کد خبر: ۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس انجمن خرمای استان کرمان در گفت وگو با گفتار نو در آستانه برداشت محصول :
رییس انجمن خرمای استان کرمان در گفت وگو با گفتار نو، در خصوص محصول جدید، با بیان این‌که به اندازه پارسال خرما داریم، گفت: فکر می‌کنیم برای بم چیزی حدود 180 تا 200 هزار تن خرما داشته باشیم. در مجموع برای استان کرمان فکر می‌کنیم 280 هزار تا 300 هزار تن خرما داشته باشیم.

گفتار نو/محبوبه فیروزآبادی: 
رییس انجمن خرمای استان کرمان در گفت وگو با گفتار نو، در خصوص محصول جدید، با بیان این‌که به اندازه پارسال خرما داریم، گفت: فکر می‌کنیم برای بم چیزی حدود 180 تا 200 هزار تن خرما داشته باشیم. در مجموع برای استان کرمان فکر می‌کنیم 280 هزار تا 300 هزار تن خرما داشته باشیم.

به گزارش گفتار نو، محسن رشیدفرخی این را هم اضافه کرد: تنها تفاوت ما با سال قبل این است که به نظر می‌رسد امسال کیفیت خرما به نسبت پارسال بهتر است.

رشیدفرخی در خصوص قیمت ها در سال جاری گفت: پیش‌بینی ما این است که قیمت‌ها به نسبت پارسال بالاتر نرود و بتوانیم شاهد سال خوبی مثل پارسال در خرما داشته باشیم. سال گذشته هم صادر کننده توانست خرمای مد نظر خودش را با قیمت متعادلی بگیرد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی کرمان این را هم اضافه کرد:  البته تلاطم‌هایی همیشه در بازار بوده و معمولا بازرگان‌های خوب آن را احساس می‌کنند و سعی می‌کنند بازار تا آرامش پیدا نکرده  خرید نداشته باشند.  

رشیدفرخی در خصوص بازارهای صادراتی هم گفت:  ما هیچ‌گاه برای صادرات خرما مشکلی نداشتیم. یعنی آنچنان دچار تحریم در بحث خرما نبودیم.
رییس انجمن خرمای استان کرمان با اذعان به این که در بحث برگشت پول دچار تحریم بودیم، اظهار داشت: با رفع شدن مشکل سوئیفت، مشکل برگشت پول هم نخواهیم داشت.

افزایش صادرات خواهیم داشت
رشیدفرخی با بیان این که خرما هنوز نتوانسته جایگاه خود را در دنیا پیدا کند، گفت: هر چه زمان می‌گذرد و مردم بیشتر با خرما آشنا می‌شوند نیاز و تقاضایشان برای خرید خرما بیشتر می‌شود.

 او با بیان این‌که امسال به صورت معقول افزایش صادرات را خواهیم داشت، گفت:  تنها خواهش من از تمام دوستان تولیدکننده فرآوری و صادرات این است که سعی کنندگان بازار را آرام نگه دارند و هیچگاه این شایعاتی که در بازار هست تاثیری روی نگهداری و صادرات آنها نداشته باشد. 

رشید فرخی با بیان این که ما وقتی می‌توانیم در بازارها حضور پیدا کنیم که تقاضا وجود داشته باشد، یادآور شد: تقاضا وقتی هست که بتوانیم با رقبای خارجی رقابت کنیم. اگر در اینجا افزایش قیمت خرما بالاتر از حد داشته باشیم نمی‌توانیم با کشورهایی مثل تونس و عربستان رقابت داشته باشیم. وقتی صادرات نداشته باشیم دچار انباشتگی خرما می‌شویم و مشکلاتی که در بعضی سال‌ها گریبانگیر ما بوده است، تکرار می‌شود.

این فعال حوزه خرما با تاکید بر لزوم حفظ تعادل در بازار گفت:  خرما را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد. بخشی را تا عید با قیمت معقول عرضه کنیم. بخشی از آن از عید تا ماه مبارک رمضان. بخشی از آن هم بعد از ماه مبارک رمضان. که این هم به نفع تولید کننده هست، هم صادر کننده و هم مصرف کننده. 

بسته بندی به روز نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان با اذعان به این که هنوز بسته بندی خرما به روز نیست، خاطر نشان کرد: بسته بندی امسال به نسبت ده سال گذشته بهتر شده است. حتما باید در بحث بسته بندی یک حرکت اساسی را داشته باشیم. 

 او عدم دخالت دولت در بازار را در سال گذشته به عنوان یکی از عوامل مثبت ارزیابی کرد و گفت: پارسال در خرما سال خوبی را پشت سر گذاشتیم. چون دولتی‌ها  از ما مشورت گرفتند و در بازار دخالت نکردند و کاملا بازار روال عادی خودش را طی کرد.

رشیدفرخی افزود: در تمام فصول سال خرما به اندازه کافی داشتیم و در آخر سال هم بدون اینکه خرمایی انباشته داشته باشیم سردخانه هامان برای خرمای جدید آماده شدند.

رشیدفرخی اظهار داشت: طوری برنامه‌ریزی شده بود که برای ماه رمضان هم خرما به اندازه کافی باشد و به اندازه‌ای نبود که قیمت افت کند. آنقدر هم کم نبود که قیمت بالا برود. در نتیجه قیمت معقولی در بازار بود.
او البته اذعان کرد: بازار گاهی دچار نوساناتی هم می‌شد، ولی کنترل شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)