کد خبر: ۴۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون دادگستری استان کرمان:
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: بر اساس آمار استخراج شده از سامانه مدیریت پرونده دادگستری در هفت ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته جرائم اینترنتی 13 درصد کاهش داشته است و بیشترین پرونده مربوط به کلاهبرداری  مرتبط با رایانه می‌باشد لذا شهروندان باید برای حفظ امنیت حساب‌های بانکی خود مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند تا در دام این افراد گرفتار نشوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: بر اساس آمار استخراج شده از سامانه مدیریت پرونده دادگستری در هفت ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته جرائم اینترنتی 13 درصد کاهش داشته است و بیشترین پرونده مربوط به کلاهبرداری  مرتبط با رایانه می‌باشد لذا شهروندان باید برای حفظ امنیت حساب‌های بانکی خود مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند تا در دام این افراد گرفتار نشوند.

به گزارش گفتار نو به نقل از روابط عمومی اداره کل دادگستری استان کرمان، سید مهدی قویدل در نشست تخصصی بررسی آسیب‌ها و جرائم فضای مجازی،  اظهارداشت: امروز موضوع پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌ها و حفظ امنیت شهروندان در فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای  برخوردار است لذا باید با رصد دقیق جرایم فضای مجاری نسبت به بازنمایی و اطلاع‌رسانی این جرائم و آسیب‌ها به مسئولین متولی برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در زمینه فعالیت‌های فضای مجازی اقدام کرد.

وی افزود: چنانچه بخواهیم در زمینه کاهش جرایم فضای مجازی موفق عمل کنیم دستگاه‌ها باید از انجام اقدامات جزیره‌ای و موازی خودداری کنند و با هم‌افزایی و همگرایی در راستای کاهش آسیب‌های فضای مجازی اقدام کنند.

این مقام قضایی عنوان کرد: برای پیشگیری از وقوع جرم در بستر فضای مجازی ضمن رصد و برخورد جدی با مجرمین باید موضوع آموزش و ارتقاء سواد رسانه‌ای در خانواده‌ها و همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان و مدیران سایت‌ها و کانال‌های محلی در دستور کار همه دستگاه‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی قرار گیرد.

قویدل با اشاره به موضوع فعالیت برخی از کسب و کارها در فضای مجازی خاطرنشان ساخت: یکی از معضلاتی که هم اکنون در جامعه باعث وقوع  بسیاری از جرائم در فضای مجازی شده عدم نظارت دقیق بر کسب و کارهای اینترنتی است، سازمان صنعت و معدن و تجارت به عنوان متولی کسب و کارها  نیز می‌تواند با رصد کامل کسب و کارهای اینترنتی غیرمجاز نسبت به ساماندهی و همچنین با همکاری و تعامل با پلیس فتا نسبت به گزارش تخلفات و جرائم آنها به دادستانی اقدام کند.

 وی ضمن تاکید بر نقش مهم بانک‌ها در پیشگیری از جرائم مالی در فضای مجازی اظهارداشت: بسیاری از جرائم در فضای مجازی مربوط به حوزه‌های مالی و اقتصادی در جامعه است که جرم کلاهبرداری مرتبط با رایانه از بیشترین فراوانی برخورداراست که در این پروندها شهروندان در اثر عدم اطلاع به دام کلاهبرداران حرفه‌ای گرفتار متحمل خسارات مالی زیادی می‌شوند. بانک‌ها می‌توانند با همکاری دستگاه قضایی و پلیس فتا نقش مهمی در تامین امنیت حساب‌های اشخاص ایفا کنند.

قویدل افزود: سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) قوه قضائیه در حال حاضر حدود یازده هزار عضو دارد، این سامانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم و قوه قضاییه است و شهروندان می‌توانند مطالبات و مشکلات و معضلات شهر و محله و روستای خود را از طریق سامانه سجام به قوه قضائیه منعکس نمایند تا از طریق دستگاه‌های نظارتی از قبیل سازمان بازرسی و دادستان کرمان و همچنین دادستان‌های سراسر استان پیگیری شود.

قویدل اظهارداشت: موضوع تشکیل هسته‌های تخصصی در زمینه رصد جرائم  فضای مجازی در بستر سامانه سجام قوه قضاییه با هدف پیشگیری از وقوع جرم و حفظ امنیت شهروندان در دستور کار این معاونت است تا این هسته‌های مردمی موضوعات مهم در زمینه کلاهبرداری و جرایم فضای مجازی را جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمومی و همچنین پیگیری مسئولین قضایی سراسر استان کرمان از طریق سامانه سجام گزارش نمایند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

افزایش طول عمر با بالا و پایین رفتن از پله

سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب دستگیر شدند

اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / واگذاری شرکت ذغالسنگ مشکلات را بیشتر کرده است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / واگذاری شرکت ذغالسنگ مشکلات را بیشتر کرده است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)