کد خبر: ۴۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
نایب رییس انجمن پریودونتولوژی ایران:
نایب رییس انجمن پریودونتولوژی ایران با بیان اینکه، متاسفانه هزینه درمان‌های دندانپزشکی در کشور با درآمد مردم انطباق ندارد، گفت: بر همین اساس هم امروزه درمان‌های دندانپزشکی شاید اولویت اصلی هزینه‌های مردم نباشد.

نایب رییس انجمن پریودونتولوژی ایران با بیان اینکه، متاسفانه هزینه درمان‌های دندانپزشکی در کشور با درآمد مردم انطباق ندارد، گفت: بر همین اساس هم امروزه درمان‌های دندانپزشکی شاید اولویت اصلی هزینه‌های مردم نباشد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن سمیاری در این باره گفت: اگر چه دردهای شدید دندانی که یک فوریت محسوب می‌شود نیازمند مداخلات درمانی سریع و پرهزینه است، ولی مردم برای درمان مشکلات دندانی خود اولویت قائل نمی‌شوند و شاید در اغلب موارد نسبت به درمان بی‌تفاوتی می‌کنند.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه حتی تعرفه‌های دندانپزشکی مراکز دولتی افزایش یافته و در مواردی مانند جرم‌گیری که نقش پیشگیری در برخی بیماری‌های لثه و پوسیدگی‌ها دارد، بیشتر شده است، افزود: همین مبالغ که بخش قابل توجهی از درآمد خانواده است، باعث اجتناب مردم از جرمگیری‌های ضروری دندان در صورت لزوم خواهد شد.

سمیاری گفت: باید درمان‌های ترمیمی و پر کردن پوسیدگی‌ها اولویت بیشتری نسبت به عصب‌کشی داشته باشد، به گونه‌ای که مردم بتوانند در اولین فرصت به رفع آن بپردازند و نگذارند که کار دندان به درمان‌های پیچیده و گران‌تر از جمله عصب‌کشی و ایمپلنت برسد.

وی افزود: اگرچه هزینه زندگی در همه ابعاد بالا رفته است و با درآمدها تطابق ندارد، ولی خوشبختانه هزینه‌های درمان مطابق تورم و گرانی‌ها افزایش نیافته است، چون در غیر این صورت هزینه‌های دندانپزشکی برای مردم سرسام‌آور و غیر قابل تصور بود.

نایب رییس انجمن علمی پریودونتولوژی ایران با بیان اینکه جامعه رو به سالمندی می‌رود و طبق آمار، شیوع بی‌دندانی در کشور حدود ۶۰ درصد است، افزود: یکی از علل مهم این آمار نگران کننده آن است که مردم در سنین جوانی به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های درمان‌های دندانپزشکی مانند ترمیم پوسیدگی‌ها و انجام ایمپلنت دندان، متاسفانه به علت تاخیر در مراجعه به دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان‌های خود (یعنی ارزان‌ترین و شاید ساده‌ترین یا سریع‌ترین راهکار) می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد با بیان اینکه مهم‌ترین و نخستین توصیه به مردم، پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های لثه با مراقبت‌های بهداشتی، ویزیت مکرر و منظم دندانپزشکی، استفاده از مسواک و نخ دندان به عنوان نخستین گام پیشگیری و راهکاری ارزان محسوب می‌شود که باید در جامعه و بین خانواده‌ها نهادینه شود، تاکید کرد: همین نکات پیشگیرانه نیز در مبانی و اصول آموزش دانشجویان دندانپزشکی سراسر کشور مطرح و مورد توجه است.

دبیر اجرایی بیست و یکمین کنگره بین المللی انجمن پریودونتولوژی ایران، گفت: از همین الان باید برنامه‌ریزی کرد تا حداقل برای چشم‌اندازی ۱۰ ساله بتوان شرایطی ایجاد کرد که مردم کشور در سنین سالمندی از فقدان دندان رنج نبرند.

وی افزود: اگر چه گروه‌های هدف مانند کودکان و دانش‌آموزان در برنامه‌های کشوری نظام سلامت به صورت رایگان مورد توجه قرار دارند، اما این کافی نیست و باید دامنه خدمات به همه گروه‌های سنی افزایش یابد.

نایب رییس انجمن پریودونتولوژی ایران با اشاره به بالا بودن قیمت درمان‌های دندانپزشکی در کشور که انطباقی با درآمد مردم ندارد و می‌تواند موجب از دست رفتن فرصت طلایی درمان شود، گفت: هزینه‌های درمان‌های دندانپزشکی در تمام نقاط دنیا و حتی ایران بالاست؛ در این شرایط است که باید حاکمیت مداخله حمایتی کند تا مردم بتوانند از بهترین درمان‌ها بهره‌مند شوند.

سمیاری با تاکید بر اینکه مهم‌ترین دغدغه مردم درمان است و این موضوع در سبد هزینه‌ای زندگی، بخش عمده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، تصریح کرد: تقویت بیمه خدمات دندانپزشکی موجب آرامش خاطر و کاهش آلام هموطنان می‌گردد و شاید بتوان گفت که تقویت خدمات بیمه‌ای در دندانپزشکی بهترین گزینه کمک به عموم مردم است.

رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: درمان در مراحل اولیه بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر خواهد بود؛ ولی گاهی اوقات نگرانی از هزینه‌های بالای دندانپزشکی مردم را در شرایطی قرار می‌دهد که به دنبال درمان نروند تا اینکه زمانی به فکر درمان بیفتند که دیگر خیلی دیر یا پیچیده و پرهزینه‌تر شده است.

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری بیست و یکمین کنگره بین‌المللی انجمن پریودونتولوژی ایران، سمیاری با اشاره به اینکه انتظار داریم دولت، مجلس و تمامی برنامه‌ریزان و دست اندرکاران با تقویت خدمات بیمه‌ای به فکر مردم باشند و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند، افزود: بر اساس آمارهای موجود حدود ۹۰ درصد خدمات دندانپزشکی توسط بخش خصوصی و تنها ۱۰ درصد خدمات توسط بخش دولتی ارائه می‌شود، لذا مدیریت بخش خصوصی را باید به بخش خصوصی واگذار کرد تا مردم بتوانند با انتخاب خود به مناسب‌ترین مرکز مراجعه و از بهترین خدمات توافقی بهره ببرند؛ محدود کردن بخش خصوصی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به کیفیت خدمات درمانی وارد کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پربازدید ها

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)