کد خبر: ۴۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
الکاظمی در سفر خود به آمریکا گفتگو‌هایی با مسئولان عالی رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی دارد که فراتر از حضور نظامی آمریکا در خاک عراق است. به گفته منابع سیاسی اگاه، در صورتی که بایدن موافقت کند، الکاظمی دو پرونده ایران و حشد الشعبی را نیز روی میز مذاکره با ایالات متحده قرار می‌دهد.

مذاکرات الکاظمی با بایدن در واشنگتن؛ آیا پرونده ایران هم روی میز است؟

الکاظمی در سفر خود به آمریکا گفتگو‌هایی با مسئولان عالی رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی دارد که فراتر از حضور نظامی آمریکا در خاک عراق است. به گفته منابع سیاسی اگاه، در صورتی که بایدن موافقت کند، الکاظمی دو پرونده ایران و حشد الشعبی را نیز روی میز مذاکره با ایالات متحده قرار می‌دهد.
العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: مذاکره استراتژیک عراق و ایالات متحده اگر در خصوص آینده حضور نظامی آمریکا در عراق باشد، ضرورتا پرونده‌هایی با همین موضوع را دربر می‌گیرد و نمی‌تواند از همکاری نظامی و امنیتی برای مقابله با داعش، نفوذ ایران در عراق و تسلط حشد الشعبی بر عراق در زمینه‌های سیاست، امنیت و حتی اقتصاد، به دور باشد. تمام این‌ها پرونده‌های حساسی است که نخست وزیر عراق در سفر خود به واشنگتن، به آن‌ها می‌پردازد.
به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: الکاظمی در سفر خود به آمریکا گفتگو‌هایی با مسئولان عالی رتبه سیاسی، نظامی و امنیتی دارد که فراتر از حضور نظامی آمریکا در خاک عراق است. به گفته منابع سیاسی اگاه، در صورتی که بایدن موافقت کند، الکاظمی دو پرونده ایران و حشد الشعبی را نیز روی میز مذاکره با ایالات متحده قرار می‌دهد.
یک دیپلمات عراقی که سابقه فعالیت در ایالات متحده را دارد، واشنگتن شرایط حساس نخست وزیر عراق و حجم مشکلاتی که در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی با آن مواجه است را می‌داند، همانطور که از فشار‌هایی که از سوی ایران و جبهه وابسته به آن متحمل می‌شود، آگاه است. وی احتمال می‌دهد در مورد بررسی دو پرونده ایران و حشد الشعبی، کمک‌هایی که ایالات متحده می‌تواند به دولت عراق برای تقویت خود در برابر این فشار‌ها کند، مطرح شود، پیشنهاد‌های آمریکا در این باره می‌تواند مربوط به کمک‌های مالی برای بهبود اوضاع خدمات عمومی باشد که الکاظمی به خاطر آن فشار‌های زیادی را از سوی مردم تحمل می‌کند. ایالات متحده می‌تواند پیشنهاد سرمایه گذاری برای آبادی مناطق ویران شده توسط داعش را به نخست وزیر عراق بدهد.
این در حالی است که وزیر خارجه عراق نیز تاکید کرده است برای مقابله با داعش به کمک ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده نیاز دارد.
چنین درخواستی می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای مذاکرات راهبردی امریکا و عراق در مورد اشکال حفظ حضور طولانی مدت آمریکا در عراق و نادیده گرفتن درخواست مربوط به پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور عربی.
ممکن است ایالات متحده و عراق تا پایان سال جاری عملیات حرکت به سمت آموزش نظامی نیرو‌های عراقی توسط آمریکا را ادامه دهند. در حال حاضر، حدود ۲۵۰۰ نظامی آمریکا در عراق حاضرند که تمرکز آن‌ها روی مبارزه با داعش است و همانطور که گذشت، ایالات متحده بر آموزش نیرو‌های نظامی عراقی متمرکز است.
اما بیانیه احتمالی پس از دیدار بین جو بایدن و الکاظمی، در زمانی که از نظر سیاسی برای عراق بسیار حساس است، صادر می‌شود، چرا که نخست وزیر عراق با فشار شدیدی از سوی احزاب متحد ایران و گروه‌های پارلمانی مواجه است.
به گفته یک مسئول آمریکایی در وزارت دفاع، «نکته بسیار مهمی که خواهیم شنید، آن است که دولت بایدن مایل به ماندن در عراق است، چرا که دولت عراق خود از ما خواسته در این کشور حضور داشته باشیم، مأموریت ما تغییر نمی‌کند و ما به دنبال بررسی چگونگی حمایت از نیرو‌های امنیتی در عراق برای شکست داعش هستیم».
در این میان، یک هیئت عراقی روز پنجشنبه در واشنگتن گفتگو‌هایی را در مورد حضور نظامی آمریکا در عراق، کمی قبل از نشست بین بایدن و الکاظمی انجام داد.
براساس گزارشها، یک مسئول مسائل خارجی در وزارت دفاع آمریکا، مارا کارلین نیز از هیئتی به ریاست مشاور امنیت ملی عراق، قاسم الاعرجی، استقبال کرده و همکاری نظامی طولانی مدت میان دو کشور را مورد بررسی قرار داده اند. وزیر دفاع آمریکا، لوید اوستن نیز به این مذاکرات پیوست تا بار دیگر بر ادامه پایبندی آمریکا به مبارزه با داعش در عراق تاکید کند.
پس از آنکه منافع آمریکا در عراق با حدود ۵۰ حمله موشکی از سوی شبه نظامیان شیعه هدف گرفته شد، اوستن کمک ایالات متحده و ائتلاف، به ارتش عراق، برای برقراری امنیت در این کشور را ضروری دانست.
در هفته گذشته، الکاظمی در دیدار با یک هیئت آمریکایی به ریاست مک گورک در بغداد، موضوع عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق را مورد بررسی قرار داد، اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرده که دولت عراق مایل است ایالات متحده و ائتلاف، به آموزش ارتش این کشور و ارائه کمک‌های لجستیکی و تبادل اطلاعات ادامه دهند.

برچسب ها: آمریکا ، ایران ، عراق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

جزییات نامه جدید حسن روحانی به شورای نگهبان: ادعاهای پنج‌گانه شورای نگهبان شامل انتسابات کلی است/ مستندات ردصلاحیت کامل و مکتوب ارائه شود

سیدحسن خمینی: وقتی جامعه دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی است، بحث از اندیشه سیاسی بیهوده است/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است

مرعشی: «آراء باطله» یعنی مردم رنجیده‌اند و از سیاست فاصله گرفته‌اند / باید مردم را قانع کنیم

چرا لاریجانی را به خاطر دخترش ردصلاحیت می‌کنند اما قالیباف به خاطر پسرش ردصلاحیت نشد؟

هشدار روحانی اصلاح طلب به مدیران حوزه های علمیه: به افراد معمم آداب معاشرت بیاموزید/ جامعه ایران روی بشکه باروت قرار گرفته است

مسکن و سرمایه‌گذاری مهمترین اقدامات استان در سال آینده است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)