رییس پلیس راهور فراجا با تاکید بر موضوع ایمنی خودروها و با بیان اینکه اگر ایمنی خودرو تایید نشود، شمارهگذاری نمیکنیم، گفت: دولت حتما باید به عنوان یک برنامه اولویتدار، به موضوع کاهش تصادفات ورود کند.
به گزارش همشهری آنلاین، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در اولین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات که امروز در ساختمان جمعیت هلالاحمر برگزار شد، اظهار کرد: با ارایه راهکارهای مناسب تصادفات به اندازه مناسبی کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: تصادفات، یکی از مباحث جدی در کشور است و متاسفانه سالانه بیش از ١٧ هزار جانباخته و ۳۰۰ هزار مصدوم داریم. افزون بر خسارتهای مالی، خسارتهای معنوی نیز به خانوادهها وارد میشود که از بین مصدومان ٢٠ درصد دچار قطع نخاع میشوند.
وی با بیان اینکه ایران دارای تجربه خوبی در حوزه ترافیک است، گفت: به نوعی تمام مردم کشور کاربر ترافیک هستند. ما توانستیم از سال ۸۵، ۲۸ هزار کشته را به ۱۶ هزار کاهش دهیم. میتوان گفت هر جا که اراده دولت را در کاهش تصادفات دیدیم پس از آن قطعا شاهد کاهش تصادفات بودیم. حالا نیز به عنوان یک برنامه اولویتدار حتما دولت باید به کاهش تصادفات ورود کند.
رییس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه ۳۲ دستگاه در کاهش تصادفات نقش جدی دارند گفت: برخی از این دستگاهها غافلند و خودشان نیز نمیدانند که چنین تکالیفی دارند. هفت دستگاه از جمله ما در تصادفات نقش مستقیم داریم و به نظرم میشود که با برگزاری چنین نشستهایی و استفاده از موارد موفقی که در سایر نقاط جهان صورت گرفته است، شاهد کاهش تصادفات ترافیکی باشیم و شاهد برنامه اثربخشی برای نوروز ۱۴۰۲ باشیم. امیدواریم با پشتیبانی دولت برنامه اثربخشی را داشته باشیم.
هادیانفر با بیان اینکه تقریبا ۵۱ درصد جانباختگان در تصادف اولیه جان خود را از دست میدهند گفت: ۴٩ درصد نیز پس از وقوع حادثه جان خود را از دست میدهند. به همین دلیل نقش دستگاههایی که اقدامات پیشگیرانه انجام میدهند غیر قابل اجتناب است. با توجه به آنچه که دیدم نقش هلالاحمر در خصوص در خودرو ماندگان، نجات و انتقال آنها بسیار موثر است. هر چه دولت از هفت دستگاه اصلی در تصادفات جدیتر حمایت کند، خسارت کاهش پیدا میکند.
وی گفت: به نظرم نمره هلالاحمر ۲۰ است؛ چرا که رسیدگی به موقع دارند. در مواقعی کاستیهایی برای آنها وجود دارد که اگر ابزارهای امداد و نجات و بالگردها را زیاد کنیم، اگر توزیع و آمایش بر اساس نقاط حادثهخیز باشد میتوانیم ۵۰ درصد کشتههای تصادفات را کاهش دهیم و بعد از آن دیگر بخش بیمارستانها است.
هادیانفر اظهار کرد: اینکه به جد به دنبال این هستیم که در خودروها کیفیت افزایش پیدا کند و ایمنی ارتقا کند و این فقط مطالبه پلیس نیست.
وی افزود: این دولت مردمی است و میخواهد برای مردم اقدامات انجام دهد. اینکه میگوییم و بعد خودرو را شماره میکنیم این یک نقص قانونی است. درخواست اصلاح این ماده قانونی را داریم. همچنین حالا از سوی شخص رییس جمهور مجوز داریم در صورتی که ایمنی تایید نشود شمارهگذاری نمیکنیم.
رییس پلیس راهور فراجا گفت: تولیدکنندگان خودرو برتر دنیا در چند مورد رقابت میکنند. آنها در زیبایی خودرو، کیفیت، آپشنها، ایمنی و ارزانی رقابت میکنند و حالا ببینید «ما» در این بین کجا هستیم!
وی با بیان اینکه امروزه بیش از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در ۲۹۴ هزار کیلومتر راه کشور در حال حرکت است و ۱۲ میلیون آن موتور سیکلتها هستند، گفت: ۵۰ میلیون نفر دارنده گواهینامه هستند.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به طرح ١٨١٨ گفت: ۱۸ درصد از جانباختگان تصادفات، نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند.
وی گفت: آموزش فرّار است و فرهنگسازی نیاز به نهادینه شدن در ذهن افراد دارد. چرا درباره کمربند به صورت رگباری در صدا و سیما صحبت نمیکنیم؟ آموزش اینکه فقط سمپوزیوم برگزار کنیم نیست. اگر دنیا پیشرفت کرده در رسانه کار متمرکز و مستمر اتفاق افتاده است. صدا و سیما در این خصوص نقش جدی دارند. ما ۵ هزار و ٢٠٠ نقطه حادثهخیز داریم که ٣ هزار و ٢٠٠ مورد آن برای جادههای کشور است. چه زمانی باید اینها اصلاح شود؟ اینها نیاز به منابع دارد و با حرف درست نمیشود. راه، بحث بسیار جدی است. البته بپذیرید که اقدامات خوبی در سالهای گذشته در کشور رخ داده است اما هنوز در راههای کشور دچار مشکل هستیم.
هادیانفر ادامه داد: عامل بعدی خودرو است. همیشه آرزوی من این است که در کشور به معنی واقعی خودروی ملی داشته باشیم که مونتاژ نباشد.
رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه برخی از قوانین در کشور ما بازدارنده نیست، اما بعضی از تخلفات حادثهساز بحثی جدی دارد گفت: باید برای برخی از تصادفات مجازات جایگزین اتفاق بیفتد و شرایطی باشد که راننده ششدانگ پشت فرمان باشد. در بخشهایی هم باید قانون اصلاح شود.