کد خبر: ۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر سابق اطلاعات دفاعی پنتاگون اخیرا در مصاحبه با شبکه الجزیره به صراحت به نقش آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش اذعان کرده و گفت رشد گروه‌های افراط‌گرا در سوریه حاصل یک «تصمیم ارادی» از سوی دولت آمریکا بود.
مدیر سابق اطلاعات دفاعی پنتاگون اخیرا در مصاحبه با شبکه الجزیره به صراحت به نقش آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش اذعان کرده و گفت رشد گروه‌های افراط‌گرا در سوریه حاصل یک «تصمیم ارادی» از سوی دولت آمریکا بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مایکل فلین» مدیر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اخیرا در مصاحبه با شبکه الجزیره اظهاراتی را مطرح کرد که موید سندی است که چندی قبل بر اساس قانون آزادی اطلاعات در معرض دید عموم قرار گرفت.

گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) که پیش از این تحت عنوان «سری» طبقه‌بندی شده بود و به تاریخ 12 آگوست 2012 (21 مرداد 1391) بازمی‌گردد، به طور گسترده‌ای بین سازمان‌های دولتی از جمله فرماندهی مرکزی آمریکا، سازمان سیا، اف‌بی‌آی، وزارت امنیت داخلی، وزارت خارجه و دیگر نهادها توزیع شده است. این سند نشان می‌دهد سازمان اطلاعات آمریکا اوایل سال 2012 ظهور داعش در عراق را پیش‌بینی کرده اما به جای آنکه به‌عنوان یک تهدید منظور شود، در این گزارش این گروه تروریستی به‌عنوان یک دارایی راهبردی برای آمریکا متصور شده است.

این سند یکی از  مواردی است که در مصاحبه «مهدی حسن» مجری الجزیره با فلین مطرح می‌شود و در کمال تعجب این مقام ارشد بازنشسته آمریکایی نه فقط تلاش نمی‌کند آن را زیر سوال ببرد، بلکه درستی آن را تائید کرده و می‌گوید بی‌توجهی به قدرت گرفتن گروه‌های افراط‌گرا در سوریه، یک «تصمیم ارادی» از سوی دولت آمریکا بود.

فلین همچنین تصریح می کند که اهمیت این سند و تبعات آن را به مقامات ارشد خود گوشزد کرده، اما آن‌ها به عمد آن را نادیده گرفته‌اند.

او در این مورد گفته است که بی‌توجهی به این سند، «یک تصمیم از روی اراده بود... این تصمیمی از روی اراده برای انجام آن چیزی بود که آن‌ها دارند انجام می‌دهند. شما واقعا باید از رئیس‌جمهور سوال کنید که واقعا او دارد چه کار می‌کند و چه سیاستی در دستور کار است.»

مطابق این اسناد «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا از اکتبر سال 2011 تا اوایل سپتامبر 2012 از ارسال سلاح از بنغازی به معارضان سوریه اطلاع داشته و علی‌رغم تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه سوریه اقدامی برای متوقف کردن آن انجام نداده است.

موضوع دیگری که از اسناد منتشر شده بر می‌آید این است که تشکیل گروه داعش در مرز سوریه و عراق بر پایه اطلاعاتی که دولت آمریکا در سال 2012 در اختیار داشته موضوعی کاملاً قابل پیش‌بینی بوده است.

وزارت دفاع آمریکا در یکی از این اسناد به صراحت به سابقه تروریستی معارضان سوریه اشاره می‌کند. در این سند آمده است: «سلفی‌ها، اخوان‌المسلمین و القاعده عراق نیروهای اصلی هدایت‌کننده شورش‌ها در سوریه هستند. القاعده عراق با سوریه آشنا است. القاعده عراق در سوریه آموزش دیده و سپس به عراق نفوذ کرده است. القاعده عراق از ابتدا از مخالفان سوریه حمایت کرده است.» (جزئیات بیشتر)

اما این اولین بار نیست که در میان گفته‌های شخصیت‌های آمریکایی سرنخ‌هایی از نقش واشنگتن و متحدان آن در شکل‌گیری داعش مشخص می‌شود. پیش از این، «وسلی کلارک» فرمانده اسبق فرماندهی کل نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی اظهاراتی مشابه، هدف از شکل گیری داعش را مقابله با حزب الله لبنان و محور ضداسرائیلی دانسته بود.

وی اسفند ماه سال گذشته به سی‌ان‌ان گفته بود: «ببینید، داعش با منابع مالی دوستان و متحدان ما شکل گرفت.»

کلارک افزود: «چراکه وقتی شما کسانی را می‌خواهید که باید تا پای مرگ با حزب‌الله بجنگند، نمی‌توانید اطلاعیه بدهید و بگویید بیائید در جنگ ثبت نام کنید، چون می‌خواهیم جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم، بلکه شما می‌روید دنبال آدم‌های متعصب، می‌روید دنبال بنیادگراهای مذهبی، چون آن‌ها هستند که حاضرند با حزب‌الله مبارزه کنند.» (جزئیات بیشتر)

اذعان به نقش آمریکا و متحدان آن به شکل گیری داعش و گروه های تروریستی فعال در سوریه، تنها به مقامات بازنشسته آمریکایی محدود نمی‌شود.

مهر ماه سال گذشته بود که اظهارات جو بایدن معاون کنونی رئیس جمهور آمریکا در مورد داعش خبرساز شد. وی که در دانشگاه «هاروارد» درباره روابط خارجی سخنرانی می‌کرد، در مورد تحولات سوریه گفت: «گلایه همیشگی من این بود که بزرگترین مسئله ما متحدانمان هستند. متحدان ما در منطقه، بزرگترین مسئله ما در سوریه بودند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند و من همیشه روابط بسیار خوبی با اردوغان داشته‌ام و زمان زیادی را با او گذرانده‌ام. سعودی‌ها، اماراتی‌ها و بقیه. آن‌ها چه کار می‌کردند؟ آن‌ها آنقدر مصمم به کنار زدن (بشار) اسد و در اصل یک جنگ نیابتی شیعی-سنی بودند... که صدها میلیون دلار و ده‌ها و صدها هزار تن تسلیحات را برای هر کسی که با اسد می‌جنگید، روانه کردند، بدون در نظر گرفتن اینکه افرادی که در حال دریافت این کمک‌ها بودند، النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گرای جهادی بودند که از دیگر بخش‌های جهان آمده‌اند.» (جزئیات بیشتر)

حالا اظهارات اخیر فلین و سند پنتاگون پازل پیشین را کامل می‌کند و دیگر تردیدی باقی نمی‌ماند که داعش و هسته‌های تروریستی فعال در سوریه، با پشتیبانی مالی عربستان، ترکیه و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، با نظارت و آگاهی آمریکا و کشورهای غربی و بر اساس «تصمیمی ارادی» برای ضربه زدن به محور مقاومت، از طریق تضعیف یکی از ارکان اصلی آن یعنی سوریه، بوده است.
برچسب ها: واشنگتن ، داعش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

کشف 41 کیلوگرم ماده روانگردان شیشه در بم

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی؛ گرد و خاک کرمان را فرا می‌گیرد

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

ثبت‌نام مدارس فقط با ثبت در سامانه املاک و اسکان

مدیرکل منابع طبیعی کشور عنوان کرد: ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری در جنوب کرمان

توصیه های مهم پلیس راهور کرمان به عابران پیاده

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)