کد خبر: ۴۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
پروژه فلوتاسیون سرباره مس در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، یکی از پروژه‌های بزرگ سال‌های اخیر، در طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران است که توسط هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه طراحی و ساخته شده است.

پروژه فلوتاسیون سرباره مس در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، یکی از پروژه‌های بزرگ سال‌های اخیر، در طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران است که توسط هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه طراحی و ساخته شده است.

با توجه به اینکه این پروژه به زودی افتتاح می‌شود، در ادامه گفتگو با میلاد شمس، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه را می‌خوانید.

برای اولین سوال لطفا بفرمایید راهبرد هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در انجام پروژه‌های EPC چیست؟

 ارائه خدمات تخصصی در توسعه زنجیره ارزش صنعت مس با استفاده از توان ایجاد شده در هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و شرکت‌های زیر مجموعه، راهبرد این مجموعه است.

لطفا کلیاتی در خصوص پروژه فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه بفرمایید.

در صنعت مس استحصال کنسانتره از سرباره، به روش فلوتاسیون، برای اولین بار توسط پروژه مذکور انجام پذیرفته است، لذا هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در سال 1397 مبتنی بر پروژه تعریف شده از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران، مسئولیت انجام EPC پروژه مذکور را عهده‌دار شد.

در خصوص ابعاد مختلف نحوه اجرای پروژه مذکور توضیح دهید.

ما معتقدیم در خصوص اجرای پروژه‌های  EPC اصولا مهندسی، مهمترین رکن است. با توجه به اینکه در صنعت مس اولین بار بود که از سرباره اقدام به استحصال کنسانتره می‌شد، مهندسی پایه توسط شرکت صاحب دانش فرآوری چینی انجام پذیرفت. همچنین با اتخاذ و اجرای سیاست بومی‌سازی و رسوب دانش مذکور، مهندسی تفصیلی توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ، (شرکت نیپک) انجام پذیرفته است. جهت تامین تجهیزات کلیدی پروژه فلوتاسیون، از شرکتی چینی استفاده شده است و بخشی از تجهیزات توسط سازندگان داخل کشور تامین شد. کلیه بالک متریال از شرکت‌های داخلی تامین و در بخش اجرا از پیمانکاران داخلی و نیروهای بومی استفاده شد. در مجموع بر مبنای ارزش پروژه، در طراحی و اجرای فلوتاسیون سرباره مس در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، 50 درصد از ظرفیت بین‌المللی و 50 درصد از ظرفیت‌های داخلی استفاده شده است.

یکی از کلیدی‌ترین دغدغه‌ها در کشور، مساله اشتغال است. لطفا بفرمایید در حین اجرای این پروژه چه میزان اشتغال ایجاد شده است؟

هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در این خصوص سه سیاست کلیدی را همزمان جاری کرده است :

1-     استفاده از نیروهای متخصص بومی به صورت مستقیم

2-     استفاده از پیمانکاران اجرایی محلی و بومی

3-     استفاده از ظرفیت‌های استان کرمان تا سرحد امکان

بر اساس همین سیاست، با توجه به نیاز پروژه در مقاطع مختلف زمانی پروژه (هیستوگرام نیروی انسانی پروژه) به صورت میانگین 140 نفر ماهیانه از نیروهای بومی به صورت مستقیم و میانگین 160 تا 200 نفر ماهیانه توسط پیمانکاران جز به صورت غیر مستقیم، در اجرای پروژه به کار گرفته شده است.

مدت زمان اجرای پروژه فلوتاسیون چند ماه بود؟

مذاکرات از نیمه دوم سال 1397 آغاز شد اما شروع پروژه مذکور از تیر ماه سال 1398 می‌باشد. به لطف خداوند و حمایت کارفرمای محترم، پروژه مذکور طی 38 ماه به بهره‌برداری آزمایشی رسیده است و در این تاریخ که این مصاحبه انجام می‌شود حدود 2 ماه از بهره‌برداری آزمایشی سپری شده است.

توجه داشته باشید که استاندارد بین‌المللی اجرای پروژه‌های فلوتاسیون با این ظرفیت، 36 ماه است. بنابراین اجرای پروژه فلوتاسیون سرباره مس در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان را با وجود شیوع ویروس کرونا باید به نوعی ثبت رکورد برای هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در اجرای پروژه‌های تغلیظ به حساب آورد.

در خصوص ظرفیت و کیفیت محصول خروجی کارخانه فلوتاسیون سرباره نیز توضیح دهید.

ظرفیت طراحی فید روزانه سرباره 4000 تن می‌باشد که سالیانه 1320000 تن ظرفیت ورودی دارد و ظرفیت کنسانتره خروجی 70000 تن کنسانتره می‌باشد.

سه عامل کلیدی در کارخانجات تغلیظ دارای اهمیت است: عیار ماده ورودی، عیار کنسانتره خروجی و میزان ریکاوری.

به لطف خداوند متعال و زحمات همکاران محترم در دوره بهره‌برداری آزمایشی عیار کنسانتره به 0.45 و ریکاوری 0.73 رسیده است. انشاالله تا پایان دوره بهره‌برداری آزمایشی به شرایط بهتری خواهیم رسید.

در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

ضمن تشکر از کلیه ارکان محترم پروژه علی‌الخصوص کارفرمای محترم و همکاران عزیزم در هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، امید است با توجه به توانمندی‌های ایجاد شده طی انجام پروژه مذکور در هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، بتوانیم بازوی توانمند اجرایی کارفرمای محترم در انجام دیگر پروژه‌های  EPC  باشیم و نکته کلیدی و قابل توجه آن است که هلدینگ سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بومی‌سازی اجرای پروژه‌های تغلیظ را سرلوحه کار خود قرار داده است.

هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه با جلب اعتماد کارفرمای محترم و با اتکا بر سرمایه انسانی متخصص، دلسوز و متعهد در حال اجرای دو پروژه تغلیظ دیگر می‌باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)