رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه جنوب کرمان دومین تولیدکننده خرما در کشور است اما به دلیل ضعف بستهبندی و بازاریابی بسیاری از محصولات آن به خوبی شناخته نشده، گفت: شرایط تولید ۸۵ گونه گیاهی در جنوب کرمان وجود دارد اما خرما با بیش از ۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۰ هزار تن در سال یکی از محصولات مهم و اصلی آن را تشکیل میدهد.
به گزارش ایرنا، احمد احمدپور در همایش بررسی چالشها و مشکلات صنعت بستهبندی و صادرات خرما، با تاکید بر اینکه خرما یک مزیت برجسته و ویژه محصولات باغی در جنوب کرمان و حتی کشور است ادامه داد: در جنوب استان ۶۰ رقم تجاری خرما تولید میشود که این تنوع ظرفیت خوبی است.
وی یادآور شد: تولید یک قسمت کار و موارد بعد از تولید مهمتر از آن است به طوری که هرچقدر در تولید خوب عمل کنیم اما در بازاریابی و مارکتینگ خوب عمل نکنیم اتفاقی نمیافتد.
احمدپور اضافه کرد: باغداران و صادرکنندگان پیشرو جنوب استان به این نکته توجه ویژه ندارند و در شناسایی بازارهای هدف خوب عمل نشده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان افزود: تولیدکنندگان ما در نمایشگاهها و جشنوارهها حضور پیدا نمیکنند و این موجب ضعف شناخت تولیدکنندگان ما در کشور و خارج از کشور شده است.
وی با بیان اینکه عرضه و شناسایی در بازار مهم است و محصول جنوب کرمان توسط افراد دیگری عرضه میشود یادآور شد: با اینکه اعتباری برای حضور توسط سازمان در نمایشگاهها نداریم اما هر جا نمایشگاهی در اطراف ما برگزار شود با قدرت شرکت میکنیم.
احمدپور با اشاره به اینکه در دنیای تبلیغات و ارتباطات قرار داریم و یک برند در این دنیا بسیار اثرگذار است افزود: اتحادیه، صنف و انجمن در جنوب کرمان نداریم که با وجود آن میتوانیم در حوزه نمانام یا برند موفقتر عمل کنیم.
مهدی رمضانی یکی از صادرکنندگان شناخته شده کشور که در حوزه آموزش این حوزه فعال است هم در این همایش گفت: به دلیل بیتفاوتی تولیدکنندگان این منطقه خرمای آنها در شهرستانهای دیگر بستهبندی و فروخته میشود.
وی با بیان اینکه بستهبندی تغییر کرده و بستهبندیهای استاندارد در منطقه نمیبینیم افزود: بستهبندی باید از باغ شروع شود و اگر بستهبندیهای استاندارد استفاده نشود به دلیل اینکه خریداران مجبور به تغییر آن هستند هزینه مجددی اعمال میشود.
رمضانی با طرح این سئوال که چرا هیچکدام از تولیدکنندگان جنوب در فروشگاههای زنجیرهای حضور ندارند علت آن را همین نبود بستهبندی استاندارد و نیز نمانام(برند) دانست.