کد خبر: ۳۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
حمیده‌عرب‌نژاد فرهنگی با سابقه در گفت‌وگو با گفتارنو:
یک فرهنگی باسابقه با اشاره به شرایط تحصیل در دوره کرونا با بیان اینکه چاره‌ای جز آموزش مجازی وجود ندارد گفت: شرایط که فراهم شد نیاز به باز آموزی فشرده در دروس پایه ضروری است؛ و برای پایه اول و دوم ابتدایی باید چاره اندیشی شود.

یک فرهنگی باسابقه با اشاره به شرایط تحصیل در دوره کرونا با بیان اینکه چاره‌ای جز آموزش مجازی وجود ندارد گفت: شرایط که فراهم شد نیاز به باز آموزی فشرده در دروس پایه ضروری است؛ و برای پایه اول و دوم ابتدایی باید چاره اندیشی شود.
حمیده عرب‌نژاد فرهنگی بازنشسته به مناسبت روز دانش‌آموز در خصوص انطباق نظام آموزشی با نیازهای نسل امروز به گفتارنو گفت: فلسفه هر نظام آموزشی این است که پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، توانایی لازم در دانش آموز بوجود آید و مهارت لازم را کسب کند که بتواند نیازهای نسل امروز را پاسخگو باشد.
وی با باین اینکه در تعریف آموزش می‌گوییم آموزشی ارزش دارد که مهارتی را ایجاد کند تا فرد بوسیله آن بتواند زندگی خود را تامین کند گفت: امروزه به کسی که سواد خواندن و نوشتن داشته باشد نمی‌گویند با سواد، با سواد کسی است که از عهده زندگی برآید و مهارتی کسب کرده باشد.
این فرهنگی با سابقه در خصوص تغییرات درسی تصریح کرد: تغییراتی که ایجاد می‌شود بدون توجه به زیر ساخت‌ها است لذا یک تصمیم ناگهانی بدون نظر کارشناسی لازم گرفته شد که نظام آموزشی باید اصلاح شود.
وی افزود: تغییر نظام آموزشی تغییر شکلی و نه محتوایی و زیرساختی بود.
عرب نژاد با بیان اینکه زیرساخت لازم هم نیروی انسانی ماهر است و هم امکانات فیزیکی گفت: اینگونه تصمیم‌ها حداقل و خوشبینانه 15 سال برنامه آموزشی کشور را تغییر می‌دهد و نتیجه حاصله رضایت بخش نیست و حتی می‌توان گفت نوعی عقب گرد است.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما تئوری محور افزود: ممکن است برنامه‌ها زیبا نوشته شده باشند اما به زیرساخت اجرایی آن توجه نشده است.

دروس عملی بومی سازی شود
عرب نژاد ادامه داد: در دوره ابتدایی آموزش تئوری شروع می‌شود با سرفصل‌های متفاوت؛ در دو دوره دبیرستان دوره اول و دوم، یکی دو عنوان درسی مهارتی تحت عنوان تفکر و سواد رسانه‌ای و کارآفرینی هست که متاسفانه در عمل حاصل چندانی ندارد.
این فرهنگی با سابقه افزود: پیشنهاد بنده این هست که این ساعت درسی باید براساس نیاز هر منطقه بومی سازی شود تا ساعت کاری که به این مبحث اختصاص داده شده هدر نرود.
وی ادامه داد: محتوایی قابلیت اجرایی پیدا می‌کند که زیر ساختش هم فراهم باشد که متاسفانه نیست.
عرب نژاد در تشریح زیر ساخت‌های لام برای پیشنهاد خود گفت: زیر ساخت این موضوع دبیران و آموزگاران مجرب و کارگاه‌هایی است که بتوان دروس عملی را در آنجا تدریس کرد و کار را به صورت عملی به دانش‌آموزان آموخت.
وی گفت: متاسفانه هیچ کدام از این موارد دیده نشده حتی وضع به گونه‌ای است که اگر مدیری بخواهد این شرایط را در بیرون مدرسه برای دانش آموزان فراهم کند به سد قوانین دست و پا گیر برخورد می‌کند.
این فرهنگی با سابقه در تشریح این موضوع گفت: اگر در ساعت درس کارآفرینی که استاد متخصص وجود ندارد نیروی آزاد دعوت به کار شود مدیر مجموعه تخلف کرده و اگر نیاورد دانش‌آموز از فرصت آموختن باز می‌ماند.
وی گفت: نقص‌های قانونی باعث می‌شود تا آموزش به مهارت تبدیل نشود.

اولیا موفقیت فرزند خود را در تحصیل در رشته پزشکی می‌بینند چون شغل آنها مشخص است
این فعال حوزه آموزش و پرورش بزرگترین مشکل کشور را آموزش تئوری محور دانست و افزود: اگر دروس تخصصی‌تر می‌شد هم کیفیت بالاتر می‌رفت هم براساس توانایی و علاقه دانش‌آموزان انتخاب رشته می‌کردند.
وی افزود: امروز والدین در انتخاب رشته بیشتر دخالت دارند تا دانش‌آموزان و والدین براساس نگاهی که به جامعه دارند تصمیم می‌گیرند.
عرب نژاد وی با بیان اینکه اگر نگاهی به آمار ثبت نام کنندگان کنکور بیندازید می‌بینید که متقضیان رشته تجربی چند برابر سایر رشته‌هاست افزود: اولیا موفقیت فرزند خود را در تحصیل در رشته پزشکی می‌بینند چرا که فرزندشان پس از تحصیل بتواند شغل مشخصی داشته باشد.
وی با بیان اینکه وقت آن رسیده که کشور آموزش را تبدیل به مهارت کند گفت: اگر آموزش تغییر کند کشور اصلاح می‌شود.
عرب‌نژاد در پایان گفت: عیب بزرگ دیگر نظام آموزشی ما این است که چند گروه متولی آموزش هستند همه اینها باید یکی شوند تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

مدیران مدارس در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند
مدیر سابق دبیرستان فرزانگان در پاسخ به این سوال که اگر شما سیاست‌گذار امر آموزش در کشور بودید چه تصمیمی می‌گرفتید گفت: اولین کاری که انجام می‌دادم این بود که از بالا به پایین نگاه نکنم و اجازه می‌دادم مدیران مدارس در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند تا تصمیمات جنبه عملیاتی پیدا کند.
عرب نژاد افزود: متاسفانه عده‌ای تصمیماتی می‌گیرند و طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که آرمانی است و هر کس طرح‌ها و برنامه‌ها را مطالعه کند تحسین می‌کند؛ اما نگاهی به حوزه اجرایی که بیندازید می‌بینید این طرح‌ها و برنامه‌ها قابلیت اجرا ندارند.
وی درباره آموزش در شرایط کرونا نیز گفت: کرونا اگر آسیب بزرگی به جهان زد یک حسن برای ما ایرانی‌ها داشت که اینترنت و فضای مجازی را از تهدید به فرصت تبدیل کرد.

نیاز به بازآموزی دروس پایه الزامی است
عرب نژاد افزود: همیشه در تمام محافل صحبت از آسیب‌های تکنولوژی بود، چون بلد نبودیم چگونه باید از آن استفاده کنیم اما به نظر بنده این دست‌آورد را کرونا برای ما ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه چون در امر آموزش در فضای مجازی تجربه کمی داشتیم خیلی اثر گذار نیست افزود: در خیلی از مناطق اصلا امکان آموزش مجازی نیست؛ ولی چاره‌ایی هم جز این نداریم.
مدیرسابق دبیرستان فرزانگان افزود: فکر می‌کنم شرایط که فراهم شد نیاز به باز آموزی فشرده در دروس پایه الزامی است؛ و برای پایه اول و دوم ابتدایی باید چاره اندیشی شود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مریم ضرابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
عالی
بامداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
مثل همیشه با درایت،منطقی وعالی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

پیش بینی هواشناسی کرمان از وضعیت هوا در روزهای پایانی سال

مصوبه کاهش زمان خدمت سربازی تایید شد

دانش آموزان برای امتحانات نهایی فقط کتب درسی را بخوانند

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

تله کابین کرمان بالاخره مجوز فعالیت را از اداره استاندارد گرفت

توصیه‌ های تغذیه‌ای برای روزه‌داران

اسباب‌کشی در ایام عید فقط با مجوز پلیس امکانپذیر است

2308  کلاس درس طی ایام عید در کرمان میزبان مسافران نوروز خواهد بود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)