کد خبر: ۳۹۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از حاشیه و متن سخنان واعظ معروف در سیرجان
هفته گذشته حجت‌الاسلام مهدی دانشمند در مهدیه سیرجان از کم‌کاری‌های مسئولان سیرجانی انتقادهایی کرد و حرف‌هایش به سرعت در فضای مجازی پخش شد.

آتشی که دانشمند روشن کرد/ فرماندار: موضوع را پیگیری می‌کنیم

 

گفتارنو/ گروه شهرستان‌ها: 

هفته گذشته حجت‌الاسلام مهدی دانشمند در مهدیه سیرجان از کم‌کاری‌های مسئولان سیرجانی انتقادهایی کرد و حرف‌هایش به سرعت در فضای مجازی پخش شد.
او در سخنرانی‌اش گفت: «کارهایمان با اعمال‌مان یکی نبود. حرف‌مان با عمل‌مان دو تا بود. وقتی یک جوان سیرجانی می‌بیند که مهم‌ترین معادن کشور توی این استان قرار دارد. این‌قدر که در این شهر پول جابه‌جا می‌شود هیچ‌کجا جابه‌جا نمی‌شود. حالا توی همین شهر فقط کافی‌ست یک چرخ بزنید ببینید چه وضعی کوچه‌ها و خیابان‌ها دارد.»
او ادامه داد: «من به عنوان یک مهمان که 30 سال است دارم سیرجان میام به‌والله قسم هر سالی که می‌آیم؛ می‌بینم سیرجان بدتر از پارسال شده است. پیش که نرفته عقب هم افتاده است. پس این مسئولین چه غلطی توی این شهر می‌کنند؟» وی افزود: «خود سیرجانی‌ها می‌گویند؛ نگویید سیرجان، بگویید شهر اختلاس، بگویید شهر دزدی، بگویید شهر بخور بخور. بعد شما توقع دارید یک جوان سیرجانی که هشتش گرو نه‌اش است، با این اطلاعاتی که از این پول‌ها و اختلاس‌ها دارد می‌آید نماز بخواند؟ بله که می‌گوید خدا نیست. چون اگر خدا بود این وضعیت نبود. دیروز یک جوان سیرجانی به من می‌گفت؛ شما خدا را نشان من بده تا من بپرستمش! کو خدا؟ تو کدام اداره خدا هست؟ این خدایی که شما روی منبر داد می‌زنی کو؟ ما هرچه دیدیم بی‌خدایی دیدیم. پارتی‌بازی دیدیم، نامردی دیدیم، شایسته‌سالاری‌ست توی این کشور، توی این شهر کجاست؟ آیا هرکس که به او پست و مدیریت می‌دهند لایق این پست است؟ به والله نیست. فقط رانت و رانت‌خواری‌ست. آن کسی هم که می‌آید مقام و پست می‌گیرد فقط به دنبال این است که جیبش را پر کند. وگرنه سیرجانی‌ها چرا باید لاستیک‌های ماشین‌شان را هر 6 ماه یک بار عوض کنند به خاطر این چاله چوله‌ها. حالا من آخوند بیام بگم حسین، می‌گویند کدام حسین؟ توی شهری که این همه پول جابه‌جا می‌شود، شب‌ها چند نفر تا کمر توی سطل زباله می‌روند و دنبال غذا می‌گردند؟ وقتی سوءمدیریت باشد، می‌گویند؛ لعنت به اعتقادات‌تون! نفرین به شعارهای‌تان! چون تمام بدبختی‌شان را از اسلام می‌دانند. چون آن‌ها که علی را که ندیده‌اند، توی مسئول را دیده‌اند. دادگاه‌ها و قاضی‌ها را دارند می‌بینند. آقای مدیر و مسئول را دارند می‌بینند، میزنشین را دارند می‌بینند، خدا شاهد است این‌ها حرف‌های سیاسی نیست. این‌ها درد دل‌ها و زخم‌دل‌های اهل بیت است...»

اعتراض خواجویی به سخنان دانشمند
اسماعیل خواجویی عضو شورای شهر سیرجان اولین کسی بود که به این گفته‌ها واکنش نشان داد: «فکر می‌کنم آقای دانشمند اطلاع کافی از مسایل شهر سیرجان ندارند که می‌گویند سیرجان با پنج سال قبل فرقی نکرده است. سیرجان هزاران فرق کرده و اینکه مسئولان را زیر سوال بردند کار درستی نبوده و با اطلاع غرض‌ورزی کرده‌اند. می‌بایست با شورا صحبت کنند و انتقاد کنند. البته جرأتش را هم نداشتند. آقای دانشمند برود منبر درس اخلاق‌شان را دهد نه اینکه توهین کند. اصلا درست نیست. او به همه مسئولان سیرجانی توهین کرده، گفته گل‌گهری‌ها دزد هستند. ایشان خودشان چهار پنج روز به مهمانسرای گل‌گهر رفته و می‌خوردند و می‌خوابیدند چگونه از پول دزدها می‌خوردید و این حرف‌ها را می‌زنید؟ یک روحانی نباید این‌گونه صحبت کند. اگر مسئولان هماهنگ کنند از طریق دادگاه روحانیت با ایشان برخورد می‌کنیم. دوستان شورا باید یک مطلبی بنویسند و از طریق دادستانی اقدام کنند و حتی این موضوع در شورای تامین هم مطرح خواهد شد که وظایف اصلی آن‌هاست به او تذکر دهند».

استقبال دانشمند از شکایت
پس از آن علی دانشمند پسر مهدی دانشمند به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: «مطمئنم پدر از دادگاه و شکایت استقبال می‌کنند اما دادگاه باید در سیرجان و با حضور مردم شریف سیرجان برگزار شود. رهبر انقلاب فرمودند لشکر مومنین انقلابی وارد میدان مطالبه‌گری شوند. ما مطالبه‌گر هستیم. حرف مردم را زدیم و پشت مردم مظلوم و محروم سیرجان را تا احقاق حق خالی نخواهیم کرد».
به گزارش هفته نامه پاسارگاد سیرجان داستان در جلسه روز چهارشنبه‌ی شورای‌شهر 5 عضو حاضر در جلسه بار دیگر به این سخنان واکنش نشان دادند. اسماعیل خواجویی بار دیگر گفت: «اگر مسئولان هماهنگ کنند از طریق دادگاه روحانیت برخورد می‌کنیم.» حسن خدامی هم گفت: «از گل‌گهر توقع بیشتری برای توجه به شهر می‌رود اما نمی‌توان ناگهان کل مجموعه را زیر سوال برد.» طاهره جهانشاهی گفت: «شرایط شهر ما شاید ایده‌آل نباشد اما بیرون آمدن از این وضعیت تلاش همگانی را می‌طلبد.» ابوذر زینلی نیز گفت: «گفتمان ایشان دور از شأن روحانیت است. بهتر است بگوییم در گل‌گهر حیف و میل می‌شود نه دزدی. ای کاش با دقت و اطلاعات کافی و حضور در شورا صحبت می‌کردند. مسئولان شهر در چهارچوب قانون برخورد کنند.»
امین صادقی اما با لحنی تندتر گفت: «آیا سیرجان، سیرجان 35 سال پیش است؟ گل‌گهر یک منبع ملی است و تقسیم بودجه آن تحت تصمیم‌گیری قانون‌گذاری کشوری است و نمی‌توان توقع داشت چون در شهر سیرجان قرار دارد سنگفرش خیابان‌های ما باید از طلا باشد ما موظف نیستیم به دانشمند توضیح دهیم».
پس از آن ابوذر زینلی رییس شورای شهر به هفته‌نامه پاسارگاد گفت: «بیشتر قسمت‌های صحبت‌های آقای دانشمند را قبول دارم ولی اینکه با این لحن و با این سخنان نامحترم بیان شود موافق نیستم. چون نمی‌شود گفت همه‌ی مسئولان دچار اشتباه هستند. شاید من نوعی دارم اشتباه می‌کنم ولی همکار مسئول من که اشتباهی نمی‌کند به پای من می‌سوزد.»
او ادامه داد: «ایشان می‌توانست یک مقدار با گفتمان محترمانه‌تری انتقادش را مطرح کند ولی در کل با برخی از انتقاداتش موافقم چون انتقاداتی بود که من خودم سه چهارماه پیش مطرح کردم.»
زینلی با بیان اینکه ما هم از عملکرد شهرداری راضی نیستیم، گفت: «ما هم ناراضی هستیم که به سمت استیضاح شهردار رفتیم. اگر راضی بودیم که به این سمت نمی‌رفتیم. به هر حال اوضاع، اوضاع خوبی نیست.» او در پاسخ به این سؤال که شما هم با آقای خواجویی که قصد دادگاهی کردن آقای دانشمند را داشتند همراه هستید، گفت: «چون آقای خواجویی نظرشان شکایت از طریق دادگاه ویژه روحانیت بود که من در جواب گفتم من بالشخصه از انتقادهای ایشان استقبال می‌کنم و فقط نسبت به نوع گفتمان‌شان انتقاد دارم. آن هم کسی که مهمان است چون اگر من مسئول شهر مثلا بیایم بگویم فلان مسئول داری چیکار می‌کنی، حق‌مان است، شهرمان است، ولی فردی که مهمان است کار شایسته‌ای نیست که بگوید شما مسئولان شهر دارید چه غلطی می‌کنید؟ مسئولان شهر هر غلطی می‌کنند حداقل این فضا را باز گذاشته‌اند که یکی مثل شما بیاید چنین انتقاداتی بکند.»
او ادامه داد: «اینکه ایشان گفته سیرجان پیشرفت نداشته حرف کذبی است. یعنی ظرف 30 سال گذشته سیرجان هیچ پیشرفتی نداشته است؟ متاسفانه گاهی بعضی حرف‌ها غلو هستند. پس این همه شهرکی که اطراف سیرجان ساخته شده هیچی نبوده؟ البته منظور حرف ایشان بیشتر از لحاظ زیرساخت‌ها بوده است که این حرف را هم ما خودمان قبول داریم. سه چهار ماه پیش من خودم در انتقاد از کمک‌های گل‌گهر به کرمان گفتم با وجود گل‌گهر این وضع شهر سیرجان نباید باشد. توقع از شهر سیرجان با وجود به پتانسیل‌هایی که در گل‌گهر و منطقه ویژه وجود دارد، پتانسیل کشاورزی و حمل‌و‌نقل و موقعیت جغرافیایی آن توقع بیش از این‌هاست. به هرحال انتقادات قابل قبول است از طرف هرکسی باشد ما استقبال می‌کنیم ولی انتقاد باشد نه تخریب».

فرماندار: موضوع را پیگیری می‌کنیم
سهراب بهاالدینی فرماندار سیرجان هم گفت: «انتقاد حق هرکسی است ولی به این شکل بخواهند انتقاد کنند که حالت توهین داشته باشد قابل پذیرش نیست. ضمن اینکه اقدامات بسیار خوبی هم در سیرجان از طریق دولت و شرکت‌های صنعتی و معدنی دارد انجام می‌شود.»
او در مورد انتقاد آقای دانشمند در مورد چاله چوله‌های خیابان‌ها هم گفت: «طرح فاضلابی که دارد انجام می‌شود طبیعتا کوچه‌ها و معابر نیاز به کنده‌کاری دارند. یک طرح 7-8 ساله‌ای هست که خواه ناخواه یک سری مشکلاتی در بحث معابر به وجود می‌آورد اما به این شکل که ایشان سیاه‌نمایی کردند چنین چیزی نیست و الحمدالله سیرجان شهری است که طرح‌ها و پروژه‌ها دارد به خوبی انجام می‌شود و انتظار هم داشتیم که ایشان به عنوان یک واعظ بیشتر به مسایل مربوط به حوزه‌ی دینی بپردازد، چون به مسایل شهری خود مسئولان دارند نظارت می‌کنند و کار دارد انجام می‌شود و نیاز به طرح این مسایل توسط این آقا نبوده است.»
او ادامه داد: «طبیعتا ما این موضوع را در دست پیگیری داریم و از مجاری قانونی قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم که دیگر شاهد چنین صحبت‌های تفرقه‌افکن و توهین‌آمیزی به مسئولان در شهرستان نباشد. این توهین شامل همه‌ی مسولان می‌شود. اینکه بخواهند همه مسئولان را زیر سوال ببرند قابل پذیرش نیست.» بهاالدینی گفت: «ایشان می‌توانست درخواست جلسه‌ای با مسئولان شهر کند و مشکلات و نواقص را در آن جلسه بگوید تا راه‌حل پیدا شود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
خاطره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
3
هرکس حرف مردم را می زند مقصر است مجرم است
یکی از بیرون آمده از حق مردم مظلوم و بی صدای کرمان یا سیرجان یا هرجای دیگر دفاع کرده متهم شد و قانون را به رخش می کشند؟ قانون اگر اجرا می شد که شما ناخلف ها سر پست نبودین
مدتی است می خواهند دانشمند را ممنوع المنبر کنند حالا بهانه دستشان آمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
3
پای کرمان رو چرا میکشی وسط بنده خدا از کرمان حرفی نزده
راننده تاکسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
3
به خدا آقای خواجویی راست میگه بنده خدا . از بسکه تو این خیابونا و کوچه های فوق زیبای سیرجان رانندگی کردم تمام جلو بندی ماشینم ورزیده شده . الآن کلا همش ماهیچه و عضله هست .
الان اگه این ماشین رو از کوه بندازی پایین آخ نمی که.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
1
2
در بحث اقتصادی و بخصوص فرهنگی تکرار میکنم فرهنگی و امنیتی رتبه اول را در کشور کسب نکند رتبه دوم را حتما کسب میکند
باشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
3
آخوند فقط دانشمند یک کلمه حرف حق حساب بزنه به قرض میگیرن مسوولان خدایی سیرجان چ تغییر چشمگیری داشته عندالله .بعد میگن چرا جوانای ایرانی رو به کشورهای خارج میارن دهه 60تی ها سوختن جوابگوی فردا باشین ک حق این جوونا ک تو هر عرصه از انتخابات تا...شرکت میکردن این نیست و جواب آقای دانشمند حرفی ب نظر نیست حقه حقه
زهرا مهدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
1
سلام علیکم رحمت به شیر پاک مادرت استاد دانشمند، شما حرف شهدا و تک تک ماها رو منبرت می زنید، ای کاش تشریف بیاورید پلدختر هم منبر برید چون اینجا طلحه و زبیر حکومت می کنن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
0
حقیقت تلخه حرف حق نمیشه زد میگم اینوتاابد )(والله بخدا استاد حقیقت رو اززبون همه سیرجانیها گفته درود براستاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

جزییات نامه جدید حسن روحانی به شورای نگهبان: ادعاهای پنج‌گانه شورای نگهبان شامل انتسابات کلی است/ مستندات ردصلاحیت کامل و مکتوب ارائه شود

سیدحسن خمینی: وقتی جامعه دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است، بحث از اندیشه سیاسی بیهوده است/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است

مرعشی: «آراء باطله» یعنی مردم رنجیده‌اند و از سیاست فاصله گرفته‌اند / باید مردم را قانع کنیم

چرا لاریجانی را به خاطر دخترش ردصلاحیت می‌کنند اما قالیباف به خاطر پسرش ردصلاحیت نشد؟

هشدار روحانی اصلاح طلب به مدیران حوزه های علمیه: به افراد معمم آداب معاشرت بیاموزید/ جامعه ایران روی بشکه باروت قرار گرفته است

مسکن و سرمایه‌گذاری مهمترین اقدامات استان در سال آینده است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)