کد خبر: ۴۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
 مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم که این روزها زبان رسانه‌ای جریان قالیباف شده است بعد از نامه هفته گذشته به سیدکاظم صدیقی، خطیب جمعه تهران و مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری، روز گذشته نامه دوم را خطاب به جوانان جبهه پایداری نوشته است.

سازندگی نوشت: مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم که این روزها زبان رسانه‌ای جریان قالیباف شده است بعد از نامه هفته گذشته به سیدکاظم صدیقی، خطیب جمعه تهران و مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی و رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری، روز گذشته نامه دوم را خطاب به جوانان جبهه پایداری نوشته است.

جدال قالیباف و پایداری‌ها از ایام انتخابات مجلس یازدهم ملموس بود. همان روزها که چهره‌های جریان پایداری و شخص آقاتهرانی با طعنه و کنایه از عدم امکان انتخاب سرلیست اصولگرایان از میان چهره‌هایی با ابهامات فساد اقتصادی می‌گفتند و قالیباف با زبان بی‌زبانی می‌گفت نمی‌توان با تندروی‌ها کار را به جلو برد، معلوم بود که این غائله سر دراز دارد. اگرچه پایداری‌ها در نهایت هم سرلیستی و هم ریاست مجلس را به قالیباف واگذار کردند اما اختلاف نظرها بر دو محور طرح‌های شفافیت و صیانت در عمر سه ساله مجلس یازدهم بیشتر شد و این روزها زدوخورد رسانه‌ای بین این دو جریان بر مساله طرح حجاب به اوج خود رسیده است. حالا اما  اختلاف‌ها از مرحله کنایه گذشته و توپخانه رسانه‌ای دو جریان، رأس یکدیگر را هدف گرفتند. نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری هر روز در گفت‌وگو با رسانه‌ها برای معرفی کردن قالیباف به عنوان عامل اصلی به نتیجه نرسیدن تدوین قانون جدید برای حوزه حجاب، گوی سبقت از هم می‌ربایند. روز گذشته همزمان با نامه دوم مجتبی توانگر، احمد حسین فلاحی، نماینده نزدیک به پایداری در مجلس دوباره مدعی شد که قالیباف جلوی طرح حجاب مجلس را گرفته و در عمل آن را متوقف کرده است تا لایحه این موضوع از خارج از مجلس به پارلمان بیاید. در روزهای نخست قالیباف به پاسخ دادن به آنها در پشت تریبون جلسه علنی اکتفا کرد اما به نظر می‌رسد، ریشه‌های اختلاف انتخاباتی که در قالب موضوع طرح حجاب رخ‌داده، فراتر از این حرف‌ها رفته و نیروهای منتسب به قالیباف با ادبیاتی تند وارد میدان شدند و در آخرین بخش این پازل، مجتبی توانگر طی نامه‌ای سرگشاده به جوانان جبهه پایداری نسبت به سخنان آنها واکنش نشان داده است.

آقاتهرانی این سال‌ها کجا بوده است؟

مخاطب این نامه در ابتدای آن جوانان مومن و انقلاب حامی جبهه پایداری نام برده شده است. توانگر در نامه خود این سوال را طرح کرده که «اگر واقعاً این گروه، نگران حجاب و عفاف هستند چرا آقای آقاتهرانی در ۱۱ سال حضور در مجلس و ۷ سال ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس به وظیفه خود در ترویج، معروف فرهنگ حجاب و عفاف و برخورد منطقی با منکر بی‌حجابی عمل نکرده‌اند؟»

وی در این باره نوشته است: «آیا وقتی رهبر حکیم انقلاب می‌گویند مسئولان برنامه دارند» و «کارهای خارج قاعده نباید انجام شود»، حجت را بر همگان تمام نمی‌کند؟ اصرار بر این مسیر با چه انگیزه و هدفی صورت می‌گیرد؟ آیا خلاف تدبیر نظام عمل کردن در مساله مهم و حساس حجاب که حضرت آقا نگرانی خود را از نقشه دشمن اعلام کردند واقعاً دلسوزی برای حجاب و عفاف است یا انگیزه دیگری دارد؟ درباره این مساله بعداً بیشتر خواهم نوشت». او در بخش دیگری از نامه انتقاد کرده که «آقایان اصرار دارند همه بدحجابان و کشف حجاب کنندگان و هنجارشکنان را با یک چوب برانند و با شیوه سخت‌تر از گشت ارشاد بگیرند و ببندند و از خدمات اجتماعی محروم کنند. مطرح کردن بعضی شعارهای تکفیری نظیر مرگ بر بی‌حجاب و چنین نفرت پراکنی‌هایی چه تناسبی با ادبیات و بینش رهبر فرزانه در مواجهه با یک پدیده فرهنگی دارد؟ در حالی که مساله این است که این حرام شرعی و سیاسی چگونه باید در جامعه اسلامی رعایت شود؟ چقدر از آن باید با کار ایجابی پیش برود، برای چه طیفی کار ایجابی و چه طیفی کار سلبی. چه طیفی تخلف انجام می‌دهند، چه طیفی سازماندهی شده عملیات می‌کنند و جرم انجام می‌دهند و با هر کدام چه برخوردی باید داشت؟»

جزئیات یک طرح یا کلیات انتخابات مجلس آتی؟

توانگر در این نامه به صراحت یکی از محورهای اختلاف نظر را «شیوه عمل در قبال موضوع بدحجابی و بی‌حجابی خوانده با این وجود مبرهن است ریشه اختلافی که حالا در طرح حجاب رخ داده به انتخابات مجلس آتی که در اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود، مربوط است. این نماینده نزدیک به قالیباف در نامه به جوانان جبهه پایداری یادآوری کرده که شیوه عمل باید به نوعی بازدارنده باشد اما «بهانه‌ای مثل ماجرای مرحومه خانم مهسا امینی به دشمن ندهد». قید عبارت «بازی رأی حرام در حزب آقای‌ صادق محصولی» در نامه توانگر به خبر گویا این است که دو طرف حجاب را محور جلب و دفع رأی خود و دیگری در انتخابات پیش رو می‌دانند، کما اینکه توانگر با قید این عبارت نوشته که مجبور است «صریح و شفاف تحلیل این جریان خطرناک را از انتخابات پیش رو علنی و ا و افشا کند».

یارگیری از جناح دولت

نکته قابل توجه دیگر در جدال بین قالیباف و پایداری‌ها، تلاشی است که هر دو برای یارگیری از جناح دولت دارند. همانطور که اعضای جبهه پایداری و نزدیکان آنها در وزارت کشور و دیگر نهادهای دولت سیزدهم پیش از این سعی داشتند نوعی از همراهی دولت با جبهه پایداری را در مساله مبارزه با بی‌حجابی نشان دهند، در مقابل نیز توانگر در این نامه قید کرده که ضرورت دارد عرض کنم سایتی که انتسابش به جناب آقای محصولی عیان است اما تلاش می‌کند با انتساب جعلی خود به رئیس جمهور از اعتبار ایشان ارتزاق کنند، در حالی که این حزب بیشترین فاصله را با مواضع اجتماعی رئیس جمهور دارد توانگر در بخش دیگری از نامه نیز با همین استراتژی می‌نویسد: رئیس جمهور دستورات لازم را برای رفع ابعادی از فیلترینگ داده است اما این گروه همچنان مقاومت می‌کند و از توفیق و افزایش سرمایه اجتماعی آقای رئیسی ممانعت می‌کند».

سناریوی جبهه پایداری برای انتخابات با مشارکت پایین؛ اتهام یا واقعیت؟

مساله برنده مشارکت پایین در انتخابات، نکته دیگری است که توانگر در این نامه از آن استفاده کرده و انگشت اتهام طراح این سناریو را به سمت پایداری‌ها گرفته است. او در بخش دیگری از این نامه باز هم مساله انتخابات را پیش کشیده و نوشته است که «نگاهی به صحنه مواضع این حزب و سابقه رفتار سیاسی آنها در انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد که برنامه این گروه، دو قطبی‌سازی جامعه، دور کردن بخش قابل توجهی از مردم از نظام و صندوق‌های رأی و پایین آوردن سطح مشارکت بی‌اعتبار کردن رقبای انقلابی بین رأی دهنده‌های باقی مانده و پیروزی در یک انتخابات با مشارکت حداقلی است و اسم رمز شروع این عملیات نیز عبارت‌هایی از قبیل «دفاع از ارزش‌ها مواضع وسط لحافی»، «مواضع صورتی» و امثالهم است.»

وی در ادامه تاکید کرده: «چه کسی از اینکه مردم در انتخابات شرکت کنند بیشترین ضرر را می‌کند؟ آیا آنکه بیشتر ضرر می‌کند، گروهی سوپرانقلابی به تعبیر رهبری نیست که تمام کارنامه‌اش بگیر و ببند با ادعای دفاع از ارزش‌هاست؟ بهترین راه برای رسیدن به اینکه هم کاهش مشارکت درست کنی و هم بین رأی دهندگان باقی مانده صاحب رأی شوی چیست؟ اینکه با اسم ارزش‌ها و دین دو قطبی درست کنی که نظام را در برابر مردم تصویر کند و مردم را از سر نارضایتی از حضور در سر صندوق‌ها دور کنی و همزمان خود را دلسوز ارزش‌ها نشان‌دهی. خیلی ساده معلوم می‌شود، کسانی دنبال رأی حرام هستند که به جای پاسخگویی در برابر وظایفی که به عهده داشتند خلاف تدبیر رهبر حکیم انقلاب با دو قطبی سازی با نام ارزش‌ها دنبال مشارکت حداقلی و پیروزی در انتخابات هستند».

اختلافات از پرده برون افتاد

همان طور که در ابتدای مطلب تاکید شد، زخم اختلاف بین پایداری و قالیبافی‌ها کهنه‌تر از موضوع طرح حجاب است. کما اینکه توانگر نیز در این نامه اتهامات جدید و البته مهمی را نسبت به پایداری‌ها طرح کرده و مدعی شده که از ابتدای عملکرد مجلس یازدهم ردپای این گروه اقلیت در تخریب‌هایی که علیه مجلس صورت گرفته روشن است. او به ماجرای «مخالفت با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌های هسته‌ای، صیانت تهمت دستکاری بودجه رأی ندادن به قانون شفافیت و رأی ندادن به طرح حمایت از افشاگران «فساد» اشاره کرده و به صراحت از خضریان آقاتهرانی جلالی و ... در این ماجراها نام برده است. توانگر حتی از مواردی که تا پیش از این در رسانه‌ها کمتر مورد توجه بود نیز نام برده و اتهامات جدیدی را علیه پایداری‌ها طرح کرده است: «در ماجرای سرباز خط ویژه و دناپلاس جنجال سازان اصلی، افراد منتسب به این گروه بودند اما همین جریان به جای پاسخ‌گویی در خصوص منتسبان خود مجلس را آگاهانه تخریب کرد. یکی از آخرین موارد هم مخالفت این گروه با انتخابات تناسبی برای کلانشهرها بود که اگر رأی می‌آورد یا بتواند رأی بیاورد، حتماً باعث مشارکت بالا در انتخابات می‌شود و این حزب، خلاف سیاست‌های رهبری مبنی بر راهبرد رقابت در انتخابات با آن مخالفت می‌کند و دیگری مخالفت شدید آنها با لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار» است که لایحه‌ای مورد حمایت دولت انقلابی است و در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه تدوین شده و از مطالبات چندماه پیش رهبر معظم انقلاب از مجلس برای قانون‌گذاری در این زمینه است و بعد از اغتشاشات اخیر نگاه و باور نظام اسلامی به زن را نشان می‌دهد که باعث خیلی از بانوان با نظام می‌شود. اما این طیف طبق همان دستور‌العمل سیاسی با دروغ‌های کلی احساسات برانگیز مثل ۲۰۳۰، بودن احساسات نیروهای متدین را جریحه‌دار می‌کند و برای عدم تصویب آن تمام تلاش خود را به کار برده است».

برادران اصولگرا برچسب نفوذی به هم می‌زنند!

انتهای نامه توانگر از همه بخش‌ها تندتر است و حتی به نوعی طرح اتهام نفوذ نیز از جانب این چهره قالیبافی به پایداری‌ها زده شده است. توانگر که در بخش‌های مختلف این نامه عدم توفیقات مجلس یازدهم را ناشی از عملکرد و رفتارهای جبهه پایداری که با عناوینی از قبیل «اقلیت پرمدعا» و«جریان بی‌کارنامه ای که کفایت و صلاحیتش عیان شده از آنها نام برده می‌داند، در بخش انتهایی نامه می‌نویسد: «همان طور که سرویس‌های جاسوسی دشمن یک بازی چند لایه و طراحی گسترده را برای کشور تدارک دیده‌اند، در داخل هم برخی برای قبضه کامل قدرت، خواب‌هایی دیده‌اند!» در پایان نامه توانگر ریشه اصلی اختلافات این دو طیف را به خوبی نشان می‌دهد آنجا که قید کرده وضعیت امروز کشور، نشان می‌دهد که استمرار حضور این افراد چه عاقبتی را برای کشور رقم خواهد زد خبر از روزهای پرتنشی برای انتخابات اسفند ماه در اردوگاه اصولگرایی دارد رقابتی که هنوز معلوم نیست، سهم جریان اصلاحات در آن چقدر باشد اما رقیب دیگر قطعاً اصلاح‌طلبان نیستند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)