کد خبر: ۴۵۹۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
سرپرست فرمانداری رفسنجان:
سرپرست فرمانداری رفسنجان به تشریح خسارت‌های سیل که اخیرا به حوزه‌های مختلف شهرستان به میزان ۴۴ هزار میلیارد ریال ضرر وارد کرد پرداخت و گفت: کار آواربرداری از منازل در کوثرریز تمام شد و با کمک بنیاد مسکن احداث این واحدها از هفته جاری آغاز می‌شود و تا ۶ ماه آینده مردم سیل‌زده که خانه‌هایشان تخریب شده صاحب مسکن می شوند.

سرپرست فرمانداری رفسنجان به تشریح خسارت‌های سیل که اخیرا به حوزه‌های مختلف شهرستان به میزان ۴۴ هزار میلیارد ریال ضرر وارد کرد پرداخت و گفت: کار آواربرداری از منازل در کوثرریز تمام شد و با کمک بنیاد مسکن احداث این واحدها از هفته جاری آغاز می‌شود و تا ۶ ماه آینده مردم سیل‌زده که خانه‌هایشان تخریب شده صاحب مسکن می شوند.

به گزارش ایسنا، حسین رضایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بارندگی‌های شدید مونسون به مدت ۴ روز در رفسنجان شدت گرفت و از ارتفاعات سرچشمه و نیز از بدبخت کوه وارد شهر و روستاها شد، میزان خسارتی که به بخش‌های مختلف زیرساختی اعم از آب، برق، گاز؛ کشاورزی، مسکن، راهداری، آموزش و پرورش و غیره وارد کرد ۴۴ هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: سیل میزان هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به شبکه تاسیسات آب آشامیدنی شهرستان خسارت زد. همچنین خسارت برق نیز در این حادثه غیر مترقبه ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد شد و تا کنون برخی شبکه‌های برق تعمیر شده و تیرهای برق که توسط سیلاب سقوط کردند تعویض شدند.

رضایی ادامه داد: برق در منطقه شهابیه ابتدای راویز و سعیدآباد قطع است و ۳۰ واحد تیر برق که در آن محل سقوط کرده توسط پیمانکار در حال احیا و تعویض است ضمن اینکه در اطراف این تیربرق‌ها باید مقدرای گارد نصب شود تا در خطرات احتمالی آینده دچار خسارت نشوند.

تخریب ۱۳۰ رشته قنات در سیل

سرپرست فرمانداری رفسنجان با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ رشته قنات در شهرستان، گفت: ۱۳۰ رشته قنات در سیل اخیر تخریب شده و از بین رفتند که باید احیا شوند البته ۴ اکیپ احیای قنات در رفسنجان وجود دارد که کار احیای قنات‌ها را آغاز کردند.

وی افزود: کار احیای قنات‌های آسیب‌دیده از ناحیه سیل را با جهاد کشاورزی به صورت امانی شروع کردیم و مردم و کشاورزان هم در این زمینه کمک می‌دهند تا به طور کامل شبکه‌های قنات در کل شهرستان طی چند ماه آینده به حالت اول برگردد.

رضایی بیان کرد: در عکس‌های هوایی که در سال ۱۳۴۳ گرفته شده مشخص است که رشته قنات‌ها از زیر زمین یعنی اطراف شهر و داخل شهر عبور کرده و این در حالی است که مردم برای ساخت و ساز فقط زمین را تفکیک می‌کردند و عمق زمین را تحقیق نمی‌کردند و احداث ساختمان‌ها صورت می‌گرفت غافل از اینکه روزی سیل می‌آید و موجب تخریب قنات، فروکش کردن زمین و حتی ساختمان می‌شود.

غیرقابل سکونت شدن ۲۰۰ منزل در رفسنجان

رضایی در ادامه به موضوع خسارت‌های وارد شده به بخش مسکن اشاره و بیان کرد: تاکنون ۲۰۰ منزل بر اثر سیل اخیر در این شهرستان دچار سیل شدند که از این تعداد ۵۰ مسکن در کوثریز، ۳ واحد مسکن هم در همت‌آباد و ۶ واحد هم در روستای دره دُر کاملا تخریب شدند، بقیه نیز بر اثر سیل غیر قابل سکونت اعلام شده است.

رضایی ادامه داد: کار آواربرداری از منازل در کوثرریز تمام شد و با کمک بنیاد مسکن احداث این واحدها از هفته جاری آغاز می‌شود و تا ۶ ماه آینده مردم سیل‌زده که خانه‌هایشان از دست رفته صاحب مسکن می‌شوند.

ساخت منازل ۷۵ متری برای سیل‌زدگان

وی گفت: پروانه ساخت و ساز برای این واحدها به طور رایگان صادر شده و ساختمان‌ها در روستاها با متراژ ۷۵ متر مربع ساخته می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: هزینه ساخت و ساز منازل سیل‌زدگان در رفسنجان از طریق تسهیلات دولتی، بنیاد مسکن و کمک شرکت مس تأمین می‌شود.

وی گفت: برای احداث خانه‌های تخریب شده و نیازمند به تعمیر و بازسازی داخل شهرهم با نظام مهندسی کار را پیش خواهیم برد البته تا کنون هنوز هیچ اعتباری هم جذب نشده ولی آواربرداری انجام شده و مصالح ساختمانی هم از طریق دهیاری‌ها در حال تامین است و در آینده نه چندان دور اعتبارات از محل بنیاد مسکن و ستاد حوادث غیر مترقبه تخصیص خواهد یافت تا بازسازی‌ها کامل انجام شود.

نیاز به ۱۰۰ میلیون اعتبار برای لایروبی هر هکتار باغ پسته

سرپرست فرماندرای رفسنجان در ادامه به بحث خسارت‌های وارد شده سیل به کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: گِل و لای ناشی از سیلاب که به ۱۰ هزار باغ کشاورزی وارد شده باید از این باغ‌ها خارج شود. از طریق بانک کشاورزی تسهیلاتی برای لایروبی و خارج کردن گل و لای از سطح باغ‌های کشاورزی پسته اختصاص خواهد یافت.

رضایی ادامه داد: باید ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر گل و لای در باغ‌ها را خارج کرد که این کار هر چه زودتر باید انجام شود تا ریشه درختان نخشکد.

وی خاطرنشان کرد: برای خروج گل و لای از هر هکتار باغ ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است؛ ده هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان عمدتاً درمنطقه کشکوئیه، احمدآبا عباس‌خان، بهشت‌آباد و غیره دچار این خسارت سیلاب شدند.

برای جبران لوازم خانگی از بین رفته در سیل، به فرمانداری مراجعه شود

وی گفت: عده‌ای از ساکنان بر اثر ورود سیلاب به منازل وسایل برقی و هرآنچه در خانه مصرف می‌شد از بین رفت که متضرران می‌توانند به فرمانداری مراجعه کنند تا با بررسی‌ها بتوان خسارت آن‌ها را از محلی تأمین و پرداخت کنیم.

رضایی ادامه داد: برخی جهازیه برای دختران خود تهیه کرده بودند که کاملا در این سیل از بین رفته، خودروهایی بر اثر سیل از بین رفته لذا جبران خسارت برای آن‌ها انجام می‌شود وام‌هایی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.

تلف شدن ۳ هزار راس دام سبک در سیل رفسنجان

سرپرست فرمانداری رفسنجان در ادامه با اشاره به اینکه ۴ واحد مرغداری درگیر سیلاب شده و ۷ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ در این سیل تلف شدند گفت: همچنین دام‌های سبک نیز به میزان ۳ هزار راس دام در این سیل تلف شده است.

وی گفت: باید نسبت به مطالعات طرح آبخوانداری اقدام کرد که مبلغی معادل ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارد؛ اگر بخش سیلاب، سیل‌بندها، بندهای خاکی و دیگر تدابیر در حوزه منابع طبیعی اجرا شوند سفره‌های زیرزمینی پر می‌شوند که در آینده قابل استفاده است ضمن اینکه سیل به درون شهر و روستاها ورود نمی‌کرد و خسارت‌های هنگفت به بار نمی‌آورد.

رضایی بیان کرد: رودخانه گیودری مطالعات آن انجام شده و دیگر مناطق و رودخانه‌های شهرستان نیاز به طرح مطالعاتی دارند تا از بروز سیل در آینده که ممکن است ۲۵ یا ۵۰ سال دیگر رخ دهد جلوگیری شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)