کد خبر: ۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
انتقاد رییس اتاق بازرگانی ایران از نحوه خصوصی‌سازی در کشور:
رییس اتاق ایران با انتقاد از عملکرد دولت گذشته، با بیان این‌که دولت سال 84 کشور را با 20 میلیون و 600 هزار اشتغال تحویل گرفت و سال 92 با 20 میلیون و هفت هزار تحویل داد به صراحت گفت: در تمام این هشت سال دولت با بیش از 800 میلیارد دلار ارزآوری بیش از 100 میلیارد دلار واگذاری، نتوانست 10 درصد اشتغال‌ را افزایش دهد.
گفتار نو/ محبوبه فیروزآبادی: 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در حال حاضر اولین نیاز اقتصاد کشور، ایجاد یک فضای رقابتی، سالم و عاری از رانت است، گفت: باید یک فضای مناسب کسب و کار در کشور ایجاد کنیم و در این شرایط است که برخی از واحدها رشد خواهند کرد.

محسن جلال‌پور در خصوص واگذاری‌های صورت گرفته، گفت: همه هدف واگذاری‌ها این بود که اقتصاد دولتی به اقتصاد خصوصی تغییر پیدا کند. اما سرانجام این خصوصی‌سازی فقط مالکیت‌ها را منتقل کرد نه مدیریت‌ها را.

جلال پور با بیان این‌که در واگذاری‌ها باید توسعه بخش خصوصی و حضور واقعی بخش خصوصی مد نظر باشد، گفت: اگر این نگاه باشد نگاه درآمدزایی برای دولت در واگذاری‌ها کمرنگ می‌شود. 

او خاطرنشان کرد: واحدی را در نظر بگیرید که امروز در حال واگذاری است، این واحد با دو نگاه متفاوت می تواند واگذار ‌شود. یک نگاه این است که ما از این واحد چه درآمد و چه منابعی را برای کشور می‌توانیم تامین کنیم. نگاه دوم این است که چه اشتغال و چه توسعه‌ای در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی کرمان افزود: در نگاه اول، واحد را به بهترین قیمت ارزیابی می‌کنیم مزایده می‌گذاریم و هر کس نرخ بالاتری گفت، واگذار می‌کنیم؛ همین اتفاقی می‌افتد که تا کنون افتاده است. 

جلال ‌پور تاکید کرد: کسی به بالاترین قیمت می‌خرد، نگاهش به اشتغال و توسعه بخش خصوصی نیست، نگاهش به اموال و دارایی‌های این واگذاری است. اول نگاه می‌کند که زمین این واحد چقدر می‌ارزد، بعد نگاه می‌کند میزان آهنی که در آن به کار رفته است. بعد به ماشین آلات نگاه می‌کند و...

او ادامه داد: خیلی از واحدهایی که با این نگاه واگذار تبدیل شدند به زمین‌هایی که تغییر کاربری دادند، تبدیل شدند و عملا توسعه و اشتغال در آن دیده نشد.

رییس اتاق ایران افزود: در نگاه و رویکرد دوم، به اهلیت توانمندی و ظرفیت توجه می‌شود.  

جلال پور به صراحت گفت: ما حرف‌مان این است وقتی دولت می‌خواهد واحدی را واگذار کند یا می‌خواهد سرمایه‌گذاری را جذب کند به جای اینکه از او بخواهند در مزایده‌ای با بالاترین قیمت شرکت کنند از او بخواهد در مزایده‌ای که بالاترین اشتغال را ایجاد کند، شرکت کند؛ این نگاه خیلی متفاوت است.

رییس اتاق ایران با بیان این‌که امروز دولت باید تمام ظرفیتش را برای بستر سازی سرمایه‌گذاران خارجی در بخش خصوصی فراهم کند، نه اینکه دولت هر سرمایه‌گذاری را که می آید به سمت وزارتخانه‌ها و شرکت‌های خودش هدایت کند، گفت: نوع نگاه در واگذاری‌ها، در حضور سرمایه‌گذاران خارجی، در حضور هیات‌ها و ... مهم است. 

جلال پور با تاکید بر این‌که واگذاری‌ها به قصد رقابت و توسعه بیشتر بخش خصوصی صورت نگرفت، اظهار داشت: امروز نه اموالی برای دولت مانده و نه توسعه‌ای اتفاق افتاده و نه خصوصی سازی صورت گرفته است.

رییس اتاق ایران با انتقاد از عملکرد دولت گذشته، با بیان این‌که دولت سال 84 کشور را با 20 میلیون و 600 هزار اشتغال تحویل گرفت و سال 92 با 20 میلیون و هفت هزار تحویل داد به صراحت گفت:   در تمام این هشت سال دولت با بیش از 800 میلیارد دلار ارزآوری بیش از 100 میلیارد دلار واگذاری، نتوانست 10 درصد اشتغال‌ را افزایش دهد.

اقدامی نکردیم
 
او در بخش دیگری از سخنان خود  درباره تشکیل اتاق مشترک ایران و امریکا، اظهار کرد: تاکنون هیچ اقدامی برای تشکیل اتاق ایران و امریکا انجام نداده ایم و درخواستی از سوی امریکایی ها  هم نداشته ایم.

او ادامه داد: اگر امریکا به ارتباط اقتصادی جدی با ایران علاقمند هستند ابتدا باید اتاق ایران و امریکا در امریکا شکل گیرد، سپس ما نیز تا شصت روز مهلت داریم که اگر منافع ملی و اقتصادی کشور ایجاب کرد , اقدام به تشکیل اتاق مشترک کنیم. 

جلالپور افزود: پیامک‌هایی که اخیر در رابطه با ارتباط اتاق ایران و آمریکا در تلفن‌های همراه پخش شده است، واقعی نیستند و بسیاری از اینها کلاهبرداری است . شرکت‌هایی در آمریکا به نام اتاق ایران ثبت شده است که هیچ ارتباطی با اتاق بازرگانی آمریکا ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پربازدید ها

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

آغاز پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از امروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)