کد خبر: ۴۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
سیدمحمد صدر از دیپلمات‌های سابق وزارت امور خارجه و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «آنچه مسلم است این است که این حرکت روسیه در مذاکرات احیای برجام یک حرکت عجیب‌وغریبی بود. همان‌طور که کارشناس‌های داخلی و خارجی گفتند، جنگ روس‌ها در اوکراین هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

سیدمحمد صدر از دیپلمات‌های سابق وزارت امور خارجه و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «آنچه مسلم است این است که این حرکت روسیه در مذاکرات احیای برجام یک حرکت عجیب‌وغریبی بود. همان‌طور که کارشناس‌های داخلی و خارجی گفتند، جنگ روس‌ها در اوکراین هیچ ارتباطی با برجام ندارد. ولی با این ‌وجود به نظر می‌رسد که روسیه و در رأس آن‌ها ولادیمیر پوتین دنبال این باشد که بخواهد یک شریک جرمی برای خودش داشته باشد و در موضوع تحریم‌ها تحریم تنها نباشند.»

به گزارش جماران؛ روزنامه همدلی نوشت: مذاکرات احیای برجام در وین متوقف شد. برخی از این توقف با عنوان یک بن‌بست یاد می‌کنند، هرچند که ممکن است رفع شود اما فعلاً سرنوشت احیای برجام برای بسیاری نامعلوم شده است. این اتفاق در حالی رخ داد که منابع مختلف داخلی و خارجی هفته پیش اعلام کرده بودند دوشنبه گذشته احتمالاً روز توافق احتمالی است. دوشنبه گذشت ولی اتفاقی رخ نداد و در نهایت دیپلمات ارشد ایران و مسئول مذاکرات یعنی باقری کنی وین را بدون نتیجه روشنی ترک کرد.

تحلیل‌ها درباره چرایی توقف مذاکرات مختلف است اما کارشناسان و منابع داخلی معتقدند که روسیه عامل اصلی توقف مذاکرات و مانع احیای برجام شده است. روسیه از آمریکا تضمین خواسته بود که در صورت احیای برجام تبادل تجاری ایران و روسیه شامل تحریم‌های جدید روسیه نشود. به‌ این ‌ترتیب بسیاری می‌گویند که ولادیمیر پوتین به‌ راحتی برجام را به جنگ اوکراین و تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه پیوند زده و در واقع با این کار خواسته که روسیه تنها نماند.

همین هم باعث شد تا طی روزهای گذشته واکنش منفی سیاستمداران ایرانی نسبت به روسیه بیشتر شود؛ اما درعین ‌حال برخی از سیاستمداران نزدیک به دولت این موضوع را رد می‌کنند و تأکید دارند که عامل توقف مذاکرات آمریکا بوده که حاضر نشده با طرف‌های مذاکره‌کننده همکاری کند.

درعین‌حال ویدئویی از سخنرانی اخیر ولادیمیر پوتین در شبکه‌های اجتماعی پخش‌شده که در آن پوتین می‌گوید آمریکا و کشورهای غربی تحت تأثیر تحریم نفت روسیه، تلاش کردند که خیلی سریع با ایران و با ونزوئلا توافق کنند. این اظهارات پوتین نشان می‌دهد که در واقع این روسیه بوده که مانع احیای برجام شده است.

سیدمحمد صدر از دیپلمات‌های سابق وزارت امور خارجه و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی به تحلیل این اتفاق اخیر درباره برجام پرداخته است. صدر به می‌گوید: «آنچه مسلم است این است که این حرکت روسیه در مذاکرات احیای برجام یک حرکت عجیب‌وغریبی بود. همان‌طور که کارشناس‌های داخلی و خارجی گفتند، جنگ روس‌ها در اوکراین هیچ ارتباطی با برجام ندارد. ولی با این ‌وجود به نظر می‌رسد که روسیه و در رأس آن‌ها ولادیمیر پوتین دنبال این باشد که بخواهد یک شریک جرمی برای خودش داشته باشد و در موضوع تحریم‌ها تحریم تنها نباشد.»

صدر با یادآوری حوادث گذشته در طول مذاکرات برجام و مسئله هسته‌ای ایران تأکید می‌کند: «یک نکته لازم است یادآوری کنم که من در گذشته در جریان مذاکرات هسته‌ای بودم؛ برخلاف اکنون‌که هیچ اطلاعی از روند مذاکرات ندارم و به خاطر دارم که همواره در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران همیشه دو کشور روسیه و فرانسه مشکلاتی ایجاد می‌کردند. آنان همواره در روند مذاکرات حتی در روزهای منتهی به برجام، برخوردهای غیرعادی داشتند؛ که البته پیش‌ازاین برخی منابع به آن اشاره کرده‌اند. الان هم با توجه به شرایط و شواهد، قدر مسلم این است که این اقدام روسیه یک اقدام ضد برجامی بوده است و معلوم نیست که بخواهد برجام به نتیجه برسد.»

 

هنوز شناخت دقیقی از سیاست‌های روسیه در ایران وجود ندارد

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تحلیل خود از این رفتار روسیه و واکنش ایران نسبت به آن می‌گوید: «من فکر می‌کنم که هنوز شناخت دقیقی از سیاست‌های روسیه آن ‌طور که باید و شاید در ایران وجود ندارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد که ممکن است در داخل ایران خوش‌بینی‌هایی نسبت به آن وجود داشته باشد.»

صدر می‌افزاید: ما نباید در تحلیل رفتار و نیت کشورهای مختلف دچار اشتباه بشویم. باید بپذیریم که آمریکا دشمن ما است و هیچ شکی هم در دشمنی آمریکا با ما وجود ندارد. آمریکا از اول انقلاب تا حالا با ایران دشمنی کرده و تحریم‌های مختلفی از همان ابتدا علیه ایران اعمال کرده است. در این موضوع هم هیچ تفاوتی بین دولت‌های آمریکا اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات نبوده است؛ اما باز هم تأکید می‌کنم که نباید دچار اشتباه شویم و باید طرف دیگر را هم بدانیم که ماهیت روسیه هیچ فرقی با ماهیت آمریکا ندارد. هر دوی این حکومت‌ها جهانخوار هستند. هم آمریکا و هم روسیه منافع خودشان را به منافع کل دنیا ترجیح می‌دهند. در حوادث مختلف جهانی دیده‌ شده که چگونه این دو کشور فقط به فکر منافع خودشان هستند؛ بنابراین ما باید برنامه خود را با شناخت این واقعیت تنظیم کنیم. نه اینکه خیال کنیم چون این یکی بد است، پس می‌توان به آن کشور دیگر اعتماد کرد و آن خوب است.»

 

قشنگ‌ترین سیاست‌ها زمان امام(ره) بود که شعار نه شرقی و نه غربی سر داده می‌شد

این دیپلمات سابق معتقد است: «قشنگ‌ترین سیاست‌ها زمان امام(ره) بود که شعار نه شرقی و نه غربی سر داده می‌شد. معنای این شعار این است که اجازه ندهیم نه شرق و نه غرب بر ایران سلطه داشته باشند. رابطه‌هایمان را باید بر مبنای واقعیت‌هایی که گفتم تنظیم کنیم. تصور نکنیم که حالا روسیه طرفدار منافع ما شده است. به یاد داشته باشیم که نگاه امام درباره این‌ها چه بود که امام فرمود، روسیه بدتر از آمریکا، آمریکا بدتر از روسیه و انگلیس بدتر از همه این‌هاست. همه این کشورها به دنبال منافع خودشان هستند و در این راه هیچ رحمی به کشورهای دیگر ندارند و همه کشورها را در جهت منافع خودشان می‌بینند و سعی می‌کنند سوءاستفاده کنند.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)