کد خبر: ۴۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
همزمان با رسیدن فصل پاییز و کوتاه‌تر شدن روزها و زودتر غروب کردن خورشید، برخی از افراد اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

همزمان با رسیدن فصل پاییز و کوتاه‌تر شدن روزها و زودتر غروب کردن خورشید، برخی از افراد اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رواشناسان در این باره می‌گویند: "اضطراب پاییزی" وضعیتی است که در آن افراد در طول ماه‌های پاییز از اضطراب و افت خلق بیشتری رنج می‌برند.

به گفته متخصصان، برخلاف سایر اضطراب‌ها، در این نوع اضطراب اغلب یک محرک خارجی آشکار وجود ندارد و علائم آن به شکل سالانه و در این فصل عود می‌کند.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که اضطراب در پاییز چقدر رایج است و ممکن است آن را تشخیص ندهند. با این حال، اگر هر سال این نوع اضطراب را تجربه کنند، این الگو آشکار می‌شود و می‌توان برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام داد.

به گفته متخصصان، علائم اضطراب پاییزی به شرح زیر است:

* خلق پایین و افسردگی

* اضطراب و نگرانی بیش از حد

* تحریک پذیری

* بی حالی

* خواب آلودگی و خستگی

* از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره

یکی از دلایل بروز این نوع اضطراب کاهش نور خورشید است که منجر به کاهش ترشح سروتونین در مغز می‌شود.

این هورمون مهم بر خلق و خو، اشتها و الگوهای خواب تأثیر می‌گذارد. متخصصان توضیح می‌دهد که هورمون ملاتونین نیز افزایش می‌یابد که به نوبه خود باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی و افسردگی می‌شود.

کاهش سطح ویتامین D در بدن یکی دیگر از اثرات کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

فقدان این ویتامین با افسردگی نیز مرتبط است. عوامل دیگر نیز شامل تغییرات رفتاری است، زیرا با تاریک شدن زودهنگام هوا و در شرایط نامساعد جوی، زمان کمتری را در خارج از منزل سپری می‌کنیم و کمتر تحرک بدنی داریم و کمتر ورزش می‌کنیم.

در ادامه به نقل از "هلث‌لاین" به چند توصیه به منظور کاهش علائم اضطراب پاییزی خواهیم پرداخت.

نور بیشتری دریافت کنید

در طول روز با صرف زمان بیشتری در خارج از منزل از نور خورشید حداکثر استفاده را ببرید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که صبح زود بیدار شوید تا از آفتاب صبحگاهی استفاده کنید. در صورت لزوم شب‌ها زودتر به رختخواب بروید تا به کاهش خستگی و خواب آلودگی خود در طول روز کمک کنید.

هر روز ورزش کنید

روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. هنگامی که هوای گرم تابستان به پایان رسید، پاییز زمان بسیار خوبی برای لذت بردن از فضای باز است، بنابراین می‌توان با پیاده‌روی طولانی یا دوچرخه‌سواری از آن نهایت استفاده را برد. ورزش برای اختلالات سلامت روان کلیدی است. مطالعات نشان می‌دهند که خلق و خو پس از ورزش کردن بهبود می‌یابد.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

به گفته متخصصان، فصل پاییز زمان بسیار خوبی برای درست کردن سوپ‌های فصلی مورد علاقه‌تان و غذاهای گرمی است که در تابستان نمی‌توانید بخورید.

فعالیت جدیدی را شروع کنید

می‌توان در خانه به فعالیت‌هایی مثل نظم و سازماندهی وسایل، باغبانی و... پرداخت. همچنین افراد می‌توانند در کلاس‌های آموزشی که مورد علاقه آنهاست، شرکت کنند.

نگرش خود را تغییر دهید

به جای تداعی پاییز با تجربیات منفی، سعی کنید با قاب‌بندی مجدد، به آن نگاهی متفاوت داشته باشید. انسانها معمولا روی از دست دادن‌ها خیلی بیشتر متمرکز هستند. در این مورد نیز از دست دادن برخی فرصت‌ها مانند نور خورشید و فرصت بیرون بودن از خانه برای آنها برجسته‌تر می‌شود. پس سعی کنید به این فکر کنید که با حضور در خانه می‌توانید چه فعالیت‌های مفید و روحیه‌بخشی را انجام دهید.

به دنبال کمک تخصصی باشید

زمانی که با فرارسیدن فصل پاییز علائم ذکرشده از این اختلال را به صورت طولانی مدت دارید، حتما به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. درمان شناختی رفتاری (CBT) به طور ویژه برای درمان اضطراب و اختلال عاطفی فصلی موثر است.

برچسب ها: افسردگی ، پاییز ، اضطراب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نیاز 40  میلیارد تومانی برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استان کرمان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

۵ نوشیدنی ویژه و خاص برای روزهای تابستانی گرم و سوزان

منوجان با دمای 47 درجه گرم‌ترین نقطه کرمان

عاملان کلاهبرداری 60 میلیاردی از کشاورز قلعه گنجی دستگیر شدند

حق ساخت مدارس جدید را نداریم / مسئولان مدارس دانش‌آموزان محدوده خود را ثبت‌نام کنند

ایجاد فرصت عادلانه رسانه‌ای برای رقابت سالم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

واکنش آموزش‌ و پرورش به اعتراضات درباره یک امتحان نهایی

چرا پخش سریال بدل از تلویزیون متوقف شد؟

 آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال از زبان سخنگوی قوه قضائیه

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

قتل پنج نفر از اعضای یک خانواده در سیرجان با سلاح سرد

هواشناسی کرمان هشدار سطح زرد صادر کرد؛ وزش باد و گرد و خاک در اکثر مناطق

راز قتل زن جوان پس از یک سال فاش شد

واکنش آموزش‌ و پرورش به اعتراضات درباره یک امتحان نهایی

بهترین زمان برای مصرف هر ویتامین چه موقعی است؟

دستگیری ١٣١ محکوم متواری از ابتدای سال جاری تاکنون

پلیس راهور کرمان عنوان کرد: 17 کشته در تصادفات درونی شهری طی یک ماه

مهلت سنجش سلامت کودکان اول دبستان تمدید شد

 آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال از زبان سخنگوی قوه قضائیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)

پاییز بی‌باران و خشک در کرمان همچنان ادامه دارد   (۱ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از آئین پرسه شادروان فردوس کاویانی در کرمان   (۱ نظر)