کد خبر: ۳۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگرچه میزان شیوع سرطان در استان کرمان از متوسط کشوری پایین تر است اما شیب افزایش ابتلا به این بیماری از متوسط کشوری بیشتر است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرا(ایسنا) منطقه کویر، دکتر "علی اکبر حق دوست" در نشست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با مجمع نمایندگان استان گفت: یکی از مهمترین مسائل بهداشت و درمان استان سرطان های گوارشی است  که کمربندی از این سرطان ها در شمال استان مشاهده می شود.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال سرطان معده در شهرهای شمالی استان کرمان دو تا دو نیم برابر سایر قسمت های استان است و یکی از عوامل اصلی شیوع سرطان گوارش مصرف مواد مخدر و افزودنی هایی است که به این مواد اضافه می گردد.
 
حق دوست به روند صعوی افزایش سرطان ها و کاهش سن ابتلا به سرطان اشاره کرد و تصریح کرد: اگرچه میزان شیوع سرطان در استان کرمان از متوسط کشوری پایین تر است اما شیب افزایش ابتلا به این بیماری از متوسط کشوری بیشتر است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد:  سرطان های حجره، کبد و مثانه بالاترین میزان را در استان دارند و سرطان های گوارش در شمال استان بیشتر شیوع دارند.
 
حق دوست این نشست با اشاره به اینکه در دنیا  از هر 3 تا 4 هزار نوزاد یک نفر به بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید مبتلا می شود، گفت: متاسفانه در ایران این آمار یک در 800 نفر و در شهرستان های شمالی استان کرمان یک در 300 نفر است.
 
 وی افزود: اگر بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید تشخیص داده نشود، هر هفته تاخیر در تشخیص این بیماری 10 واحد ضریب هوشی کودک را پایین می اندازد.
 
حق دوست یکی از دلایل اصلی شیوع این بیماری را کمبود ید در نمک مصرفی مادران باردار دانست و گفت: شیوه نگهداری نمک در کنار حرارت مستقیم، نور خورشید و حتی نور چراغ می تواند کاهش ید نمک را به دنبال داشته باشد.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نسبت به متوسط کشوری و استانی فعالیت بدنی در شهرستان های شمال استان کم است و فعالیت بدنی مطلوب در هفته 3 بار و هر بار 30 دقیقه است.
 
 حق دوست همچنین به  شاخص های سلامتی دهان و دندان در شمال استان اشاره کرد و گفت: هزینه های سرسام آوری  در این بخش هزینه می شود که با آموزش بهداشت هان و دندان می توان از این هزینه ها پیشگیری کرد.
 
 وی با اشاره به تاثیر مستقیم نشاط اجتماعی بر روی بیماری های غیر واگیر افزود: کاهش نشاط اجتماعی با افزایش بیماری های قلبی و عروقی، سرطان ها  و بیماری های روحی روانی در ارتباط است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه این نشست به حوزه درمان استان اشاره کرد و گفت: در کشور به ازاء هر هزار نفر یک و نیم تخت بیمارستانی وجود دارد در حالی که در استان کرمان 1.27 تخت بیمارستانی به ازاء هر هزار نفر وجود دارد.
 
وی افزود: توزیع تخت در جنوب استان مطلوب نیست و به ازاء هر هزار نفر شش دهم تا هشت دهم تخت بیمارستانی وجود دارد.
 
حق دوست گفت: 12 تا 17 درصد تخت های کشور مربوط به بخش خصوصی است و این درحالی ست که در استان کرمان 13 درصد تخت ها متعلق به بخش خصوصی است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد تخت بیمارستانی و مشارکت در اتمام پروژه های بیمارستانی شد و گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری شش میلیارد و 180 میلیون ریال تجهیزات پزشکی در شهرستان زرند وارد شده است و تعداد متخصصان این شهرستان از 17 متخصص در دو سال گذشته به 33 متخصص در سال جاری افزایش یافته است.
 
 وی با بیان اینکه در زمینه درمان سرپایی ظرفیت و شرایط مطلوب تری نسبت به درمان بستری ایجاد شده است ادامه داد: در تمامی شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان کلینیک های ویژه راه اندازی شده و این امر سبب شده تا تعداد مراجعه کنندگان به مرکز استان کاهش یابند.
 
حق دوست با اشاره به اینکه این دانشگاه نزدیک به 92 میلیارد تومان از بیمه ها طلب دارد، گفت:  بدهی های پرسنلی برای دانشگاه ایجاد شده که حتی در برخی موارد پزشکان تا 9 ماه از دانشگاه طلب دارند.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: 17 بلوک زایمانی با استاندارد خوب تا یک سال و نیم آینده در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان راه اندازی خواهد شد و همچنین ساخت  و توسعه بخش های اورژانس نیز در دستور کار است.
برچسب ها: سرطان ، کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جمعه ۲۱ اردیبهشت آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی

۳۱۰ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سیرجان رفع تصرف شد

پیام تسلیت سیدحسین مرعشی به مناسبت درگذشت محمدعلی علومی

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار

پاسخ پژوهشگران به یک پرسش: دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

بررسی علت فوت کارگر معدن کوهبنان در دستور کار قضایی قرار گرفت

درخشش دختران کرمانی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان ایران

هواشناسی برای کرمان هشدار زرد صادر کرد

دستگیری اعضای باند فرا استانی سرقت از بانوان مسن در کرمان

محمدعلی علومی طنزپرداز و شاهنامه‌پژوه بمی درگذشت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)