کد خبر: ۴۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: به دلیل آنکه تا ۱۶ مرداد ماه و فرصت پیش‌ ثبت‌نام زمان زیادی باقی نمانده باید اطلاع‌رسانی شود تا داوطلبان به صورت الکترونیکی فرآیند ثبت‌نام را انجام دهند. چنانچه داوطلبی این مرحله را از دست بدهد، دیگر نمی‌تواند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کند و ثبت‌نام در این مرحله الزامی و به نوعی پیش‌شرط است

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: به دلیل آنکه تا ۱۶ مرداد ماه و فرصت پیش‌ ثبت‌نام زمان زیادی باقی نمانده باید اطلاع‌رسانی شود تا داوطلبان به صورت الکترونیکی فرآیند ثبت‌نام را انجام دهند. چنانچه داوطلبی این مرحله را از دست بدهد، دیگر نمی‌تواند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کند و ثبت‌نام در این مرحله الزامی و به نوعی پیش‌شرط است

به گزارش ایلنا، محسن اسلامی دبیر ستاد انتخابات کشور، درباره روند پیش ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد انتخابات، مجلس شورای اسلامی همان‌طور که مطلع هستید که روز گذشته مجلس بند ماده ۵۳ قانون انتخابات یعنی بند مربوط به انتخابات تناسبی را حذف کرد و تکلیف آن به نوعی مشخص شد و علی‌القاعده باید قانون جدید به ما ابلاغ شود. آنچه که در قانون جدید مطرح است و در بازه زمانی که ما در آن هستیم اهمیت دارد، ثبت‌نام اولیه قبل از ثبت‌نام اصلی است که در قانون جدید به آن اشاره شده است.

وی افزود: تفاوت بین این دو قانون، ثبت‌نام اولیه یا به تعبیر ما پیش ‌ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی است. براساس محاسبه‌ای که ما انجام دادیم مواعیدی که در این قانون لحاظ شده مواعید زمانی است که ۱۶ مردادماه ثبت‌نام اولیه باید انجام شود. براساس قانون جدید که مصوب شد، وزارت کشور باید سامانه‌ای را به صورت الکترونیکی طراحی کند تا داوطلبانی که قصد ثبت‌نام در انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی دارند به این سامانه مراجعه کنند و به صورت الکترونیکی مدارک خودشان را بارگذاری کنند. همچنین پس از بارگذاری مدارک، متناسب با آن مدارک، دستگاه‌هایی که متولی راستی‌آزمایی مدارک هستند به صورت مستقیم نظر خودشان را نسبت به مدارک ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: فرض کنید اگر فرد، مدرک کارشناسی‌ارشد در دانشگاه دولتی یا آزاد، بهداشت و مدارک حوزه‌های علمیه داشت، به صورت مستقیم برای دستگاه‌هایی که اشاره کردم برای راستی‌آزمایی ارسال می‌شود و آنها آن مدارک را تأیید یا رد می‌کنند.  با توجه به زمان‌بندی که در دوره‌های گذشته داشتیم، شلوغی و ازدحامی که در روند ثبت‌نام بود، برای برخی از مدارک زمان کافی برای تأیید و راستی‌آزمایی نداشتیم. اما در قانون جدید، این اتفاق نمی‌افتد و ۷ روز زمان، برای ثبت‌نام داریم داوطلبان وارد می‌شوند مدارک‌شان را بارگذاری می‌کنند و احیانا اگر شامل ماده ۲۹ باشند، باید استعفا می‌دادند و مدارکش باید ارائه شود یا اگر مدارک مربوط به ایثارگری دارند باید در سامانه بارگذاری کنند. قانون مشخص کرده ۶ دستگاه متولی، مدارکی که داوطلبان بارگذاری کردند را راستی‌آزمایی می‌کنند و این روند تا ثبت‌نام اصلی و نهایی ادامه دارد که اواخر مهرماه است.

اسلامی در ادامه گفت: در حقیقت بعد از آن فرآیند اصلی شروع ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی شکل می‌گیرد. هیأت‌های اجرایی شکل می‌گیرد و احیانا وزارت کشور، اگر براساس قانون، نیاز بود تا افرادی که ثبت‌نام کردند، به صورت حضوری در ستادهای ثبت‌نام یا فرمانداری‌ها یا ستادهای انتخابات حضور داشته باشند به صورت پیامک از آنها دعوت کرده و آنها مراجعه می‌کنند و بعد از روند نهایی ثبت‌نام، ثبت مدارک و رفع نواقص انجام می‌شود. این فرآیند جدید ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی است که به مرحله پیش‌ثبت‌نام مشهور است و ما این دو فرآیند را به صورت اطلاعیه از ستاد انتخابات کشور اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به زمان محدودی که وجود دارد، منتظر ابلاغ قانون جدید هستیم. به دلیل آنکه تا ۱۶ مرداد ماه و فرصت پیش‌ثبت نام زمان زیادی باقی نمانده باید اطلاع‌رسانی شود تا داوطلبان به صورت الکترونیکی فرآیند ثبت‌نام را انجام دهند، مجلس هم اعلام کرد به سرعت این مسیر را طی می‌کند تا خللی وارد نشود. همچنین براساس تصریحی که در قانون جدید عنوان شد، اعلام شده چنانچه داوطلبی این مرحله را از دست بدهد، دیگر نمی‌تواند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کند و ثبت نام در این مرحله الزامی و به نوعی پیش‌شرط است که باید مورد توجه داوطلبان قرار بگیرد. حتما اطلاع‌رسانی به صورت گسترده خواهد تا دواطلبان مدارک خودشان را آماده کنند و و به صورت آنلاین و برخط ثبت نام انجام می‌شود آدرس سامانه هم به زودی اعلام خواهد شد. داوطلبان می‌توانند از سیستم یارانه شخصی، منزل یا محل کار به صورت آنلاین ثبت‌نام را انجام دهندنیازی به حضور فیزیکی به وزارت کشور، فرمانداری‌ها و ستادهای انتخاباتی ندارند و اگر سوالی داشته باشند به فرمانداری‌ها و ستادهای انتخابات سراسر کشور اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهیم تا جوابگوی سوالات باشند.

وی همچنین افزود: مهلت پیش ثبت نام ۷ روزه بوده و تمدید زمان آن در قانون نیامده است. همچنین نمایندگان فعلی هم باید در مرحله پیش ثبت نام نیز شرکت کنند.

اسلامی در پاسخ به این سوال که روند احراز هویت به چه صورت است، گفت: زمانی که داوطلبان مدارک خود را بارگذاری کنند، طی ۷۰ روز پیش رو زمان داریم اما قانون اعلام کرده است که تا یک ماه قبل از ثبت‌نام نهایی، ۶ دستگاهی که اشاره کردم باید صحت و راستی‌آزمایی مدارک بارگذاری شده را به وزارت کشور اعلام کنند و امیدواریم دستگاه‌های مسئول همکاری کنند تا این زمان به عقب نیافتد.

دبیر ستاد انتخابات کشور درباره روند تایید صلاحیت‌ها به چه شکل خواهد بود، گفت: زمانی که هیأت‌ اجرایی شکل بگیرد؛ زمان اصلی روند تایید صلاحیت‌ها را اعلام خواهیم کرد. اما حدود ۲۷ مهرماه شروع فرآیند ثبت‌نام نهایی را خواهیم داشت و زمانی که دستور شروع ثبت‌نام نهایی اعلام شود، هیأت‌های اجرایی تشکیل می‌شود، مدارک به هیأت‌های اجرایی واگذار می‌شود و آنها وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را دارند و فرآیندهای احراز صلاحیت‌ها هم در آن زمان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: مرحله‌ای که به آن اشاره شد، مرحله‌ای برای ثبت‌نام و مدارکی است که داوطلب باید برای ثبت‌نام بدهد. با توجه به تجربیات سال‌های گذشته، ازدیاد جمعیت، تعداد زیاد داوطلبان و بررسی مدارک ثبت‌نام، این مسئله به وجود آمده است. به طور مثال یک نفر باید برای اخذ مدرک ارشد و تحصیلات خود از طرف وزارتخانه مکاتبه انجام می‌داد که این کار برای زمان قدیم بود. اما در حال‌حاضر زمان مطلوب برای ما وجود دارد تا دستگاه‌های مختلف مدارک را تأیید کرده و ثبت‌نام فرد به صورت مناسب و درست و کاملا منطبق با قانون انجام شود. وقتی این مرحله طی شد، فرآیند اجرایی و تشکیل هیأت‌‌های اجرایی شروع می‌شود، فرمانداران ما هیأت‌های اجرایی را تشکیل داده و در این مرحله بررسی احراز صلاحیت‌ها که زمان آن به آخر مهرماه برمی‌گردد آغاز خواهد شد. در قانون گذشته به این شکل بود که فرآیند ثبت نام نهایی ۱۹ آذر بود اما در قانون جدید دوماه عقب‌تر آمده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

تخریب بخشی از یخدان محمودآباد سیرجان در بارش‌های اخیر

کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)