کد خبر: ۴۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
فوق تخصص بیماری های عفونی:
فوق تخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار کودکان با اشاره به اینکه اکنون در نیمه پیک آنفلوآنزا هستیم و خوشبختانه روند کاهشی پیدا کرده است، گفت: ویروس آنفلوآنزا چهار سویه دارد و احتمال اینکه با سویه‌های بعدی مواجه شویم، وجود دارد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار کودکان با اشاره به اینکه اکنون در نیمه پیک آنفلوآنزا هستیم و خوشبختانه روند کاهشی پیدا کرده است، گفت: ویروس آنفلوآنزا چهار سویه دارد و احتمال اینکه با سویه‌های بعدی مواجه شویم، وجود دارد.

به گزارش ایسنا، دکترعلی حسینی نسب در گفت و گویی درباره شیوع ویروس آنفلوآنزا اظهار کرد: آنفلوانزا ویروس فصلی است که در پائیز و زمستان شیوع پیدا می‌کند و تا اوایل فصل بهار ادامه دارد و معمولا یک سال در میان از نظر اپیدمی شیوع پیدا می‌کند و امسال شیوع این بیماری زودتر اتفاق افتاد.

وی افزود: به دلیل اینکه مقداری شیوع کرونا کاهش یافته، کنترل‌ها از نظر پیشگیری برداشته و مدارس بازگشائی شد و این موارد باعث شیوع ویروس آنفلوآنزا شد و به صورت ناگهانی و غافلگیرکننده بود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان درباره علائم آنفلوآنزا در کودکان بیان کرد: اینقدری که آنفلوآنزا کودکان را اذیت کرد کرونا اینگونه نبود؛ علائم بالینی آنفلوآنزا و کرونا تقریبا مشابه هستند و کرونا سویه‌های مختلف دارد و در برخی سویه‌ها کاملا علائم شبیه آنفلوآنزا بود و آنفلوانزا خصوصیت خاصی دارد، اینکه بروز بیماری کاملا ناگهانی است و فرد یک مرتبه دچار تب و بعد آبریزش بینی و گلودرد شده و سیر بیماری طی می‌شود اما در کودکان مواردی داشتیم که علائم بالینی خیلی شدید نداشتند و تنها ناخوشی و یا علائم گوارشی بوده است.

وی با اشاره به اینکه به صورت کلی نمی‌شود تفکیک کرد بیماری آنفلوآنزا است یا کرونا، افزود: اکنون بیشتر موارد آنفلوآنزا است.

حسینی نسب بیان کرد: بیشترین زمان سرایت آنفلوآنزا و سایر ویروس‌ها در ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت اول است و در برخی کودکان که نقص سیستم ایمنی دارند زمان بیماری ممکن است طولانی‌تر باشد و در این زمان بهتر است مدرسه نروند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار کودکان گفت: در ابتدای بیماری که مسری است تب‌های بالا، آبریزش بینی، سرفه و دل درد وجود دارد و بعد ممکن است سرفه تا ۱۰ روز ادامه یابد و این دلیلی برای نرفتن به مدرسه نیست پس کودکان بیمار ۷۲ ساعت یا حداکثر پنج روز در خانه بمانند و بعد می‌توانند به مدرسه بروند.

وی با اشاره به اینکه راه‌های سرایت بیماری آنفلوآنزا قطرات تنفسی است و شست و شو و ضدعفونی کردن دست یکی از راه‌های بسیار موثر برای پیشگیری است، عنوان کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از دستمال یک بار مصرف در زمان عطسه و سرفه از نکات مهم است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در ادامه با اشاره به اینکه آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است و به صورت مستقیم ممکن است در برخی موارد عارضه قلبی ایجاد کند اما شایع نیست، اظهار کرد: آنفلوآنزا تب‌های بسیار بالا می‌دهد که خیلی خوب به داروهای تب‌بر جواب نمی‌دهد و همین یکی از علت‌های مراجعه خانواده‌ها به مراکز درمانی است که موجب ازدحام می‌شود.

حسینی نسب بیان کرد: بهتر است مردم تب را با استفاده از استامینوفن، بروفن و پاشویه کنترل کنند. تب علامت بیماری است و خطری ندارد مگر در کودکی که در خانواده سابقه تشنج ناشی از تب باشد یا خودش سابقه تشنج داشته باشد.

وی با بیان اینکه مراجعه مکرر به پزشک و استفاده بی‌مورد از آنتی‌بیوتیک درست نیست، گفت: تب به دلیل عفونت ویروس است و هر عفونتی عفونت باکتریایی نیست و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیک ندارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با بیان اینکه تب‌های ویروسی بالا می‌روند، افزود: کلیات درمان آنفلوآنزا در کودکان و بالغین مراقبتی است که شامل استراحت، مصرف مایعات فراوان و آب میوه طبیعی است. در آنفلوانزا استراحت خیلی مهم است از نظر اینکه سیتسم ایمنی را تقویت می‌کند و از سوی دیگر با در منزل ماندن از شیوع بیماری کاسته می‌شود و در موارد خاصی ممکن است نیاز باشد از دارو استفاده شود.

حسینی نسب با بیان اینکه مردم به پزشک اعتماد کنند و وقتی می‌گوید نیاز به آنتی‌بیوتیک نیست، بپذیرند گفت: در صورتی که آنفلوآنزا موجب سه عارضه عفونت گوش میانی، سینوزیت و یا بازگشت مجدد علائم بشود، آنتی‌بیوتیک می‌دهیم.

وی ادامه داد: همچنین اگر سرفه بیش از ۱۰ روز طول بکشد و کودک تب و لرز شدید و ترشحات چرکی داشته باشد که در آنفلوآنزا خیلی نادر است، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنیم و در غیر این صورت مردم اصرار به آنتی‌بیوتیک نداشته باشند.

حسینی نسب در پایان با اشاره به اینکه آنفلوانزای نوع A و B موجب چهار نوع بیماری‌ست و واکسن آنفلوآنزا همه انواع را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: تزریق واکسن در کودکان زیر ۹ سال دو بار و بالای ۹ سال یک بار کافی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)