کد خبر: ۴۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس پلیس فتای استان کرمان عنوان کرد:
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: کرمان جزء ۱۰ استان پروقوع جرائم سایبری کشور به شمار می‌رود و در حوزه کشف این جرائم نیز متناسب با گروه مربوطه، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: کرمان جزء ۱۰ استان پروقوع جرائم سایبری کشور به شمار می‌رود و در حوزه کشف این جرائم نیز متناسب با گروه مربوطه، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمدرضا رضایی در جمع اصحاب رسانه ضمن بیان این مطلب که با افزایش روزافزون تعداد کاربران در حوزه فضای مجازی، جرایم این حوزه نیز افزایش می‌یابد، تاکید کرد: در ۹ ماه امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی جرایم سایبری و کشف ۹۲ درصدی این جرایم محقق شده است.

وی اظهار کرد: بیشترین جرائم در فضای مجازی مربوط به مسائل مالی است.

رضایی با اشاره به اینکه ارزش پرونده‌های رسیدگی شده در پلیس فتا ۵۲ میلیارد ریال بوده، افزود: کلاهبرداری‌های سایبری با ۴۶ درصد، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های افراد با ۳۱ درصد و مزاحمت‌های اینترنتی با هشت درصد بیشترین جرائم فضای مجازی را در استان کرمان به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اعتماد به مجرمان توسط کاربران، بیشترین عامل کلاهبرداری‌ها است، گفت: عدم آگاهی و دانش پایین کاربران نیز از دلایل اصلی برداشت‌های غیرمجاز از حساب افراد است.

رئیس پلیس فتای استان کرمان بیان کرد: پیامک‌های حاوی لینک‌های دارای بدافزار یکی از مهمترین روش‌های برداشت غیرمجاز از حساب افراد است که اطلاع رسانی‌های لازم برای عدم کلیک بر روی لینک‌ها و آی‌پی‌های موجود در این پیامک‌ها به مردم داده شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی افرادی که بر روی لینک‌های موجود در این پیامک‌ها کلیک کرده و مورد کلاهبرداری واقع شده بودند، ۹۶۴ حساب بانکی تعلیق شده است.

رضایی با اشاره به اینکه مرکز فوریت‌های سایبری با شماره تلقن ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه‌روزی فعال شده است، تاکید کرد: عملکرد این مرکز مشابه پلیس ۱۱۰ در رابطه با جرائم سایبری است و کارشناسان این حوزه در زمینه ارائه مشاوره‌های مورد نیاز نیز اقدام می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۱۵ هزار و ۷۶۱ تماس با مرکز فوریت‌های سایبری برقرار شده که ۷۰ درصد این تماس‌ها جهت دریافت راهنمایی بوده است.

رئیس پلیس فتای استان کرمان با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۰ درصد جرائم سایبری توسط افراد با سن کمتر از ۳۸ سال رخ داده ، گفت: بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا خارج از حیطه جغرافیایی مربوطه است که با صدور حکم نیابت به محل حضور متهم ارسال می‌شوند و این امر دلالت بر فرامکانی و فرازمانی بودن جرائم سایبری و نیز سوءاستفاده مجرمان غیربومی از کاربران کرمانی دارد.

وی اظهار کرد: استان کرمان جزء ۱۰ استان پروقوع جرائم سایبری کشور به شمار می‌رود و در حوزه کشف این جرائم نیز متناسب با گروه مربوطه، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

رضایی با اشاره به اینکه پلیس فتای استان کرمان در حوزه اشراف بر فضای مجازی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: میانگین زمان کشف جرائم در پلیس فتای استان کرمان ۳۹ روز است.

رئیس پلیس فتا استان کرمان از مجرمان فضای مجازی به عنوان افرادی باهوش یاد کرد و ادامه داد: هر روزه شاهد هستیم که این افراد از ابزار و شگردهای مختلف و نرم‌افزارهای به روز برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند و پلیس فتا در حوزه شناسایی و برخورد با این افراد اقدام می‌کند و به یقین توسعه آگاهی‌های افراد درباره فضای مجازی موجب جلوگیری از بروز جرایم سایبری خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از این بدافزارها در قالب فیلترشکن‌ها بر روی گوشی‌های کاربران نصب می‌شود که لازم است افراد در این رابطه آگاهی‌های لازم را داشته باشند و از نصب این برنامه‌های حاوی بدافزار خودداری کنند.

رضایی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: پویش کودکان سایبری همزمان با سراسر کشور در استان کرمان آغاز شده و تا ۲۹ دی ماه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی و حساس سازی جامعه برای استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، آموزش شیوه صحیح استفاده از فضای مجازی و کاهش شکاف دیجیتال بین والدین و فرزندان از اهداف این پویش به شمار می‌رود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

افزایش طول عمر با بالا و پایین رفتن از پله

سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب دستگیر شدند

اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / واگذاری شرکت ذغالسنگ مشکلات را بیشتر کرده است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پربازدید ها

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)