کد خبر: ۴۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات کشور از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مدیریت بحران برای مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما خبر داد و گفت: از این میزان ۱۵ میلیارد تومان به جنوب کرمان اختصاص دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مدیریت بحران برای مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی خرما خبر داد و گفت: از این میزان ۱۵ میلیارد تومان به جنوب کرمان اختصاص دارد.

به گزارش ایسنا، شاهپور علایی مقدم در آیین اختتامیه دومین جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان در شهر عنبرآباد غذا را  عیار امنیتی کشورها عنوان کرد و افزود: همه  حاکمیت و دولت‌ها وظیفه تامین امینت غذایی را دارند و در ایران ۱۴ میلیون هکتار سطح زیرکشت اراضی باغی و زراعی است که ۱۰۶ میلیون تن محصول تولید می‌شود.

وی آب و هوای کشور ایران را خشک و نیمه خشک دانست و اظهار کرد: بر اساس تحقیقات جایی که میزان بارندگی کمتر از ۵۰۰ میلیمتر باشد کشاورزی سخت است.

رئیس سازمان حفاظت نباتات وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی را منوط به افزایش دانش کشاورزی عنوان کرد و افزود: در کشور ما در بخش کشاورزی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌بردار وجود دارد و یک نکته مهم در بخش کشاورزی وجود دارد که ۷۰ درصد این آمار سواد کافی و تخصصی را ندارند و باید زمینه انتقال یافته‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی را زیاد کنیم.

علایی مقدم از وجود ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور خبر داد و اظهار کرد: در کنارش خشکسالی و حوادث غیر مترقبه هستند که آفت و بیماری یک عارضه ثانویه است و سازمان حفظ نباتات مسئولیت حفظ محصولات باغی و زراعی را دارد و کشاورزان باید آموزش لازم را برای مبارزه با آفات ببینند.

وی جنوب کرمان را منطقه‌ای متمایز در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: جشنواره خرما یکی از استعدادهای کشور ماست و علیرغم همه محدودیت‌ها مقام اول تا چهارم دنیا را در برخی از محصولات از جمله خرما، پسته، زعفران و ... داریم که اگر بخش کشاورزی حمایت شود می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

علایی مقدم دیپلماسی غذایی را یادآور شد و گفت: ایراد کار در جنوب کرمان در بخش کشاورزی این است که ما به درستی محصولات منطقه را در بازارهای بین‌المللی معرفی نکردیم و این مهم به این صورت است که بعد از تولید محصول، کشاورز صاحب محصول نیست که کار درستی نیست در حالی باید زنجیره تولید تکمیل شود.

وی تولید را  متضمن بازار خوب دانست و افزود: باید در شواری برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان یک بسته را تعریف کنیم که حلقه مفقوده است و سازمان حفظ نباتات باید در کنار کشاورزان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از مشکلات بزرگ در جنوب کرمان را آفت حنایی خرما اعلام کرد که طغیان کرده است و افزود: یک آفت خطرناک و پیچیده است که گزارش این آفت به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده و آنچه در توان وزارتخانه بوده انجام دادیم که مبارزه‌ با این آفت شروع شده و این طور نیست که سمپاشی کنیم بلکه باید تک‌تک نخیلات تیمارداری بشوند که کار سختی است.

رئیس سازمان حفاظت نباتات وزارت جهاد کشاورزی به نخلداران جنوب کرمان تخصیص اعتبارات لازم را برای مبارزه با آفت نخیلات نوید داد و اظهار کرد: مبلغ  ۱۰۰ میلیارد تومان از مدیریت بحران ابلاغ شده که ۳۰ میلیارد تومان برای کرمان است که از این میزان ۱۵ میلیارد تومان برای جنوب کرمان است که در کنار اعتبارات همه باید برای مبارزه با سوسک سرخرطومی حنایی پای کار بیایند.

وی به نخلداران اطمینان داد که نگران آفت سرخرطومی خرما نباشند و گفت: سازمان حفاظت نباتات مواد شیمیایی، ابزارآلات و پوشش را تامین می‌کند زیرا کار مبارزه باید به درستی انجام شود و جای نگرانی هم برای نخلداران وجود ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)