کد خبر: ۴۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در حال بروز رسانی: چهره نامدار کرمان حجت الاسلام والمسلمین سیدمحموددعائی دار فانی را وداع گفت
حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، به ملکوت اعلی پیوست.

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۱۵:۲۹

انالله و انا الیه راجعون

بانهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت روحانی مجاهد و نستوه و یار دیرین امام خمینی (ره) جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعائی را دریافت کردم . افتخار دارم که ازآغاز نهضت اسلامی در سال 1342 تاکنون شاهد مجاهدت ها وآغاز تلاشهای شبانه روزی و خستگی ناپذیر او برای پیروزی انقلاب و استحکام نظام جمهوری اسلامی در صحنه های مختلف بوده ام . شخصیتی که از نوادر این دوران بود . با صلابت ،شجاع ، متواضع و فرهیخته که هرگز در توفان های سیاسی از مسیر خود منحرف نگردید و تا پایان عمر با ساده زیستی ، قناعت و فروتنی و برخورد محبت آمیز با اقشار مختلف جامعه به ویژه نویسندگان ، روزنامه نگاران و هنرمندان همگان را شیفته اخلاق حسنه خود نمود . این ضایعه را به خانواده معزز آن مرحوم و همه دوستان و علاقه مندان وی صمیمانه تسلیت میگویم و از خداوند متعال رضوان و رحمت واسعه الهی را برای آن مرحوم‌ مغفور مسألت دارم .

 

 

انالله و اناالیه راجعون

نیمه خرداد و هم زمان با ایام گرامیداشت امام راحل، در کمال ناباوری خبر درگذشت یکی از پیشگامان انقلاب اسلامی، یاران شریف امام خمینی و خادمان متواضع ملت؛ مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی موجب تاسف و تاثر شد.

آن سیدجلیل القدر سرشار از صفات برجسته، خصوصیات اخلاقی ممتاز و تواضع و تدین مثال زدنی بود و فقدانش در این وانفسا تلخ و جبران ناپذیر است.

بنیاد امیرکبیر فقدان این یار و یاور دیرین خود را که در سالیان پس از فقدان مرحوم دکتر حسن حبیبی از هیچ کوششی برای گرامیداشت آن کارگزار فقید جمهوری اسلامی و گشوده ماندن درب این مرکز فرهنگی فروگذار نکرد به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده گرانقدرش، اهالی فرهنگ و رسانه، همکاران گرامی‌اش در موسسه اطلاعات و دوستدارانش تسلیت عرض می کند.

از درگاه خداوند متعال علو درجات آن روحانی پارسا و صدیق صادق را مسالت دارم.

شفیقه رهیده/ بنیاد فرهنگی امیرکبیر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

وهو الباقی بعد فناء کلّ شیء

رحلت ناگهانی و نابهنگام انسانی شریف، اصیل، نیک‌اندیش و آزادی‌خواه مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج سید محمود دعایی تاثر و تاسف همگان را برانگیخت و جامعه فرهنگی و مطبوعاتی را داغدار ساخت. سیره و سوابق و کارنامه سیاسی و مبارزاتی مرحوم دعایی از سال‌ها پیش از انقلاب و حضور پرتلاش و بااخلاصش در نجف، در بیت و در کنار مرحوم امام خمینی بر همگان واضح و درخشان است. بیش از چهار دهه در عرصه مطبوعات و چند دوره در کسوت نمایندگی مجلس، میراثی جز پاکی، پاک‌اندیشی، پاک‌زیستی و استقلال-خواهی بر جای نگذاشت. او در تکریم و تعظیم متفکران، عالمان، آزاداندیشان و هنرمندان هیچگاه دریغ نمی-ورزید؛ سمبل جاذبه همه اقشار به شمارمی‌رفت و از تنگ نظری‌ها، کوتاه‌بینی‌ها و جزم اندیشی‌ها دور بود. مرگ او داغی است که بر دل‌ها نشسته و همه را اندوهگین ساخته است.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درگذشت این یار دیرین و وفادار امام(ره) را به همسر، فرزندان، بستگان داغدار، جامعه مطبوعاتی، بویژه کارمندان و کارکنان موسسه اطلاعات و بیت شریف امام خمینی تسلیت می گوید و از خداوند برای آن مرحوم علوّ درجات و رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و سلامت طلب می‌کند.

 

به گزارش گفتار نو، در پی رحلت حجة‌الاسلام و المسلمین سیّدمحمود دعائی، محمّـــــدجواد فدائی، استاندار اسبق کرمان، در پیامی مرحوم دعائی را اسوۀ اعتدال سیاسی در تاریخ انقلاب دانست و درگذشت وی را تسلیت گفت. متن پیام ایشان بدین شرح است:

هو الحیّ
«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» (احزاب/23)

آسمانی شدنِ یار دیرینِ امام (ره)، بزرگ‌مردِ رسانه‌ای ایران، روحانی سیاست‌مدار، ساده‌زیست، خوش‌نام و خوش‌خُلق، حجة‌الاسلام و المسلمین سیّدمحمود دعائی باعث تأسّف و تأثّر فراوان گردید. دوستی با ایشان و علاقه و توجّه او به کرمانِ عزیز و به ویژه مهربانی و تواضع بی‌حد و حصر او در جلسات شورای عالی مرکز کرمان‌شناسی، برای من خاطرات فراوانی را رقم زده است. حیات و ممات او مصداق «عاش سعیداً و مات سعیداً» بود.
اینجانب این ضایعۀ مؤلمه را به مقام معظّم رهبری، حوزه‌های علمیّه، خاصّه حوزه‌های علمیّۀ کرمان و قم، اهالی فرهنگ و رسانه، بیت مکرّم ایشان و آحاد ملّت شریف ایران به ویژه مردم نجیب کرمان تسلیّت عرض می‌کنم و از بارگاه پروردگار برای روح بلند آن اسوۀ اعتدال سیاسی در تاریخ انقلاب اسلامی، آرامش ابدی و برای بازماندگان و عزادارانِ رحلت آن فقیدِ سعید صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.


محمّـــدجواد فدائی

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت یار دیرین امام عظیم‌الشان و رهبری معظم انقلاب، مرحوم حجت‌الاسلام سید محمود دعایی باعث تاثر وتالم گردید

بی شک مرحوم دعایی همواره در کنار امام (ره) بود. خدمتگزاری ایشان به امام بزرگوار چه در دورانی که امام (ره) در عراق بودند و چه در بازگشت به ایران زبانزد عام وخاص بود.

بدون تردید اخلاق مداری،سعه صدر روی گشاده ، پاکدستی ،مردم داری ، فروتنی و بسیاری دیگر از خصایل نیک در این مرد بزرگ متجلی شده بود.

مرحوم دعایی به عنوان طلبه کرمانی ساده زیست عمر خود را با مجاهدت و خدمت صادقانه و بی ادعا به مردم و در رکاب امامین انقلاب سپری کرد

اینجانب درگذشت این شخصیّت خدوم و مردمی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم متدین استان کرمان، جامعه رسانه ای و به ویژه به خانواده‌ مکرّم و دیگر بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض نموده از خداوند متعال، علوّ درجات و رحمت واسعه را برای ایشان طلب می نمایم.

محمدرضا پورابراهیمی
نماینده مردم کرمان و راور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۱۱:۱۵

 

خبر ارتحال ناگهانی دوست و برادر باوفا، حجّت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمو‌د دعایی موجب تأثر و تأسف فراوان شد.

ایشان سال‌های فراوان، چه در پیش از انقلاب و چه پس از آن، در عرصه سیاست و رسانه در جهت تقویت منافع ملی ایرانیان کوشید و با ادب مثال‌زدنی، خالصانه در راستای اهداف انقلاب، امام و رهبری تلاش می‌کرد.

کشور ما امروز شخصیت مؤثری را از دست داد. هم جامعه و هم نظام به چنین شخصیت‌هایی نیاز وافر دارد چرا که ایشان حلقه‌ی وصل میان گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف و خدمتگذار در جامعه بود. شخصیت‌هایی نظیر مرحوم دعایی، مترجمانی میانِِ گروه‌ها و شخصیت‌ها هستند که همزبانی، همدلی ، مهربانی و عطوفت را به خوبی به یاد دارند.

آن مرحوم شخصیتی متین، مهربان و دوست‌داشتنی داشت و جز خوبی از او به یاد ندارم. این ضایعه بزرگ را به خانواده معزز ایشان، به اهالی رسانه، فرهنگ و انقلاب، به دوستدارانش و به مردم صبور استان‌های یزد و کرمان تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال برای آن عزیز، غفران الهی و برای بازماندگان صبر مسئلت دارم.

اسحاق جهانگیری

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۱۰:۲۲

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم مجاهد و یار دیرین امام راحل و رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمود دعایی موجب تأثر و تألم عمیق گردید. این عالم بزرگوار

از ‌نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌های اثرگذار ویاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی بود که در نشر پیام‌های حضرت امام خمینی (ره) در دوران مبارزه در قم و نجف، شجاعانه و با صراحت تمام نقش‌آفرینی کرد. ایشان همه‌وقت در موضع یک عالم متواضع، ساده‌زیست و مردم‌دار ظاهر شد و دعوت به دین و انقلاب را سرلوحه خویش ساخت.

این‌جانب این ضایعه را به رهبر معظم انقلاب، ملت ایران، روحانیت معزز، جامعه رسانه‌ای و خانواده مکرم آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

علی لاریجانی

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۹:۲۶

متن پیام تسلیت احمد وحیدی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، مبارز دیرین و یار همیشگی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب، موجب تاسف و تاثر شد.

مجاهدت در عرصه های مختلف از مبارزه با رژیم طاغوت تا مقابله با تحریف، تخریب و توطئه علیه نظام، شخصیتی از ایشان ساخت تا الگویی برای فعالان رسانه ای کشور باشد.

توصیفی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از "صفا، سلامت نفس، فروتنی، ساده زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت" برای این شخصیت فرهیخته به کار برد، نشان از جایگاه آن مرحوم در سپهر سیاسی و مطبوعاتی کشور است که بی تردید در تاریخ ایران اسلامی به یادگار خواهد ماند.

اینجانب درگذشت آن مرحوم را که مصادف با سالروز قیام سرنوشت ساز ۱۵ خرداد بود، به رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، خانواده محترمشان و اهالی فرهنگ و رسانه تسلیت عرض می کنم و از خدای متعال برای آن فقید، علو درجات و همنشینی با اولیای الهی مسالت دارم.

انالله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، یار دیرین امام عظیم‌الشان و رهبری معظم انقلاب، مدیر موسسه و روزنامه وزین اطلاعات موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.
درگذشت این روحانی مبارز را به خانواده محترم دعایی و جامعه رسانه ای استان به ویژه همکاران محترم روزنامه اطلاعات در استان کرمان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر مسألت می نمائیم.

خانه مطبوعات استان کرمان

انّا لله و انّا الیه راجعون
خبر درگذشت تأسف انگیز و خسارت بار یار دیرین امام خمینی(ره) حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمود دعایی دلها را تکان داد و غمی سنگین بر قلب عاشقان حقیقت و فضیلت نشاند. 
رحلت ناباورانه این عالم با اخلاص و مبارز نستوه و آزاد مرد بی ادعا داغ مصیبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) و شهدای ۱۵ خرداد را دو چندان کرد
این روحانی وارسته، با سلوک بی تکلف و ساده زیستی ومردم دوستی و حق مداری و فداکاری و پایداری به پیمانی که با مقتدای فقید خود بسته بود بحق نمونه ارزشمند و کم نظیری از راه و رسم اسلام ناب محمدی(ص) را به نمایش گذاشت و مفهوم انسانیت و پاکی و مهربانی و مردانگی را تجسم بخشید. این سید بزرگوار و با بصیرت در فراز و نشیبهای سیاسی کشور هرگز خود را نباخت و با شهامت مثال زدنی از امام و بیت امام و یاران امام و مواضع انقلاب اسلامی همواره دفاع کرد.  حجت الاسلام والمسلمین دعایی پشتیبان و دوستدار اهل فرهنگ وهنر، و مدافع راستین ارزشهای دینی و ملی و انقلابی بود. او در تخلق به صفات عالی انسانی همچون: اعتدال، انصاف، فروتنی، جوانمردی، خوشرویی، صبوری، رازداری، گوهری کمیاب در روزگاری بود که جامعه ما سخت به آن نیازمند است.
صدای رسای دعایی در دوران ستمشاهی که از رادیوی صدای روحانیت مبارز  در خارج از کشور به گوش تشنگان آزادی و عدالت می رسید جانمایه امید را در دلها زنده می کرد. او پس از پیروزی انقلاب در سنگرهای مختلف از سفارت ایران در عراق تا شش دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و بویژه خدمات گسترده و عمیق فرهنگی در سمت نمایندگی ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات خدمات ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت. 
حجت الاسلام والمسلمین دعایی که از اعضای مؤسس مجمع روحانیون مبارز بود از هیچ کوششی در جهت گسترش اندیشه پویای امام خمینی (ره) که مبنا و اساس این تشکیلات سیاسی و فرهنگی است دریغ نورزید.  
مجمع روحانیون مبارز این ضایعه جبران ناپذیر را به ملت بزرگ ایران و روحانیت آگاه و همه اهالی فرهنگ و هنر و نیز به فرزندان و همسر و خاندان محترم دعایی تسلیت و تعزیت می گوید و از درگاه الهی برای آن عالم فداکار و مجاهد با اخلاص رحمت و رضوان و حشر با اجداد طاهرینش را مسألت دارد. 
مجمع روحانیون مبارز
۱۵خرداد۱۴۰۱

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کرمان در پیامی مشترک درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی از یاران وفادار امام خمینی (ره) را تسلیت گفتند.
باسمه تعالی
انالله و انا الیه راجعون
ضایعه ارتحال روحانی مجاهد، یار دیرین امام و رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، از مبارزین انقلابی کرمان موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.
این مجاهد وارسته از پیشگامان نهضت امام خمینی و از مبارزان خستگی ناپذیر پیروزی انقلاب اسلامی، یار دیرین و همراه  امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و از شخصیت های موثر بویژه در عرصه رسانه کشور بود که حیات علمی، سیاسی و اجتماعی پر برکت خود را وقف اسلام، انقلاب و فرهنگ و هنر کشور کرد.خلق نیکو، اخلاص، فروتنی و ساده زیستی از ویژگیهای این شخصیت ارزشمند بود، اینجانبان  درگذشت و فقدان این روحانی مبارز را به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، فرزندان، خاندان محترم ایشان و مردم شریف و قدر شناس استان کرمان تسلیت عرض نموده، از درگاه کبریایی برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسالت داریم.
ان شاءالله خداوند متعال او را غریق رحمت واسعه خود قراردهد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رییس جمهور اسبق کشورمان به مناسبت به درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری جماران، در متن این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ماتم تابسوز عزیزی سوگواریم که عشق و عقل، ایمان و اقدام، شور و شعور، سرافرازی و فروتنی و… را در وجود مبارکش به هم آمیخته بود و شخصیت ممتازش برای همه آنان که حق و حقیقت را پاس می‌دارند و اسلام و ایران را سربلند و عزیز می خواهند، خواستنی ، دوست داشتنی و امید بخش بود.

حضرت سید محمود دعاییِ والامنش را می گویم که از آغاز شکل گیری نهضتی که به انقلاب اسلامی انجامید در کنار امام و در خدمت به مردم، بی هیچ ادعایی ایستاد و تاوان این ایستادگی را با مشقت های فراوان از جمله هجرت و در بدری پرداخت و چون انقلاب پیروز شد، چهره ای از خود نشان داد که انقلاب و ایران در مرحله ایجابی و ساختن نظامی مردمی، سخت بدان نیازمند بود. با اینکه دمی از پیمان خود با امام و انقلاب دست بر نداشت از بسیاری از تنگ نظری ها، خام اندیشی ها و بدکرداری‌هایی که احیانا به نام انقلاب و اسلام صورت می‌گرفت بیزار بود و به جای راندن و دور کردن از انقلاب و نظام، دلِ قهرمان او به آهنگ جاذبه می طپید.

و امروز !
امروزِ تلخ برای ما
عزیزمان میهمان لطف و کرم حضرت پرودگار است و انشاالله پاداش پاکی و نیکی و مجاهدت خود را از خوانِ کرمِ حضرتِ حق دریافت می کند.

من این مصیبت سنگین را به همه دوستداران ایران و مدافعان عزّت، برخورداری و سربلندی ملت و به همه وفاداران به اسلام و انقلاب و به انبوه ارادتمندان ، یاران و همراهان این عزیز و به همه بستگان این فقید سعید ، بخصوص به خاندان شریف دعایی و به همسر مهربان و فرزندان گرانقدرش تسلیت می‌گویم و از پیشگاه حضرت پروردگار ، علو درجات ایشان و صبر و اجر و سلامتی بازماندگان محترم را مسألت می کنم.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.
سیّد محمّد خاتمی
۱۴۰۱/۳/۱۵

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه در پیامی درگذشت سید محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات را تسلیت گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه یکشنبه شب در پیامی با ابراز تاثر و تاسف خاطر از درگذشت سید محمود دعایی مدیرمسوول روزنامه اطلاعات، نوشت: «آن مرحوم در دوران مبارزه حضرت امام خمینی (ره) با رژیم طاغوت به ویژه در دوران حضور ایشان در نجف اشرف، از همراهان و ملازمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده و پس از پیروزی انقلاب نیز در مسئولیت‌هایی همچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مدیریت موسسه اطلاعات، منشأ خدمات با روحیه ساده زیستی و مردم داری بودند.

اینجانب ضمن تسلیت به خانواده محترم دعایی و سایر بستگان مُعزّا برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی طی پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین دعایی نماینده ولی‌فقیه‌ در موسسه مطبوعاتی اطلاعات را تسلیت گفت.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت روحانی وارسته و متواضع حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی نماینده ولی‌فقیه‌ در موسسه مطبوعاتی اطلاعات را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت روحانی وارسته و متواضع حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی نماینده ولی‌فقیه‌در موسسه مطبوعاتی اطلاعات از سال ۵۹ و نماینده شش دوره مجلس‌شورای اسلامی موجب تاسف و تاثر گردید.

این شخصیت بزرگوار از علاقمندان و همراهان قدیمی حضرت امام (ره) در دوران مبارزات ستمشاهی و از فعالین سیاسی پیش‌از انقلاب در داخل و در کشورهای منطقه بودند و پس ازپیروزی انقلاب بعنوان خدمتگزاری مردم‌دار، ساده‌زیست و دلسوز در عرصه‌های مختلف حضور داشتند.
اینجانب ضمن عرض تسلیت فقدان‌ آن بزرگوار به روحانیت محترم، همکاران در موسسه اطلاعات، دوستداران و بیت مکرم، برای ایشان رحمت و رضوان الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

محمدباقرقالیباف

رییس مجلس شورای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
عالم فرزانه و چهره درخشان عرصه فرهنگ، سیاست و رسانه مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی به دیدار معبود شتافت تا از لطف بیکران حضرت حق پاداش سال‌ها مجاهدت، اخلاق مداری، پاکدستی و فروتنی خود را در خدمت به مردم و انقلاب دریافت دارد.
مجاهدت‌های بی‌شمار، ارتباط موثر و مستمر با مجامع فرهنگی و هنری و افزون بر این‌ها مشی میانه‌روی او برای سالکان این مسیر آموزنده خواهد بود.
او مبارزی خستگی ناپذیر بود که از ابتدای نهضت با حضرت امام (ره) عهدی بست که تا واپسین لحظات عمر بر آن استوار بود.
نقش او در مدیریت روزنامه اطلاعات همواره بر مشی خردورزی و دفاع موثر از سنگرهای وحدت و اتحاد بود. شخصیت آرام، دلسوز، متواضع و روامدار او هرگز کسی را نرنجانید و البته از بی مهری‌ها نرنجید.
درگذشت این روحانی مردمی، نجیب و اخلاق مدار کرمانی را خدمت خانواده محترم دعائی، جامعه مطبوعات کشور، علاقمندان به ایشان و اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه تسلیت عرض نموده و برای آن شخصیت والا مقام از درگاه خداوند سبحان علو درجات و حشر با اولیا الله را مسالت داریم.
جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان

قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم ایران درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت علی اکبر صالحی به شرح زیر است:

إنا لله و إنا الیه راجعون

با کمال تأسف و تألم و در عین ناباوری خبر جانگداز ارتحال حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقای دعایی را دریافت کردم. قریب به یکی، دو هفته پیش بود که در معیت ایشان در فرهنگستان هنر نکوداشت اثر ماندگار جناب آقای حجازی در فیلم واقعه مهدی را داشتیم. مثل همیشه در اکثر مراسم‌های فرهنگی، هنری، ادبی و حماسی حضوری دلنشین و آرام‌بخش داشتند. کوتاه سخن می‌گفت و هر آنچه بیان می‌کرد بر دل می‌نشست چون از دلی پاک و سلیم و در کمال اخلاص و صداقت جاری می‌شد.

در قضاوت‌ها منصف و عادل بود. زبانی لین داشت و در عین تواضع از بیان حقیقت هراس نداشت. در هر محفلی حضور پیدا می‌کرد مورد تکریم خاص و عام بود. سراسر وجودش مهربانی و مملو از عواطف انسانی بود. عاشق امام بود. یار صدیق رهبری بود. سراسر شور در خدمت به خلق و عبادت خالق بود. در زمره من أتی الله بقلب سلیم بود. در یک کلام در جمع السابقون السابقون اولئک المقربون دار فانی وداع کرد.

عاش سعیدا و مات سعیدا

خداوند روح بلند ایشان را با اولیائش محشور گرداند. از ایزد منان برای ایشان علو درجات، رحمت و غفران واسعه الهی و برای بازماندگان و دوستداران و به خصوص همکاران ایشان در مجموعه عظیم انتشارات فرهنگی اطلاعات که به حق میراث گرانقدر ایشان است، أجر و صبر مسئلت دارم

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی را تسلیت گفت.

متن پیام آذر منصوری به شرح زیر است:

رجال لا تلهیهم تجارة و لابیع آن ذکر الله و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة یخافون یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی رحمت‌الله علیه، مردی از تبار خوبی‌ها و از خاندان مکارم اخلاق بود. او یک راست‌قامت بی‌نظیر در عرصه سیاست و فرهنگ و آموزگار مدارا و آشتی و صلح و اصلاح بود.

بیست و چهار سال نماینده مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی بود که خیرخواهی و‌ وظیفه‌مندی را در این کسوت در بهترین وجه به جا آورد.

آقای دعایی حلقه وصل بود و آغوش کرامندش به روی همگان از هر طیف و گرایشی که دل در گرو‌ ایران عزیز داشت باز بود، تواضع و فروتنی و اخلاق جوانمردی او شهره عام و خاص بود.

او بر پیکر صدها تن از فرهیختگان فقید این دیار نماز خواند و شهادت داد که جز نیکویی از آنان چیزی نمی‌داند و رواست که امروز ملت بزرگ ایران بر پیکر این فرزند شریف خود یکپارچه بگوید که «لا نعلم منه الا خیرا».

آقای دعایی چهل و دو سال نماینده امام و رهبری و مدیر روزنامه وزین اطلاعات بودند. پر سابقه‌‌ترین مدیر مسئول روزنامه‌های تاریخ ایران و در تمام این چهل و دو سال روزنامه را بر مدار صلح و آشتی و مدارا در چارچوب همبستگی و اتحاد ملت و تقویت منافع ملی و رشد فرهنگ و دانش عمومی اداره کردند. مجموعه نشریات موسسه اطلاعات پایگاه نشر آزاد اندیشه‌های متنوع و‌ متکثری بود که نقطه اشتراک آنان اعتلا و رشد و سربلندی ملت و آیین بود. قطعا این میراث ارجمند دعایی بزرگ باید بر همان مدار ادامه مسیر دهد.

درگذشت آن فقید سعید موجب تاثر و تالم بسیاران از فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ ایران زمین شد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده و عموم علاقه‌مندان و همکاران آن عزیز، همنشینی با اولیا و صلحا و اجداد مطهرش در مینوی برین را از درگاه ایزد منان برایشان مسألت می‌نمایم.

به نام خدا
انا لله و انا الیه راجعون
سیدمحمود دعایی مدیر روزنامه اطلاعات؛ پیر و شیخ و سید مطبوعات ایران درگذشت. مردی از نسل روحانیت انقلابی ایران که با حرکت ۱۵ خرداد (۱۳۴۲) وارد سیاست شدند و در روز ۱۵ خرداد (۱۴۰۱) هم از دنیا رفت. او که تحت جذبه امام خمینی وارد مبارزه سیاسی شده بود در همان روزی چشم از جهان فروبست که یادآور خاطره‌ی پیشوای سیاسی‌اش بود.

سیدمحمود دعایی در سال‌هایی که صدایی از روحانیت مبارز در کشور به گوش نمی‌رسید از نجف اشرف صدای روحانیت مبارز بود و یک تنه تحت اشراف رهبر انقلاب رادیو و رسانه‌ای برای انقلاب را اداره می‌کرد. در همان سال‌ها دعایی سعی می‌کرد سخن همه انقلابیون را به رهبر انقلاب برساند. حتی کسانی که بعدا از صف انقلاب جدا شدند.

دعایی اساسا اهل نقار و جدایی نبود. پس از تصدی سفارت ایران در عراق با حکم امام مسئول موسسه اطلاعات شد. در حالی که چندی بعد آقای سیدمحمد خاتمی هم مسئول موسسه کیهان شد. اما دعایی رقابت تاریخی این دو موسسه مطبوعاتی را به رفاقت بدل کرد. روزهایی بود که دعایی به علت مشغله رقیب مدیر هر دو روزنامه شد اما هرگز تیتر هیچکدام را به تحریریه رقیب لو نمی‌داد و این اوج اعتدال و انصاف او بود. نکته ای که برای تاریخ مطبوعات ایران عبرت آموز است. تاریخی که در آن سابقه سرقت تیتر یک وجود دارد!

دعایی در سیاست هم چنین بود. با وجود گرایش به جناح چپ و اصلاحات هرگز جناح راست و اصولگرا را تخریب نمی‌کرد. گرچه رقیبش کیهان از دهه ۷۰ به بعد چنین می‌کرد.

این البته به معنای بی‌هویتی اطلاعات نبود. دعایی عمیقا مصلح و اصلاح‌طلب و معتدل و اعتدال‌گرا بود. از ارادتمندان و حتی حامیان آقایان هاشمی و خاتمی بود و اولین کنفرانس اعلام نامزدی میرحسین موسوی برای ریاست جمهوری در موسسه اطلاعات برگزار شد و بیانیه‌های معترضین در روزنامه اطلاعات و بعدا در کتاب سال اطلاعات منتشر شدند تا شاهدی برای تاریخ باشند.

اما دعایی اقتضائات یک روزنامه ملی را می‌دانست. او نمی‌خواست شکاف دولت و ملت را تشدید کند. او نمی‌خواست فاصله حاکمیت و اپوزیسیون را بیشتر کند. بارها برای حل مشکلات ملیون و روشنفکران پادرمیانی کرده بود. از بسیاری از روشنفکران ملی مقالات و خاطرات چاپ می‌کرد. صفحه اعلانات اطلاعات محل درج بسیاری از اطلاعیه‌های احزابی چون نهضت آزادی و جبهه ملی بود. مقالات و خاطرات مهمی از رجال حزب توده از احسان طبری تا نورالدین کیانوری در اطلاعات چاپ شده است.

اطلاعات در دهه ۶۰ دریچه‌ای ولو کوچک برای بحث و نقد و نظر بود. در این روزنامه هم محمدجواد لاریجانی ستون داشت و هم سیدعطاءاله مهاجرانی. حتی گاه ابراهیم یزدی هم مقالاتی می‌نوشت و کیومرث صابری که ستون طنز انتقادی‌اش در اطلاعات فصلی در تاریخ طنز سیاسی ایران را گشود.

دعایی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم بود. گرچه در این مقام هرگز نماینده‌ای جنجالی نبود اما در همراهی با جبهه دوم خرداد و حمایت از دولت اصلاحات تردید نداشت.

بدون شک شخصیت دعایی پذیرای تندروی‌های چپ و راست نبود و از این رو نقدهایی از راست و چپ بر او وارد می‌شد اما دعایی هرگز نه از مسیر انقلاب جدا شد و نه از راه اصلاح پشیمان شد و نه خط اعتدال را فراموش کرد.

دعایی عمیقا خیرخواه نظام و ایران بود و این خیرخواهی را با گستراندن چتر موسسه اطلاعات بر سر همه وفاداران به ایران و اسلام نشان می‌داد. میراثی که به او سپرده شده بود را نه‌تنها حفظ کرد بلکه به لحاظ معنوی و حرفه‌ای و حتی مادی حفظ کرد و توسعه داد.

دعایی در این سه دهه اخیر خواسته به نمادی از پذیرش دو بال برای اداره نظام و کشور (ولو نمادین) بدل شد و گاه با ابتکار شخصی و با اتکا به سرمایه و اعتبار فردی نزد رهبران انقلاب در مقام نماینده ولی فقیه در محافلی حضور می‌یافت که جای مسئولان نظام در آن خالی بود و پیام‌هایی را منتقل می‌کرد که فقط او می‌توانست حامل آن باشد تا تالیف قلوب کند.

حزب کارگزاران سازندگی ایران با تسلیت درگذشت این چهره مصلح و معتدل و مبارز و دعوت به بدرقه شایسته او امیدوار است برای پاسداشت او، جای خالی سیدمحمود دعایی در حاکمیت و اصلاحات با انسان‌های شایسته‌ای پر شود که واجد همین ویژگی‌ها باشند و خط وصل باشند و نه فصل...

در کشوری که عمر نهادهای اجتماعی وابسته به عمر انسان‌هاست او عمرش را در حفظ یک نهاد صد ساله (موسسه اطلاعات) گذاشت. میراث دیگران را به خوبی نگهبان و نگهدار بود. میراثش را پاس داریم؛ میراث جمع انقلاب و اعتدال و اصلاح...

پانزدهم خردادماه ۱۴۰۱
حزب کارگزاران سازندگی ایران

فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست موسسه مطبوعاتی اطلاعات، نوشت: خبر درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین «سید محمود دعایی»، روحانی مجاهدی که سال‌های بسیاری از عمر با برکت خویش را در کسوت مدیریت روزنامه وزین «اطلاعات»، مصروف داشته و در انجام رسالت‌های حرفه‌ای خود همواره تقوا و مسئولیت‌شناسی را محور امور قرار داده بود، موجب تاسف و تالم بسیار شد.

زنده‌یاد سید محمود دعایی الگویی از مدیریت در عرصه رسانه‌های کشور بود و اینجانب، به سهم خود، فقدان این روحانی وارسته در ساحت رسانه را به همه اصحاب فرهنگ و رسانه، به‌ویژه، همکاران ایشان در مجموعه روزنامه اطلاعات و خانواده عزیز و محترم وی تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران الهی و برای بیت مکرم و دوستان و دوست‌داران ایشان، صبر و اجر مسالت دارم.

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تسلیت ارتحال یار دیرین امام (ره) و انقلاب، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی به خانواده‌ محترم و علاقمندان ایشان، نوشت: ‌بعضی آدم‌ها، به دلایلی نسخه‌ بدیل ندارند. دعایی، از تک‌نسخه‌هایی بود که به تنهایی بار خیلی‌ها را به دوش‌ می‌کشید. ‌روحش شاد.

 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پی درگذشت حجت الاسلام دعایی در پیامی نوشت: با کمال تاسف و تاثر، مجاهد فی سبیل‌الله جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، یار دیرین امام عظیم‌الشان و رهبری معظم انقلاب، مدیر موسسه و روزنامه وزین اطلاعات هم زمان با سالگرد رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام پانزد خرداد چشم بر این جهان فانی بست و به دیدار معبود و رهبر و مراد خود شتافت.

مرحوم سید محمود دعایی از بدو مبارزات دوران انقلاب اسلامی و در خلال برهه های حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره یار و همراه امام و رهبری در عرصه‌های مختلف انقلاب به ویژه دیپلماسی و رسانه، جهادگر میدان فرهنگ و تبیین و با نگاهی مشفقانه و خاضعانه همواره در فکر تعالی و پیشرفت ایران اسلامی بود.

اینجانب در جلسات و نشست‌های مختلف از جمله با مدیران ارجمند رسانه شاهد این علقه و علاقه متواضعانه اما عمیق ایشان به منافع و مصالح ملی نظام و کشور عزیرمان ایران اسلامی بودم.

اینجانب ارتحال آن سید جلیل‌القدر و متخلق را به خانواده بزرگ رسانه ای کشور به خصوص همکاران و دوستان ایشان در موسسه و روزنامه اطلاعات و خانواده سادات مکرم و صبور ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و برای ایشان شکیبایی و تسلی آرزومندم.

از درگاه خداوند رحمان و رحیم، برای مرحوم دعایی غفران واسعه الهی و همجواری با شهدا و صلحا و امام شهدا مسئلت می نمایم.

رئیس جمهور در پیامی با ارج نهادن به خدمات صادقانه یار دیرین امام و انقلاب، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی درگذشت وی را به خانواده مکرم آن مرحوم، رهبر معظم انقلاب، جامعه رسانه‌ای کشور و عموم دوستدارانش تسلیت گفت.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید محمود دعایی روز یکشنبه در پیامی نوشت: اخلاص، تواضع، ساده زیستی، پایبندی و پایداری بر ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی و اخلاق مداری در عرصه رسانه و خبر از جمله ویژگی‌های ارزشمند این انسان فرهیخته بود که در سایه آن توانست سالیان متمادی در نمایندگی ولی فقیه و سرپرستی موسسه اطلاعات و در دیگر سنگرهای مهم خدمتگزاری همچون ۶ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی منشا خدمات بسیار شود. متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت یار دیرین امام و انقلاب و خدمتگزار متعهد و دلسوز حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمود دعایی موجب تاثر و اندوه فراوان گردید.

اخلاص، تواضع، ساده زیستی، پایبندی و پایداری بر ارزش های انقلاب و نظام اسلامی و اخلاق مداری در عرصه رسانه و خبر از جمله ویژگی های ارزشمند این انسان فرهیخته بود که در سایه آن توانست سالیان متمادی در نمایندگی ولی فقیه و سرپرستی موسسه اطلاعات و در دیگر سنگرهای مهم خدمتگزاری همچون شش دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی منشا خدمات بسیار شود.

اینجانب با ارج نهادن به خدمات صادقانه این چهره فرهنگی، مصیبت وارده را به خانواده مکرم آن مرحوم، رهبر معظم انقلاب، جامعه رسانه‌ای کشور و عموم دوستدارانش تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با جد بزرگوارش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

 

انالله و انا الیه راجعون

خبر تاسف برانگیز رحلت عالم وارسته و روحانی مبارز مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای سید محمود دعایی؛ موجب تاثر و تالم فراوان گردید.

آنچه از آن فقید سعید به یادگار مانده است؛ تقوی و پرهیزکاری، حسن خلق، استواری و صراحت در دفاع از کیان کشور، تواضع و متانت در سیاست ورزی و فرهیختگی و اصالت در عرصه رسانه می باشد که انشاالله ذخیره آخرت آن مرحوم خواهد بود.

اینجانب این ضایعه را به خانواده محترم و همه دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جزیل خواستارم.

علی اکبر ناطق نوری

۱۴۰۱/۳/۱۵

 

بسم الله الرحمن الرحیم

وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

ضایعه فقدان غمگنانه و ناباورانه ی یار و شاگرد دیرین امام راحل عظیم الشان، و یاور همیشگی انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، که عمر پر برکت خوبش را در راه مجاهدت و خدمت به اسلام، امام و انقلاب سپری نمود، موجب تاثر فراوان گردید.

مرحوم سید محمو دعایی با سوابق درخشان انقلابی و مبارزاتی و با حضور پیوسته و همیشگی در تمام دوران های انقلاب، ذخیره معنوی بزرگی برای آخرت خود کسب نمود. صفای باطن، خلوص نیت و صمیمیت و تواضع در رفتار، ایمان راسخ به مبانی انقلاب همراه با استقامت و پایداری بی مثال بر راه و خط امام خمینی(س)، از صفات بارز این شخصیت کم نظیر انقلاب بود.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به جامعه فرهنگی کشور و خانواده معزز ایشان بویژه برادر عزیزم سید حسین دعایی و همچنین به بیت شریف حضرت امام ‌خمینی(س) تسلیت و تعزیت عرض کرده و از خداوند متعال رحمت، مغفرت و رضوان الهی را برای آن روحانی فرزانه مسألت میکنم.

عاش سعیدا و مات سعیدا

علی کمساری

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

۱۴۰۱/۰۳/۱۵ - ۲۱:۵۷

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت یار صدیق امام(ره) و رهبری حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی موجب تاثر عمیق اینجانب گردید.

این چهره متعهد، سرشناس و پر تلاش عرصه فرهنگ و رسانه کشور در عمر با برکت خویش لحظه ای از خدمت و مجاهدت در راه مبارزه با استبداد و خدمت به آموزه های دینی از پای ننشست .

اینجانب فقدان این دوست دیرین، خدوم و متواضع که به واقع نماد واقعی اخلاق، اعتدال و نقطه امید و اتکا اصحاب فرهنگ بود را به محضر مقام معظم رهبری، اهل فرهنگ و رسانه و به ویژه همکارانشان در موسسه اطلاعات و همسر و فرزندان گرامی ایشان تسلیت می گویم واز درگاه الهی برای ایشان علو درجات و برای سایر بازماندگان معزز صبر و سلامتی مسالت دارم.

***

پیام تسلیت اسماعیلی وزیر فرهنگ در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی

"انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت ناگهانی روحانی وارسته، و یار دیرین انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمود دعایی موجب تاسف و تالم عمیق گردید.

آن مرحوم که از نخستین روزهای نهضت انقلاب اسلامی، در همراهی و همگامی با مقتدای خویش از هیچ تلاشی فروگذار نکرد، با ساده‌زیستی و مردم‌مداری، یادگار ارزشمند روزهای سخت مبارزه ملت بزرگ ایران علیه رژیم سلطنتی پهلوی بود و سرانجام در سالروز قیام سرنوشت ساز و نهضت آفرین ملت ایران در ۱۵ خرداد، چشم از این دنیای فانی فرو بست و به امام شهیدان پیوست.

آقای دعایی با بیش از ۴ دهه مسئولیت در روزنامه اطلاعات، و حضور ۶ دوره ای در مجلس شورای اسلامی، یک چهره متخلق و برجسته رسانه ای و سیاسی بود که فقدانش تاسف برانگیز است.

اینجانب فقدان این انسان والارتبه و سلیم النفس را به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، خانواده محترم و فرزندان عزیزش، اهالی ارجمند فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه همکاران موسسه اطلاعات صمیمانه تسلیت می گویم.

از درگاه ایزد متعال، برای آن عزیز سفر کرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم."

 

انالله و انا الیه راجعون

روح بلند دوست دیرین و فرهیخته ام ،جناب حجةالاسلام والمسلمین سید محمود دعایی که از شاگردان و مریدان امام خمینی(ره) و پیشتازان مبارزه با رژیم ستمشاهی بود در ۱۵ خردادماه سالروز قیام تاریخ ساز مرادش آسمانی شد.

دعائی عمر با برکت خود را با مجاهدت و خدمت صادقانه و بی ادعا به مردم و در رکاب امامین انقلاب سپری کرد و به واقع نمادی قابل الگوگیری از طلبه ای با زیست و منش انقلابیو مردمی بود.

این‌جانب این ضایعه را به مقام معظم رهبری، خانواده محترم ایشان و اصحاب فرهنگ و رسانه تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان طلب آمرزش می‌کنم.

۱۴۰۱/۰۳/۱۵ - ۲۱:۵۰

 

انالله و اناالیه راجعون

در ایام سی و سومین سالگرد ارتحال رهبر فقید انقلاب اسلامی، یکی از یاران وفادار ایشان دیده از جهان فرو بست و دوستداران خود را در غم و ماتم فرو برد.

برادر بزرگوارم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمود دعایی بعد از عمری مجاهدت و تلاش در عرصه های مختلف بویژه در امر خطیر رسانه از میان ما رفت و به سوی معبود شتافت .

اخلاق مداری،سعه صدر، پاکدستی ،مردم داری ، فروتنی و بسیاری دیگر از خصایل نیک در این مرد بزرگ متجلی شده بود.

مرحوم دعایی به گونه ای روزنامه اطلاعات را اداره کرد که تریبونی برای همه دیدگاه های وفادار به انقلاب اسلامی بود و هیچگاه این رسانه باعث کدورت و ناراحتی یاران انقلاب نگردید.

این ضایعه اندوه بار را به خانواده محترم دعایی، همه علاقه مندان ایشان و اصحاب مطبوعات تسلیت عرض می کنم و برای آن انسان شریف از درگاه خداوند متعال غفران الهی و حشر با اولیا ء الله را مسالت دارم .

روحش شاد و یادش گرامی باد.

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی استاد انسانیت و اخلاق، عالم وارسته حضرت حجةالاسلام و المسلمین جناب حاج سید محمود دعایی همه دوستدارنش را در ماتمی بزرگ نشاند.

از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

این ضایعه بزرگ را به خانواده معزز ایشان، خانواده بزرگ رسانه و همه دوستداران آن بزرگمرد تسلیت عرض می‌نمایم. از خداوند منان علو درجات آن بزرگوار و صبر و اجر برای همه بازماندگان مسئلت دارم.

بسم رب الصدیقین

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا

▪️در سالروز ارتحال ملکوتی امام خمینی و شهدای قیام پانزده خرداد، روح پاک و مطهر یار وفادار و صحابه فداکار حضرت روح الله خمینی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعائی،‌ مجاهد کم نظیر راه خدا و تلاشگر سال های سخت غربت و مبارزه در ایران و عراق پس از عمری با برکت به دیدار امام و شهیدان انقلاب و دفاع مقدس پیوست و دعوت حق را لبیک گفت و دلباختگان به امام و ایران را داغدار نمود.

▪️دعائی، بزرگمردی که آینه تمام نمای اخلاص،‌ پاک دستی و ایثار بود و تواضع و فروتنی او غبطه همگان. مجاهد خستگی ناپذیری که سال های غربت در عراق را پا به پای امام گذراند و با مراد خویش به پاریس هجرت نمود و با امام به ایران بازگشت و پس از دوره کوتاه سفارتش در عراق تا زمان ارتحال، نماینده امام و رهبری در موسسه اطلاعات بود. همو که افتخار شش دوره نمایندگی مردم شریف تهران را در مجلس شورای اسلامی بر عهده داشت و در لحظه لحظه عمر پر برکتش عشق به ایران، اسلام و مردم در وجودش زبانه می کشید.

▪️ضمن تسلیت این داغ جانگداز و جانفرسا به امام زمان (عج) و رهبری معظم انقلاب و بیت مکرم امام خمینی (ره)،‌ مراسم وداع، تشییع و خاکسپاری این یار دیرین امام به شرح زیر می باشد:

◾ دوشنبه ۱۶ خرداد پس از نماز مغرب و عشاء مراسم وداع با یار دیرین امام در حسینیه شماره ۱ ‌جماران

◾سه شنبه ۱۷ خرداد ساعت ۹ صبح مراسم اقامه نماز بر پیکر آن مرحوم توسط یادگار امام آيت الله حاج سید حسن خمینی در موسسه اطلاعات و انتقال پیکر برای خاکسپاری به حرم مطهر امام خمینی.

خانواده سید محمود دعائی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی با تسلیت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی نوشت: آن مرحوم از زمره پاک ترین همراهان امام در نجف اشرف و از زمره خالص ترین یاران ایشان و بیت ایشان در ایام مبارزه و انقلاب بود. صدای گرم او در رادیوی صدای روحانیت مبارز در دوران مبارزه و خلق و خوی نرم او در روزنامه وزین اطلاعات در دوران پیروزی از یادها نخواهد رفت.

به گزارش جماران؛ متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

خبر ناباورانه درگذشت یار وفادار امام خمینی و روحانی مبارز و پارسا مرحوم حجه الاسلام و المسلمین حاج سید محمود دعایی طاب ثراه در روز پانزدهم خرداد دل های دوستان ایشان را به درد آورد و قلب های همه ما را ماتم زده ساخت.

نام دعایی با تاریخ انقلاب اسلامی گره خورده و یاد آن مجاهد خستگی ناپذیر با تاریخ زندگی امام خمینی آمیخته است. برای من و شاید برای همه کسانی که با مرحوم دعایی آشنایی داشتند فراق او سخت و طاقت فرساست و مهربانی و صفای او و همچنین دل دریایی و وسعت نظرش همیشه در یادها پابرجاست.

آن مرحوم از زمره پاک ترین همراهان امام در نجف اشرف و از زمره خالص ترین یاران ایشان و بیت ایشان در ایام مبارزه و انقلاب بود. صدای گرم او در رادیوی صدای روحانیت مبارز در دوران مبارزه و خلق و خوی نرم او در روزنامه وزین اطلاعات در دوران پیروزی از یادها نخواهد رفت.

خدایش بیامرزد و او را با اجداد طاهرینش محشور دارد. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این روحانی پاکباخته به همسر و دختران و پسران بزرگوارش برای خود و همه داغدیدگان از خدای متعال صبر جمیل مسئلت دارم.

عاش سعیداً و مات سعیداً

سید حسن خمینی

 

حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، به ملکوت اعلی پیوست.
به گزارش جماران، حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، یار دیرین امام و رهبری و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، امروز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ به ملکوت اعلی پیوست.

زندگینامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی
سیدمحمود دعایی از همراهان امام خمینی (س) در نجف بوده است، او از اعضای مجمع روحانیون مبارز است که از سال ۱۳۵۹ سرپرستی موسسه اطلاعات را به عهده دارد، دعایی همچنین سابقه عضویت در مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد.

توضیحات:
در سال ۱۳۲۰ سیدمحمود دعایی دیده به جهان گشود. او بعد از پایان دوران دبیرستان به حوزه علمیه کرمان رفت و فراگیری علوم دینی را آغاز کرد.

تحصیلات
دعایی سطوح اولیه حوزوی را در کرمان پشت سر گذاشت و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد. او توانست در سال ۱۳۴۶ سطوح عالیه را به پایان برساند و در همان سال بود که تحت تعقیب عوامل رژیم شاه قرار گرفت، و به همین خاطر مخفیانه به عراق رفت و ادامه تحصیلاتش را در عراق از سر گرفت. در آن زمان ماموران رژیم پهلوی تلاش‌های بسیاری برای بازگرداندن او به ایران انجام دادند، که به سرانجام نرسید.

سوابق اجرایی
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سایر کشور‌ها فعالیت سیاسی داشته است، و در همین راستا به اروپا و کشور‌های خاور میانه مانند لبنان، عربستان، سوریه، اردن، افغانستان و پاکستان سفر کرده است.
او از اعضای مجمع روحانیون مبارز است، و از سال ۱۳۵۹ تا کنون به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات مشغول فعالیت است. دعایی در شش دوره مجلس شورای اسلامی تا سال ۱۳۸۲ به عنوان نماینده مردم حضور داشته است.
او در فاصله سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ به مدت دو سال سفیر ایران در عراق بوده، و پیش از آن نیز در سال‌های اقامت حضرت امام در نجف یکی از همراهان ایشان بوده است. برای مطالعه بیشتر در این خصوص، زندگینامه امام خمینی (س) را ملاحظه کنید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)