای کشور تصمیم می‌گرفته افزود: ما هم تقریباً همین بوده‌ایم؛ ریشه همه ما اصلاح‌طلبان و نیروهای خط امام در دهه‌ی ۶۰ است و همه کارهایی را که الآن نمی‌پسندیم را در دهه ۶۰ خودمان انجام دادیم.
وی ادامه داد: ما یک‌مرتبه امروز نمی‌توانیم نعل وارونه بزنیم و همه‌چیز را از اول بخواهیم تعریف بکنیم، ما همان نیروهایی هستیم که کوچک‌ترین مخالفی را تحمل نمی‌کردیم؛ تا امروز رسیدیم به چنین نقطه‌ای، پس بدانیم در چه سیر و در چه مراحلی داریم کار می‌کنیم.

تا دوم خرداد انتخابات ریاست جمهوری اجماعی بود
مرعشی گفت: نکته‌ای که بنده روی آن تأکیددارم این است که ما یک‌روندی داشتیم در انتخابات ریاست جمهوری کشور تا سال ۷۶؛ که در این روند انتخابات رقابتی نبوده و در آن ۵ دوره، نظام بر اساس جمع‌بندی سیاسی نخبگان خودش و حتی اجماع دو جناح سیاسی چپ و راست به یک نفر می‌رسید و آن‌یک نفر را در معرض انتخاب قرار می‌داد و یک آقای دیگری هم مثل آقای عسگراولادی یا جاسبی یا شیبانی در تلویزیون ظاهر می‌شد حرف‌هایش را به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری می‌زد و در انتها می‌گفت مثلاً به آقای هاشمی رأی بدهید.
عضو ارشد حزب کارگزاران گفت: از انتخابات مجلس پنجم، یک حرکت ملایم اصلاحی روبه‌جلو شروع شد؛ یعنی درواقع در انتخابات مجلس پنجم رهبری موافقت کردند که یک جریان جدید شکل بگیرد.
مرعشی در توضیح این موضوع گفت: ما آن زمان تلاش کردیم تا جناح چپ را فعال کنیم، روحانیون مبارز حاضر نشدند در انتخابات شرکت کنند، سپس کارگزاران شکل گرفت و مجلس پنجم از مجلس چهارم متفاوت شد، در ادامه آن‌هم زمانی که آقای خاتمی رفتند از رهبری کسب تکلیف کردند که می‌خواهند بیایند در انتخابات ریاست جمهوری و رهبری هم استقبال کردند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: تا رسیدیم به انتخابات مجلس و تمام کسانی که در دوره‌های قبل رد صلاحیت می‌شدند در انتخابات مجلس ششم تائید شدند، آقای نبوی، آقای خاتمی، آقای میردامادی همه آمدند مجلس و دوسوم مجلس ششم را ما گرفتیم و هم قوه مجریه و هم قوه مقننه در اختیارمان قرار گرفت.

ما هم تمامیت‌خواهی کردیم
مرعشی در نقد رفتار اصلاح‌طلبان پس از دوم خرداد گفت: چرا باید در سال ۷۵ به خاطر بسته شدن روزنامه بسیار وزین سلام و به دنبال آن کوی دانشگاه می‌رسیدیم به مقطعی که در خیابان‌های تهران شعار علیه ارکان نظام شعار سر بدهند.
معاون رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات ادامه داد: آقای ناطق نوری به‌عنوان یک رقیب نجیب در انتخابات ۷۶ شرکت کرد و نتیجه انتخابات را پذیرفت و به رئیس‌جمهور منتخب هم تبریک گفت؛ چرا باید آن‌قدر فشار سنگین روی او و تیم ایشان می‌گذاشتیم که برای همیشه آن‌ها از صحنه سیاسی ایران حذف بشوند و ما گرفتار آبادگران و گرفتار احمدی‌نژاد بشویم.
مرعشی گفت: همان تمامیت‌خواهی‌ای که ما گروه رقیب را به آن متهم می‌کنیم و می‌گوییم او تمامیت‌خواه است؛ مابعد از استقرار مجلس ششم همان تمامیت‌خواهی را انجام دادیم.
وی با تأکید بر اینکه معتقدم که جمهوری اسلامی امنیت کشور و تمامیت ارضی ایران را تضمین کرده اذعان کرد: ولی حتماً در اداره کشور، در توسعه اقتصادی، در حل مسائل مردم، در توسعه فرهنگی، در توسعه اجتماعی، حتماً با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستیم.

قدرت برای رسیدن به منزلت بی‌ارزش است
مرعشی در خصوص راهکارش برای حل مشکلات کشور گفت: اصلاح‌طلبان در حوزه سیاست و فرهنگ قدرت تأثیرگذاری خود را ازدست‌داده‌اند ولی در حوزه اقتصاد و در حوزه مسائل اجتماعی می‌توانند با مراکز تصمیم‌گیر در یک چارچوب‌هایی به توافق برسند تا بتوانند در واقع ایران را از فقر مطلق، از بیکاری، از ۵ میلیون فارغ‌التحصیل‌های دانشگاهی بیکار نجات دهند.
این فعال سیاسی بابیان اینکه ما واقعیت‌های جامعه را باید بتوانیم درک بکنیم افزود: اگر کسی به دنبال قدرت باشد و بخواهد از این راه به شوکتی و منزلتی برسد و ریاستی داشته باشد این قدرت چه ارزشی دارد، ولی اگر مسئله ما مسئله ایران، مسئله مردم است و حل مشکلات مردم است باید به آن فکر کرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسین.
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
0
احسنت به جناب مرعشی
فقط باید به این نتیجه برسن که در مسائل اجتماعی و اقتصادی هم قدرت تاثیرگذاری ندارن اصلاح طلبان.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)