کد خبر: ۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
پس از آن که رییس اداره کل محیط زیست چین از وجود آلاینده های سمی خطرناک در فضای اطراف محل حادثه شهر تیانجین خبر داده بود، اینک یک مقام ارشد نظامی این کشور از پیدا شدن مقادیر قابل توجهی «سیانور» در انبارهای این منطقه خبر داده است.
پس از آن که رییس اداره کل محیط زیست چین از وجود آلاینده های سمی خطرناک در فضای اطراف محل حادثه شهر تیانجین خبر داده بود، اینک یک مقام ارشد نظامی این کشور از پیدا شدن مقادیر قابل توجهی «سیانور» در انبارهای این منطقه خبر داده است.

به گزارش ایرنا، ژنرال «شی لوز» که به همراه ده ها تن از کارشناسان و متخصصان هسته ای و شیمیایی در شهر «تیانجین» حضور دارد، تایید کرد که صدها تن سیانور در محل انفجارهایی که چهارشنبه شب گذشته (21 مرداد) در این شهر رخ داده، انبار شده بود.

به گفته این مقام نظامی، این مقدار سیانور در دو نقطه جداگانه در منطقه «بینهای» و «رویی های» شهرک صنعتی تیانجین در جنوب شرق شهر پکن انبار شده بود.
او با اعلام این که حجم سیانورهای انبار شده چند صد تن بوده است، شرایط منطقه را با توجه به پیدا شدن مواد شیمیایی و سمی دیگر، نگران کننده دانست.

ژنرال «شی لوز» نوع سینانورهایی را که در این منطقه نگه داری می شده است ، اعلام نکرد.
«سیانور سدیم» یک عنصر شیمیایی بسیار سمی است که تماس آن با پوست خطرناک است و استنشاق آن می تواند موجب خفگی شود.

اظهار نظر این مقام چینی در حالی صورت می گیرد که دو روز پیش نیز «ما جون» رییس اداره کل محیط زیست چین از پیدا شدن یکصد تن ماده شمیایی «سدیم سیانید»، «کلسیم کاربید» و «نیترات پتاسیم» در انبارهای محل وقوع انفجار خبر داده بود.

او همچنین از احتمال وقوع یک فاجعه زیست محیطی در این شهر خبر داد که ممکن است با ورود مواد سمی یاد شده به آبهای زیرزمینی و در نهایت راهیابی آن به دریا رخ دهد.

سدیم سیانید یک پودر یا کریستال سفیدرنگ است که در صورت استنشاق و بلعیدن می تواند فورا باعث مرگ شود چون توانایی بدن در استفاده از اکسیژن را مختل می کند. این ماده در کارخانه های مواد شیمیایی، ضدعفونی سازی و صنعت معدن کاری برای استخراج طلا و نقره کاربرد دارد.
کلسیم کاربید نیز ماده ای است که به آب و یا رطوبت واکنش نشان می دهد و جزو گازهای مشتعل شونده ای است که در صورت برخورد با آب، گاز سمی «استین» را که به شدت انفجاری است تولید می کند.

تایید وجود این مواد شمیایی خطرناک در شهر تیانجین و ترس از به خطر افتادن سلامتی ساکنان سبب شد تا مسوولان این شهر تمامی ساکنان را تا شعاع سه کیلومتری محل حادثه تخلیه کرده و بیش از 200 متخصص بیوشیمی و هسته ای به منطقه گسیل شوند تا به بررسی مواد شیمیایی بازمانده از این انفجار بپردازند.

این حادثه همچنین باعث شد تا دولت چین به مقامات کشور دستور دهد در سراسر کشور درباره مواد خطرناک شیمیایی و مواد منفجره تحقیق کرده و در صورت مشاهده موارد و فعالیت های غیرقانونی، با صاحبان آن به شدت برخورد شود.

این موضوع بویژه شامل حال شهر پکن پایتخت چین هم شد که قرار است سوم سپتامبر (12 شهریور) بزرگترین رژه نظامی کشور را به مناسبت هفتادمین سالگرد جنگ جهانی دوم برگزار کند.

ابعاد و گستردگی حادثه شهر «تیانجین» حتی «لی کچیانگ» نخست وزیر چین را روز گذشته - یکشنبه - با گروهی از مسوولان کشوری به این شهر کشاند تا از نزدیک موضوع را بررسی کند.
او همچنین با حضور در بیمارستانهای شهر تیانجین با مجروحان و کسانی که در اثر حادثه دچار لطمات مادی شده بودند، ملاقات کرد.

کچیانگ به همراه «شی جین پینگ» رییس جمهوری هدایت کارگروهی را بر عهده دارد که برررسی این حادثه هولناک به آنان سپرده شده است.

موضوع انتشار گازهای سمی در فضای شهر «تیانجین» حتی باعث شده دولت فرانسه از آمادگی خود برای کمک به مقامات چینی در زمینه پیامدهای فاجعه صنعتی این شهر خبر دهد.

«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه، در نامه ای خطاب به «وانگ یی» همتای چینی خود اعلام کرد که در صورت تمایل چین، فرانسه آماده است توانایی خود در زمینه کمک های اضطراری را فورا در اختیار این کشور قرار دهد.

او در نامه خود اعلام کرد که در صورت موافقت چین، فرانسه یک تیم متخصص شیمیایی و هسته ای را برای کمک سریعا به شهر تیانجین اعزام می کند.

حادثه شهر «تیانجین» ساعت 23 و 30 دقیقه چهارشنبه شب (21 مرداد) ابتدا با آتش گرفتن یکی از انبارهای نگه داری مواد شیمیایی و قابل اشتعال در بخش شهرک صنعتی موسوم به «بینهای» آغاز شد و سپس با دو انفجار مهیب پی در پی به فاصله 30 ثانیه سریعا به نقاط دیگر این شهرک سرایت کرد.

سازمان لرزه نگاری چین گزارش کرد که شدت انفجار اول معادل 2.3 و قدرت انفجار دوم 2.9 دهم ریشتر بوده است.

این حادثه همچنین باعث بی خانمان شدن بیش از 6 هزار نفر از ساکنان این شهر صنعتی شده است.
آخرین تلفات انسانی انفجارهای شهر تیانجین 112 کشته و بالغ بر 700 زخمی گزارش شده است.
این در حالیست که از وضعیت 95 نفر از جمله 85 آتش نشان و تعدادی از کارکنان شهرک صنعتی «بینهای» اطلاعی در دست نیست.

این افراد در ساعات اولیه حادثه و قبل از وقوع انفجارهای اصلی در شهرک صنعتی «بینهای» که وقوع آتش سوزی در آن گزارش شده بود، حضور داشتند.
گزارش ها همچنین حاکیست، از میان مصدومان و زخمی های این حادثه 25 نفر در معرض خطر مرگ هستند و حال 33 نفر نیز وخیم است.

«تیانجین» یکی از مهمترین بنادر صنعتی چین محسوب می شود که با 15 میلیون نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب شرقی شهر پکن واقع شده است.
برچسب ها: سیانور ، انفجار ، چین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)