کد خبر: ۴۴۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون دادگستری کل استان کرمان:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: تا زمانی که اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول صرفاً جنبه سلبی و قهری داشته باشد و اصولاً هیچگونه اقدام یا زمینه ایجادی و ایجابی برای تخلیه هیجانات جامعه منظور نگردد، این وقایع و تبعات خطرناک و پرهزینه آن کماکان ادامه خواهد داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: تا زمانی که اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول صرفاً جنبه سلبی و قهری داشته باشد و اصولاً هیچگونه اقدام یا زمینه ایجادی و ایجابی برای تخلیه هیجانات جامعه منظور نگردد، این وقایع و تبعات خطرناک و پرهزینه آن کماکان ادامه خواهد داشت.

به گزارش گفتارنو سیدمهدی قویدل در خصوص چهارشنبه آخر سال، موسوم به «چهارشنبه سوری» افزود: در میان انبوه حوادث و وقایع آتش‌سوزی و صدمات جانی و خسارات مالی ناشی از آن، آمار خسارات مربوط به وقایع چهارشنبه سوری قابل توجه و تأمل است.

وی ادامه داد: براساس گزارشات واصله و اسناد بالادستی؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد مواردی از قبیل؛ ادغام ناشیانه مواد شیمیایی، ناریه و منفجره به منظور ساخت اقلام انفجاری، جابه جایی و نگهداری غیراستاندارد مواد منفجره و ناریه، واردات، عرضه، خرید و فروش مواد و وسایل انفجاری نامرغوب و غیراستاندارد و بی‌اطلاعی از خطرات و استفاده غیرمتعارف از انواع مواد شیمیایی و انفجاری در بروز حوادث و وقایع آتش‌سوزی و آتش بازی‌های آخر سال تاثیر بسزایی دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: آمارها حاکی از آن است که آسیب دیدگان و مصدومان چهارشنبه سوری در سال 98 تعداد 1498 مورد در کشور بوده است که این تعداد در سال 99 به 1894 مورد افزایش یافته است.

قویدل افزود: همچنین تعداد فوتی‌ها در سال 98، چهار نفر و در سال 99 این تعداد به 9 نفر افزایش پیدا کرده و متاسفانه در سال 98 تعداد 193 و در سال 99 تعداد 131 نفر در کشور قطع عضو گزراش شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 98 تعداد 318 و در سال 99 تعداد 131 نفر در چهارشنبه آخر سال در سطح کشور دچار سوختگی شدند، گفت:  46 درصد مصدومین بین سنین 6 تا 18 سال و از این تعداد 82 درصد مرد و 18 درصد زن بوده‌اند و 30 درصد از حادثه دیدگان را عابرین پیاده و نیروهای امدادی تشکیل می‌دهند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: هر چند مجموعه اقدامات سلبی و قهری دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در سنوات گذشته، تاثیر بسزایی در کنترل و کاهش لطمات و خسارات جانی و مالی مراسم یاد شده داشته است، اما هنوز هم آمار و ارقام خسارت‌های موصوف جای تأمل دارد، لذا پیش‌بینی می‌شود، باید در کنار اقدامات قهری و سلبی معمول، مجموعه‌ای از اقدامات ایجابی و ایجادی نیز طرح‌ریزی و به اجرا درآید.

قویدل تاکید کرد: انعکاس اشکال مختلف صدمات و خسارات ناشی از سوختن و کاربرد انواع مواد و اقلام شیمیایی، منفجره و ناریه و برخورد با سازندگان، عرضه کنندگان و کاربران این مواد تا حدودی موجب مهار و کاهش خسارات می‌گردد، امّا این اقدامات کافی نیست.

وی افزود: تا زمانی که اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول صرفاً جنبه سلبی و قهری داشته باشد و اصولاً هیچگونه اقدام یا زمینه ایجادی و ایجابی برای تخلیه هیجانات جامعه منظور نگردد، این وقایع و تبعات خطرناک و پرهزینه آن کماکان ادامه خواهد داشت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه چهارشنبه سوری اصولاً ماهیت و جنس امنیتی ندارد؛ لیکن دارای ظرفیت‌های جرم‌زایی و  سلب آسایش و امنیت عمومی است، با این وصف عمده اقدامات دستگاه‌ها و نهادها باید غیر قهری و یا رویکرد آموزش فرهنگی داشته باشد.

قویدل گفت: درصد قابل توجهی قریب 180 هزار نفر مجروح، مصدوم، معلول یا قربانیان آتش سوزی‌های هر ساله کشور مربوط به مراسم چهارشنبه سوری و نتیجه عدم تدبیر و مدیریت مناسب این ایّام و حوزه تولید، ساخت، واردات، عرضه، خرید و فروش و کاربرد مواد و وسایل انفجاری است.

وی یادآور شد: علیرغم اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه خطرات اقلام انفجاری و برخورد با متخلفان و مجرمان این عرصه، متأسفانه چرخه تولید، واردات، خرید و فروش و استفاده از وسایل انفجاری کماکان فعال می‌باشد و زمانی این چرخه خواهد شکست و اقبال مردم از آن کاهش خواهد یافت که در کنار تصمیمات و اقدامات قهری گذشته، امکان و زمینه تخلیه هیجانات مردم (همانند مراسم اخیر نورافشانی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی22 بهمن که به طور وسیع و بدون صدمات و خسارات جانی برگزارشد) نیز فراهم گردد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط را بر محورهای ویژه‌ای متمرکز دانست و گفت: این محورها عبارتند از؛ انجام کار اطلاعاتی، شناسایی و محدود سازی، کنترل و مهار فعالیت تولید کنندگان و توزیع کنندگان عمده مواد انفجاری پرخطر و پر صدا و تمرکز و اولویت بخشی به جلوگیری از واردات، تولید و توزیع مواد منفجره عمده و اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی مردم از طریق رسانه‌های گروهی به ویژه رسانه ملی و فضای مجازی، شناسایی نقاط خاصی در شهرهای بزرگ و همچنین انجام گشت‌های ویژه در این نقاط و جلوگیری از برخورد قهری مأمورین با مصرف کنندگان اقلام کم خطر و عدم تبدیل یک مسئله اجتماعی کوچک به یک مشکل امنیتی از دیگر محورهایی است که دستگاه‌ها باید بر آن تمرکز کنند.

این مقام قضایی در پایان تاکید کرد: همچنین پیشگیری از وقوع جرم، کاهش خسارات و تلفات چهارشنبه آخر سال، حفظ ارزش‌ها، رعایت مقررات، تأمین آسایش مردم، جلوگیری از اقدامات و عملیات ایذایی احتمالی عوامل و گروهک‌ها وعوامل و عناصر ضد انقلاب، کنترل و رصد مجرمین حرفه‌ای، سابقه‌دار، خطرناک و اراذل و اوباش و آمادگی هر چه بیشتر دستگاه‌های امدادی و خدماتی باید به طور جدی مد نظر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط قرار گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقیف اتوبوس حامل 11 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

اعمال قانون و اعزام به پارکینگ در انتظار خودروهای تک پلاک

سیل و طوفان بیش از هزار میلیارد به کشاورزی جنوب کرمان خسارت وارد کرد

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

استاندار کرمان: بازگشت حقوق معادن به قانون نیاز دارد / بانک‌های خصوصی هیچ کمکی به استان نمی‌کنند

زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب کرمان را لرزاند

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز

رگبار باران، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای استان کرمان را فرا می گیرد

26 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در استان کرمان جمع آوری شد

کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟

موارد ابتلا به سرخک در رفسنجان در حال افزایش است؛ هشدار مرکز بهداشت به خانواده‌ها برای تزریق واکسن

کشف 30 میلیارد لوازم خانگی قاچاق در کرمان

کرمان جزو استان‌های با بیشترین فوتی در حوادث رانندگی

عامل قدرت نمایی با سلاح سرد در رفسنجان دستگیر شد

آبگیری بخشی از تالاب جازموریان در پی بارندگی‌های اخیر

تشکیل کمیته امنیت روانی جهت برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)