کد خبر: ۴۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
یکی از مصوبات نود و هفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان پیرامون واگذاری خانه شهر به استانداری با شرط حفظ اصالت این اثر بود، موضوعی که در ابتدا مخالفانی داشت و در نهایت پیشنهادی موثر برای حفظ این اثر مردمی و تاریخی برشمرده شد.

یکی از مصوبات نود و هفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان پیرامون واگذاری خانه شهر به استانداری با شرط حفظ اصالت این اثر بود، موضوعی که در ابتدا مخالفانی داشت و در نهایت پیشنهادی موثر برای حفظ این اثر مردمی و تاریخی برشمرده شد.

به گزارش ایرنا، یکی از موضوعات مطرح در این جلسه تعیین تکلیف وضعیت خانه شهر بود. خانه شهر کرمان در مکانی کاملاً فرهنگی در کنار استانداری کرمان، حسینیه ثارالله، بوستان قدیمی شهر تماشا، سینما و کانون اندیشه قرار دارد و بسیاری از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی این شهر طی سالیان گذشته در این مکان برگزار شده و ارزش بالایی دارد.

سال ۱۳۴۸ مسئولان وقت شهر کرمان برای برگزاری اجتماعات و مراسم در این شهر تصمیم به بنیان خانه شهر کرمان گرفتند و هزینه‌های ساخت آن را نیز از طریق عوارض شهری تامین کردند.

سفارش و تهیه نقشه‌های خانه شهر کرمان به معمار مشهور ساکن در کرمان 'علی اصغر اصفهانی' سپرده و با بهره‌گیری از دانش روز و تلفیق هنر سنتی ایرانی و آموزه‌های اسلامی با هنر معماری روز دنیا مجموعه خانه شهر در ۲ طبقه احداث شد. این خانه سال ۱۳۵۰ افتتاح شد اما اکنون با طراحی و احداث مجموعه‌ای بزرگ در محل فعلی میدان شورا و احداث ساختمان جدید استانداری کرمان، تخریب خانه شهر کرمان شروع شده که واکنش‌ها و اعتراض‌های زیادی داشته است.

سالیان گذشته دغدغه‌مندان و اهالی کرمان معتقد بودند خانه شهر کرمان با وجود معماری و نقشی مهمی که در تاریخ معاصر این شهر دارد به دلیل بی‌توجهی و مرمت نشدن در حال تخریب بوده است.

خاطرات و خطرات خانه شهر کرمان

دغدغه مردم و مسئولان شهری باعث شد که سال گذشته و در هشتاد و سومین نشست علنی شورای شهر کرمان برگزاری مناقصه برای بازسازی خانه شهر کرمان جدی شود و اعضای این شورا به پیشنهاد شهرداری با تصویب برگزاری این مناقصه بر لزوم توجه به این مکان فرهنگی و قدیمی شهر کرمان تاکید کردند.

اما دُرست بعد از گذشت چهار ماه از تصویب ضرورت برگزاری مناقصه برای بازسازی خانه شهر، پیشنهاد واگذاری خانه شهر به استانداری کرمان مطرح شد، پیشنهادی که با وجود مخالفت بعضی از اعضای شورا در نهایت با هفت رای موافق و سه رای مخالف به تصویب رسید.

پایان انتظار برای مرمت و بازسازی خانه شهر کرمان

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا به عنوان عضوی که موافق واگذاری ساختمان "خانه شهر" به استانداری بود گفت: در یک توافق و تعهد طرفینی با حفظ هویت و سازه خانه شهر و اینکه امکان بهره‌برداری از ساختمان استانداری در جنب خانه شهر فراهم شود، تنها به علت اینکه این ساختمان در یک مناقشه متروکه نشود ما موافقت کردیم با همین ساختار و حفظ هویت میراثی در اختیار استانداری قرار گیرد و معادل ارزش این ملک ساختمان دیگری در اختیار شورا بگذارند.

وی ادامه داد: با این واگذاری مشکل استانداری حل و هویت این ساختمان حفظ می‌شود و در جای خود به عنوان یک مکان میراثی باقی می‌ماند؛ از طرفی تعامل میان شورا، شهرداری و استانداری نیز برقرار می‌شود.

محمد امینی زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی اما مخالف واگذاری خانه شهر به استانداری بود و گفت: برنامه مجموعه دوستان شورای شهر این بود که فضای خانه شهر تعمیر و مجموعه شورا در آنجا مستقر شودکه چند نکته هم داشت؛ اینکه شورا کنار شهرداری باشد و رفت و آمدهای شهرداری با شورا هم کمتر شود.

وی ادامه داد: با این پیشنهاد که مجموعه شورا در خانه شهر مستقر شود و با حفظ هویت خانه شهر ادامه پیدا کند موافق هستم و با این پیشنهاد که ساختمان خانه شهر تهاتر شود و در اختیار مجموعه‌ای غیر از شورای شهر و شهرداری قرار بگیرد، مخالفم.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی در تشریح تصمیم شورا پیرامون خانه شهر در جلسات کمیسیون‌ها بیان کرد: درباره خانه‌شهر سه پیشنهاد مطرح شد یکی اینکه خود مجموعه شورا این بنا را بازسازی و مرمت کند و در آن مکان مستقر شود که در این صورت تاکید شد ستون‌ها حفظ و سوله برچیده شود.

وی بیان کرد: پیشنهاد دوم و سوم این بود که خانه شهر با یک ملک تهاتر یا عوض(به میزان ارزش) آن به صورت نقدی دریافت شود.

امینی زاده افزود: پیشنهادی در شورا رای آورد که خانه‌شهر با تهاتر ملک میراثی دیگری یعنی ساختمان فعلی فرمانداری کرمان به منظور استقرار شورای شهر به‌صورت پایاپای تهاتر شود.

محمود بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اما موافق واگذاری خانه شهر به استانداری بود و گفت: بازسازی خانه شهر و انتقال شورای شهر به آن مکانی که الان هست به نظر می‌آید موضوعی بسیار زمان بر باشد و حداقل ۲ سال طول می‌کشد؛ در بودجه امسال هم بحث ترمیم و بازسازی این خانه دیده نشده و از طرفی هزینه هم بالاست.

وی ادامه داد: از طرفی اگر بنای خانه شهر بازسازی و شورا به آنجا منتقل شود ما به شدت تحت تاثیر ساختمان استانداری که در جوار این خانه قرار گرفته و ما در حریمش قرار می‌گیریم خواهیم بود. این تصمیم از ابتدا نباید گرفته می‌شد، یعنی وقتی اجازه داده شد استانداری در آن مکان ساخته شود، با توجه به اینکه ساختمان شورای شهر در آنجا بود باید حریم شورا حفظ می‌شد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بیان کرد: حالا اگر اشتباه و تساهلی در گذشته برای ساخت ساختمان استانداری در محدوده شورای شهر صورت گرفته دوستان همان زمان باید پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: برای مردم باید تبیین شود هرچند خانه‌شهر متعلق به آنان است اما زمین آن متعلق به شهرداری نیست و ما هم خودمان به موقوفه آنجا اجاره می‌پردازیم که صرفا اعیانی آنجا مال ماست.

بابایی گفت: مجموعه استانداری نسبت به حفاظت اصالت خانه شهر اهتمام خواهد داشت و درخواست داریم بازسازی خانه شهر نیز به استانداری واگذار شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پربازدید ها

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)