کد خبر: ۴۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تشریح علائم بیماری تب مالت،‌ گفت: طی سال گذشته متاسفانه بروز موارد با افزایش مواجه بود و بخش زیادی از ابتلا به این بیماری نیز به دلیل استفاده از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه است و مهم است که مردم در مصرف این فرآورده‌ها دقت کنند.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تشریح علائم بیماری تب مالت،‌ گفت: طی سال گذشته متاسفانه بروز موارد با افزایش مواجه بود و بخش زیادی از ابتلا به این بیماری نیز به دلیل استفاده از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه است و مهم است که مردم در مصرف این فرآورده‌ها دقت کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شیرزادی‌ با اشاره به اینکه بروسلوز از جمله شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در ایران، خاورمیانه و نواحی وسیعی از جهان است، به قابل انتقال بودن بیماری بین انسان و حیوان اشاره کرد و گفت: معمولاً عفونت در انسان به تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا فرآورده‌های آنها وابسته است. تماس با حیوانات دچار سقط‌ جنین و مصرف شیر آلوده یا فرآورده‌های آن مخاطرات اصلی در تب مالت هستند.

وی تاکید کرد: به علت عدم وجود اطلاعات کافی از وقوع بیماری انسان و حیوانات در بسیاری از کشورها، یا به دلیل فقدان تسهیلات تشخیص و گزارشی، تخمین دقیقی از میزان شیوع تب مالت در سطح جهانی وجود ندارد. علاوه بر این بسیاری از موارد تب مالت در انسان خفیف بوده یا با تظاهرات بالینی غیرمعمول همراه ‌شده که به درستی تشخیص داده نمی‌شود.

سه  راه‌ انتقال بیماری تب مالت

وی درخصوص راه‌های انتقال تب مالت،‌ توضیح داد: انتقال از سه طریق اتفاق می‌افتد. راه اول از طریق تماس مستقیم از راه ملتحمه چشم (کونژنکتیو)، یا از طریق تماس خراش‌ها و جراحات پوست با ترشحات، مواد دفعی یا بافت‌های حیوانات آلوده یا اشیاء آغشته به ترشحات عفونی است. راه دوم نیز از طریق مصـرف بافت‌ها، مواد غذایی یا مایعات حـاوی باکتری بروسلا مانند شیرخام و فرآورده‌های لبنی آلوده خصوصا پنیر تازه، خامه و سرشیر است. موارد تب مالت انسانی ناشی از گوشت و فرآورده‌های آن کمتر از استفاده از فرآورده‌های لبنی آلوده است.

به گفته وی راه سوم انتقال بیماری نیز به شکل تنفسی و از طریق استنشاق ذرات عفونی معلق در آغل، اصطبل و آزمایشگاه است.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره علائم بیماری، اظهار کرد: علائم تا حد زیاد وابسته به نوع بروسلا است و بر اساس شدت بیماری به اشکال حاد، تحت حاد، مزمن و موضعی ایجاد می‌شود. در نوع حاد بیمار گرفتار لرز ناگهانی، درد عمومی بدن به خصوص درد پشت بوده و عرق شدید دارد. بیمار اشتهای خود را از دست داده و از ضعف و سستی شکایت می‌کند. در نوع تحت حاد نیز اغلب اوقات حالت تب‌دار اولیه وجود نداشته و آغاز آن بی سروصدا است ولی گاهی به دنبال مرحله تب‌دار حاد شروع می‌شود و شکایت اصلی بیمار از ضعف و خستگی است.

وی ادامه داد: در نوع مزمن بیماری غالباً علائم بعد از یک دوره تب‌دار برای سال‌ها باقی می‌ماند. در نوع موضعی نیز باکتری‌های بروسلوز می‌توانند در اعضاء مختلف بدن ایجاد عفونت موضعی کند که شایع‌ترین اعضاء مبتلا شامل استخوان‌ها، مفاصل، سیستم اعصاب مرکزی، قلب، ریه، طحال، بیضه‌ها، کبد، کیسه‌صفرا، کلیه‌ها، پروستات و پوست است. ممکن است عفونت موضعی به طور همزمان در چند محل نیز ایجاد شود؛ این شکل بیماری در اغلب موارد در ارتباط با نوع مزمن بیماری است.

وی افزود: به طور کلی بیماری به صورت حاد یا موذیانه شروع شده و با تب مداوم یا منظم با دوره‌های متناوب، تعریق فراوان به خصوص در شب، خستگی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن، سردرد، درد عضلانی و درد عمومی بدن تظاهر می‌کند.

افزایش بروز تب مالت طی ۱۴۰۱

وی در خصوص وضعیت بروز تب مالت در کشور، گفت: طی سال گذشته متاسفانه بروز موارد با افزایش مواجه بود و آمار مبتلایان به حدود ۲۲ هزار مورد رسید. متاسفانه قسمت اعظم ابتلا به تب مالت به دلیل استفاده از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه است و این موضوع مهم است که مردم در مصرف این فرآورده‌ها دقت کنند.

شیرزادی با تاکید بر اینکه اساس پیشگیری از تب مالت، کنترل آن در جمعیت حیوانی است، گفت: در کنار اقدامات زیربنایی مرتبط با بهداشت دام، ارتقاء آگاهی مردم در خصوص راه‌های انتقال و نظارت بر عرضه شیر و فراورده‌های لبنی بهداشتی و پاستوریزه، رکن دیگر مدیریت بیماری در جامعه است.

وی افزود: سازمان دامپزشکی در برنامه سالیانه خود واکسیناسیون فراگیر گوسفند و بز را با واکسن Rev۱ انجام می‌دهد که دُز کامل آن در بره و بزغاله‌ها و دُز کاهیده آن در بالغین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جمعیت گاوی نیز در واحدهای صنعتی برنامه تست و کشتار اجرا می‌شود و واکسیناسیون فراگیر گاوها و گوساله‌ها با واکسن IRIBA نیز به اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به اهمیت کنترل بیماری در جمعیت انسانی، بیان کرد: پیشگیری و کاهش بروز بیماری در انسان از طریق آموزش بهداشت به منظور کاهش خطرات شغلی و بیماری‌های منتقله توسط محصولات لبنی آلوده و پاستوریزه کردن شیر و فرآورده‌های آن باید انجام شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پربازدید ها

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)