کد خبر: ۴۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
آرمان امروزنوشت: بعد از اینکه «علی لاریجانی» از واژه خالص‌سازی برخی جناح‌های سیاسی استفاده کرد همه متوجه شدند که مخاطب او کیست. برخی از جریان‌های تندرو در عرصه سیاست هستند که همواره تلاش می‌کنند تا با کاهش دایره رقابت افراد نزدیک به حلقه خودشان را وارد پارلمان و دیگر سمت‌های مدیرتی کنند که این نوع سیاست‌ورزی آن‌ها هموار مورد انتقاد سیاسیون بوده است و حالا که اصلاح‌طلبان نقشی در مدیریت کشور ندارند انتقاد‌ها به جناح‌های تندرو برای تنگ‌تر کردن رقابت‌های انتخاباتی افزایش پیدا کرده است.

آرمان امروزنوشت: بعد از اینکه «علی لاریجانی» از واژه خالص‌سازی برخی جناح‌های سیاسی استفاده کرد همه متوجه شدند که مخاطب او کیست. برخی از جریان‌های تندرو در عرصه سیاست هستند که همواره تلاش می‌کنند تا با کاهش دایره رقابت افراد نزدیک به حلقه خودشان را وارد پارلمان و دیگر سمت‌های مدیرتی کنند که این نوع سیاست‌ورزی آن‌ها هموار مورد انتقاد سیاسیون بوده است و حالا که اصلاح‌طلبان نقشی در مدیریت کشور ندارند انتقاد‌ها به جناح‌های تندرو برای تنگ‌تر کردن رقابت‌های انتخاباتی افزایش پیدا کرده است.

انتخابات مجلس که قرار است در اسفند ماه برگزار شود و در این مورد مشارکت شهروندان همچنان با بیم و‌امید بررسی شود. باتوجه به اینکه در انتخابات دوره گذشته مجلس که در سال ۹۸ برگزار شد. آمار مشارکت پایین بود حالا و در سال منتهی به انتخابات اکثریت قابل توجه مسئولان کشور تلاش می‌کند تا با آماده سازی فضا، انتخابات پرشوری را داشته باشند. در همین مورد مقام معظم رهبری در سخنان خود در رابطه با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی چهار ضلعی را مشخص کرده بودند که شامل «امنیت»، «رقابت»، «سلامت» و «مشارکت» است ولی با این حال سخنگوی جبهه پایداری در همین مورد گفته است: «هرگونه علایق و سلایق گروهی و فرقه‌ای باید کنار برود برود و رهنمود‌های راه گشای مقام عظمی ولایت ملاک عمل باشد.» باتوجه به این توضیح این سوال مطرح می‌شود که جناح‌های تمامیت خواه آیا به‌دنبال خالص‌سازی هستند یا اینکه می‌‎خواهند انتخابات با مشارکت بالا انجام شود؟

نتیجه انتخابات باید به نفع مردم و نظام رقم بخورد

«مجید متقی‌فر» در سخنانی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: «مهم‌ترین موضوعی که مطرح است و همه دوستداران نظام باید توجه کنند وحدت حول محور گفتمان پیش‌برنده است که ما باید سعی کنیم به آنچه که رهنمود‌های امامین انقلاب است در خصوص برگزاری پرثمر انتخابات عمل کنیم تا نتیجه انتخابات به نفع مردم و نظام رقم بخورد. عدول از این شاخص‌ها همیشه باخسران و زیان مواجه بوده پس بنابراین هرگونه علایق و سلایق گروهی و فرقه‌ای باید کنار برود و رهنمود‌های راه گشای مقام عظمی ولایت ملاک عمل باشد. باید توجه داشت کشتی انقلاب را امامین انقلاب با حکمت و تدبیر به اینجا رسانده‌اند و ما باید منافع نظام و مردم را در نظر بگیریم و با توجه به مقتضیات زمان صحنه انتخابات را به گونه‌ای تدبیر کنیم که مورد رضای پروردگار و امام زمان باشد. لازمه تحقق آن این است که سعی کنیم زاویه نگاهمان به عنوان کنشگر سیاسی کاملاً منطبق با اهداف و آرمان‌ها و مطابق هدایت الهی و ولایی باشد.»

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ادامه داد: «ما پیرو ولایت هستیم و منقطع از آن‌اندیشه والا نیستیم و نمی‌توانیم بدون توجه به رهنمود‌ها و تدابیر این دو حکیم نیک‌اندیش امر انتخابات را پیش ببریم باید متوجه باشیم مدل رفتاری ما درعرصه انتخابات در چهارچوب تدابیر حکیمانه رهبری عزیز باشد تا مصون از هرگونه انحراف از معیار باشیم در اینصورت با این رویکرد صادقانه، مردم و خصوصاً جوانان به جهت‌گیری‌های سیاسی گرو‌ها و جریان‌های انقلابی اعتماد بیشتری خواهند کرد و فضای انتخابات شور انقلابی خواهد داشت. ضرورت ایجاب می‌کند به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب در انتخابات پیش رو، دال مرکزی فعالیت‌های انتخاباتی تلاش برای اجرائی کردن سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده باشد که متأسفانه قریب به هفت سال ازاین ابلاغ می‌گذرد و تا کنون از طرف مجلس اقدام جدی صورت نگرفته است.»

متقی‌فر در همین زمینه و با تذکری به نمایندگان مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات اضافه کرد: «شایسته بود صاحبان تریبون و احزاب اجرائی شدن این سند فاخر وسرنوشت ساز را تبدیل به مطالبه مردمی می‌کردند. در نتیجه مجلس در انجام وظیفه قانونی خود تعلل نمی‌کرد و اصلاح قانون انتخابات را به موقع تصویب می‌کرد تا امروز فعالیت‌های انتخاباتی چهار چوب منطقی‌تری پیدا می‌کرد و نقطه وفاق و وحدت کلیه گرو‌ها و جریانات انقلابی می‌شد. این فرمان پرحکمت، آنچنان دقیق و جامع تنظیم شده که ضمن در نظر گرفتن تمام آسیب‌های انتخاباتی رهنمود‌های عالمانه و دوراندیشانه با مضامین پر معنا در جهت آسیب زدایی ومعنا بخشی به کلیه عرصه‌های انتخابات و مصون دادن از هرگونه انحراف از مقاصد انتخابات، ریل انتخابات را برای همیشه چنان استوار و محکم طراحی کرده، که هرچه دربستر زمان جلو می‌رویم وضعیت انتخابات جهت‌گیری متعالی‌تری خواهد داشت داشت.»

سخنگوی جبهه پایداری با دعوت از نخبگان برای کمک به اصلاح قانون انتخابات ادامه داد: «لازم است همه فرهیختگان، صاحبان تریبون، بزرگان و صاحب منصبان پیگیری کنند تا هرچه سریعتر امر اصلاح قانون انتخابات نهایی شود. البته اکنون حرکتی در مجلس در این خصوص در جریان است اما ناکافی بنظر می‌رسد. باید توجه داشت این با در نظر گرفتن همه مضمون فرمان، منشأ اثر خواهد بود در غیر اینصورت اگر به بخشی توجه شود و از بخشی غفلت شود اثر تحولی نخواهد داشت. جبهه پایداری از مدت‌ها پیش موضوع انتخابات را در دستور کار خود قرار داده و کمیته انتخابات را فعال کرده است ولی موافق انتخاباتی شدن زود هنگام فضای جامعه نبودیم. در حال حاضر با رصد فضای سیاسی کشور و برگزاری جلسات تحلیل وبررسی، تلاش می‌شود بایسته‌های انتخابات مطابق با افقهای مرسوم امامین انقلاب پیگیری شود. » متقی‌فر ابراز‌امیدواری کرد که در آینده با برگزاری همایش‌های استانی و سراسری در تبیین شاخص‌های انتخاب نامزد اصلح و انقلابی به منظور شکل‌گیری مجلس انقلابی تلاش‌های جبهه پایداری انقلاب اسلامی گسترش یابد.»

 انتخابات حداکثری تحقق حاکمیت قانون است

«جواد آرین‌منش» فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تاکید بر انتخابات پر شور می‌گوید: «تقویت فعالیت‌ احزاب سیاسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است‌. امروز در کشور ما تنها در آستانه انتخابات چند حزب اعلام موجودیت می‌کنند و بعد هم هیچ نقشی در سیاست‌گذاری‌ها و اجرا ندارند. بنابراین برگزاری انتخابات آزاد و حداکثری و تقویت فعالیت‌های احزاب نقشی اساسی در تحقق حاکمیت قانون دارد.»

او در همین مورد ادامه می‌دهد: «بنابراین اکثر کشورهای دنیا دارای قانون اساسی‌اند که قانون مادر تلقی می‌شود و معتقدند که باید تلاش کرد تا همگان اعم از مردم و حاکمان در برابر این قانون تسلیم باشند تا حکومت دیکتاتوری نشود. اما در مورد اینکه در تمام کشورها حاکمیت قانون به مفهوم واقعی آن وجود دارد، جای تردید جدی است. همه حاکمیت قانون را به عنوان یک ارزش قبول دارند و آن را مانند آزادی، حقوق بشر، تساوی حقوق و… یک مفهوم زیبا می‌دانند، اما تمام این‌ها واژگانی مظلوم اند که در بسیاری از نقاط جهان تنها نامی از آن‌ها باقی مانده و عملا به جای حاکمیت قانون، حاکمیت افراد، گروه‌ها و جریانات و جناح‌های خاص سیاسی در جریان است‌. در این نظام‌ها، اقلیتی به نام قانون در حال حکومت بر اکثریت بوده و ویژه‌خواری می‌کنند.»

آرین‌منش در همین مورد و با اشاره قانون اساسی ادامه می‌دهد: «در قانون اساسی اکثر کشورهای جهان در مورد یکسان بودن تمام افراد در برابر قانون، لزوم برخورداری تمام مردم از حقوق مساوی، رعایت حقوق زنان، اهمیت حفاظت از جان مردم، ممنوعیت تفتیش عقاید و آزادی مطبوعات به صراحت صحبت شده است، اما چیزی که عملا اتفاق می‌افتد، منطبق با قانون اساسی نیست و حتی در بسیاری از کشورها که به‌ عنوان‌ کشورهای دموکراتیک شناخته می‌شوند هم رگه‌هایی از دیکتاتوری وجود دارد. البته کشورهایی که در آن‌ها انتخابات آزاد برگزار می‌شود و احزاب سیاسی فعالیت‌های اثرگذار دارند، قاعدتا قوانین هم به نحو مطلوبتری اجرا می‌شود، زیرا خود مردم نظارت مستقیم بر عملکرد مسئولین دارند و مسئولین هم می‌دانند که اگر عمل خلاف قانونی را انجام دهند، بلافاصله با واکنش مردم، احزاب و جریانات رقیب مواجه خواهند شد. لذا در برخی کشورها حاکمیت قانون به میزان بیشتری محقق شده است.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)