معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور با بیان اینکه مجرمان سایبری با ترفند جدید ارسال پیامک با نام «واریز سود سهام عدالت» مترصد کلاهبرداری مالی از هموطنان هستند، هشدار داد: تمامی ابلاغیات و اطلاعرسانی در خصوص بهرهمندی از خدمات دولتی از طریق شماره تلفنهای پوششی صورت خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا سراسری، سرهنگ رامین پاشایی با بیان اینکه بر اساس رصدهای صورت گرفته در پلیس فتا و گزارشهای دریافتی از سوی هموطنان گرامی مشخص شد این بار مجرمان سایبری با طراحی پلتفرم مجرمانه در قالب استفاده از نام و اعتبار سامانه سهام عدالت و ارسال پیامک مبنی بر واریز مبالغ مختلف به حسابهای مالی هموطنان مشروط به مراجعه لینک یا پیوند درج شده در پیامک پس از هک گوشی تلفن همراه فریب خوردگان و هدایت به صفحات جعلی پرداخت موسوم به فیشینگ، نسبت به برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان اقدام میکنند.
وی در تشریح شگرد این کلاهبرداران بیان داشت: ترفند این مجرمان سایبری دقیقا شبیه ترفند ابلاغیههای قضائی سامانه ثنا بوده و با توجه به آگاهی هموطنان نسبت به کلاهبرداری با عنوان سامانه ثنا مجرمان سایبری در اقدامی جدید به قصد سوءاستفاده از نام و اعتبار سامانه سهام عدالت مترصد کلاهبرداری از هموطنان هستند.
معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور ادامه داد: عموم مردم باید ضمن حفظ هوشیاری نسبت به شگرد این افراد کلاهبردار همواره این آگاهی را داشته باشند که تمامی ابلاغیات و اطلاعرسانی در خصوص بهرهمندی از خدمات دولتی از طریق شماره تلفنهای پوششی صورت خواهد گرفت و هیچ سازمان و نهاد دولتی از طریق شماره تلفنهای شخصی با اپراتورهای مختلف تلفن همراه برای برقراری ارتباط با کاربران خود اقدام نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آمار و اطلاعات دهکهای مختلف جمعیتی در اختیار سازمانهای مربوطه برای واریز سود سهام عدالت قرار دارد، هیچ گونه نیازی به ثبتنام یا درج اطلاعات در سایر سامانهها نمیباشد.
معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور همچنین از شناسایی ۶ نفر مجرم سایبری در این خصوص خبرداد و گفت: اقدام علیه سایر مرتکبان در جریان است و به هیچ عنوان شهروندان نباید فریب این ترفند مجرمان کلاهبرداران سایبری را بخورند.
سرهنگ پاشایی از تمامی سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی خواست که در هنگام اجرای طرحهای کلی و یا هر گونه فعالیت عامالمنفعه راههای دقیق دسترسی به خدمات تعیین شده را در ابتدا برای هموطنان از طریق رسانه ملی و سایر راههای ارتباطی تشریح کنند چرا که یکی از دلایل اصلی فریب هموطنان ناشی از عدم آگاهی از نحوه کلاهبرداری از خدمات تعیین شده بوده و تمامی نهادها، دستگاههای اجرایی و خدماترسان دولتی نیز میبایست سهم بسزایی در آگاهی بخشی به هموطنان ایفا نمایند.