کد خبر: ۳۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر نیرو در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کرمان:
وزیر نیروبا اشاره به اینکه سال به سال وعده سند آمایش را می دهیم و هنوز وعده نهائی نشده است، گفت: تا پایان سال ۹۹ باید طرح سازگاری با کم آبی در همه استان ها تصویب و نهائی شود و یک سند روشن تحویل دولت بعدی می دهیم که سهم هر بخش و تخصیص اینقدر است و دنبال منابع و مکانیزم ماده ۵۶ و همه موارد هستیم و لااقل اطمینان نسبی بابت این داریم که نقشه راه داریم.

 تخصیص آب از دریای عمان به کرمان در گروی تصویب طرح سازگاری با کم آبی/طرح آمایش سرزمین نداریم

وزیر نیرو گفت: تخصیص آب از دریای عمان را موکول به طرح سازگاری با کم آبی کردیم، تا در استان به توافق برسید و اگر این کار سخت را انجام ندهیم و فقط آب را انتقال بدهیم از سوی دیگر هر انتقال آبی موجب آبادانی می شود و جمعیت را دور خود می آورد و نیازش بیشتر می شود.

رضا اردکانیان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان درباره تامین منابع ارزی پروژه های استان اظهار کرد: باید جلسه ای در تهران با حضور بانک مرکزی و مسئولان استان برگزار و راهکار استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ اتخاذ شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد بودجه برق کشور منابع داخلی است و بودجه دولتی ندارد، افزود: به شرط اینکه سازمان برنامه و بودجه منابع داخلی توانیر را آزاد کند، حاضر هستیم استان کرمان را در اولویت بگذاریم.

اردکانیان تصریح کرد: در حال حاضر رقم قابل توجهی از منابع داخلی توانیر در اختیار نیست و آقایان حفظ آبرو می کنند که چیزی نمی گویند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: هرجا از کشورهای همسایه طالب برق هستند و شبکه داریم، به توانیر اعلام کنید که برای صادرات انرژی اقدام کنند ضمن اینکه همه قراردادها با بخش دولتی است و روزانه مسائل دنبال می شود و به شکل معقول و مناسب عایدی حاصل از صادرات صرف شبکه می شود.

وزیر نیرو گفت: در بحث تعدیل نرخ برق یا تعدیل نرخ سرمایه گذاری کار را دنبال می کنیم و همه تلاش ما این است راه حلی پیدا کنیم و در ستاد اقتصادی دولت نیز موضوع با حضور رییس جمهور بررسی می شود و امیدواریم هرچه زودتر گشایشی در این زمینه ایجاد شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تخصیص سهم آب از دریای عمان منوط به نهائی کردن و تصویب طرح سازگاری با کم آبی است و استان کرمان از استان هایی است که در این عرصه عقب است.

اردکانیان تصریح کرد: استان هزاران میلیارد تومان از منابع کشور (چه دولتی و خصوصی) را برای شیرین کردن آب دریا و انتقال هزینه می کند تا ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب منتقل کند این در حالی است که سالیانه چند میلیارد مترمکعب آب برای کشاورزی مصرف می کند.

وی بیان کرد: اصل تعهد این است که وضعیت موجود را دست زده و روشی پیدا کنیم که هم امنیت غذایی و هم اشتغال و آب کشاورزی حفظ شده و هم در شرایط خشک و نیمه خشک آب کمتری مصرف کنیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: ما مسئول هیچ چیز نباشیم، مسئول یک چیز هستیم و آن فرصت و مهلت امروز است. مدیریت آینده از ما باسوادتر و باتجربه تر و دسترسی بیشتر به فناوری هاست اما آنها فصت و مهلت امروز را ندارند.

وی افزود: ما مسئول این مدت هستیم که باید فکری بکنیم و اگر نکنیم فرزندان ما یقه ما را می گیرند و می گویند زمان آن کار در آن سال بود که تو مسئول بودی و ما مدیران، وزیران و ... مسئول این مجالی هستیم که در اختیار ماست و آیندگان فرصت این را ندارندو واقعا باید فکری کرد.

اردکانیان تاکید کرد: تخصیص آب از دریای عمان را موکول به طرح سازگاری با کم آبی کردیم، تا در استان به توافق برسید و اگر این کار سخت را انجام ندهیم و فقط آب را انتقال بدهیم از سوی دیگر هر انتقال آبی موجب آبادانی می شود و جمعیت را دور خود می آورد و نیازش بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: اگر فکری برای چگونگی مصرف آب نشود، مشکل امروز ما در ۲۰ سال آینده به مراتب پیچیده تر از اکنون خواهد بود و باید در استان به توافق برسید با عدد و رقم طرح سازگاری با کم آبی را تصویب کنید. حدود ۱۱ استان طرحشان تصویب شده است.

وزیر نیرو بیان کرد: متاسفانه طرح آمایش سرزمین نداریم و چند ده سال وقت وزیر و وکیل در این تنازعات صرف می شود به خاطر نداشتن یک سند مورد توافق برسر اینکه استان چه دارد و چه کاری باید در چه جهتی انجام بدهد و مردم نیز متحیر مانده اند و همه فکر می کنند همه چیز را در همه جا خیلی زود باید بخواهند.

وی با اشاره به اینکه سال به سال وعده سند آمایش را می دهیم و هنوز وعده نهائی نشده است، گفت: تا پایان سال ۹۹ باید طرح سازگاری با کم آبی در همه استان ها تصویب و نهائی شود و یک سند روشن تحویل دولت بعدی می دهیم که سهم هر بخش و تخصیص اینقدر است و دنبال منابع و مکانیزم ماده ۵۶ و همه موارد هستیم و لااقل اطمینان نسبی بابت این داریم که نقشه راه داریم.

اردکانیان با اشاره به اینکه خوب نیست که فرصت را از دست بدهیم، افزود: ما مجوز تخصیص آب نخواهیم داد مگر اینکه طرح سازگاری با کم آبی نهائی شود.

وی تصریح کرد: در برنامه امسال وزارت نیرو ۲۰۰ پروژه ساخت و ساز و ۵۰ پروژه ساز و کاری است که یکی از این پروژه های ساز و کاری، نهائی کردن طرح سازگاری با کم آبی استان هاست و تا آخر سال هر مدیرعاملی که موفق به تصویب طرح نشود، بار را از دوشش برمی داریم و با هیچ کس تعارف نداریم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای تامین کسری آب مربوط به نواحی شهرک های صنعتی مشکلی وجود ندارد و باید در سطح استان پیگیری بشود گفت: سعی می کنیم استان دغدغه جدی در زمینه آب و برق نداشته باشد و مسائل را تقسیم به نیازهای کوتاه مدت و فوری از جمله آب روستاها می کنیم.

وی افزود: درخصوص طرح های بلندمدت تامین آب نیز در جلسه دیگری در تهران با استاندار و نمایندگان جزئیات را مطرح می کنیم و فکرهای خوبی شده و ساز و کارهایی در حال فراهم کردن است و تضمین عملی و واقعی این است همپای تدارک بحث های انتقال آب، دغدغه و مشغله ذهنی چگونگی مصرف آب در بخش کشاورزی را داشته باشیم.

اردکانیان تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که دستگاه های مرتبط در این بحث به طور خاص وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هدف مشترک داشته باشیم.

وی تصریح کرد: آب مسئله یک دستگاه و یک بخش نیست و اگر دیدیم بخشی شده بدانیم به بیراهه رفته ایم و باید برگردیم. مسئله ای است که یا همه با هم در آن موفق یا ناکام می شودیم و تقسیم کردن این مسئله مانند شکستن یک آینه است و در این صورت یک تصویر واحد نمی توانیم ببنیم.

وزیر نیرو گفت: این مسئله نباید شکسته بشود و نباید می شد. آب مسئله مشترکی است؛ هم امنیت غذایی مهم است و هم مصرف آب و پایداری حیات.

وی افزود: صنایع می خواهند هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری کنند و باید مطمئن شوند با وضعیت غافلگیرکننده ای مواجه نمی شوند.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)