کد خبر: ۴۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: با شیوع کرونا دچار مشکل شده ایم و ذخایر خونی استان کاهش یافته به ویژه گروه های منفی؛ در گروه خونی O منفی به شدت کمبود داریم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان امروز ۱۸ مردادماه در جمع خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: اصحاب رسانه نشان دادند نقش به سزایی در این نظام دارند و در جنگ هشت ساله و در پیروزی جبهه حق علیه باطل نقش فعالی داشتند. اکنون نیز جنگ به نوعی تغییر کرده و در جنگ نرم قرار داریم، نقش رسانه به عنوان چشم بینای مردم نقش مهمی است.

ایرج شکوهی افزود: با توجه به اینکه اصحاب رسانه حقایق را می دانند، مسوولیت بیشتری در قبال مردم و جامعه دارند و کار سخت تر می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ماموریت سازمان انتقال خون تصریح کرد: رسالت اصلی ما تامین خون سالم، با کیفیت و مطمئن برای بیماران است و رسانه ها کمک خوبی به انتقال خون کمک می کنند زیرا مهم ترین کار ترویج فرهنگ اهدای خون است که این کار توسط اصحاب رسانه بهتر انجام می شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با اشاره به شاخص اهدای خون بیان کرد: شاخص براساس تعداد اهداکنندگان در۱۰۰۰ نفر است که در استان کرمان شاخص پایین و ۲۰ نفر اهداکنده خون در ۱۰۰۰ نفر جمعیت داریم.

وی با بیان اینکه اهدای خون خانم ها در استان کرمان و کشور پنج درصد است، در حالی که ۵۰ درصد جمعیت خانم هستند، گفت: عدم مشارکت خانم ها در اهدای خون به دلیل باور اشتباه است که فکر می کنند اهدای خون باعث کم خونی می شود. همچنین خانم ها نگران انتقال بیماری های عفونی هستند در حالی که اطمینان می دهیم پروتکل های بهداشتی در مراکز خون گیری رعایت می شود و جای نگرانی نیست.

شکوهی تصریح کرد: سالیانه ۸۰ هزار مراجعه کننده برای اهدای خون در استان کرمان داریم که ۷۰ هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند و از این تعداد ۴۲ هزار نفر اهدای خون مستمر دارند.

وی با اشاره به اینکه اگر خانم ها سه بار و آقایان چهار بار در سال اهدای خون داشته باشند می گوییم اهداکننده مستمر، افزود: هرم سنی جمعیت رو به پیر شدن می رود و از سوی دیگر سن خون گیری بین ۱۸ تا ۶۵ سال است. ضمن اینکه سن مناسب اهدای خون در کسانی که برای بار اول خون می دهند، ۱۸ تا ۶۰ سال و در اهداکنندگان مستمر ۱۸ تا ۷۰ سال است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان بیان کرد: آمار مشارکت اهدای خون در شهرستان های جنوبی بسیار پایین است و به عنوان مثال جیرفت سالیانه ۶۰۰۰ واحد اهدای خون دارد و مصرف خون در همین شهرستان ۱۲ هزار واحد است و همین وضعیت در بم صادق است که جبران این کسری اهدای خون توسط سیرجان و رفسنجان انجام می شود.

شکوهی اظهار کرد: شش پایگاه انتقال خون در استان فعال است که دو مورد کرمان و در شهرستان های بم، سیرجان، رفسنجان و جیرفت هر کدام یک پایگاه فعال است.

وی تصریح کرد: با شیوع کرونا دچار مشکل شده ایم و ذخایر خونی استان کاهش یافته به ویژه گروه های منفی؛ در گروه خونی O منفی به شدت کمبود داریم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان گفت: یکی از فرآورده های اصلی خون، پلاکت است که سه روز عمر دارد و باید اهدای خون مداوم باشد تا پلاکت را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف خون در استان کرمان زیاد است، افزود: ۱۵۰۰ بیمار تلاسمی در استان کرمان وجود دارد که در این زمینه رتبه سوم کشور را داریم و در واقع گستردگی استان، آمار بالای بیماران تالاسمی، حادثه خیز بودن استان کرمان و ... از تهدیدات انتقال خون در استان است.

شکوهی با اشاره به اینکه در ۱۰۰ سال اخیر بیش از ۴۰ زلزله بالای ۶ ریشتر در استان داشتیم، افزود: مشکلات زیادی بر کار انتقال خون تاثیرگذار است و آمار تصادفات یکی دیگر از موارد مشکل ساز است.

وی تصریح کرد: تعامل خوب با رسانه، وجود نیروهای متبحر و متخصص در انتقال خون، تعامل با دانشگاه علوم پزشکی و ... از جمله فرصت های انتقال خون است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان در ادامه بیان کرد: مهم ترین چالش ما ناوگان حمل و نقل و فرسودگی این ناوگان است و اینکه سامانه مجهز خون گیری متحرک نداریم.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان افراد نیکوکار زیادی هست و با ورود خیرین می شود بخشی از مشکلات را حل کرد، گفت: متاسفانه انتقال خون در پیکره وزارت بهداشت زیاد دیده نشده و خیران ورود به این حوزه نداشته اند.

شکوهی با اشاره به پروژه های نیمه تمام انتقال خون در کرمان و جیرفت بیان کرد: بازسازی مرکز خون گیری مشتاق به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نیاز است خیران کمک کنند و تا زمانی تکمیل نشود، بحث اهدای خون با مشکلات همچنان مواجه است و این امکان را داریم مراکز و فعالیت ها به نام فرد خیّر نامگذاری شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)