کد خبر: ۴۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته ۲۸ فقره پرونده در زمینه مفاسد اقتصادی در استان تشکیل و ۶۲ نفر از مدیران ارشد، معاونین ادارات کل، کارشناسان و کارکنان دستگاه‌های مختلف تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.
دستگیری 62 مدیر و کارمند در کرمان به اتهام مفاسد اقتصادی/ رهایی 29 نفر از قصاص
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته ۲۸ فقره پرونده در زمینه مفاسد اقتصادی در استان تشکیل و ۶۲ نفر از مدیران ارشد، معاونین ادارات کل، کارشناسان و کارکنان دستگاه‌های مختلف تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.
به گزارش ایسنا، "یدالله موحد" صبح امروز ۳۱ خردادماه در نشست با روسای خبرگزاری‌ها و مدیران مسئول روزنامه‌های کرمان به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به انتخابات ۲۸ خرداد اظهار کرد: حماسه بزرگ مردم ایران که در مقابل همه تحریم ها، تهدید‌ها و تخریب‌های خارجی و داخلی، در صحنه حضور پیدا کردند را به همه مسئولان و مردم تبریک می‌گویم که این حضور غرور آفرین است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سند تحول قضائی مردم محور و مشارکت جویانه است و نقش رسانه در زمینه جلب همکاری مردم در این زمینه غیرقابل انکار است، افزود: این سند تاثیر زیادی در اعتلای نظام قضائی کشور دارد و یکی از مهم‌ترین محور‌های نظام ارتباطات قوه قضائیه با مردم، استفاده از ظرفیت رسانه‌های عمومی کشور و برقراری ارتباط نظام‌مند با مردم است که این مهم جز با تعامل، همکاری و هم افزایی بین دستگاه قضائی و اصحاب رسانه محقق می‌شود.
موحد تصریح کرد: هدف سند تحول قضائی این است که استقرار عدالت در جمهوری اسلامی باید به نحوی باشد که حتی الامکان هیچ حقی از مردم ضایع نشده و در مرحله بعد قوه قضائیه با اقتدار، استقلال و بی طرفی و همراه با حفظ کرامت ارباب رجوع موضوعات را حل و احقاق حق کند و این سند کارکردی موثر در ایجاد تحول در دستگاه قضائی دارد.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان با اشاره به عملکرد این نهاد در سال گذشته بیان کرد: ۵۴۶ هزار و ۴۵۱ پرونده در سال گذشته در محاکم استان مختومه شده و علاوه بر این در شورا‌های حل اختلاف استان به ۱۸۸ هزار پرونده رسیدگی و مختومه شده و سرجمع ۷۳۴ هزار و ۴۵۲ فقره پرونده بوده است.
روزانه ۲۵ هزار نفر مراجعه کننده به دستگاه قضائی استان کرمان داریم
وی با اشاره به اینکه در قبال هر قاضی، ۱۸۳۰ پرونده در دادگستری استان کرمان در سال ۹۹ رسیدگی شده، اظهار کرد: روزانه ۲۵ هزار نفر مراجعه کننده به واحد‌های قضائی سراسر استان کرمان داریم که این افراد شامل کارشناس، وکیل، شاهد، بستگان مراجعان و ... هستند.
موحد بیا کرد: هجم مراجعات به دستگاه قضائی فوق العاده بالاست و روزانه ۶۰۰ جلسه دادرسی در واحد‌های قضائی استان کرمان تشکیل می‌شود.
وی تصریح کرد: در راستای سند تحول قضائی شاهد اتفاق خوبی در استان کرمان هستیم و آن ارتقاء رضایتمندی مردم است و ۶۷ درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند، از قضات و کارکنان استان اظهار رضایت داشتند.
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه ۳۱۷ شورای حل اختلاف در استان فعال است، افزود: همکاران ما در شورا‌ها در سال گذشته ۵۲۹۵ پرونده را از طریق صلح و سازش مختومه نمودند که این عدد ۴۱ درصد از پرونده‌های قابل صلح و سازش را شامل می‌شود و ۲۹۴۶ پرونده از این تعداد مربوط به شورای حل اختلاف زندانیان بوده و در نتیجه ۸۶۹ زندانی آزاد شده اند.
۲۹ نفر در استان کرمان از قصاص رهایی یافتند
وی افزود: در ۲۹ فقره پرونده قتل عمد، با مداخله شورا‌های حل اختلاف زندان، قصاص ساقط شده و متهم از قصاص رهایی یافته که شورا‌های حل اختلاف استان در مصالحه پرونده‌ها رتبه چهارم و شورای حل اختلاف زندان رتبه اول کشور را کسب کرده اند.
موحد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در راستای حفظ حقوق بیت المال در سال قبل ۸۷۷ مورد حکم قطعی و لازم الاجرا به نفع دولت صادر و ۹۷۸ نفر بابت تعرض به اراضی دولتی تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و محکومیت حاصل کرده و ۱۱۴۶ هکتار اراضی منابع ملی و شهری به بیت المال اعاده شده است.
این مقام قضائی بیان کرد: همچنین در سال قبل ۵۴۷ میلیارد تومان از مطالبات بانک‌های استان کرمان از طریق دستگاه قضائی و واحد اجرای ثبت اسناد وصول شده که نسبت به سال ۹۸ میزان ۱۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی اظهار کرد: اداره کل بازرسی استان کرمان ده‌ها مناقصه و مزایده را که موجب تضییع حقوق بیت المال می‌شده، در سال گذشته لغو یا باطل کرده که مبلغ این موارد بیش از ۴۶۷ میلیارد ریال بوده است.
موحد افزود: همچنین اداره کل بازرسی استان کرمان ۱۴۰ متهم را به اتهام جرائم اقتصادی به مراجع مختلف در سال گذشته معرفی کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قوه قضائیه همراه و پشتیبان دستگاه‌های اجرایی برای رونق تولید و رفع موانع تولید است، گفت: این نهاد برای تحقق منویات مقام معظم رهبری با استفاده از تمام ظرفیت و اختیار به یاری دستگاه اجرایی شتافته و یاری می‌کند.
رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: مقابله با مفاسد اداری و تامین امنیت اقتصادی به طور جدی در دستور کار ما قرار گرفته و در استان ۳۱۹ پرونده در دبیرخانه ستاد استانی اقتصاد مقاومتی تشکیل و سعی کردیم مشکلات بنگاه‌های تولیدی رفع شود و توفیقات خوبی داشته و از بیکاری بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر جلوگیری شده است.
وی افزود: در سال گذشته در چهار مناسبت ۴۶۰ نفر از زندانیان استان کرمان مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند و در سه ماهه امسال ۳۰۷ نفر از مزایای عفو رهبری بهره‌مند شدند.
موحد با اشاره به اینکه ۳۵۳ نفر از زندانیان نیز از طریق همکاری خیران و ستادیه دیه در سال قبل و ۴۵ نفر در سال جاری آزاد شده اند، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد خانواده زندانیان بی بضاعت تحت پوشش انجمن‌های حمایت از زندانیان قرار دارند.
وی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۷۱۵ مورد مجازات‌های جایگزین حبس در استان کرمان استفاده شده و این اقدامات در راستای کاهش جمعیت کیفری استان صورت گرفته است.
این مقام قضائی بیان کرد: ۸۱ نفر از زندانیان تبعه افغانستان با هماهنگی بین مقامات دو کشور، از زندان‌های استان کرمان برای ادامه تحمل مجازات به زندان کشورشان منتقل شدند.
دستگیری ۶۲ نفر از مدیران، معاونان ادارات و کارمندان استان کرمان
وی در ادامه درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی استان کرمان گفت: در سال گذشته ۲۸ فقره پرونده در زمینه مفاسد اقتصادی در استان تشکیل و ۶۲ نفر از مدیران ارشد، معاونین ادارات کل، کارشناسان و کارکنان دستگاه‌های مختلف تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.
موحد با اشاره به اینکه اتهام این افراد اختلاس، ارتشاء، تضییع اموال دولتی، پولشوئی و ... بوده، تصریح کرد: برخی از این پرونده‌ها منتهی به صدور حکم شده، بعضا در حال تحقیق و برخی نیز در دادگاه در حال محاکه، رسیدگی و صدور حکم است.
وی تصریح کرد: در درون دستگاه قضائی استان کرمان نیز ۱۴ نفر از کارکنان دستگاه، سازمان‌های وابسته از جمله پزشکی قانونی سیرجان، ثبت اسناد ماهان و سایر دستگاه‌ها نیز به اتهام مفاسد اقتصادی دستگیر شدند.
رییس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: دستگاه قضائی با جدیت و حساسیت با مفاسد اقتصادی برخورد می‌کند و امیدواریم برخورد با فساد در دولت جدید به صورت پررنگ تحقق پیدا کند.
وی با اشاره به اقدامات دستگاه قضائی در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های استان کرمان بیان کرد: هفت لایه قرنطینه در دوران کرونا ایجاد کردیم و یکی از اقدامات بسیار موثر در جلوگیری از شیوع بیماری، انجام دادرسی‌های الکترونیکی و اعزام و بدرقه الکترونیکی زندانیان بود و در حال حاضر اعزام و بدرقه حضوریِ زندانی به مراجع قضائی تقریبا صفر است.
موحد تصریح کرد: ۱۱ هزار و ۶۶۵ مورد جلسه دادرسی الکترونیکی زندانیان استان کرمان را در ایام کرونا داشته ایم.
وی بیان کرد: در شفاف سازی و هوشمندسازی دستگاه قضائی که یکی دیگر از محور‌های سند تحول است، بیش از ۴۰ سامانه از قبیل سامانه ثنا، نوبت دهی الکترونیک، استعلامات قضائی و .. فعال است و در حال حاضر ۹۰ درصد ارتباط دستگاه قضائی با مردم از طریق سامانه ثنا، الکترونیکی است.
رییس کل دادگستری استان کرمان در پایان اظهار کرد: بیشترین فراوانی پرونده‌های جرائم در استان کرمان مربوط به سرقت، ایراد ضرب و جرح عمدی و صدمه بدنی غیرعمدی و پرونده‌های مربوط به مواد مخدر و در دعاوی بیشتری فراوانی پرونده‌ها مربوط به مطالبه وجه، اعسار و دعاوی خانوادگی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)