کد خبر: ۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از تمرین نمایش مکبث به کارگردانی بابک دقیقی
زیر زمین حوزه هنری کرمان و پلاتوی نمایش، جای بزرگی نیست و سقف بلندی هم ندارد و بر خلاف معمول پلاتوهای نمایش، در و دیوارش سیاه نیست. یک سمتش آینه‌ای نصب است و نمایش مکبث به کارگردانی بابک دقیقی دارد توی آن مهیا می‌شود.
گروه فرهنگ/ عماد محسنی تکلو: زیر زمین حوزه هنری کرمان و پلاتوی نمایش، جای بزرگی نیست و سقف بلندی هم ندارد و بر خلاف معمول پلاتوهای نمایش، در و دیوارش سیاه نیست. یک سمتش آینه‌ای نصب است و نمایش مکبث به کارگردانی بابک دقیقی دارد توی آن مهیا می‌شود. همه نشسته‌اند و متن می‌خوانند و بابک دقیقی قدم می‌زند. مونا فارسی، مریم زنگی‌آبادی و عدنان محمدی‌پور دور یک میزند و مینا اخوان، امیر کارگران و حسین محمد‌آبادی دور میز دیگر. تمرین بدن و بیان تمام شده و نوبت خواندن متن است. متن نمایشنامه مکبث که دقیقی آن را دراماتورژی کرده.

یک صحنه از نمایش خوانده می‌شود و در تمام مدت خوانش، بابک دقیقی همین طور که سرش را از زمین بر نمی‌دارد دور تا دور پلاتو قدم می‌زند و دست بر چانه‌اش می‌کشد. کلامی حرف نمی‌زند. و بازیگران یکی یکی دیالوگ‌هایشان را می‌خوانند. حدود 45 دقیقه به همین منوال می‌گذرد تا اینکه وقتی به جایی از خوانش که می‌رسند دقیقی می‌ایستد و می‌گوید کافیست، یک بار دیگر همین صحنه را بخوانیم. عدنان می‌پرسد: اتودهای حرکتی‌مان روی دیالوگ‌ها را هم تمرین کنیم؟ کارگردان پاسخ می‌دهد: نیاز نیست. می‌خواهیم ارتباطات میان شخصیت‌ها را درآوریم. حضورشان در متن و اینکه چه رابطه‌ای با هم دارند. و دوباره از ابتدای صحنه شروع می‌شود. این بار اما هر دیالوگ لااقل سه یا چهار بار تکرار می‌شود. سخت‌گیری دقیقی در ادای درست دیالوگ‎ها حوصله سر بر است. تک تک دیالوگ‌ها را خودش بازی می‌کند و تا آن چیزی که می‌خواهد در نیاید ول کن معامله نیست. درآخر هم نمی‌گوید: آفرین خوب است. می‌گوید: بهتر شد!

در این صحنه بیشتر تمرکز روی دیالوگ‌های بین امیرکارگران و حسین محمدآبادی است. از قرار معلوم کارکتر آن دو در نمایش در این صحنه با هم جدلی دارند، دقیقی لحظاتی دیالوگ گویی امیر کارگران را متوقف کرده و توضیح می‌دهد: او با تو دعوا ندارد، حمله نمی‌کند. می‌خواهد دلسوزانه بفهمد چه شده. و تو از ترس لو رفتن ماجرا، داری راه ورود او را به ماجرا می‌بندی. علی رغم اینکه کارگردان گفته بود نیازی به انجام اتودهای حرکتی نیست اما امیر کارگران روی صندلی بند نمی‌شود. بلند می‌شود، راه می‌رود، دستانش را تکان می‌دهد، و آنجا که قرار است در نقشش عصبانی شود طوری لگد زیر چهارپایه می‌زند که آدم از ترس قالب تهی می‌کند.

بر خلاف او حسین محمد آبادی پر تحرک نیست. اما تمرکز زیادی روی دیالوگ‌ها می‌گذارد. وقتی کارگردان از دیالوگش راضی نیست، چشمانش را می‌بندد، چند نفس عمیق می‌کشد و بعد دوباره شروع می‌کند. مونا فارسی هم در حال قدم زدن و از حفظ دیالوگ می‌گوید. عدنان محمدی پور و مریم زنگی‌آبادی اما در تمام مدت پشت همان میز نشسته‌اند. دیالوگ‌هایشان هم در این صحنه از نمایش کمتر از دیگر بازیگران است. جای علی نفیسی و مهدی خسروی اما در تمرین روز شنبه خالیست. که اگر بودند اجتماع نام‌های بزرگ تئاتر کرمان در کنار هم کامل‌تر می‌شد. به جای نفیسی و خسروی، دو نفر دیگر که سمت دیگر پلاتو نشسته‌اند، دیالوگ‌هایشان را می‌خوانند.

کم نیستند کسانی که معتقدند نقش بانو مکبث یکی از سخت ترین نقش‌هایی است که برای بازیگران تئاتر نوشته شده است. و بابک دقیقی که کارنامه قابل دفاعی در کارگردانی تئاتر دارد، این بار دست روی یکی از متن‌های کلاسیک و دشوار شکسپیر گذاشته است. کاری که 2 سال پیش هم دقیقی با روی صحنه بردن نمایش «رقص مادیان‌ها» که محمد چرم شیر آن را بر اساس نمایشنامه یرما نوشته بود، انجام داد و نشان داد می‌تواند فصلی را در اجرای نمایشنامه‌های کلاسیک در کرمان باز کند. دقیقی پیش از رقص مادیان‌ها اغلب رو به تئاترهای حرکتی داشت که شاید مهمترین آنها، گاهی بخند دراکولا و وسوسه‌ای برای نیلوفران آبی باشد.

بابک دقیقی که سال گذشته نمایش روایت عاشقانه از مرگ در ماه اردیبهشت را پس از اجرای عموم به جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران برد، در خصوص زمان اجرای نمایش مکبث به گفتار نو می‌گوید: « قصدمان این بود در انتهای امسال و در اسفندماه اجرای عموم داشته باشیم که به احتمال فراوان به این زمان نرسیم و اجرایمان به ابتدای اردیبهشت سال آتی موکول شود.» قرار است نمایش مکبث از موسیقی انتخابی و ضبط شده استفاده کند و  با بازی بازیگران نام آشنایی چون: علی نفیسی، امیر کارگران، مهدی خسروی، مینا اخوان و حسین محمد آبادی در کرمان روی صحنه رود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
0
1
گزارش جالبی بود. تا حالا گزارش از تمرین تیاتر در کرمان نخوانده بودم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضربه سربازان گمنام امام زمان به چندین تیم تروریستی در کرمان

زمان اعلام نتایج آزمون استخدام مشاور و معلم ورزش مشخص شد

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار امروز 16 اردیبهشت1403

رئیس پلیس راهور استان کرمان: بیشترین آمار جانباختگان مربوط به عابرین پیاده است

شهریه برخی مدارس غیردولتی کاهش می‌یابد / امکان عودت شهریه در صورت انصراف

پیش بینی شرایط جوی نسبتا پایدار در آسمان کرمان

۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

 رئیس کل دادگستری استان کرمان: با سهل انگاری دستگاهای متولی در بازتوانی معتادین متجاهر برخورد می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان: حضور مدیر برای حل مشکلات شرکت‌ها به کرمان ضروری است

مصرف شیر غیر پاستوریزه احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)