کد خبر: ۴۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
محمدرضا نژادحیدری در خصوص خارج شدن مرجعیت رسانه ای از کشور عنوان کرد:
یک فعال رسانه‌ای در کرمان گفت: نیازمند بازنگری سیاست‌های کلی کشور در خصوص رسانه‌های داخلی هستیم تا این فضای آزاد را برای آنها فراهم کنیم تا آزادانه و مسئولانه روایتگری کنند.

یک فعال رسانه‌ای در کرمان گفت: نیازمند بازنگری سیاست‌های کلی کشور در خصوص رسانه‌های داخلی هستیم تا این فضای آزاد را برای آنها فراهم کنیم تا آزادانه و مسئولانه روایتگری کنند.
محمدرضا نژادحیدری در تحلیلی از وضعیت رسانه‌ها به ایسنا می‌گوید: نیازمند یک انقلاب در نگرش ها به سمت و سوی رسانه هستیم.
او به وقایع اخیر در کشور اشاره کرد و می افزاید: در وقایع اخیر متوجه عدم سیاست گذاری مناسب در حوزه رسانه شده ایم و به صورت واضح دریافتیم که از منظر استراتژیک به رسانه نگاه نشده است و رسانه از چشم برخی از مدیران و سیاستگذاران به نوعی بولتن دولت و به مثابه بوقی برای اعلام بوده است.
به اعتقاد این فعال رسانه ای، در گذر زمان، رسانه از چشم مردم افتاده و دیگر مورد اعتماد مردم نیست.
نژادحیدری در بخش دیگری از گفت و گوی خود به علل انتقال مرجعیت رسانه ای کشور به خارج اشاره کرد. «بحث سیاست گذاری و درک غلط مدیران از رسانه و نگاه کوتاه مدت و غیراستراتژیک از دلایل انتقال مرجعیت رسانه ای به خارج از کشور است؛ به طور مثال در صدا و سیما با یک رسانه عریض و طویل کم بازده‌ای روبرو هستیم که علی رغم امکانات مالی و درآمدهای مکفی، متاسفانه خروجی و عملکرد مناسبی ندارد و در بحران ها این ضعف مشهود می شود.» این بخشی از سخنان وی در این زمینه بود.

صدا و سیما کاملا در اختیار چهره‌های حاکمیتی است
او درک مدیران از رسانه که به مثابه بوق به آن نگاه می‌کنند و ایرادات حقوقی را از علل شرایط فعلی صدا و سیما برشمرد و اظهار کرد: صدا و سیما به عنوان نهاد حاکمیتی نتوانسته خروجی مناسبی در عرصه اطلاع رسانی داشته باشد. وقتی به اخبار مثلا در شبکه کرمان نگاه می کنید در ابتدا خبرهای مربوط به مسئولین دولتی بیان می شود و در انتها به خبر مربوط به وقایع استان کرمان می پردازد این درحالی است که مخاطب اخبار برای دانستن علت یک حادثه مثلا آتش سوزی در سطح استان تماشا می‌کند.
نژادحیدری ادامه می‌دهد: صدا و سیما کاملا در اختیار چهره های حاکمیتی بوده لذا طبیعی است که این رسانه نیاز مخاطب را برطرف نکندو طبیعتا مخاطب نیز به رسانه های دیگر و عمدتا برون مرزی روی می آورد.
او لزوم تغییر نگرش در سیاست گذاری‌ها در حوزه رسانه را مورد تاکید قرار داد و می‌گوید: مجموع این مسائل دست به دست هم داده که اکنون شاهد باشیم یک صفحه رسانه فارسی زبان خارج از کشور در شبکه های مجازی ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دنبال کننده و صفحه صدا و سیما در این شبکه ها حدود ۴۰۰ هزار عضو داشته باشد.
این فعال سیاسی استان کرمان، از دیگر عیوب صدا و سیما که منجر به انتقال مرجعیت رسانه‌ای به خارج از کشور شده سخن به میان آورد و عنوان کرد: اجازه تاسیس صدا و سیمای خصوصی مطابق قانون اساسی ندادیم و اکنون در هیچ جای دنیا غیر از ایران اینگونه نیست، حتی کشور افغانستان نیز تعداد زیادی شبکه رادیو و تلویزیون خصوصی دارد ولی ما به عنوان پیشگامان آزادی که چند دهه قبل انقلاب مشروطه و سپس انقلاب اسلامی را داشتیم و یکی از محوری ترین شعارهای انقلاب اسلامی نیز "آزادی" بوده؛ نتوانسته‌ایم ساز و کاری در نظام حقوقی ایجاد کنیم که بتوانیم رادیو و تلویزیون خصوصی داشته باشیم و این یک ضعف بزرگ در حوزه رسانه در کشور است.
به اعتقاد او، اگر امکان شکل گیری رادیو و تلویزیون خصوصی در ایران وجود داشته و طبیعتا رادیو و تلویزیون دولتی در رقابت با بخش خصوصی تلاش می‌کرد تا مخاطب بیشتری جذب کند و عملا حداقل در ایران این رقابت وجود ندارد و شاهد رقابت صدا و سیما با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور هستیم.

صدا و سیما در بخش سرگرمی هم به رسانه‌های فارسی زبان باخت
نژادحیدری ادامه می دهد: اگر به سمت اصلاح قانون اساسی حرکت کنیم، باید امکان تاسیس رادیو و تلویزیون خصوصی نیز فراهم شود و این عمل در دنیا مرسوم است کماکان در کشور در حوزه رسانه های مکتوب و دیجیتال، بخش خصوصی می تواند رسانه راه اندازی کند حال سوال اینجاست چرا در حوزه صدا و سیما چنین ساز و کاری فراهم نیست؟
به گفته این فعال رسانه‌ای در استان کرمان، این مشکل فقط در حوزه خبر و اطلاع رسانی نیست بلکه در بخش سرگرمی هم اینگونه است در حالی که یکسری شبکه زنجیره‌ای خارج از کشور که شبکه‌هایی برای سرگرمی کودکان، نوجوانان، فیلم و ... وجود دارد بنابراین رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور توانستند گوی سبقت در حوزه سرگرمی را نیز از صدا و سیمای ایران بگیرند.

خبرگزاری‌های داخلی، پایگاه خبری هستند تا خبرگزاری
به اعتقاد این فعال سیاسی،امروز رسانه مهمترین مولفه امنیت ملی بوده و کشور علاوه بر «موشک نقطه زن» به «رسانه نقطه زن» نیاز دارد.امروز رسانه مهمترین مولفه امنیت ملی بوده و کشور علاوه بر «موشک نقطه زن» به «رسانه نقطه زن» نیاز دارد.
طبق تحلیل نژادحیدری، اکنون هیچ یک از خبرگزاری‌های داخلی کشور در زمره خبرگزاری‌های برتر دنیا نیستند و در بهترین حالت شاید پایگاه خبری خوبی باشند و دلیل آن نیز سیاست گذاری های اشتباه در حوزه رسانه بوده است.
او می افزاید: در کشور تعداد زیادی خبرگزاری وجود دارد درحالی که در هیچ کشوری مانند ایران به این تعداد خبرگزاری وجود ندارد. درحال حاضر مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، دولت و سایر دستگاه ها و نهادها هر کدام یک خبرگزاری دارند، که جای سوال اساسی است که کجای دنیا اینگونه است؟
«تاسیس خبرگزاری شاید از نظر سازمانی و با نگاهی که رسانه را بوق می‌داند برای سازمان تاسیس کننده مفید باشد اما این کار، یک رانت اطلاعاتی ایجاد می کند و همچنین این خبرگزاری ها از امکانات و پشتیبانی های دولتی برخوردار هستند و در نتیجه خبرگزاری بخش خصوصی باید با خبرگزاری که بخشی از حاکمیت از آن پشتیبانی می کند، رقابت کند که در نهایت فعالیت عادلانه شکل نمی گیرد لذا سیاستگذاران این دو نگاه را در معادلات و تحلیل های خود ندارند.» این بخش دیگری از انتقادات نژادحیدری از سیاست های رسانه ای بود.

به «رسانه‌های نقطه زن» نیاز داریم
طبق اعتقاد نژادحیدری، هر مقدار استقلال نهادهای رسانه‌ای از حاکمیت بیشتر باشد اعتماد مخاطب به آنها نیز بیشتر می‌شود. اکنون فضای رسانه‌ای در داخل کشور به گونه‌ای شده که اگر یک خبرگزاری اعلام کند مثلا ماست سفید است یک عده به آن گفته تردید می‌کنند و می‌گویند ماست سیاه است و به این میزان نظام اعتماد اجتماعی به برخی رسانه‌ها در کشور فرو ریخته است.
به نظر او، ایران نیازمند رسانه‌های مستقلی است که روایتگری صادق وقایع داشته باشند، و به هر میزانی که این نوع رسانه‌ها در کشور بیشتر باشد تاثیرگذاری رسانه‌های خارجی نیز کمتر خواهد شد، ایران نیازمند رسانه‌های مستقلی است که روایتگری صادق وقایع داشته باشند، و به هر میزانی که این نوع رسانه‌ها در کشور بیشتر باشد تاثیرگذاری رسانه‌های خارجی نیز کمتر خواهد شد.
این فعال رسانه‌ای و سیاسی از رسانه‌های مکتوب سخن به میان آورد و اظهار کرد: متاسفانه امروز با رسانه‌های مکتوبی روبرو هستیم که با گسترش تکنولوژی و اتفاقاتی که در گذشته صورت گرفته، نتوانسته‌اند نقش خود را در نظام اطلاع رسانی کشور ایفا کنند و مردم به مرور از رسانه های مکتوب فاصله گرفته اند این درحالی است که در دنیا اینگونه نیست.
«اگر قرار بود فضای مجازی، جای رسانه های چاپی را بگیرد، ابتدا باید در کشورهایی که با انبوهی از شبکه های اجتماعی و کیفیت اینترنت بالاتر روبرو بودند، این اتفاق رخ می داد، نه در ایران. روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در سه ماه اول شیوع کرونا، ۷۰۰ هزار مشترک جدید در نسخه چاپی گرفت و تیراژ رسانه های چاپی معتبر دنیا تاثیر خیلی کمی از فضای مجازی گرفتند و گاها تیراژهای آنها حتی افزایش نیز یافته است.» این مطلب را نژادحیدری در این گفت و گو مطرح کرد.

رسانه‌های مکتوب ایران عرصه را به فضای مجازی واگذار کرده اند
او می افزاید: در ایران رسانه های مکتوب عرصه را کاملا واگذار کرده اند و بخشی از این مهم به سیاستگذاری های مربوطه و همچنین بخشی نیز به فقدان سیاستگذاری در خود رسانه ها برمی گردد.
فعال رسانه ای ادامه می دهد: متاسفانه در کشور روزنامه ها اخباری که ۲۴ ساعت قبل در شبکه های مجازی منتشر شده، را چاپ می کنند این در حالی است که طبق نسخه علمای ارتباطات و روزنامه نگاری، در روزنامه نباید خبر چاپ شود بلکه تحلیل اخبار و گزارش های تحقیقی، توصیفی و تحلیلی باید آورده شود تا باعث کشش مردم به پای دکه های روزنامه فروشی شود.
او اظهار کرد: طبق بررسی و رصدهایی که از دکه های روزنامه ها در سطح شهر کرمان داشتم، گرایش مردم به خرید مجله افزایش پیدا کرده است زیرا مجلات مجموعه ای از محتوای تولیدی هستند که برای مخاطب آن مطالب تازگی دارد.
نژادحیدری می گوید: برخی ها معتقدند که این دوره گذار طی می شود و دوباره نشریات مکتوب به جایگاه قبلی خود بازخواهند گشت اما این امر نیازمند تحول در سیاست گذاری‌ها هم از جانب دولت و هم در تقویت بدنه کارشناسی و نیروی انسانی هستیم.

امروز باید کاری کنیم
او در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: نیازمند بازنگری سیاست‌های کلی کشور در خصوص رسانه‌های داخلی هستیم تا این فضای آزاد را برای آنها فراهم کنیم تا آزادانه و مسئولانه روایتگری کنند و اکنون با مشکلی که مواجه هستیم این است که رسانه‌های خارجی آزادانه و غیرمسئولانه عمل می‌کنند.
فعال رسانه ای تاکید کرد: با تجدیدنظر در سیاست های رسانه ای می توان این فضای جدی (رسانه آزادانه و مسئولانه روایتگری کند) را تجربه کرده و مرجعیت رسانه ای را به داخل کشور برگردانیم و بدانید که این مرجعیت رسانه ای یک شبه به خارج از کشور منتقل نشده و حاصل اشتباهات سال‌هاست و برگشت آن نیز یک شبه امکان‌پذیر نیست اما اگر از همین امروز دست به اصلاح سیاست‌ها بزنیم، دوباره مرجعیت رسانه ای را خواهیم داشت.
او می گوید: معتقدم در این وقایع اخیر نیز شاهد جنگ رسانه‌ها هستیم زیرا اصلی‌ترین رکن قدرت رسانه است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)