کد خبر: ۴۶۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
اختصاصی| مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در جمع خبرنگاران استان کرمان:
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: ایران روی کمربند جهانی مس قرار دارد و تمرکز این کمربند روی ایران است، اما در حال حاضر کشور در مس دچار یک ضعف شدید است و باید مس بیش از این توسعه پیدا می‌کرد.

مهدیه السادات هاشمی:

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: ایران روی کمربند جهانی مس قرار دارد و تمرکز این کمربند روی ایران است، اما در حال حاضر کشور در مس دچار یک ضعف شدید است و باید مس بیش از این توسعه پیدا می‌کرد.
به گزارش خبرنگار گفتارنو، علی رستمی عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان با اشاره به این که صنعت مس در ایران پنجاه و یک ساله شده و از زمان انقلاب شیلی شروع به کار کرد بیان داشت: برای توسعه زنجیره مس از اکتشاف تا صنایع پایین دست برنامه پنج و نیم ساله طراحی کرده ایم.
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران با بیان این که ۷ درصد سرزمین ایران اکتشاف شده گفت: از این اکتشاف ۱۹ میلیارد تن ماده معدنی به دست آمده و باعث شد تا ایران رتبه پنجم جهان و دوم آسیا را به خود اختصاص دهد در صورتی که شاهدیم در برخی از کشور‌ها دو یا سه بار کشور خود را اکتشاف کرده‌اند و اگر در کشور ما ۱۰۰ درصد اکتشاف انجام شود شاید ما در رتبه اول دنیا و یا دوم جهان قرار گیریم.
رستمی یادآور شد: سالانه حدود ۱۳۰ هزار متر حفاری اکتشاف داشته‌ایم و برای امسال بیش از ۲۰۰ هزار متر اکتشاف هدف گذاری شده است.
وی افزود: هم اکنون دو شرکت مهندسی حفاری داریم که این دو شرکت ۴۵ دستگاه خریداری کرده‌اند که از دستگاه‌های خریداری شده تاکنون ۶ مورد وارد کشور شده لذا هدف ما افزایش ظرفیت اکتشاف در کشور است، ولی این کافی نیست.
رستمی با اشاره با این که در استان نیاز است که آزمایشگاه معدنی راه‌اندازی شود گفت: استان کرمان به شرکت‌های اکتشافی و آزمایشگاهی و ... در حوزه معدن نیاز دارد که این ظرفیت باید توسط دانشگاه باهنر در این خطه افزایش یابد و هر چه بتواند ظرفیت ایجاد کند ضمن این که شرکت ملی مس از آن‌ها حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران یادآور شد: بخش زیادی از نیاز حفاری و مهندسی استان کرمان از خارج استان و حتی خارج از کشور تامین می‌شود.
رستمی با اشاره به دو آزمایشگاه تهران و کرج افزود: تنها این دو آزمایشگاه در کشور وجود دارند که همه آزمایشات در آن‌ها انجام می‌شود و اگر آزمایشگاه در استان کرمان راه اندازی کنیم شاهد اتفاقات خوبی در این خطه خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در حوزه استخراج سه معدن بزرگ داریم، که با این سرعت استخراج، ۱۹ میلیارد تن ماده معدنی را ظرف حدود ۲۵۰ سال استخراج خواهیم کرد.
مدیر عامل شرکت ملی مس ایران گفت: ایران در تولید مس کاتد در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد که باید تولید را چهار برابر کنیم تا به رتبه پنجم تولید دنیا برسیم ضمن این که از نظر داشتن ماده معدنی رتبه پنجم دنیا را به خود اختصاص داده‌یم.
وی با اشاره به این که سرمایه فاکتور مهمی است گفت: مولفه دیگر برای توسعه سرمایه است و شرکت ملی مس جهت تامین منابع مالی هیچ مشکلی ندارد و یک ریال نیز به بانک و جایی بدهکار نیست بنابراین اجرای پروژه‌های توسعه امکان پذیر است.
رستمی یادآور شد: در مجموعه شرکت ملی مس ایران ۲۸ هزار نیروی مشغول به کار هستند که از بلوغ لازم برای فعالیت‌های صنعتی برخوردارند که قاطبه آن در همین استان هستند و می‌توان گفت بهترین نیروی غرب آسیا در شرکت ملی مس ایران اشتغال دارند.
وی افزود: جذاب‌ترین بازار دنیا همین صنعت مس است و محصولات ما همیشه پیش خرید می‌شود ضمن این که در این سرزمین خاک، نیروی انسانی، بازار و مس داریم و همه چیز برای توسعه خیلی خوب در صنعت مس مهیاست.
رستمی در بخشی از سخنان خود با بیان این که در حوزه استخراج اول اکتشاف مهم است گفت: در حال حاضر در مجموعه شرکت ملی مس حدود ۲۰۰ هزار تن استخراج انجام می‌گیرد که باید چهار برابر شود لذا برای تحقق این مهم به شدت نیاز به شرکت‌های داریم که در حوزه استخراج فعالیت دارند همچنین تغییر تکنولوژی و ۵۰۰ دستگاه دامپتراک در کشور نیز لازم است.
رستمی به تولید کنسانتره اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه تولید کنستانتره قریب به ۶ کارخانه تولید کنستانتره باید نصب شود که برای هر کارخانه حدود ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است ضمن این که ۴ عدد از این کارخانه‌ها باید در سرچشمه راه اندازی شوند.
مدیر عامل شرکت ملی مس ایران تصریح کرد: در دنیا تکنولوژی تولید ۶۰۰ هزار تن کنسانتره در یک کارخانه وجود دارد و ما باید در تولید کنستانتره از تکنولوژی‌های روز استفاده کنیم که در این رابطه و طبق رایزنی‌ها چهار شرکت خارجی قول مساعد برای دادن تکنولوژی جدید جهت تولید کنسانتره به ما داده‌اند.
وی به فرایند ذوب اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم ذوب را به یک میلیون تن برسانیم بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار صادرات کشور افزایش خواهد یافت.
رستمی در بخشی از سخنان خود با اشاره به جلساتش در ۶ ماه گذشته با دانشگاه‌های استان کرمان گفت: از هر شرکت دانش بنیانی که ایده و محصول دارد حمایت می‌کنیم همچنین دانشجویان مهندسی استان کرمان که معدل بالایی دارند را بدون آزمون به کار می‌گیریم.
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، در خصوص تمرکز حساب‌های شرکت مس در بانک‌های استان گفت: حساب‌های بانکی و مالیاتی شرکت ملی مس ایران، در استان کرمان متمرکز است و حدود ۶۵ درصد حساب‌های بانکی شرکت در استان کرمان و بخشی نیز در استان آذربایجان شرقی است.
وی در پاسخ به سواد یکی از خبرنگاران در خصوص تحریم‌ها بیان داشت: تحریم در شرکت ملی مس تاثیر چندانی نداشته است ما در برخی اوقات برای خرید لوازم و ابزار با مشکلاتی روبرو شده ایم.
رستمی در پاسخ به سوالی در خصوص جذب تعدادی از افراد بدون آزمون در شرکت مس گفت:  چند هزار نیرو با شرکت ملی مس یا قرارداد دارند یا استخدام هستند که بخش زیادی از آن‌ها از طریق مکانیزم آزمون استخدام شده‌اند و تعداد اندکی در سطح مدیریت وارد شرکت شده‌اند و پس از پایان مدیریت از شرکت خارج می‌شوند و این به معنای استخدام نیست.
وی همچنین در جواب سوالی مبنی بر سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع بزرگ و کوچک گفت: در استان کرمان تاکنون ۸ میلیارد یورو در حوزه صنایع کوچک و بزرگ سرمایه گذاری شده که طی پنج سال آینده باید همه آن‌ها به بهره برداری برسند.
وی در خصوص مبارزه با فساد گفت:  مساله مبارزه با فساد نباید تبدیل به یک موضوع سیاسی شود ضمن این که در خصوص مبارزه با فساد باید جدی باشیم، اما نباید این فساد را به پای مدیران نوشت.
رستمی ادامه داد: طی ۶ ماه ۲۷ پرونده فساد ظرف تشکیل و به قوه قضائیه تحویل داده شده ضمن این که اگر کسی مدعی مبارزه با فساد است اعلام کند.
مدیر عامل شرکت ملی مس ایران در پاسخ به این سوال که بودجه باشگاه‌های فوتبال مس استان کرمان چند است تصریح کرد: از ورزش کرمان دفاع خواهیم کرد ضمن این که طی سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان بودجه به باشگاه‌های فوتبال مس استان کرمان اختصاص داده‌ایم که این مبلغ در سال جاری به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده و اگر به بودجه‌ای مضاف بر این نیاز داشته باشند، حتما تامین خواهیم کرد.
وی در خصوص این سوال درخصوص اخذ وام توسط یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از این شرکت افزود: ایشان حتما این وام را نگرفته و احتمالا تسهیلاتی با پیگیری ایشان از قبل حساب مس به محرومین داده شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پربازدید ها

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)