کد خبر: ۴۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، روز جمعه گزارش‌ها درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق را تکذیب کرد، اما مقامات اسرائیلی همچنان معتقدند که این توافق ظرف چند هفته آینده به نتیجه می‌رسد. این مقامات مدعی هستد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از قبل به دلایل سیاسی و در آستانه نامزدی مجدد در انتخابات ۲۰۲۴، چنین تصمیمی را گرفته است. مقامات اسرائیلی گفتند، بایدن به دنبال این است که تا حد ممکن، از دستاورد‌های سیاسی از جمله کاهش تنش با ایران رونمایی کند تا پس از آن بتواند به سمت پیشبرد عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی که مستلزم دادن امتیازات قابل توجهی به ریاض است، حرکت کند.

یدیعوت احارونت نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، روز جمعه گزارش ها درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق را تکذیب کرد، اما مقامات اسرائیلی همچنان معتقدند که این توافق ظرف چند هفته آینده به نتیجه می رسد. این مقامات مدعی هستد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از قبل به دلایل سیاسی و در آستانه نامزدی مجدد در انتخابات 2024، چنین تصمیمی را گرفته است.
به گزارش  «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: مقامات اسرائیلی گفتند، بایدن به دنبال این است که تا حد ممکن، از دستاوردهای سیاسی از جمله کاهش تنش با ایران رونمایی کند تا پس از آن بتواند به سمت پیشبرد عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی که مستلزم دادن امتیازات قابل توجهی به ریاض است، حرکت کند.
مقامات اسرائیلی می گویند توافق امریکا با ایران محدود خواهد بود. هیچ نشستی با حضور اعضای ارشد دو کشور برگزار نخواهد شد و مراسم امضای رسمی توافقنامه در کار نخواهد بود. ایران غنی سازی اورانیوم خود را به 60 درصد محدود می کند، همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش می دهد و زندانیان آمریکایی را آزاد می کند. سپس ایالات متحده میلیاردها دلار دارایی مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد.
این مقامات گفتند: «تصمیم گرفته شده است.» ایران به دنبال توافقی برای بازیابی مشروعیت خود در صحنه بین المللی و امکان از سرگیری تجارت با سایر کشورهاست.
نگرانی اسرائیل نسبت به این توافق به این دلیل است که توافق پیش رو، به برنامه موشک های بالستیک ایران، تولید پهپاد یا حمایت این کشور از گروه های تروریستی در خاورمیانه نمی پردازد. در اورشلیم به این نتیجه رسیده اند که به دلیل انگیزه های سیاسی بایدن و همچنین پایین آمدن سطح روابط تل آویو و واشنگتن پس از روی کار آمدن نتانیاهو و لایحه اصلاحات قضایی اش، اسرائیل توانایی زیادی برای تاثیرگذاری بر این توافق ندارد.
با این حال، مقامات اسرائیلی می گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که روابط بهتر بین واشنگتن و اورشلیم، از جمله دعوت از نتانیاهو برای دیدار با بایدن در کاخ سفید، منجر به نتیجه ای متفاوت درباره این توافق شود. یکی از مقامات گفت: «توافق با ایران هدف دولت بایدن است» و افزود که اسرائیل به شدت به این توافق حمله خواهد کرد و گفت که اورشلیم به این توافق پایبند نخواهد بود.
این مقام اسرائیلی گفت: «این توافق پر از نقص است». وی افزود: « این توافق به مسائلی نظیر رفتار ایران در منطقه از جمله تأمین مالی حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و ساخت پهپادها و موشک های بالستیک نمی پردازد. بنابراین ما به آن پایبند نیستیم.»
منابع غربی روز شنبه تایید کردند که مذاکرات برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران در حال انجام است و این مذاکرات در نهایت منجر به آزادی زندانیان آمریکایی و آزادسازی دارایی های ایران خواهد شد.
یک مقام ایرانی روز شنبه به رویترز گفت که صرف نظر از نحوه توصیف این توافق، هدف نهایی دستیابی به تفاهم متقابل است. وی اظهار داشت: «هدف ما استفاده از دیپلماسی برای درک درست و واقع بینانه شرایط و تلاش برای یافتن راه حل هایی برای جلوگیری از تنش ها و مدیریت شرایط موجود است. رمز موفقیت در این مسیر این است که نقش مخالفان دیپلماسی را به حداقل برسانیم.»
یک مقام غربی نیز در گفتگو با این خبرگزاری گفت که هدف از چنین توافقی جلوگیری از وخامت اوضاع و ممناعت از رویارویی نظامی احتمالی بین اسرائیل و ایران خواهد بود. این مقام گفت: «اگر ایرانی ها اشتباه محاسباتی داشته باشند، احتمال پاسخ قوی اسرائیل وجود دارد و این چیزی است که ما می خواهیم از آن جلوگیری کنیم.»
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در روز پنجشنبه در بروکسل، نگرانی تل آویو از حمایت ایران از تروریسم در لبنان، کرانه باختری و غزه را تکرار کرد. گالانت در این دیدار بر لزوم حفظ تهدید نظامی معتبر علیه ایران و حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل در خاورمیانه تاکید کرد. وززای دفاع امریکا و اسرائیل موافقت کردند که تیم هایی برای پیشبرد هماهنگی نظامی و امنیتی در مقابله با تهدید ایران ایجاد کنند.
آستین به گالانت گفت که باید از تنش با فلسطینیان در کرانه باختری اجتناب شود و برای این منظور، اسرائیل باید سرعت شهرک سازی را کاهش دهد. این اظهارات وزیر دفاع امریکا، بخشی از فشار واشنگتن بر اروشلیم است، چرا که اسرائیل اخیرا ساخت4500 واحد مسکونی جدید در شهرک ها را تصویب کرده است.
اسرائیل مدعی است که واحدهای جدید، بخشی از مجموعه واحدهای مسکونی است که قبلاً در فوریه مصوب و اعلام شده است و نقض توافقات حاصله با فلسطینی ها، مصر و اردن در مذاکرات ماه مارس در شرم الشیخ، نیست.

برچسب ها: آمریکا ، ایران ، برجام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)