کد خبر: ۴۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم:
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم گفت: کشور در موضوع هسته‌ای نتوانسته سیاست‌های خود را به گونه‌ای پیش ببرد که منافعی برایش حاصل شود. بار‌ها گفته ام این مردم هستند که تاوان تحریم‌ها را می‌دهند نه سیاستمداران، چه بسیار سیاستمدارانی که بخاطر حرف‌ها و اظهارنظر‌هایی که مطرح می‌کنند حقوق می‌گیرند و حرف‌هایی را هم بیان می‌کنند که به منافع ملت آسیب وارد می‌کند، همچنین جلسات مختلفی شکل می‌گیرد با حق ماموریت‌های مختلف که از دل آن جلسات وقفه در تامین منافع ملت حاصل می‌شود.

این مردم هستند که تاوان تحریم‌ها را می‌دهند نه سیاستمداران/ غرور سیاسی باعث شد که اولین بودجه دولت آینده، بودجه تحریمی باشد/ هر روزی که تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند رکود در کشور بیشتر می‌شود
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم گفت: کشور در موضوع هسته‌ای نتوانسته سیاست‌های خود را به گونه‌ای پیش ببرد که منافعی برایش حاصل شود. بار‌ها گفته ام این مردم هستند که تاوان تحریم‌ها را می‌دهند نه سیاستمداران، چه بسیار سیاستمدارانی که بخاطر حرف‌ها و اظهارنظر‌هایی که مطرح می‌کنند حقوق می‌گیرند و حرف‌هایی را هم بیان می‌کنند که به منافع ملت آسیب وارد می‌کند، همچنین جلسات مختلفی شکل می‌گیرد با حق ماموریت‌های مختلف که از دل آن جلسات وقفه در تامین منافع ملت حاصل می‌شود.
به گزارش برنا، «حشمت الله فلاحت پیشه»، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، در رابطه با وضعیت برجام گفت: دیپلماسی هسته‌ای کشور دچار نوعی حالت حاد شطرنجی شده و عملا در روند آن وقفه ایجاد شده است. معتقدم وقفه در دیپلماسی هسته‌ای به ضرر کشور ایران است، اگر بخواهید با هر دیدی مذاکرات هسته‌ای و دیپلماسی هسته‌ای را ارزیابی کنید ممکن است نتایج متفاوتی به دست آورید، یکی می‌تواند با دید آرمان گرایانه بنگرد که در آن صورت مطلوب هیچ کدام از طرفین در یک دیپلماسی حاصل نمی‌شود و آن دیپلماسی ادامه تقابل یا تعامل مبتنی برقدرت است. ممکن است افرادی هم دید واقع گرایانه داشته باشند که باید دیپلماسی واقع گرایی شکل بگیرد و دید واقع گرایانه را حاکم کنیم. کشور در موضوع هسته‌ای نتوانسته سیاست‌های خود را به گونه‌ای پیش ببرد که منافعی برایش حاصل شود. بار‌ها گفته ام این مردم هستند که تاوان تحریم‌ها را می‌دهند نه سیاستمداران، چه بسیار سیاستمدارانی که بخاطر حرف‌ها و اظهارنظر‌هایی که مطرح می‌کنند حقوق می‌گیرند و حرف‌هایی را هم بیان می‌کنند که به منافع ملت آسیب وارد می‌کند، همچنین جلسات مختلفی شکل می‌گیرد با حق ماموریت‌های مختلف که از دل آن جلسات وقفه در تامین منافع ملت حاصل می‌شود.
او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که تنگنا‌های خارجی برایش ایجاد شده که عمدتا ناشی از دشمنی دشمنان کشور است و این تنگنا‌ها با یک سری ناکارآمدی‌ها در داخل همراه شده که در این میان، مردم ضرر می‌کنند و این ضرر به ساعت و به روز است یعنی به سال نیست، هر روزی که تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کند رکود در کشور بیشتر می‌شود و شغل‌های بیشتری در حالت خاموش باقی می‌مانند و کشور از لحاظ توسعه و عمران عقب می‌ماند و به طور مشخص این شرایطی است که در کشور حاکم است. سنگ اندازی در مسیر دیپلماسی کشور افتخار نیست. واقعیتی به اسم ناکارآمدی دولت آقای روحانی وجود دارد و انتقاد‌هایی به آن وارد است این دولت حتی نتوانست از اختیارات خود استفاده کند. بار‌ها گفته شده که موضوع هسته‌ای کشور جزوء مسایل کلان سیاست خارجی است و شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با آن تعیین تکلیف می‌کند و در دولت آقای روحانی وزارت خارجه مجری بود.
فلاحت پیشه بیان کرد: اکنون که مذاکرات وین به بن بست رسیده است، نمی‌شود گناه این تنگنا را به گردن دیپلمات‌های کشور انداخت، بهرحال مذاکرات انجام شد این مذاکرات بر اساس حد مقدور‌ها شکل گرفت و هر کدام از طرف‌ها باید قدری از خطوط قرمز خود را کنار می‌گذاشتند و، اما طرفین حاضر نبودند این کار صورت بگیرد، رئیسی برای تصمیم گیری در احیای دیپلماسی هسته‌ای نیازمند سازوکاری فرا دولتی است یعنی در شورای عالی امنیت ملی باید این کار صورت گیرد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم گفت: اینکه برخی مطرح می‌کنند که باید محاکمه برای اعضای دولت و تیم هسته‌ای صورت بگیرد اگر اطلاعاتی دارند مطرح کنند، سازوکار به این شکل است که یک تعریف و تحدید در شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد و در اختیار دیپلمات‌ها قرار داده می‌شود و آن‌ها هم موظف هستند طبق این تعاریف و حدود و شروط مذاکرات پیش بروند، اگر تخطی صورت گرفته باشد باید پاسخگو باشند در غیر اینصورت موضوع جرم انگاری، مبتنی بر یک سری ادعا است. جرم انگاری مربوط به موضوع هسته‌ای در صورتی است که از شاخص بندی و شروط شورای عالی امنیت ملی تخطی صورت گرفته باشد. در صورتی که عملا تصمیمی اتخاذ نشده و برجام احیا نشده است، تمام مذاکرات بند به بند و کلمه به کلمه در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شده و کمیته مربوطه عملا اعلام کرده که متن پیش نویس که قرار شده است در پایتخت‌ها بررسی شود این متن با قانونی که در مجلس ایران تصویب شده، همخوان نبوده است. اراده سیاسی لازم در ایران برای توافق هسته‌ای هنوز شکل نگرفته است و اگر این اراده شکل بگیرد همه این موارد در واقع مهره‌های شطرنجی هستند که به گونه‌ای دیگر می‌توان آن‌ها را چید و از حالت پاد شطرنجی کشور را خارج کرد.
او در خصوص تغییر موضع برخی مخالفان برجام اظهار کرد: برجام یک حد مقدور خوب در سیاست بود، بویژه در دیپلماسی که در آن قدرت‌های روز دنیا و سازمان‌های قدرتمند دنیا عضو هستند، رسیدن به حد مقدوری که پیش از آن سابقه نداشته است. هیچ حد مقدوری مثل برجام در ذیل فصل هفتم میان هیچ کشوری در شورای امنیت شکل نگرفته بود، ولی ایران به آن رسید و به همین دلیل از برجام به عنوان یک حد مقدور دفاع کرده ام. تحولات نشان می‌دهد که سیاست جلوگیری از اجرای برجام یک سیاست جناحی بود و جناح بازی‌های سیاسی در ایران را، ترامپ در آمریکا تکمیل کرد. غرور سیاسی باعث شد که اولین بودجه دولت آینده هم یک بودجه تحریمی و یا صرفا بودجه جاری باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

جزییات نامه جدید حسن روحانی به شورای نگهبان: ادعاهای پنج‌گانه شورای نگهبان شامل انتسابات کلی است/ مستندات ردصلاحیت کامل و مکتوب ارائه شود

سیدحسن خمینی: وقتی جامعه دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است، بحث از اندیشه سیاسی بیهوده است/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است

مرعشی: «آراء باطله» یعنی مردم رنجیده‌اند و از سیاست فاصله گرفته‌اند / باید مردم را قانع کنیم

چرا لاریجانی را به خاطر دخترش ردصلاحیت می‌کنند اما قالیباف به خاطر پسرش ردصلاحیت نشد؟

هشدار روحانی اصلاح طلب به مدیران حوزه های علمیه: به افراد معمم آداب معاشرت بیاموزید/ جامعه ایران روی بشکه باروت قرار گرفته است

مسکن و سرمایه‌گذاری مهمترین اقدامات استان در سال آینده است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)