کد خبر: ۴۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر گفت: فروشندگان مرغ‌ زنده‌ عامل اصلی تهدید سلامت مردم و جامعه هستند.
فاطمه موحدی امروز در گفت‌وگو با فارس در رابر با اشاره به تشدید نظارت‌ها و برخورد با عرضه‌کنندگان مرغ زنده اظهار داشت: فروشندگان مرغ‌ زنده‌ عامل اصلی تهدید سلامت مردم و جامعه هستند.

وی با بیان اینکه عرضه‌کنندگان مرغ زنده نخستین گروه در معرض خطر هستند، تصریح کرد: افرادی که کشتار غیرمجاز مرغ انجام می‌دهند، منتقل‌کننده انواع بیماری‌ها به ویژه آنفلوآنزای پرندگان به جامعه هستند.

موحدی با بیان اینکه در کنار اطلاع‌رسانی که به مردم داشتیم، برخورد با عرضه‌کنندگان را نیز با هماهنگی سایر دستگاه‎ها در دستور کار داریم خاطرنشان کرد: بدون اغماض با عرضه‌کنندگان مرغ زنده برخورد خواهد شد و این کار با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود.

موحدی بیان کرد: عامل اصلی که می‌تواند مانع گسترش عرضه مرغ زنده شود، عدم استفاده مردم است، زیرا وقتی که تقاضا نباشد عرضه هم نداریم.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند خرید مرغ زنده از نظر اقتصادی به صرفه نیست، زیرا حدود 30 درصد آن ضایعات است از آنان خواست مرغ مورد نیاز خود را با اطمینان خاطر از مراکز معتبر گوشت مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

گوشت سالم چگونه است

علی مولایی کارشناس فنی دامپزشکی رابر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه افزایش آگاهی مردم از خصوصیات گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ سالم بسیاری از مشکلات را در این بخش کم می‌کند، اظهار داشت: برای خریداری گوشت، مرغ و ماهی توجه به برخی نکات ظاهری این اقلام برای اطمینان از سلامت آنها ضروری است.

وی افزود: برای خرید گوشت باید به رنگ آن توجه ویژه شود و گوشت‌هایی خریداری شود که رنگ صورتی طبیعی داشته و بیش از حد قرمز رنگ و یا خیلی بی‌رنگ نباشند.

مولایی تصریح کرد: در زمان خرید باید دقت شود، گوشت قرمز بوی بد ندهد و سطح آن لیز و مرطوب نبوده و مهر و برچسب کشتارگاهی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: افراد برای استفاده از گوشت‌های یخ زده باید آنها را از شب قبل از فریزر خارج کرده و داخل یخچال بگذارند تا به آرامی یخ آنها آب شود و از گذاشتن گوشت یخ زده در محیط آشپزخانه جهت آب شدن یخ آن خودداری کنند.

این کارشناس فنی عنوان کرد: این کار موجب می‌شود تا از خروج خونابه جلوگیری شده و از طرف دیگر گوشت در تماس طولانی مدت با محیط بیرون آلوده نشود.

مولایی از آب کردن یخ گوشت‌های یخ زده و قراردادن مجدد آنها در فریزر هشدار داد و افزود: این کار علاوه بر از بین بردن مواد مغذی گوشت، احتمال آلوده شدن گوشت را نیز افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: افراد به ظاهر گوشتی که قرار است چرخ شود توجه کرده و از فروشنده بخواهند عمل چرخ کردن گوشت را در حضور آنها انجام دهد و از خرید گوشت‌هایی که از قبل چرخ شده خودداری کنند.

مولایی بیان داشت: برای تشخیص سالم بودن تخم‌مرغ می‌توان آن را در یک ظرف آب انداخت، زمانی که تخم‌مرغ سالم باشد ته آب می‌رود و همچنین با تکان دادن تخم مرغ سالم نباید محتویات درون آن تکان بخورد، بعد از شکستن تخم‌مرغ نیز زرده باید شفاف بوده و به هیچ عنوان نباید سفیده و زرده تخم‌مرغ بدون هم زدن آن قاطی شود.

وی با توصیه به اینکه افراد تخم مرغ‌های با پوسته تمیز خریداری کنند، تاکید کرد: محل نگهداری تخم‌مرغ در یخچال باید جدای از مواد غذایی دیگر باشد و قبل از شکستن تخم‌مرغ نیز باید پوسته آن شسته شود.

مولایی در مورد خرید ماهی نیز توصیه کرد: افراد ماهی‌ را خریداری کنند که دارای فلس درخشنده، چشم برجسته و شفاف، آبشش‌های قرمز و بوی طبیعی باشد.

کارشناس فنی شبکه دامپزشکی شهرستان رابر هشدار داد: افراد از خرید ماهی‌ قطعه قطعه شده که بسته‌بندی آنها نام و نشان مشخص و علامت استاندارد ندارد، جدا خوداری کنند.

گوشت فاقد مهر بهداشتی و لیبل نخرید

همچنین سیداحسان منصوری‌نژاد مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان انار به خبرنگار فارس گفت: یکی از پر مصرف‌ترین فرآورده‌های خام دامی و پروتئینی در وعده غذایی مردم، گوشت قرمز است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

وی ابراز داشت: به علت آلودگی‌های محیطی و امکان ابتلا‌ به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از مصرف گوشت‌های کشتار شده در خارج از کشتارگاه دام و فاقد مهر و لیبل بهداشتی دامپزشکی، جدا اجتناب کنید.

منصوری‌نژاد ادامه داد: گوشت قرمز باید دارای مهر و برچسب دامپزشکی که به صورت مشخص و خوانا با کد کشتارگاه و تاریخ کشتار مربوطه باشد و از مراکز عرضه معتبر و مورد تأئید دامپزشکی تهیه شود.

وی افزود: از خرید گوشت قرمز تازه که در بیرون یخچال قصابی‌ها نگهداری می‌شوند، خودداری کرده و زیرا عرضه گوشت چرخ کرده آماده ممنوع بوده و گوشت صرفا باید در حضور مشتری چرخ شود.
برچسب ها: فروشندگان ، مرغ ، زنده ، بیماری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

واکسیناسیون دام‌های استان کرمان علیه طاعون نشخوارکنندگان

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)