کد خبر: ۵۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
ارسال به دوستان
ذخیره
روابط عمومی آستان مطهر حضرت امام خمینی (س) در جوابیه‌ای به مطلب توهین‌آمیز روزنامه جوان نوشت: اگر واقعا نگران سوت و کور بودن حرم امام هستید چرا در همین مناسبت ایام عاشورای امسال برنامه‌های حرم امام را در روزنامه‌تان اطلاع رسانی نکردید و مردم را تشویق به شرکت در آن نکردید. چرا در همین نوشته‌تان بر سر مسئولین رسانه ملی فریاد نکشیده‌اید که شما که بر سر سفره بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نشسته‌اید و از بودجه بیت‌المال صدها ساعت از شبکه‌های متعدد صدا و سیما برنامه‌های زنده و غیر زنده ، تکراری و غیر تکراری دهها مراسم کوچک و بزرگ از تکیه‌ها و امامزاده‌ها و هیئت‌ها را پخش می‌کنید و دقایق طولانی از اخبار روزانه و شبانه را به این مراسم اختصاص می‌دهید چرا برنامه‌های حرم امام را پخش نمی‌کنید؟

روابط عمومی آستان مطهر حضرت امام خمینی (س) در جوابیه‌ای به مطلب توهین‌آمیز روزنامه جوان نوشت: اگر واقعا نگران سوت و کور بودن حرم امام هستید چرا در همین مناسبت ایام عاشورای امسال برنامه‌های حرم امام را در روزنامه‌تان اطلاع رسانی نکردید و مردم را تشویق به شرکت در آن نکردید. چرا در همین نوشته‌تان بر سر مسئولین رسانه ملی فریاد نکشیده‌اید که شما که بر سر سفره بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نشسته‌اید و از بودجه بیت‌المال صدها ساعت از شبکه‌های متعدد صدا و سیما برنامه‌های زنده و غیر زنده ، تکراری و غیر تکراری دهها مراسم کوچک و بزرگ از تکیه‌ها و امامزاده‌ها و هیئت‌ها را پخش می‌کنید و دقایق طولانی از اخبار روزانه و شبانه را به این مراسم اختصاص می‌دهید چرا برنامه‌های حرم امام را پخش نمی‌کنید؟

به گزارش جماران؛ جوابیه روابط عمومی آستان مطهر حضرت امام خمینی(س) در پی می‌آید:

بسمه تعالی

با کمال تأسف اولین روز پس از عاشورای حسینی گردانندگان روزنامه جوان با درج مطلبی توهین آمیز و متضمن چندین دروغ در رابطه با مراسم برگزار شده در سه شب و روز تاسوعا و عاشورا و شام غریبان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) در حرم مطهر امام خمینی (س) با تیتر "این سکوت شأن حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی نیست" اقدام به عقده گشائی‌های تکراری خویش علیه یادگار حضرت امام و متولی آستان حضرت امام نموده‌اند. جهت روشنگری و پاسخگویی به دروغ پردازی این روزنامه نکات زیر را به عرض خوانندگان محترم می‌رسانیم:

1 – دقیقا بر خلاف ادعای القایی نویسنده روزنامه که چند بار با بازی با کلمات از "بی‌برنامگی و بی‌اطلاعی زوار و مردم تهران  از برنامه سوگواری در حرم امام خمینی" سخن گفته است؛ خبر مربوط به 5 برنامه تدارک شده برای سه شب و دو روز تاسوعا و عاشورا، 8 روز قبل از شروع برنامه‌ها  از روز اول محرم (28 تیر 1402) در پایگاه خبری جماران و کانال‌ها و سایت‌های خبری متعدد کشور مرتب اطلاع رسانی شده بود آن هم در جدولی بسیار منظم با ذکر اسامی قاریان و سخنرانان و مداحان قبل و بعد از سخنرانی و زمان برنامه.

2 – بر خلاف ادعای القایی خبرنگار و نویسنده روزنامه جوان که با الفاظی وهن‌آمیز نسبت به یادگاران امام و سخنران مجلس و سینه زنان، اجرای برنامه را نیز بی‌نظم و توأم با بی‌برنامگی معرفی کرده است، در حالیکه هر 5 برنامه ویژه سوگواری ایام تاسوعا و عاشورا در حرم حضرت امام خمینی به طور دقیق و کاملا طبق برنامه از قبل اعلام شده، منظم و برخلاف ادعای نویسنده مبنی بر جمعیت اندک شرکت کنندگان، با حضور چند هزار زائر در هر برنامه توسط قاریان و مداحان معتبر و معروف و چند تن از شخصیت‌ها و سخنرانان محترم کشور برگزار شده‌اند. اخبار، فیلم‌ها و عکس‌های این مراسم‌ها در سایت جماران و برخی خبرگزاری‌های دیگر منتشر گردیده و قابل مشاهده می‌باشند.

3 –  از روزنامه‌ای که متعلق به یکی از دو ارگان نظامی رسمی کشور می‌باشد دور از انتظار است که به واسطه ذهنیت‌های – البته ناروای - سیاسی و جناحی که حضرت امام خمینی به شدت آنان را نسبت به ورود به این مسائل پرهیز داده‌اند، درباره اجرای برنامه‌ای فوق‌العاده منظم و پرشور که توسط هیئت عزاداری دژبانی مرکز و دیگر واحدهای مخلص ارتش جمهوری اسلامی در حرم بنیانگذار نظام مخلصانه اجرا شده است با تعابیری نامناسب و نگاهی منفی قلمفرسایی کند. لازم به یادآوری است که این برنامه طبق سنتی است که از زمان حیات مرحوم یادگار امام همه ساله در شب تاسوعا یا عاشورای حسینی در حرم امام(س) توسط هیئت عزاداری متشکل از سربازان و درجه‌داران مخلص ارتش در جمع کثیری از زوار حرم برگزار می‌شود و اتفاقا از آنجا که پخش مستقیم و یا غیر مستقیم برنامه‌های حرم حضرت امام خمینی و حتی اطلاع رسانی از اخبار این برنامه‌ها ظاهرا در سیاست‌های سال‌های اخیر سازمان صدا و سیما ممنوع گردیده است!! سینه‌زنی و سوگواری این هیئت عزاداری ارتش در حرم امام در غیاب دوربین‌های تظاهر برانگیز صدا و سیما، هم طبیعی‌تر و هم پرشورتر و مخلصانه‌تر از بسیاری از برنامه‌هایی است که به صورت نمایشی ضبط و پخش می‌شوند.

علیهذا این عبارت در روزنامه جوان که نوشته است "جمعی سربازان ارتش جمهوری اسلامی با طبل و سنج... کمی بعد سربازان بیشتری را می‌آورند و سیدعلی خمینی نوه امام هم به جمع می‌پیوندد و سیدمحمدحسن ابوترابی، امام جمعه هم به عنوان سخنران پشت تریبون می‌رود باقی‌اش چه اهمیتی دارد؟ همین‌ها کافی است که بدانیم تولیت حرم امام خمینی(ره) برنامه خاصی برای شب تاسوعای این حرم نداشته و مردم تهران هم مطلع از این بی‌برنامگی...."!!! خلاف نویسی و این تعابیر منفی نسبت به سربازان و ارتشیان سوگوار هرگز زیبنده روزنامه وابسته به  یک نهاد انقلابی و نظامی نیست. ظاهرا خودبزرگ بینی و خود حق پنداری حتی در ادبیات خبرنگار و گزارش نویسان این روزنامه نیز نهادینه شده است.

4 – این ادعای روزنامه که نوشته است حتی "حد اقل شربتی به خیرات تاسوعا و عاشورا..." را هم از کام تشنه زائران دریغ کرده‌اند! نیز دروغ است. از روز پنجم محرم دو ایستگاه صلواتی به همت شهرداری منطقه در محوطه حرم مطهر از ساعت 5 بعد از ظهر تا آخر شب با چای و شربت از زوار و مسافران پذیرایی می‌کردند.

همچنین ادعای عدم پذیرایی از عزاداران امام حسین در ایام تاسوعا و عاشورا در حرم امام، و ادعای وجود جمعیت اندک در مراسم آن هم با تعابیری سخیف و کینه توزانه نسبت به یادگار حضرت امام دروغ آشکار دیگری است که در نوشته روزنامه آمده است. در حالیکه در همان شب تاسوعای حسینی که موضوع اصلی گزارش مذکور می‌باشد نه تنها بیش از 5000 پرس غذای گرم با نوشیدنی از محل نذورات مردمی به صورت محترمانه، نه به سبکی که مطلوب برخی حضرات است، در زائرسراهای حرم مطهر و یا هنگام خروج در ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عزاداران و هیئت‌ها تقدیم عزاداران و یا در محوطه حرم مطهر و پارکینگ‌ها تقدیم زوار محترم شده است، در 4 برنامه دیگر این ایام نیز هر برنامه به طور متوسط بیش از 5000 هزار پرس غذای گرم نذری و بهداشتی از عزیزان سوگوار پذیرایی محترمانه به عمل آمده است. یادآور می‌شود که در شب تاسوعا برخلاف ادعای این روزنامه علاوه بر 1500 نفر جوانان مخلص عضو هیئت عزاداری ارتش، 600 نفر از بانوان سوگوار حسینی به صورت گروهی از اسلام شهر و 2500 نفر اعضای چند هیئت مذهبی و جمعی قابل توجه از مسافران و زائران تهرانی به صورت منفرد و خانوادگی در مراسم حرم حضور داشتند. و جمعیت حاضر در 4 برنامه دیگر نیز به طور متوسط بیشتر از شب اول بوده است.

ظاهرا خبرنگار روزنامه به این نکته بدیهی توجه نداشته است که فضاهای وسیع چند صد هزار نفری داخل محوطه باز و یکپارچه حرم و صحن‌ها و محوطه‌های بیرونی حرم امام خمینی خصوصا با توجه به فاصله‌ای که با شهر تهران دارد قرار نبوده و نیست که در همه مناسبت‌ها و مراسم مذهبی مملو از جمعیت باشند، به ویژه آنکه در ایام محرم و عاشورای حسینی مراسم عزاداری در شهرهای بزرگ و خصوصا تهران به طور سنتی توسط هیئت‌های عزاداری و ساکنان مجاور تکایا و مساجد، عمدتا محله محور می‌باشند و قرار هم نیست که این سنت حسنه که باعث برگزاری مجالس خالصانه عزاداری در گستره شهر و تمام محله‌های آن می‌باشد تعطیل و تبدیل شوند. البته علیرغم این واقعیت با تنها نکته مثبت مندرج در نوشته روزنامه جوان هم‌صداییم که با همت دستگاه‌های مختلف و خصوصا نگاه و اقدام مسئولانه‌تر از سوی وعاظ و هیآت مذهبی تهران می‌توان از ظرفیت بسیار خوب آستان امام خمینی هم در مناسبت محرم و دیگر مناسبت‌های مذهبی سالانه بهره بیشتری برد.

اگر از ابتدا، هدف این روزنامه تنظیم یک گزارش تخریبی علیه حرم امام خمینی و مسئولین آن نبوده است آیا اخلاق اسلامی و اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای ایجاب نمی‌کرد که مدیر مسئول روزنامه قبل از انتشار این نوشته موهن خلاف واقع، فقط با یک تماس، ادعاهای خبرنگار اعزامی خویش را راستی آزمایی می‌کرد؟. اگر منظور نویسنده این است که به صورت 24 ساعته در ایام محرم از مسافران و زوار حرم امام پذیرایی و سه وعده تغذیه به عمل آید، نه آستان امام چنین امکاناتی را دارد و نه زائران و مسافران زایر امام خمینی چنین توقعی و نه در هیچ یک از حرم‌ها و بقاع متبرکه چنین چیزی وجود ندارد . ضمنا فراز اول این گزارش نشان می‌دهد که خبرنگار محترم مایل بوده است که با خودرو خویش  از درب مربوط به بخش‌های اداری حرم مطهر و بخش ویژه پاویون تردد نماید و از اینکه ایشان را همانند همه زائران و مردم و خبرنگاران به درب‌های اصلی ورودی حرم راهنمایی کرده‌اند مکدر شده است.

5 – گذشته از اخبار کذب فوق، در این ایام خاص حسینی که انتظار می‌رود همه سوگواران و بالاخص مدعیان پاسداری از مرام و فرهنگ سالار شهیدان تحت تأثیر فضای معنوی این ایام حد اقل برای مدتی از بداخلاقی‌های متداول فاصله بگیرند، آنچه موجب تأسف شدیدتر است اینکه در این نوشته بی‌هیچ ارتباطی بین موضوع گزارش و مطالبی که ابتدا آورده است و مطلب بعدی ناگهان با پیش کشیدن ساختمان و نمای داخلی حرم امام و همچنین موضوع قطع سخنان یادگار حضرت امام در سالگرد امام خمینی در سال 89، منظور اصلی نویسنده و انتشار دهندگان، عیان می‌گردد، و مشخص می‌شود که هدف از انتشار این گزارش خلاف واقع، عقده گشائی سیاسی و تخریب شخصیت یادگاران حضرت امام و وارونه جلوه دادن حقایق مربوط به فلسفه احداث حرم حضرت امام بوده است پروژه‌ای که به عنوان یک طرح جامع ملی، نه در تپه‌های عباس‌آباد و شمال تهران بلکه در جنوبی‌ترین و نزدیکترین به مناطق محروم جنوب پایتخت اجرا شده است که آثار و برکات این اقدام ارزنده مرحوم یادگار امام و مدیران پاکدست و شایسته این پروژه افتخارانگیز در شکستن انحصار و تمرکز امکانات شهری در شمال و مرکز پایتخت و کشاندن آن به جنوب تهران (نظیر مترو، بزرگ راه‌ها، فرودگاه بین‌المللی، ساماندهی خروجی فاضل آبها و آبهای سطحی، احداث صدها هکتار درختکاری در بیابان‌های خاک آلود واقع در پروژه شهر آفتاب، جمع آوری و انتقال صدها واحدهای صنعتی و دامداری آلوده کننده محیط زیست و توسعه طرح‌های مخابرات و برق و آب و گازرسانی به جنوبی‌ترین روستاها و شهرک‌های محروم واقع در پیرامون حرم امام) و همچنین ایجاد امکانات و خدمات فرهنگی، دانشگاهی و خدماتی گسترده برای زائران و مسافران در مجموعه حرم مطهر و محیط‌های پیرامونی را که اطلاعات مربوط به آن قبلا در پاسخ به موج تخریب گریهایی سازمان یافته‌ای که از همان سال 88 و 89 توسط محافلی خاص دامن زده شد، با تفصیل و استناد به آمار و واقعیتها بیان گردیده است. به راستی مسئولین این روزنامه چه پاسخی نسبت به این بداخلاقی بی‌دلیل و آشکار در این ایام معنوی و شریف حسینی دارند؟

 قابل تأمل و تأسف اینکه در همین بخش دوم و غیر مرتبط  نوشته مذکور نیز چندین مطلب خلاف واقع در رابطه با وضعیت پذیرایی بد از زائران در سالگرد سال 89 و وضعیت سرویس‌های بهداشتی و .... نیز چاشنی حمله بلاوجه نویسنده به تولیت آستان حضرت امام بیان شده است. تحلیلی که در پایان این مقاله تخریبی از چگونگی و چرایی قطع سخنان یادگار امام در سال 89 ارائه کرده است بی نیاز از رمز گشایی است و میزان صداقت و جهت گیری سیاسی انتشار دهندگان مطلب را آشکار می‌سازد.

6 – نکته پایانی آنکه این نوشته با تیتر "این سکوت شأن حرم بنیان گذار انقلاب اسلامی نیست" منتشر شده است با فرض دلسوزانه بودن منظور نویسنده و فرض صحت گزارش وی، جای این پرسش اساسی از دست‌اندرکاران روزنامه جوان و مسئولین بالاتر ایشان باقی است که چه کسانی در دو دهه اخیر با انواع شیوه‌ها از اینکه حرم امام خمینی به جز سالروز 14 خرداد، با توجه به فضاهای وسیع و امکانات بسیار مطلوبی که فراهم گردیده است مرکز تجمعات دینی و فرهنگی مردم تهران در مناسبت‌های مختلف باشد سنگ‌اندازی کرده‌اند؟ چه کسانی صدها بار مشابه محتوای تخریبگرانه همین نوشته را در سایت‌ها و روزنامه‌های خویش علیه حرم امام و مسئولین آن و یادگارامام منتشر کرده‌اند؟ چه کسانی بسیجیان عزیز را از حضور در برنامه‌های حسینیه جماران و حرم امام در مناسبت‌ها برحذر داشته‌اند؟ سازمان دهندگان اخلال چند باره هماهنگ شده در سخنرانی یادگار امام – که دوبار مورد عتاب رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفتند و بنا بود شناسایی و به ملت معرفی شوند چه کسانی بودند؟ اگر واقعا نگران سوت و کور بودن حرم امام هستید چرا در همین مناسبت ایام عاشورای امسال برنامه‌های حرم امام را در روزنامه‌تان اطلاع‌رسانی نکردید و مردم را تشویق به شرکت در آن نکردید. چرا در همین نوشته‌تان بر سر مسئولین رسانه ملی فریاد نکشیده‌اید که شما که بر سر سفره بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نشسته‌اید و از بودجه بیت‌المال صدها ساعت از شبکه‌های متعدد صدا و سیما برنامه‌های زنده و غیر زنده، تکراری و غیر تکراری ده‌ها مراسم کوچک و بزرگ از تکیه‌ها و امامزاده‌ها و هیئت‌ها را پخش می‌کنید و دقایق طولانی از اخبار روزانه و شبانه را به این مراسم اختصاص می‌دهید چرا برنامه‌های حرم امام را پخش نمی‌کنید؟ نظیر این پرسش‌ها فراوانند، و البته مسائل برای اکثریت قاطع مردم شریف و آگاهمان روشن است .

و العاقبه للمتقین

روابط عمومی آستان مطهر حضرت امام خمینی (سلام الله علیه)

12 محرم 1445 – 8 مرداد 1402

آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)