کد خبر: ۴۳۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: قنات‌ها می‌توانند فرصتی برای به وجود آمدن تورهای گردشگری باشد لذا از دفاتر خدماتی و مسافرتی درخواست می‌شود که در بسته‌های سفر خود گردشگری قنواتی را هم قرار دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: قنات‌ها می‌توانند فرصتی برای به وجود آمدن تورهای گردشگری باشد لذا از دفاتر خدماتی و مسافرتی درخواست می‌شود که در بسته‌های سفر خود گردشگری قنواتی را هم قرار دهند.
به گزارش گفتارنو، فریدون فعالی در همایش قنات ماندگار ایرانیان بیان داشت: قنات، کاریز یا آب‌راه به عنوان میراث کهن بشری با قدمتی حدود ۳۵۰۰ سال در ایران به قدری دارای ارزش و اعتبار است که تعداد ۱۱ عنوان آن در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.
وی افزود: وجود این آثار با ارزش ساخت بشر، زندگی را برای مردمان مناطق خشک و بیابانی معنادار کرده و باعث به وجود آمدن تمدن‌ بزرگ و به دنبال آن زندگی شکل گرفته و در نهایت موجب توسعه و رونق در مناطق مختلف گردیده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به این که استان ما به واسطه داشتن جاذبه‌های فرهنگی قدرتمند دارد گفت: در ایران بیش از ۳۶ هزار و ۳۰۰ رشته قنات موجود است که از این تعداد هزار و ۹۳۰ قنات در استان کرمان وجود دارد.
فعالی خاطر نشان ساخت: ۱۱ اثر ثبت جهانی شده که از این آمار چند قنات شامل قنات‌های اکبرآباد، قاسم‌آباد در بروات بم، قنات گوهر ریز در جوپار وجود دارد.
وی با بیان این که قنات‌ها فرصتی برای گردشگری در کنار مصرف کشاورزی است یادآور شد: گردشگری ظرفیت جدیدی برای قنات‌ها محسوب می‌شود و فرصتی برای گردشگران و علاقمندان فراهم می‌کند تا بتوانند فرایند شکل‌گیری، هدایت و تشکیل کانون‌های سبز را مشاهده کنند.
فعالی گفت: قنات‌ها می‌توانند فرصتی برای به وجود آمدن تورهای گردشگری باشد لذا از دفاتر خدماتی و مسافرتی درخواست می‌شود که در بسته‌های سفر خود گردشگری قنوات را هم قرار دهند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌‌ای ما بین میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو منعقد شده و وظایف هر نهاد در آن تعیین گردیده که در این رابط وظیفه میراث فرهنگی حفاظت از ارزش‌ها و نظارت بر ضوابط حفاظتی عرصه و حریم می‌باشد.
وی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی متولی حفاظت فنی و نگهداری اثر از طریق مشارکت شورای محلی است همچنین وزارت نیرو متولی پژوهش و معرفی اثر و کنترل مجوزهای بهره‌برداری از آب است. ضمن این که شورای حمل قنات متولی امور اجرایی، بهره‌برداری و تداوم زیستی قنات‌ها را برعهده دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

قیمت طلا و سکه کاهشی شد

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

کشف 30 میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان

موارد ابتلا به سرخک در رفسنجان در حال افزایش است؛ هشدار مرکز بهداشت به خانواده‌ها برای تزریق واکسن

صعود قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار

کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)