کد خبر: ۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
فرماندار راور در گفت‌وگو با گفتار نو مطرح کرد
فرماندار راور با بیان این‌که اقتصاد راور وابسته به کشاورزی است، گفت: متاسفانه کم‌کم اثرات خشکسالی دارد بر چاه‌ها مشخص می‌شود. در بحث آب با شرایط خاصی مواجه هستیم و چاه‌های ما دارند خشک می‌شوند. حالا درست که ما 160 تا 170 چاه آب بیشتر نداریم، ولی با 14 هزار هکتار پسته‌ریزی، متاسفانه خبرهای خوبی در راه نیست.
گفتار نو/ محبوبه فیروزآبادی: 

فرماندار راور با بیان این‌که  اقتصاد راور وابسته به کشاورزی است، گفت: متاسفانه کم‌کم اثرات خشکسالی دارد بر چاه‌ها مشخص می‌شود. در بحث آب با شرایط خاصی مواجه هستیم و چاه‌های ما دارند خشک می‌شوند. حالا درست که ما 160 تا 170 چاه آب بیشتر نداریم، ولی با 14 هزار هکتار پسته‌ریزی، متاسفانه خبرهای خوبی در راه نیست. 

به گزارش خبرنگار گفتار نو، سید حسن میرصادقی با بیان این‌که متاسفانه بخشی از معادن راور هم در قُرق محیط زیست هستند، افزود: با توجه به روالی که سال‌های گذشته وجود داشته، فرد با پول اندک معادن را ثبت می‌داده است. ما بیش از دویست  معدن ثبت داده شده داریم که در دست افراد سودجو بوده و دنبال مشتری می‌گشتند. مواردی هم بوده که یک قیمتی گذاشته‌اند که  سرمایه‌‌گذار نتوانسته سرمایه‌گذاری کند.

او در خصوص احداث کک‌سازی در راور گفت: بحث کارخانه کک مطرح شده که سال‌های سال جانمایی شده، کلنگ زنی شده و جای آن هم هست و قرار بود گل‌گهر بیاید سرمایه‌گذاری کند و همان طور مانده است. 

میرصادقی در تشریح دلایل این امر، خاطرنشان کرد: می‌گویند ما ابتدا باید ذغال را تامین کنیم. تا موقعی که ذغال نباشد کارخانه توجیه ندارد. مثلا می‌گویند ما در زرند الان دو تا کارخانه داریم با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند و ذغال ما کم است. 

او افزود: ما به این سمت رفتیم که تولید ذغال‌مان را بالا ببریم تا با افزاش تولید ذغال بتوانیم این کارخانه را در کنار آن بسازیم. حالا پیگیری کردیم بحث ذغال معدن هجدک، معدن باب نیزو و همکار که انشاالله واگذار بشود و به سمت تکنولوژی روز برود و پیشرفت  کند تا ذغال افزایش پیدا کند، تا در کنار آن کارخانه کک را راه‌اندازی کنیم.

میرصادقی در خصوص شعار احداث نورد راور هم گفت: من بررسی نکردم ببینم کارخانه نورد از نظر اقتصادی به صرفه است یا نه. اما کارخانه کک اگر زغال راه بیفتد اقتصادی است. در نورد باید ببینیم کارخانه‌هایی که تا حالا زدند، الان تعطیل هستند یا دارند کار می‌کنند؟ آیا بازار برای آن هست. من در این قضیه پیگیری نکردم.



متن کامل این گفت‌وگو را بخوانید 


اخیرا خبر دایر شدن کارگاه‌های فرش‌بافی در راور منتشر شده است. پیش از این گفته شده بود حتی یک گره از فرش‌هایی که سفارش عتبات عالیات بود، بافته نشده است. چه شد که بافت این فرش ها به راور داده شده است؟ 

در ستاد عتبات عالیات پارسال مطرح شد که30هزار متر فرش برای عتبات عالیات بافته شود که با پیگیری آقای استاندار و آقای پلارک به نام کرمان گره خورده است. ما اعلام آمادگی کردیم حاضریم نصف یا حداقل یک سوم از این مقدار را  در راور ببافیم. 

حرف‌مان هم این بود که ما 4 تا 5 هزار بافنده فرش داریم. و بازار فرش رونق و صرفه اقتصادی نداشت. با این حال روزگاری را شب می‌کردند. مردم داشتند از فرش بافتن دور می‌شدند و فرهنگ‌‌شان فرهنگ قدیم نیست. بعضی‌ها شاید نمی‌خواهند این کار را ادامه بدهند. در صورتی که فرش یک هنر است و باید به بافنده به عنوان یک هنرمند نگاه کنیم. این فرهنگ داشت کم کم به فراموشی سپرده می‌شد. 

برای این‌که حرفی برای گفتن داشته باشیم، با حمایت اتاق بازرگانی انجمن فرش راور را با 1200 نفر راه‌اندازی کردیم. حق عضویت هم از افراد گرفته شده است. با این کار ثابت کردیم که فرش کرمان اگر معروف است به فرش راور آن است. 

چندین جلسه گذاشتیم با عتبات عالیات خصوصا جناب آقای مهاجری که قبلا میراث فرهنگی بودند. یک گروهی هم آمدند که بعد از گذشت چند وقت، هیچ اتفاقی نیفتاد تا اینکه نهایتا آقای مهاجری اخوی آقای مهاجری آمدند و گفتند این کار را شروع کنیم. ولی شرایط‌شان بهتر از شرایط قبلی‌ها بود. گفتند ما کارگاه اجاره می‌کنیم. خودمان دار قالی می‌زنیم. همه کار می‌کنیم فقط نیرو می‌گیریم برای کار کردن. استارت کار را زدند ما هم حمایت کردیم و یک سوله‌ای در حد 40 دار قالی برای این کارگاه گرفتیم. خود آقای مهاجری همه کار را دنبال کرد. بعد برای بافنده ثبت نام کردیم و فکر می‌کردیم کسی استقبال نکند. چون در راور قبلا در جمع بافی تجربه وجود داشت. عده‌ای می‌گفتند این کار بازهم شدنی نیست. بالای نود درصد خانم‌ها قالی می‌بافند. خانم‌ها می‌خواهند هم به بچه‌شان برسند، هم قالی ببافند. این طرز تفکر بود که این کار شدنی نیست. بعد که ثبت نام کردیم بالای 430 نفر ثبت نام کردند. 

شما چند بافنده می‌خواستید؟
ما صد نفر می‌خواستیم. بعد از داوطلبان امتحان گرفتند. در بحث سرعت و دقت و نهایتا صد نفر را گزینش کردند و کار الحمدالله شروع و با حضور آقای استاندار افتتاح شد. جالب است روزی که آقای استاندار آمد همه از این کار خوشحال بودند. علی‌رغم آن طرز تفکری که خانم‌ها می‌خواهند در خانه‌هایشان باشند، همه خوشحال بودند که باعث شدید ما از خانه بیاییم بیرون و از نظر روحی روانی برای ما خوب بوده است. این طوری بیشتر ارتباط داریم و با هم آشنا می‌شویم.

تعدادی از افرادی که ثبت نام کرده بودند، روزی که استاندار آمد جلوی ایشان را گرفتند که برای ما چکار می‌خواهید انجام بدهید؟ الان قرارداد دوم هم بسته شده به میزان 10هزار متر مربع که در راور کارگاه دومی را شروع کنیم. کارگاهی با 50 دار قالی را رفتیم دیدیم و در وسط شهر جانمایی کردیم. با مالک هم قراردادش را بستیم. به مدت سه سال اجاره کردیم. قولی که به آقای استاندار هم دادیم این است که در عرض دو ماه آینده کارگاه دوم را هم با 50 دار قالی و حدود 120 کارگر شروع کنیم. 

آقای صادقی! اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی در راور در هم تنیده شده‌اند. شما این وضعیت را بررسی کرده‌اید؟ چه رابطه‌ای بین وضعیت اقتصادی شهرستان راور و آسیب‌های اجتماعی که در آن منطقه وجود دارد می‌بینید؟
یکی از آسیب‌های اجتماعی که واقعا راور را تهدید می‌کند و منشا خیلی از آسیب‌های دیگر است؛ اعتیاد و مواد مخدر است. شهرستان ما همرز کویر است. سال‌های سال بار انداز و در معرض مواد مخدر بوده است. از طرف دیگر ما در اینجا کارگاه صنعتی نداریم. وابستگی ما به فرش، قالی و کشاورزی است که درآمد مردم است. معادن زغال سنگ را هم داریم که برخی از مردم در بخش زغال سنگ کار می‌کنند. خیلی از جوانان ما به شهرهای اطراف مثل یزد مهاجرت کردند و ما در آن منطقه مهاجر زیاد داریم. اعتیاد یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی است که در جامعه راور وجود دارد. خیلی از آسیب‌های دیگر مثل خودکشی ها که پارسال خیلی مطرح شد و مقداری نگران کننده شد ریشه آن بالای 90درصد مربوط به کسانی که اعتیاد داشتند. یا در بحث طلاق‌هایی که ما داشتیم یا سرقت‌هایی که انجام می‌شود اکثرا ریشه آن همین بحث اعتیاد است.

فکر نمی‌کنید بیکاری باعث خیلی از آسیب‌های اجتماعی در منطقه شده است؟
بیکاری هم می‌تواند باشد.

الان نرخ بیکاری در راور چقدر است؟
نرخ بیکاری 20 درصد.

شاید جزو بالاترین‌ها در استان باشد؟
بله؛ جزو بالاترین‌ها است.

چرا اساسا در راور صنعت پا نگرفت؟ آیا بستر سرمایه‌گذاری در راور وجود ندارد؟
ما بیشتر بحث معادن را داریم. ولی متاسفانه یک بخشی از معادن در قُرق محیط زیست هستند. با توجه به روالی که سال‌های گذشته وجود داشته، فرد با یک پول اندک معادن را ثبت می‌داده است . ما بیش از دویست  معدن ثبت داده شده داریم که در دست افراد بوده و دنبال مشتری می‌گشتند. مواردی هم بوده که یک قیمتی گذاشته‌اند که  سرمایه‌‌گذار نتوانسته سرمایه‌گذاری کند.

یعنی معادن در سیکل دلالی افتاده؟
بله. ولی با توجه رویکرد و پیگیری استاندار،  الان این معادن را به مزایده می‌گذارند و افراد را مجبور می‌کنند که یا کار کنند یا آنها را واگذار کنند. امیدواریم معادن خوبی که داریم رونق پیدا کند. در بخش مس و سرب و روی، ذغالسنگ و گچ امیدواریم بتوانیم سرمایه‌گذارانی را جذب کنیم و اقتصاد شهرستان را رونق بدهیم.

آقای میرصادقی! شایعه‌ای مبنی بر حضور سرمایه‌گذارن خارجی در کارخانه نورد فولاد راور مطرح شده است. اما ظاهرا در حد حرف بود؛ همین‌طور است؟
نورد یا کک منظورتان بود؟

نورد فولاد راور!
بحث کارخانه کک مطرح شده که سال‌های سال جانمایی شده، کلنگ زنی شده و جای آن هم هست و قرار بود گل‌گهر بیاید سرمایه‌گذاری کند و همان طور مانده است. 

چرا؟
یکی از دلایل‌اش هم این است که می‌گویند ما ابتدا باید ذغال را تامین کنیم. تا موقعی که ذغال نباشد کارخانه توجیه ندارد. مثلا می‌گویند ما در زرند الان دو تا کارخانه داریم با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند و ذغال ما کم است. لذا ما رفتیم به این سمت که تولید ذغال‌مان را بالا ببریم تا با افزاش تولید ذغال بتوانیم این کارخانه را در کنار آن بسازیم. حالا پیگیری کردیم بحث ذغال معدن هجدک، معدن باب نیزو و همکار که انشاالله واگذار بشود و به سمت تکنولوژی روز برود و پیشرفت  کند تا ذغال افزایش پیدا کند، تا در کنار آن کارخانه کک را راه‌اندازی کنیم.

معدن باب نیزو که تعطیل بود، هجدک هم دست بخش خصوصی است می‌ماند همکار که دولتی است.
باب نیزو که چند هفته پیش با آقای استاندار در منطقه رفتیم، ظاهرا دارد کارهایش انجام می‌شود. ذخیره خوبی دارد.

یعنی بازگشایی خواهد شد؟
بله.

چون این بحث مطرح بود که این معدن با مخاطرات جدی روبرو بوده است.
معدن هجدک است که با مخاطراتی روبرو بوده است.

باب نیزو گازخیزترین معدن ایران و سال‌ها تعطیل بوده است!‌
الان دارد آن مجموعه کار می‌کند و خودم هم رفتم بازدید کردم. تا عمق 300 متری رفتیم. آن هفته هم که آقای استاندار بودند با مدیرعامل صحبت شد که قول داد هم باب نیزو و هم هجدک هیاتی بیایند بررسی کنند که اگر صرفه اقتصادی داشته باشد اعلام کنند که ما بتوانیم سرمایه‌گذار بیاوریم که روی آن کار کنیم. 
باب نیزو هم می‌توان با اطمینان گفت که طرحی برای آن نوشتند حتی یک هیات آلمانی هم آمدند دیدند که سرمایه‌گذار بیاید با تکنولوژی روز، ذغال آن را استخراج کند.

و کارخانه نورد؟
بعد از جریان همکار، بحث کارخانه نورد مطرح شد. صحبتی که شد گفتند استارتش زده شده و کار خود را شروع کرده‌اند. هفته گذشته در جلسه کمیته برنامه‌ریزی ما، آقای زاهدی اطلاع داد که قرارداد آن بسته شده و یک هیات خارجی هم آمدند بازدید کرده‌اند.

قرار است چینی‌ها بیایند برای سرمایه‌گذاری؟
نه سرمایه‌گذاری را ظاهرا قرار است گل گهر انجام بدهد. چینی‌ها نصب کارخانه را برعهده دارند. 

برخی می‌گویند این پروژه فاقد توجیه اقتصادی است. حتی اگر راه بیفتد فعالیت آن دوام نخواهد داشت. نظر شما چیست؟
من بررسی نکردم ببینم کارخانه نورد از نظر اقتصادی به صرفه است یا نه. اما کارخانه کک اگر زغال راه بیفتد اقتصادی است. در نورد باید ببینیم کارخانه‌هایی که تا حالا زدند، الان تعطیل هستند یا دارند کار می‌کنند؟ آیا بازار برای آن هست. من در این قضیه پیگیری نکردم.

از نظر زیر ساختی چالشی ندارید؟ یعنی گاز، برق، آب، دسترسی و راه دارید؟
گاز و برق مشکلی ندارد برای آب هم باید چاه زد. 

حفر چاه در راور ممنوع نیست؟
برای صنعت مشکلی ندارد. برای کشاورزی ممنوع است. البته کنار سد قدرونی است. که می‌توانیم از سد قدرونی تامین کنیم. 

آقای میرصادقی! حال که صنعت در راور جان نگرفته، پسته، انار و اساسا کشاورزی راور  چه وضعیتی قرار دارند و با توجه به بحران آب چه آینده‌ای را برای آن پیش‌بینی می‌کنید؟
متاسفانه کم‌کم اثرات خشکسالی دارد بر چاه‌ها مشخص می‌شود. در بحث آب با شرایط خاصی مواجه هستیم و چاه‌های ما دارند خشک می‌شوند. حالا درست که ما 160 تا 170 چاه آب بیشتر نداریم، ولی با 14 هزار هکتار پسته‌ریزی، متاسفانه خبرهای خوبی در راه نیست. اقتصاد ما هم در راور وابسته به کشاورزی است. 

گویا شهرستان راور برای جذب سرمایه‌گذار در جشنواره فرهنگی اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران حضور یافت. در جذب سرمایه‌گذار هیچ توفیقی به دست اوردید یا در حد عرضه توانمندی بود؟
ما در نمایشگاه دو غرفه فرش داستیم که بحث عرضه فرش و ارائه فرش بود. آخرین بافته‌های فرش را داشتیم و خوشبختانه یکی از فرش‌های نفیس راور هم رونمایی شد. فکر می‌کنم در زمینه فرش توانستیم توانمندی خودمان را ثابت کنیم. سال‌های سال واقعا به فرش راور توجه خاصی نشده بود و یک نگاه ویژه‌ای به آن شد و مردم خیلی راضی بودند در بحث فرش در بحث سرمایه‌گذاری هم غرفه‌های متعددی که مثل کویر بود که در شب گردشگری سه کویر مطرح بود. یکی کویر بم، شهداد و راور.  راور در بحث کویر پتانسیل بسیاری خوبی دارد. امیدواریم در بخش سرمایه‌گذاری در کویر سرمایه‌گذار را تامین کنیم. 

شما الان زیرساخت‌هایش مثل هتل یا اقامت‌گاه را دارید؟
نه؛ متاسفانه.

اساسا چقدر در بخش گردشگری پتانسیل و مزیت دارید؟
از این طرف، آبشاری در دل کویر داریم. و از ان طرف نزدیک کویر شهداد است. شن‌های روانی که در کویر راور داریم. ما کارونسرای خوبی داریم. ما شهر قلعه‌ها و کارونسراها هستیم. که می‌توانند در بحث جذب گردشگر خیلی به ما کمک کنیم. چون در مسیر زائرین هستند اگر سرمایه‌گذاری در ان صورت بگیرد جذب توریست خیلی خوبی را داریم. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
افضلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
تشکر از پیگیری های آقای میرصادقی من از خبرنگاران اهل کوهسارانم واقعا این بخش با تعطیلی معادن از رونق افتاده تمنا دارم سامانی به این منطقه بدهید
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
1
0
سلام .کک سازی های کشور خوراک ندارند .چرا بعضی ها اصرا ر دارند که در راور کک سازی بسازند ؟
علی خواجویی
|
-
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
0
0
چرا هیچ فکری به حال جوانان نمیشود؟
چرا جوانان راوری باید به یزد بروند؟
ی کارخانه استارت زده شود دیگه جا میوفته کارخونه ساختن تو راور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

افراد مبتلا به کبد چرب لیمو را این طور مصرف کنند

به مناسبت روز دختر برگزار می شود؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمان

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کشف دو هزار قوطی شیرخشک احتکاری از انبار یک داروخانه در بم

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

پربازدید ها

رفع تصرف 5 هکتار از زمین‌های دولتی در جنوب کرمان

رئیس غله استان کرمان: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران اختیاری نداریم

از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری در استان، گذر از منابع بانکی و استفاده از سایر ظرفیت‌ها است

درخواست کارت سوخت از خردادماه اینترنتی می شود

قیمت طلا در بازار کاهشی شد

افت چشمگیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی

بیش از ۷۰۰۰ انشعاب آب سال گذشته در روستاهای کرمان نصب شد

قیمت جدید شکر در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)