کد خبر: ۳۹۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: توجهی به عدالت ترمیمی و موضوعات پیشگیرانه در برنامه‌ها نمی شود و با توجه به تراکم پرونده ها و حجم کاری بالای همکاران قضایی، امکان ورود به مسائل پیشگیری و مشارکت همکاران در این امر فراهم نشده است.

اغلب قضات چندان توجهی به عدالت ترمیمی و موضوعات پیشگیرانه در برنامه‌ها نمی کنند/مصمم به اجرای سند تحول قضائی هستیم/ طرح اورژانس قضایی تصویب شد/ از ورود پرونده‌هایی که ماهیت اجتماعی داشته باشند به دادگستری  جلوگیری خواهد شد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: توجهی به عدالت ترمیمی و موضوعات پیشگیرانه در برنامه‌ها نمی شود و با توجه به تراکم پرونده ها و حجم کاری بالای همکاران قضایی، امکان ورود به مسائل پیشگیری و مشارکت همکاران در این امر فراهم نشده است.

به گزارش ایسنا، سیدمهدی قویدل در نشست هم‌اندیشی با قضات حوزه های قضایی استان کرمان اظهار کرد: توجه به مقوله پیشگیری نه تنها در دستگاه قضایی بلکه در هر جامعه ای از ضروری ترین نیازهاست و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر پیشگیری و اصلاح مجرمین تاکید شده است و برابر قانون نیز تمامی دستگاه‌ها موظف به همکاری در امر پیشگیری هستند.

وی با اشاره به اینکه علی رغم اینکه پیشگیری موضوعی مهم و فراقوه‌ای است اما در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده، افزود: دیدگاه و رویکرد اغلب قضات به اجرای عدالت کیفری بوده و چندان توجهی به عدالت ترمیمی و موضوعات پیشگیرانه در برنامه‌ها نمی شود و با توجه به تراکم پرونده ها و حجم کاری بالای همکاران قضایی، امکان ورود به مسائل پیشگیری و مشارکت همکاران در این امر فراهم نشده اما طی چند سال اخیر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان یکسری اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده و تلاش می کند این برنامه‌ها را به صورت علمی پیش ببرد و اکنون برای اثر بخشی بیشتر به همیاری همکاران قضایی در سطح استان نیاز است.

قویدل در ادامه با تاکید بر اینکه باید تغییر رویکرد داده و نگاه اجتماعی، پیشگیرانه و مطالبه‌گری نسبت به مسائل داشته باشیم، گفت: از شئونات دستگاه قضایی مطالبه گری است در حالیکه بار سایر دستگاه‌ها را بر دوش می کشیم و علت عمده آن نبود مسئولیت اجتماعی و اداری است که نتیجه آن سرریز شدن بار اضافی عملکرد دستگاه ها و افزایش پرونده‌ها و جرایم به دستگاه قضایی است.

وی افزود: مصمم به اجرای سند تحول قضائی هستیم و مهم ترین رکن این سند چرخش رویکرد از دادخواست محور به رویکرد حفظ حقوق عامه و ترویج و اشاعه آزادی‌های مشروع است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بیان کرد: براساس سند تحول باتوجه به اینکه ما متولی کاهش جرم هستیم، باید مطالبه‌گری کرده و به جای رسیدگی به پرونده‌های مفسدین، بسترهای فساد زا را شناسایی و حذف و چرخه معیوب دستگاه قضایی را شناسایی و مرتفع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم کاملاً برنامه محور است، یادآور شد: چنانچه ما برنامه‌های پیشگیرانه را در کل استان و شهرستان ها پیاده کنیم مطمئنا از حجم ورودی پرونده‌ها رهایی پیدا خواهیم کرد.

قویدل همچنین با اسف بار خواندن وضعیت بازگشت مجدد زندانیان به زندان، تاکید کرد: در سند تحول قوه قضائیه بر بازاجتماعی کردن مجرمین تاکید و برنامه ریزی شده تا رویکرد همه همکاران قضایی و اداری و تمام اقدامات بر اساس سند تحول تنظیم شود.

وی تصریح کرد: طرح اورژانس قضایی به ابتکار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصویب و مورد تایید واقع شد و به واسطه آن، با مداخله فوری، اجتماعی و علمی از پرونده‌هایی که ماهیت اجتماعی داشته و ضرورتی جهت ورود به دادگستری ندارند، جلوگیری خواهد شد.

معاون دادگستری استان کرمان گفت: سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) از بازوان پر توان پیشگیری از وقوع جرم است و افراد در این سامانه به عنوان دیده بانان پیشگیری ثبت‌نام کرده و گزارش هایی از سطح جامعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی، جرائم و مشکلات را به این سامانه ارسال می‌کنند و پس از ارجاع به اداره مربوطه، رسیدگی و پاسخگویی خواهند شد.

وی گفت: تاکنون بیش از 7100 نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند و باید جهت جذب اعضا بیشتر اطلاع‌رسانی و تلاش کنیم.

قویدل با اشاره به برنامه‌های اداره فرهنگی- اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: پیشگیری های رشدمدار در سطح مدارس، دبستان ها، والدین و فرزندان ۳ تا ۷ سال و همچنین مربیان ها اجرا می شود و دارای محتوای علمی و به روز است.

وی با اشاره به طرح هور( هویت و رفتار) نیز اشاره و یادآوری کرد: این طرح نیز برای جرایم درجه ۶ تا ۸ اجرا می شود بدین صورت که مجرمین در دوره شرکت و گواهی دریافت می کنند و سپس می توانند از مجازات های جایگزین و تعلیق برخوردار شوند.

معاون دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد معتادان به چرخه اعتیاد برمی‌گردد بنابراین باید با ورود همه دستگاه های ذیربط، مسئله ای که از آن غفلت شده پیگیری و اصلاح شود، چراکه با اصلاح این چرخه بسیاری از جرایم نظیر سرقت‌ها، خشونت، کودک آزاری، همسرآزاری و ... نیز کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: باید دیدگاه و رویکرد قضات پیشگیرانه شود آنگاه اجرای برنامه ها لذت بخش و اثرگذار خواهد بود به همین منظور و در جهت رویکرد جدید سیستم قضایی باید به دنبال ترویج فرهنگ پیشگیری، عدالت ترمیمی و مشارکت میان نهادی باشیم.

قویدل گفت: هدف بعدی ما این است که از قضات جوان به عنوان اعضای هیئت اندیشه ورز و اتاق فکر جهت پیشبرد برنامه های معاونت بهره بگیریم، بدین صورت که اولویت برنامه‌های پیشگیرانه و اثربخشی یا عدم اثربخشی برنامه‌ها در شهرستان های خود را احصاء و ضمن اعلام نظرات و ایده های خود در این خصوص، طرح و برنامه های ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را دنبال کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

درخشش ورزشکاران کرمانی با 3 عنوان قهرمانی لیگ برتر در سال جدید

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

کرمان جزو استان‌های با بیشترین فوتی در حوادث رانندگی

26 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در استان کرمان جمع آوری شد

قیمت طلا و سکه امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

میزبانی استان کرمان از 2 شهید گمنام در سالروز شهادت امام صادق(ع)

چاه‌های آب غیر مجاز و فاقد پروانه پلمب می‌شوند

قهرمانی زود هنگام مس کرمان در لیگ برتر هندبال

جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌ها با حضور به موقع اورژانس اجتماعی

اهدای عضو جوان 23 ساله رفسنجانی نجات بخش چند بیمار نیازمند عضو

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)