کد خبر: ۴۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به بررسی‌ها، حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی ممکن است باعث افزایش ۱۰۰ درصدی محصولات پروتئینی شود این در حالی است که در این سال‌ها هم نرخ گوشت مرغ و گوشت قرمز بسیار افزایش داشتند.

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به بررسی‌ها، حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی ممکن است باعث افزایش ۱۰۰ درصدی محصولات پروتئینی شود این در حالی است که در این سال‌ها هم نرخ گوشت مرغ و گوشت قرمز بسیار افزایش داشتند.

به گزارش ایلنا، مرتضی عزتی با اشاره به آثار و تبعات حذف ارز 4200 تومانی اظهارداشت: در افزایش نرخ تورم کالاهای اساسی پس از حذف ارز 4200 تومانی شکی نیست. علاوه بر نرخ پایه تورم تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، رشد نقدینگی، رشد نرخ دستمزد و ... حذف ارز ترجیحی هم منجر به ایجاد تورم خواهد شد و قیمت‌ها را بالا می‌برد.

وی ادامه داد: اینکه پس از حذف ارز ترجیحی نرخ تورم افزایش می‌یابد یک بحث ساده‌ حسابداری است و قطعا با افزایش نرخ نهاده‌ها، قیمت محصول نهایی هم بالا می‌رود. معتقدم افرادی که تورم ناشی حذف ارز 4200 تومانی را انکار می‌کنند در واقع مدعی می‌شوند که 2 ضربدر 2 به عدد 4 نمی‌رسد به این معنا که موضوع اثرگذاری حذف ارز ترجیحی بر قیمت‌ها به همین اندازه ساده و روشن است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست حذف یکباره ارز 4200 تومانی نادرست است، گفت: هر چند معتقدم از ابتدا اختصاص ارز 4200 تومانی راهکار درستی نبود اما به معنای این نیست که دولت به یکباره تصمیم به حذف ارز 4200 تومانی بگیرد بلکه این اقدام باید به تدریج و براساس شرایط اقتصادی کشور به اجرا برسد و حذف ارز 4200 تومانی باید به صورت پلکانی  بر روی انواع کالا اساسی به اجرا برسد .

وی با بیان اینکه واقعیت این است حذف ارز 4200 تومانی بر قیمت بخشی از کالاها اثر می‌گذارد، افزود: بخشی از اقلام دارویی از سال 98 تا به امروز چیزی حدود 5 برابر افزایش قیمت داشته‌اند یعنی تنها در سه سال با این میزان افزایش قیمت مواجه شدند و افزایش قیمت ارز اثر خود را بر روی انواع اقلام دارو گذاشته است. بنابر‌این اگر قیمت ارز در بخش دارو به نرخ ارز نیمایی هم برسد نباید انتظار داشت که شاهد افزایش جهشی قیمت‌ها در این باشیم.

عزتی ادامه داد: با توجه به شرایط این بازار،‌ پس از حذف ارز ترجیحی میزان انواع اقلام دارویی باید حداکثر تا 30 درصد افزایش قیمت داشته باشد. همچنین الزام این است که کیفیت تولیدات داخلی در بخش دارو باید افزایش پیدا کند و عرضه داروی با کیفیت ساخت داخل بالا رود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که در این مدت برخی از داروسازان و شرکت‌ها و نهادهای سازنده دارو از شرایط سوء استفاده کردند و با افزایش قیمت داروهای خارجی، داروی داخلی مشابه آن را گران کردند و احتمالا همین شرکت‌ها حذف ارز 4200 تومانی را بهانه کنند و باز هم عامل گرانی دارو شوند بدون آنکه واقعا ارز تاثیری در تولیدات این شرکت‌ها گذاشته باشد.

وی با اشاره به اثر حذف ارز 4200 بر روی مواد پروتئینی اظهارداشت: بخش قابل توجهی از نهاده‌های تولیدات دامی وارداتی است که اثر نهاده‌های وارداتی بر روی قیمت تمام شده محصولات پروتیئنی میانگین حدود 40 درصد است. در برخی از اقلام (گوسفند) نهاد‌ه‌ها تاثیر کمتر از 10 درصدی و در برخی از اقلام مانند (مرغ) تاثیر 55 درصدی دارد.

عزتی افزود: با توجه بررسی‌ها، حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی ممکن است باعث افزایش 100 درصدی محصولات پروتئینی شود این در حالی است که در این سال‌ها هم نرخ گوشت مرغ و گوشت قرمز بسیار افزایش داشتند به طوری که گوشت مرغ از 13 هزار تومان در هر کیلو به بالای 40 هزار تومان هم رسید. اما اینکه قیمت گوشت تا 300 درصد و قیمت مرغ تا 5 برابر هم افزایش پیدا می‌کند تحلیل غیر منطقی است چراکه در تمام این سال‌ها افزایش نرخ ارز اثر خود را در بر روی این کالا گذاشته بود.

این کارشناس اقتصادی گفت: طبق آنچه که مورد بررسی قرار گرفته اثر حذف ارز 4200 تومانی بر روی تورم مواد غذایی حدود 70 درصد خواهد بود و قطعا نرخ تورم کالاهای اساسی به بالاتر از نرخ تورم 40 تا 50 درصد موجود می‌رسد.

وی درباره اراده دولت برای مبارزه با فساد در توزیع ارز 4200 تومانی تاکید کرد: وقتی فضا را به این حد و سطح باز می‌گذارند، طبیعی است که فساد رخ دهد از سوی دیگر قدرت کنترلی و نظارت دولت‌ها هم آنقدر بالا نیست که این فساد را مهار کنند و این در سایر کشورها هم دیده می‌شود. واقعیت این است قدرت کنترلی سیستم‌ها برای مبارزه با این سطح از فساد بالا نیست.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)