کد خبر: ۴۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
تحلیل شمس الواعظین سردبیر روزنامه‌های دهه ۷۰ هفتاد از نقش سردار سلیمانی در سوریه
حوزه کارشناسی من خاورمیانه است. یعنی حوزه مطالعاتی من در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه هم ۲۵ سال است مشاور هستم و کار می‌کنم و پژوهش‌های من در فصلنامه آنجا منتشر می‌شود. من فکر می‌کردم اسرائیل یا تحلیلگر اسرائیلی خواهد گفت خطای ترامپ انتقال پایتخت اسرائیل از تل آویو به قدس بوده که منجر به بسیاری از تحولات و سقوط اعتبار خاورمیانه‌ای ایالات متحده در افکار عمومی شد. اما گفت، «خطای عمده ترامپ ترور {شهید}قاسم سلیمانی بود» .. به هر حال نگاه آن‌ها این جوری است.

بشار اسد زمانی از ایران کمک می‌خواهد که داشتند کاخش را تخلیه می‌کردند/ زینبیه را تصرف کرده بودند؛ زینبیه تا دمش 20 کیلومتر فاصله دارد/ امانتدارانه می‌گویم چنین اتفاقی نیفتاده که سردار سلیمانی در سرکوب مردم سوریه یا چیز دیگری دخالت کرده باشد/سردار سلیمانی از فرماندهان اصلی جنگ ضد داعش در عراق و سوریه بود/شهید قاسم سلیمانی را نباید در میادین و عکس‌ها به صورت زیاد مطرح کنیم

 

مشاور مرکز مطالعات خاورمیانه با بیان اینکه شهید سلیمانی از فرماندهان اصلی جنگ ضد داعش بود، گفت: ما شهید قاسم سلیمانی را نباید در میادین و عکس‌ها به صورت زیاد مطرح کنیم، چون این‌ها ضد تبلیغ است.
به گزارش گفتارنو به نقل از جماران، ماشاءالله شمس الواعظین سردبیر مطرح روزنامه‌های اصلاحات در دهه ۱۳۷۰، چند روز قبل در اتاق گفت و گوی کلاب هاوس کافه خبر، درباره شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: من بعد از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل به سوریه رفتم و برای کارشناسی ارشد به لبنان منتقل شدم و در دوره دکتری من هم حوادث سال ۷۶ اتفاق افتاد و به ایران برگشتم. بنابر این ارتباطاتی با مردم سوریه و روزنامه نگاران عرب داشتم. وقتی رویداد‌های سوریه اتفاق افتاد من برای یک همایش در آفریقای جنوبی بودم و در یک مصاحبه با الجزیره رسما گفتم که بشار اسد دارد مردم خودش را به قتل می‌رساند.
مشاور مرکز مطالعات خاورمیانه یادآور شد: بهار عربی سوریه را هم فرا گرفت، اما اینجا اتفاقات دیگری افتاد که حمد بن جاسم نخست وزیر قطر در یک مصاحبه بسیار مفصل و افشاگرانه پرده از راز‌های جنگ سوریه برداشت. بنابر این، مرحله اول اعتراضات کاملا مثل تونس، مصر، سودان و لیبی بود، ولی در ماجرای سوریه بعد‌ها اتفاقات عجیب و غریبی افتاد. در مرحله اول اصلا آقای {شهید} قاسم سلیمانی در سوریه حضور نداشت و تحت هیچ شرایطی گزارش نشده است. اعتراض‌ها در حمص شکل می‌گیرد و بعد آرام آرام تمام شهر‌های شمالی را فرا می‌گیرد؛ ارتش وقیحانه اعتراض‌های داخلی را سرکوب می‌کند.
وی تأکید کرد: برای گواهی تاریخ این را می‌گویم، بر اساس گزارش تمامی روزنامه نگاران اهل سوریه و لبنان این را عرض می‌کنم که هنگامی که بشار اسد به خطر سقوط می‌افتد و داشتند کاخش را تخلیه می‌کردند و احتمال می‌دادند تا یک هفته دیگر یا سه چهار روز دیگر سقوط می‌کند، از ایران طلب کمک کردند. نیرو‌های النصره از جنوب دمشق که به قنیطره، سرزمین‌های اشغالی قدس و بلندی‌های جولان عمق پیدا می‌کند، می‌خواستند وارد دمشق شوند و آماده تصرف پایتخت بودند و اینجا آقای {شهید} سلیمانی همراه با بخشی از نیرو‌های زمینی و داوطلب تحت عنوان «مدافع حرم» وارد می‌شوند.

دو انتقاد سردار سلیمانی از بشار اسد
شمس الواعظین اظهار داشت: ایشان احتمالا به نمایندگی از فرمانده کل قوای ایران با آقای بشار اسد ملاقات دارد و دو انتقاد می‌کند. در کانال ۱۲ اسرائیل، ایلی کوهن تحلیلگر مصری تبار اسرائیلی، از ترور شهید سلیمانی ابراز خوشحالی می‌کند، ولی برای ثبت در تاریخ این را هم می‌گوید که آقای {شهید} قاسم سلیمانی به بشار اسد می‌گوید، «شما دو خطای بزرگ کرده اید؛ اول اینکه ۱۲ لشکر را به مراکز پیرامونی فرستاده‌ای و مرکز را رها کرده‌ای و مرکز در حال سقوط است».
وی افزود: زوّار ایرانی که به زینبیه (ع) می‌رفتند می‌دانند که نیرو‌های جبهه النصره به زینبیه (ع) رسیدند و اتفاقا تخلیه هم شد. یعنی اینکه به گنبد حضرت زینب (ع) آسیب رساندند و واژه «مدافعان حرم» از اینجا شروع شد؛ چون زینبیه (ع) را تصرف کرده بودند. من در سوریه بوده ام و دفتر کیهان را راه انداختیم. زینبیه (ع) حدود ۲۰ کیلومتر با دمشق فاصله دارد. یعنی ببینید خطر تا کجا رسیده بود.
مشاور مرکز مطالعات خاورمیانه ادامه داد: آقای {سردار شهید} سلیمانی به بشار اسد می‌گوید، «شما باید دو کار انجام دهید؛ ارتشی که با مأموریت سرکوب مردم به شهر‌های داخلی اعزام شده اند را بلافاصله فرابخوان و پیرامون را رها کن؛ مرکز را حفظ کن و پیرامون را آرام آرام آزاد می‌کنی. اشکال دوم این است که اعتراض‌ها در نتیجه بهار عربی شکل گرفته و بخش زیادی از اعتراض‌های مردم به حق است و باید اجابت شود، مشارکت سیاسی باید افزایش پیدا کند، توسعه سیاسی باید به وجود بیاید و سیستم خاندانی باید مرتفع شود. مسأله بعدی این است که شما در مقابل کسانی که می‌خواهند سیستم را تهدید به سرنگونی کنند ایستادگی کنید». از اینجا به بعد موضوع حضور ایران شروع می‌شود.
وی در خصوص ورود سپاه قدس به عراق نیز گفت: داعش می‌خواستند سلیمانیه و اربیل را تصرف کنند و من به گوش خودم شنیده که مسعود بارزانی در مصاحبه اش گفت، «من به تمام فرماندهان زنگ زدم و از کشور‌های عربی کمک خواستم و هیچ کدام اجابت نکردند و به آقای {سردار} سلیمانی زنگ زدم و گفتم، اگر آب می‌خوری هم لیوان را زمین بگذار، من می‌خواهم سریع تو را ببینم؛ داعش به ۱۲ کیلومتری کربلا و هشت کیلومتری اربیل رسیده اند». ایشان یک لشکر تکاور سپاه به آنجا می‌برد و اول دفع می‌کنند و بعد یواش یواش داعش را عقب می‌راند.

سردار سلیمانی از فرماندهان اصلی جنگ ضد داعش در عراق و سوریه بود
شمس الواعظین اظهار داشت: آقای {سردار} قاسم سلیمانی از فرماندهان اصلی جنگ ضد داعش در عراق و سوریه بود. بنابر این، اگر سوریه را از اول تحولات ۲۰۱۳ تا آزادسازی بسیاری از شهرها، یکپارچه نگاه کنیم باید ببینیم که کودکان و آوارگان سوریه چه می‌گویند. در سال ۹۲ که می‌خواستیم دور دوم روزنامه «نشاط» را منتشر کنیم، بسیاری از همکاران می‌دانند که ما گزارش‌هایی از آوارگان سوریه هم تهیه کردیم؛ بسیار غمگینانه بود. اما این نکته که فرمانده یک کشور به کمک یک کشور دیگر رفته، برای جلوگیری از سقوطش در دامان تکفیری ها، یک بحث دیگر است.

روسیه نیروی هوایی ایران در سوریه بوده است
وی تأکید کرد: بنده امانتدارانه خدمت شما می‌گویم چنین اتفاقی نیفتاده که ایشان در سرکوب مردم سوریه یا چیز دیگری دخالت کرده باشد. بلکه توصیه‌هایی که ایشان به بشار اسد می‌کند مورد توجه قرار می‌گیرد. در فضای مجازی هم گاهی می‌شنوید که آیا ایران نیروی زمینی فدراسیون روسیه در سوریه بوده؟ اتفاقا من برعکس می‌گویم که روسیه نیروی هوایی ایران در سوریه بوده است. برای اینکه اصالت نیرو در حفظ زمین و نیروی زمینی مهم است. من مطلع نیستم که در شکل داوطلب یا نیروی سپاه است. اما می‌دانم که ارتش و نیروی هوایی روسیه به فرماندهی یا بنابر توصیه‌های نیرو‌های زمینی عملیات هوایی انجام می‌دهد؛ که طبیعی هم هست. کسانی که برعکس می‌گویند اشتباه می‌کنند.
مشاور مرکز مطالعات خاورمیانه افزود: ما باید یک سخن نهایی در ارتباط با شهید سلیمانی بگوییم. ایلی کوهن، در همان گفت و گویی که خودم شنیدم، بعد از ترور شهید سلیمانی در کانال ۱۲ اسرائیل نکته بسیار مهمی را اشاره می‌کند و می‌گوید، رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا خطا‌های مهمی مرتکب شدند و هرکدام را به نوبت اشاره می‌کند. مثلا آیزن هاور در جنگ ویتنام، ورودش بر اساس فرضیه دومینو، یعنی سقوط پی در پی پایگاه‌های اتحاد جماهیر شوروی در قلمرو‌های حیاتی ایالات متحده بود، ولی ایالات متحده شکست خورد. او بعد می‌رسد به استراتژی دو ستونی آمریکا در خاورمیانه که منجر به سقوط شاه می‌شود و جیمی کارتر خطای عمده مرتکب شد. بعد از او به جرج بوش پدر و پسر می‌رسد.
وی تأکید کرد: حوزه کارشناسی من خاورمیانه است. یعنی حوزه مطالعاتی من در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه هم ۲۵ سال است مشاور هستم و کار می‌کنم و پژوهش‌های من در فصلنامه آنجا منتشر می‌شود. من فکر می‌کردم اسرائیل یا تحلیلگر اسرائیلی خواهد گفت خطای ترامپ انتقال پایتخت اسرائیل از تل آویو به قدس بوده که منجر به بسیاری از تحولات و سقوط اعتبار خاورمیانه‌ای ایالات متحده در افکار عمومی شد. اما گفت، «خطای عمده ترامپ ترور {شهید}قاسم سلیمانی بود» .. به هر حال نگاه آن‌ها این جوری است.

شهید قاسم سلیمانی را نباید در میادین و عکس‌ها به صورت زیاد مطرح کنیم، چون این‌ها ضد تبلیغ است
شمس الواعظین اظهار داشت: ما شهید قاسم سلیمانی را نباید در میادین و عکس‌ها به صورت زیاد مطرح کنیم، چون این‌ها ضد تبلیغ است. من از موضع کارشناسی این حرف را می‌زنم که ...در این زمینه‌ها دارد خطا می‌کند. هرچه این کار‌ها کمتر باشد مردم بیشتر در جست و جوی آقای {سردار} قاسم سلیمانی خواهند بود. هرچه آقای {سردار شهید} قاسم سلیمانی {در تبلیغات} کمتر دیده شود، بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ از نشانه ها، راهبردها، حرکت‌ها و آموزش‌هایی که داده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

افزایش طول عمر با بالا و پایین رفتن از پله

سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب دستگیر شدند

اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / واگذاری شرکت ذغالسنگ مشکلات را بیشتر کرده است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)