کد خبر: ۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل سیاسی استانداری کرمان:
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان گفت: مجموعه استانداری حامی احزاب و آماده کننده بستر فعالیت آنهاست و با محدود کردن احزاب بشدت مخالف هستیم.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان گفت: مجموعه استانداری حامی احزاب و آماده کننده بستر فعالیت آنهاست و با محدود کردن احزاب بشدت مخالف هستیم.

حجت الاسلام عباس اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 فضایی نو در جامعه ایجاد شد که به تبع گروه ها، احزاب و جریانات سیاسی تحت تاثیر آن قرار گرفتند و در این میان مقوله احزاب و فعالیت آنها که در دولت گذشته به حاشیه رفته بود مجددا به متن بازگشت.

اسفند امسال کشور شاهد رویدادی مهم در عرصه سیاسی کشور است؛ انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در شرایطی برگزار می شود که در حوزه سیاست داخلی تغییر و تحولات اساسی شکل گرفته است. 

ایجاد فضای باز و نشاط سیاسی یکی از اهداف و برنامه های دولت و تدبیر مبتنی بر اعتدال و عقلانیت بوده و به گواه بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب، اعتدالگرا، میانه رو و مستقل در این زمینه موفقیت های نسبی حاصل شده است.

استاندار کرمان نیز طی دو سال مدیریت عالی استان با محوریت قرار دادن وحدت حول توسعه و ولایت، دستور کار اصلی استان را مباحث اقتصادی قرار داد و از این رهگذار توانست افراد و گروه های مختلف سیاسی را حول اشتراکات دور هم جمع کند.

تا جایی که منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب، گروه ها و فعالان سیاسی استان کرمان یا همان منشور همدلی امسال با حضور معاون سیاسی وزیر کشور و نماینده ولی فقیه در استان رونمایی شد.

به همین دلیل و برای واکاوی در مورد احزاب استان و وضعیت فعلی آنها به سراغ مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان رفتیم. 

گرایش های سیاسی
حجت الاسلام عباس اسلامی با اشاره به این که در کشور دو گرایش غالب اصلاح طلب و اصولگرا وجود دارد گفت: این دو گرایش، غالب هستند که در دل این گرایش ها احزاب و گروه های دارای مجوز از کمیسیون ماده 10 وجود دارند و با عنوان اصولگرایی و اصلاح طلبی دور هم جمع شده اند و یک تفکر را ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به اینکه تفکر اصولگرایی یا تفکر اصلاح طلبی با هم ائتلاف هایی دارند افزود: ائتلاف های اصولگرا و اصلاح طلب در این مجموعه ها فعالیت می کنند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان خاطرنشان کرد: همین احزاب با عنوان اصولگرا و اصلاح طلب در کرمان به تبعیت از کشور به عنوان دو جریان، دو گرایش و دو تفکر به همین شکل فعال هستند.

فعالیت احزاب در مناسبت های خاص
وی گفت: فعالیت های احزاب اصولگرا و اصلاح طلب در سطح توقعات جامعه و سیاسیون نیست زیرا بیشتر این احزاب فقط در مناسبت های خاص مانند انتخابات یا در مقاطع خاص مانور سیاسی دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه در سال جاری انتخابات در پیش است، این احزاب فعال تر شده و با برنامه ریزی دقیق تر وارد عرصه فعالیت شوند.

حجت الاسلام اسلامی گفت: برخی از این احزاب با دارا بودن مجوزهای استانی فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: هم اکنون 48 حزب کشور شناسنامه دار هستند که می توانند در استان کرمان نیز فعالیت داشته باشند.

وی گفت: در مجموع 24 حزب فعال، 12 حزب نیمه فعال و 9 حزب غیر فعال در استان وجود دارد.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان افزود: از مجموع احزاب فعال در کشور سه حزب مخصوص و متعلق به استان کرمان است.

وی با اشاره به این که 29 حزب ملی در استان کرمان شعبه دارند گفت: سه حزب در استان کرمان ویژه بانوان هستند که به عنوان مجمع اسلامی بانوان کرمان،جامعه زینب کرمان و جمعیت زنان مسلمان نواندیش رفسنجان فعالیت می کنند.

سه حزب جدید در راه اخذ مجوز 
حجت الاسلام اسلامی ادامه داد: سه حزب جدید در استان کرمان نیز درصدد اخذ مجوز برای فعالیت هستند. 

وی گفت: این سه حزب جدید مخصوص استان کرمان هستند و پرونده این احزاب در حال حاضر در کمیسیون ماده 10 احزاب در نوبت دریافت مجوز قرار دارد. 

از فعالیت احزاب در کرمان راضی نیستیم
وی با تاکید بر این که از فعالیت احزاب در استان کرمان رضایتمندی نداریم افزود: ما توقع داریم احزاب با برنامه باشند، نیروسازی کنند، نیرو و مدیر پرورش دهند در حالی که در حال حاضر اینگونه نیست. 

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری کرمان بیان کرد: احزاب در تمام دنیا با برنامه به میدان فعالیت می آیند و البته در قبال برنامه هایشان پاسخگو هم هستند. 

وی گفت: هزینه تربیت مدیران نباید بر دوش دولت باشد، عیب و نقص مدیران باید در احزاب برطرف شود نه اینکه فرد به عنوان مدیر وارد سیستم دولتی شود و آن وقت به سراغ رفع نقایص او برویم. 

وی اضافه کرد: حدود 22 حزب اصلاح طلب و حدود 23 حزب اصولگرا در استان کرمان وجود دارد که البته این هم صحیح نیست و این تکثرگرایی در احزاب مورد پذیرش و قبول نیست. 

حجت الاسلام اسلامی با اشاره به وجود تشکل های 20 گانه اصولگرا و 20 گانه اصلاح طلب تصریح کرد: چه فایده این همه حزب داشته باشیم و بعد وقت بگذاریم تا آنها را دور هم جمع کنیم. 

شهید بهشتی انسانی تشکیلاتی بود
وی با بیان اینکه شهید بهشتی انسانی تشکیلاتی و حزبی بود گفت: این شهید گرانقدر در روزهای نخست پیروزی انقلاب به صحنه آمد و حزب جمهوری اسلامی قوی را برای اینکه حزب در کشور جا بیفتد راه انداخت. 

وی ادامه داد: مسوولان و سران کشور در آن زمان به دلیل تحمیل شدن جنگ در یک حزب جمع شدند و تخریب ها از بیرون در قالب تخریب و ترور شخصیتی و هم ترور فیزیکی افراد آغاز و موجب شد این حزب در مقطعی نتواند موفق شود و منجر به تعطیلی اش شد. 

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان گفت: به دلیل مسایلی که در کشور پیش آمد، امکان بازنگری و فکر کردن به احزاب از ابتدا اجرایی نشد و این امر دلایل زیادی از جمله جنگ، ترورها، دشمنی ها و مخالفت های استکبار جهانی با ما را داشت.

احزاب هیچ گاه در ایران فعال نبودند
وی افزود: احزاب در ایران نه تنها در دوره انقلاب حتی در قبل انقلاب هم فعال نبودند و اگر قبل از انقلاب هم احزاب فعالی وجود داشتند همان احزاب می توانستند به نوعی موفقیت و فعالیت خودشان را به دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتقال دهند. 

وی اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حزب واقعی در کشور وجود نداشت و آنچه که بود فقط احزاب خود ساخته حکومتی بودند. 

حجت الاسلام اسلامی با اشاره به این که در طول تاریخ ایران تا قبل انقلاب هیچ زمانی حزب نتوانسته رشد و جایگاهی پیدا کند گفت: این امر یا به دلیل عملکرد نادرست احزاب بوده یا اینکه حاکمیت ها فرصت ندادند. 

وی با بیان اینکه دولت های بعد انقلاب هیچکدام دولت حزبی نبودند افزود: درست است احزابی از آنها حمایت داشتند یا دولتمردان ما از یک تفکری حمایت کردند اما این موضوع به منزله اینکه متعلق به یک حزب مشخص باشند و از جانب آن حزب بالا آمده باشند و کار حزبی کنند، نبوده است. 

رویکرد دولت تدبیر و امید توسعه احزاب است 
وی با بیان اینکه دکتر روحانی نیز به عنوان یک حزب خاص به صحنه نیامده است اظهار کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید بر توسعه احزاب و توجه به آنها استوار است. 

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان با اشاره به توجه دولت یازدهم به احزاب و مجوزهای ارایه شده به احزاب در این دولت تصریح کرد: در این دولت چندین حزب جدید مجوز گرفتند. 

وی با تاکید بر اینکه رویکرد این دولت بر توسعه حزبی است گفت: در حال حاضر نیز افرادی در دولت یازدهم از بین اصولگرایان و اصلاح طلبان در حال فعالیت هستند. 

دولت جریان اعتدال را دنبال می کند
وی اظهار کرد: دولت دکتر روحانی جریان اعتدال را دنبال می کند یعنی به نوعی بیشتر طرفدار جریان اعتدال به معنای واقعی است. 

حجت الاسلام اسلامی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید درصدد است از توانمندی های همه افراد استفاده کند گفت: رییس جمهوری از یکسری نیروهایی که دوره های قبل آزمون پس داده بودند استفاده کرد یعنی ریسک نکرد و در واقع فرصت ریسک نداشت. 

وی افزود: دولت یازدهم با رفع مشکلات موجود، در دور بعدی فضای دیگری را تجربه خواهد کرد و از نظر سیاسی در دوره بعد دولت در یک فضای متحول شده خواهد بود. 

وی با اشاره به تفکر نو و جوان دولت یازدهم گفت: در حالی که در مدیریت قبلی به شکلی عمل کردیم که به اسم جوانگرایی بی تجربه گی را حاکم کردیم که دولت لطمه خورد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان با تاکید بر لزوم وجود جوانگرایی در دولت ها عنوان کرد: جوانگرایی باید در کنار استفاده از تجربه ها باشد نه اینکه تمام تجربه ها و تخصص ها را کنار زده و بعد نیروهای فاقد تجربه کاری و تخصص را انتخاب کنیم و البته این امر در هیچ کشوری پذیرفته نیست. 

وی خاطرنشان کرد: تفکر حزبی نیروها را از پایین ترین سطوح آموزش داده و به ترتیب سلسله مراتب، در بالاترین سطوح مدیریتی قرار می دهد.

وی درباره برنامه های استانداری کرمان برای فعالیت منسجم و فعال و همچنین توجیه و مشاوره احزاب گفت: دفتر سیاسی و انتخابات استانداری به عنوان حامی احزاب و آماده کننده بستر فعالیت احزاب فعالیت می کند و به دنبال محدود کردن احزاب نیست.

حجت الاسلام اسلامی با تاکید بر این که بشدت با محدود کردن احزاب و جریانات سیاسی مخالف هستیم افزود: معتقدیم هرچه جریانات سیاسی در کشور فعال تر باشند، حضور مردم در صحنه های مختلف پررنگ تر خواهد بود زیرا احزاب توانایی ایجاد نشاط در جامعه را دارند و می توانند در مردم انگیزه ایجاد کنند.

وی بیان کرد: احزاب و جریان های سیاسی می توانند مردم را به فضای سیاسی کشور علاقه مند تر کرده و آنها را کنار صندوق های رای بکشانند.

وی فعالیت احزاب، نشاط سیاسی در مردم و حضور پر رنگ مردم را از اهداف اصلی حوزه دفتر سیاسی و انتخابات برشمرد و گفت: در دفتر سیاسی استانداری همواره در مسیر تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری مردم گام بر می داریم.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان تاکید کرد: ما نظاره گر و رصد کننده فعالیت احزاب و گروه های سیاسی هستیم و در صورت تخلف احزاب، برابر قانون می توانیم گزارشات رسیده را پیگیری کرده و برخورد لازم را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: رصد فعالیت های احزاب و گروه های سیاسی به معنای امر و نهی کردن به آنها نیست.

وی گفت: با ابتکار استاندار کرمان کمیته های کاربردی از جمله کمیته سیاسی با حضور همه احزاب در استان کرمان فعال شده است.

حجت الاسلام اسلامی تصریح کرد: کمیته سیاسی تاکنون هر 45 روز یکبار با حضور احزاب دو طرف جلساتی را برگزار کرده و از دل این جلسه منشور همدلی و اخلاق انتخاباتی تدوین شده است.

وی گفت: با ابتکار شایسته تقدیر استاندار کرمان مشخص شد که با نشاندن احزاب کنار همدیگر شاهد ثمرات خوبی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: البته اشتباه نشود اگر ما بخواهیم احزاب را کنار همدیگر بنشانیم به معنای یکی کردن احزاب نیست زیرا ما بدنبال این هستیم که احزاب ما فعال سیاسی منتقد به برنامه ها و در کنار آن بسیار به لحاظ اخلاقی برادرانه در کنار یکدیگر باشند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان با بیان اینکه اصول کلی نظام از خطوط قرمز ماست گفت: هر کس که در چارچوب نظام و زیر چتر ولایت و قانون اساسی باشد محترم است و باید زمینه فعالیت برای او وجود داشته باشد.

وی افزود: زمینه فعالیت برای احزاب دارای مجوز وجود دارد و این احزاب می توانند دیدگاه و تفکر خود را پیش ببرند، دفاع کنند و تبلیغ کنند و در کنار آن می توانیم کنار هم باشیم و از بد اخلاقی ها نیز جلوگیری کنیم.

وی گفت: در شرایط کنونی نیز فعال کردن میز احزاب با حضور همه احزاب و گروه های سیاسی در شهرستان ها را طی نامه ای به فرمانداران مورد تاکید قرار داده ایم.

حجت الاسلام اسلامی افزود: قرار است جلسات میزهای احزاب هر ماه تا زمان برگزاری انتخابات برگزار شود تا حرف های آنها را بشنویم و به کار گیریم.

وی اظهار کرد: در صورت امکان به عنوان مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان در جلسات میز احزاب شهرستان ها حضور خواهم یافت.

وی گفت: مانند سایر کشورها در زمان انتخابات، رقابت باید به صورت جدی وجود داشته باشد و بعد از انتخابات نیز باید رفاقت ها تداوم یابد تا شاهد پیشرفت بیشتری باشیم.

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری کرمان بیان کرد: الگوی اسلامی و سیره بزرگان ما نشان می دهد که اخلاق مداری یکی از مهمترین شاخصه های رفتاری در زمان انتخابات و بعد از اعلام نتایج است.

وی گفت: برگزاری نشست های سیاسی با حضور تمامی گرایش ها می تواند بعد از پایان رقابت ها پذیرش شکست یا پیروزی را راحت تر کرده و تبعات احتمالی آن را نیز از بین ببرد.
برچسب ها: عباس اسلامی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

افراد مبتلا به کبد چرب لیمو را این طور مصرف کنند

به مناسبت روز دختر برگزار می شود؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمان

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کشف دو هزار قوطی شیرخشک احتکاری از انبار یک داروخانه در بم

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)