کد خبر: ۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور ضمن توصیه مصرف کنندگان به خرید گوشت گرم از مراکز مجاز، گفت: ممنوعیتی برای فروش و مصرف گوشت گرم گاوی و گوسفندی در کشور وجود ندارد و شهرندان می توانند از مراکز مجاز بهداشتی گوشت گرم مورد نیاز خود را تامین کنند.
مدیرکل دفتر نظارت بربهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور ضمن توصیه مصرف کنندگان به خرید گوشت گرم از مراکز مجاز، گفت: ممنوعیتی برای فروش و مصرف گوشت گرم گاوی و گوسفندی در کشور وجود ندارد و شهرندان می توانند از مراکز مجاز بهداشتی گوشت گرم مورد نیاز خود را تامین کنند.

عباس عباسی شامگاه در گفت و گو با ایرنا، درخصوص انتشار خبر ممنوعیت فروش گوشت گرم، افزود: تاکنون سازمان دامپزشکی کشور ممنوعیتی برای فروش گوشت گرم گاو و گوسفندی نداشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اجرای فرآیند پیش سرد در کشتارگاه های دام، گوشت گرم مورد نظر شهروندان در قصابی ها و اماکن مجاز عرضه می شود و این گوشت به هیچ وجه منجمد نیست.

وی گفت: این فرآیند به منظور رعایت تمام ضوابط بهداشتی کشتار دام اجرا می شود و باید دام پس از کشتار در دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد به مدت 24 ساعت نگهداری شود.

وی تاکید کرد: با این روش عوامل مخاطره آمیز بیماری زا از جمله تب کریمه کنگو و باکتری های استاتیک از بین خواهند رفت تا خطری متوجه مصرف کنندگان نشود.

وی عرضه گوشت مورد مصرف شهروندان را به دو صورت منجمد و گرم ذکر و تصریح کرد: در تمام دنیا فرآیند پیش سرد دام کشتار شده، جهت رعایت تمام ضوابط بهداشتی عرضه گوشت گرم مرسوم است و این عملیات پس از تلاش های فراوان سازمان دامپزشکی درکشور اجرایی شده است. 

وی افزود: طرح ساماندهی کشتارگاه های دام از برنامه های 5 سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور بوده که باید تمام کشتارگاه های صنعتی و سنتی به مراکز پیش سرد کشتاردام مجهز می شدند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که باید گوشت گرم تحت چنین شرایطی طی سالهای گذشته عرضه می شد که به دلیل ساختار کشتارگاه های کشور این کار انجام نشده بود.

وی تاکید کرد: این طرح طی سالهای اخیر در تمام استان های کشور به صورت نسبی اجرایی شده بود و استان های البرز و تهران از آخرین استان های اجرای این سیستم بودند که ابتدای هفته جاری عملیاتی شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی، افزود: بنابراین گوشت گرم پس از اینکه روانه بازار شد تا 72 ساعت می تواند دراختیار شهروندان قرار بگیرد.

به گفته عباسی، ورود لاشه دام به پیش سردها باعث ترد شدن و افزایش کیفیت گوشت گرم می شود که از مزایای استفاده از این فرآیند است.

وی اظهار داشت: در پیش سردها با تنظیم برودتی بین 85 تا 92 درصد رطوبت محیط را حفظ می کنند که همین امر باعث افت وزن لاشه نمی شود اما در صورتی که میزان رطوبت پیش سردها به مرز کمتر از 85 درصد برسد، ممکن است با پدیده افت و کاهش وزن لاشه روبرو شویم. 

وی به شهروندان و مصرف کنندگان، توصیه کرد: در هیچ شرایطی گوشت گرم را از مجاری غیرمجاز که در معابر کشتار می کنند، خریداری و مصرف نکنند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 284 کشتارگاه دام در کشور داریم که 65 واحد آنها صنعتی است و مابقی به شکل سنتی اداره می شود که 90 درصد کشتارگاه های صنعتی و بخشی از کشتارگاه های سنتی کشور دارای پیش سرد هستند، اما این سیستم در تمام کشتارگاه های استان های البرز و تهران به طور کامل اجرایی شده است. 

وی افزود: هم اکنون فرآیند پیش سرد گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشتارگاه های کشور انجام می شود.

وی این سیستم را تحولی درعرضه گوشت قرمز کشور برشمرد و افزود: در شرایط فعلی بیش از 70 درصد کشتار دام کشور دوره پیش سرد را طی می کنند و به دست مصرف کنندگان می رسد چرا که بیشترین تعداد کشتار دام کشور در کشتارگاه های صنعتی انجام می شود.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که امروز یکشنبه علی اصغرملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور، به دستور سازمان دامپزشکی کشور فروش گوشت گرم را ممنوع اعلام کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

تیراندازی منجر به جرح در نزاع خانوادگی در کهنوج

حضور زهرا نعمتی در پارالمپیک پاریس هنوز قطعی نیست

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

این دفاعیه‌ شخصی من نیست، دفاع از جمهوریت است/ نامه شورای نگهبان کیفرخواستی علیه نهاد ریاست‌جمهوری بود

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

مدیرکل بهزیستی کرمان: برخی از مسئولین اعتقادی به پیشگیری از معلولیت‌ها ندارند

پربازدید ها

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان، گذر از منابع بانکی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها است

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)