کد خبر: ۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
پرسشی که فرمانده انتظامی کرمان با اشاره به آسیب‌های ماهواره مطرح کرد:
وی خاطرنشان کرد: گرچه ماهواره و تکنولوژی‎ های جدید ارتباطی در پیشرفت روزافزون علوم نقش مهمی ایفا می‎کند اما نتایج منفی آن از نظر مسائل ضد فرهنگی کم نیست و خانواده‎ها و مسئولان یک کشور را با چالش‎ هایی روبرو می ‎کند.
فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: باید کارشناسانه آسیب شناسی کرد که چرا ماهواره با وجود کم نبودن آثار زیانبارش مخاطب دارد و چرا برنامه‎های رسانه ملی نمی‎تواند آن گونه که باید جوانان را مخاطب خود ساخته و سرگرم کند. 

به گزارش گفتارنو و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار حسین چناریان با اشاره به استقبال بسیاری از خانواده‌ها از برنامه های ماهواره ای افزود: به علت دسترسی آسان، تنوع، سرگرمی و جذابیت، محتوای بی قید و بند و بدون حد و مرز برنامه های ماهواره ای، خانواده ها بویژه نوجوانان به علت داشتن روحیه پرسشگری و جستجوگری، ساعت ها وقت خود را صرف تماشای این برنامه ها کرده و بر اثر تماشای طولانی مدت آن علاوه بر بروز اختلالات جسمی دچار خمودگی، کم تحرکی و بی حوصلگی می شوند. 

وی تصریح کرد: در دهه های اخیر با توجه به گسترش شبکه های فارسی زبان و افزایش اقبال عمومی به برنامه های ماهواره ای، جامعه ایرانی هم مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دستخوش آثار و تبعات منفی این برنامه ها قرار گرفته است. 

وی گفت: وابستگی، گوشه گیری، بروز رفتارهای خشونت آمیز، سرخوردگی، افسردگی، بلوغ زودرس و اُفت عملکرد تحصیلی و شغلی از مهمترین آسیب های روانی برنامه های ماهواره ای است. 

فرمانده انتظامی استان کرمان با ابراز گلایه از بی تفاوت بودن والدین نسبت به استفاده فرزندانشان از برنامه های مختلف ماهواره ای اضافه کرد: متاسفانه در برخی از این خانواده ها، محدودیتی برای تماشای این برنامه ها وجود نداشته و اعضای خانواده بیشتر اوقات فراغت خود را به تماشای برنامه ها و سریال هایی اختصاص می دهند که براحتی و بدون هیچ سانسوری بر روی کانال های ماهواره ای قابل دریافت است. 

وی خاطرنشان کرد: گرچه ماهواره و تکنولوژی‎ های جدید ارتباطی در پیشرفت روزافزون علوم نقش مهمی ایفا می‎کند اما نتایج منفی آن از نظر مسائل ضد فرهنگی کم نیست و خانواده‎ها و مسئولان یک کشور را با چالش‎ هایی روبرو می ‎کند. 

سردار چناریان کرد:باید کارشناسانه آسیب شناسی کرد که چرا ماهواره با وجود کم نبودن آثار زیانبارش مخاطب دارد و چرا برنامه‎های رسانه ملی نمی‎تواند آن گونه که باید جوانان را مخاطب خود ساخته و سرگرم کند. 

وی تاکید کرد: بی توجهی، ناآگاهی و بی تفاوتی خانواده ها تا حدود زیادی به پدیده تغییر نگرش جوانان دامن زده است. 

وی تبیین پیامدهای منفی ماهواره را یکی از موثرترین راهکارهای کاهش آثار و پیامدهای آن اعلام کرد و گفت: این کار باید از خانواده و والدین آغاز شده و در نهادهای دیگر اجتماعی از جمله نهادهای آموزشی و فرهنگی ادامه یابد.

همان قدر که مجرم مقصر است، ممکن است در برخی موارد نهادهای مدنی و دولتی هم مقصر باشند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: پیشگیری اجتماعی از وقوع جرایم به عنوان یک الزام، راهکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی برای فرد و جامعه است.

سرهنگ علیرضا پریور افزود: پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم با تمرکز بر برنامه های تکمیلی، سعی در بهبود بهداشت زندگی خانوادگی، آموزش، مسکن، فرصت های شغلی و اوقات فراغت دارد تا محیطی سالم و امن ایجاد کند. 

وی ادامه داد: در حقیقت این نوع پیشگیری به طور مستقیم یا غیر مستقیم با هدف تاثیرگذاری بر شخصیت افراد است تا از سازماندهی فعالیت های خود بر محور انگیزه های بزهکارانه، پرهیز کند. 

وی تصریح کرد: پیشگیری اجتماعی مجموعه اقدام های پیشگیرانه است که بر همه محیط های پیرامون فرد که در فرآیند جامعه پذیری نقش دارند و دارای کارکردهای اجتماعی هستند، تاثیر می گذارد. 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان درباره سابقه پیشگیری از جرایم در کشور گفت: این پیشگیری در کشور ما سابقه دیرینه ای دارد و در قانون اساسی نیز به طور صریح آمده است که قوه قضائیه وظیفه پیشگیری از وقوع جرایم را دارد. 

وی گفت: این فرهنگ باید در میان تمامی سازمان ها بخصوص از مهدکودک تا دانشگاه به عنوان یک فرهنگ و وظیفه ملی، شکل بگیرد. 

پریور افزود: استاد شهید مطهری در رابطه با اقدامات لازم برای پیشگیری از جرایم و از میان بردن علل آن می نویسد این اشتباه است که ما بخواهیم برای جلوگیری از یک جرم یا جنایت، فقط بر مجازات ها تاکید کنیم، باید دید دلیل وقوع آن جرم و جنایت چیست؟ باید خود آن علت را از بین برد و آنگاه در مورد افرادی که به طور عادی علل و موجبات وقوع جرم را ندارند و فقط با نوعی از حالت طغیان، جرمی را مرتکب می شوند، مجازات صورت گیرد. 

وی در مورد پیشگیری از جرایم بیان کرد: همواره باید بر این باور بود که عواقب و مسئولیت های وقوع جرم فقط بر عهده فرد بزهکار نیست و همان قدر که مجرم مقصر است، ممکن است در برخی موارد نهادهای مدنی و دولتی هم در وقوع آن جرم نقش داشته باشند. 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: مداخله های به هنگام نهادهای تاثیرگذار در فرآیند تربیت و اجتماعی شدن افراد هم می تواند نقش مهمی در پیشگیری های اجتماعی از بزهکاری داشته باشد. 

وی خاطرنشان کرد: کودکان خانواده های بزهکار، کودکان کار و کودکان طلاق خیلی زود می توانند به دلیل نبود تربیت و آموزش و رفاه مناسب، وارد مسیر جرم و بزهکاری شوند و در این میان نقش نهادهای اجتماعی و فرهنگی و رفاهی برای پیشگیری از ورود آنان به این مسیر، اهمیت ویژه دارد. 
پریور گفت: پیشگیری اجتماعی از وقوع جرایم مجموعه اهدافی است برای مهار تاثیر علل جرم، کاهش خطر بزه دیدگی، افزایش امنیت کلی اجتماع و بهبود کیفیت زندگی و تامین حقوق همه افراد. 

وی راهبرد پیشگیری اجتماعی از جرم را توسعه اقتصادی، کسب و کار امن و کاهش معضلات اخلاقی و خسارت مادی ناشی از جرم دانست و افزود: هزینه اقدامات پیشگیری از جرم نیز باید به عنوان سرمایه گذاری تلقی شود و بازگشت این سرمایه هم از طریق بهبود امنیت عمومی تجلی می یابد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)