کد خبر: ۵۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان گفت:تحریم انتخابات در حقیقت سپردن تصمیم گیری در خصوص مسائل کشور به دست عده ای است که دنبال حداکثری کردن قدرت خود و فشار آوردن بیشتر به مردم هستند.
محمدرضا نژادحیدری عصر روز چهارشنبه در یک نشست خبری با بیان اینکه انتخابات مهمترین ابزار تغییر در سیاست‌هاست گفت:  هیچ تغییری محقق نمی‌شود مگر از مجرای مبارزات قانونی و مسالمت آمیز و اگر کسی وعده تغییر بدون حضور در انتخابات را داد دروغگو است.
وی افزود: بر این اعتقادیم که عدم مشارکت در انتخابات هیچ خیری برای جامعه ندارد.

دبیر کل

برای شرکت در انتخابات با موانعی روبرو هستیم

نژادحیدری گفت: به عنوان یک تشکل اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات با موانعی روبرو هستیم که تشکل‌های رقیب ما چنین موانعی را ندارند.
وی با بیان اینکه در جبهه اصلاحات الان دو نگرش عمومی وجود دارد گفت: یک نگرش معتقد است چون مردم تمایلی به مشارکت در انتخابات ندارند، ما نیز نباید در انتخابات شرکت کنیم. نگرش دیگر معتقد است که احزاب بایستی راهی که براساس تجربه آن را صحیح می‌دانند به مردم معرفی کنند و آن هم مشارکت در انتخابات است. 
وی افزود: جبهه اصلاحات فعلا در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد و نتوانسته تصمیم روشنی درباره انتخابات بگیرد.
نژادحیدری گفت: جبهه اصلاحات استان مدت‌ها قبل ماموریتش به پایان رسیده و دوره جدید آن تشکیل نشده است و جبهه اصلاحات در استان کرمان فعلا فعالیتی ندارد.
دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان افزود: جبهه اصلاحات کشور نیز نظری از استان نخواسته است و اساسا با تمرکزگرائی کار خودش را پیش برده است.

دعوت از نخبگان برای ثبت‌نام در انتخابات

این فعال سیاسی با بیان اینکه ما از مدتی قبل بحث درباره انتخابات در جمعیت شروع کردیم گفت:  در کنگره سالانه جمعیت تصویب کردیم در جلسه مشترک شورای مرکزی و روسای حوزه‌ها درباره انتخابات تصمیم‌گیری کنیم.
وی ادامه داد: در جلسه روز شنبه و پس از رأی‌گیری به عمل آمده مقرر شد، از همه نخبگان، مدیران سابق، فعالان اجتماعی، فرهنگی و اهالی صنعت و بازاریان و صنوف مختلف که این توان را در خودشان می‌بینند که مسئولیت نمایندگی را بر دوش بکشند، فعلا در این مرحله ثبت‌نام کنند.

تصمیم‌گیری درباره مشارکت در انتخابات پس از اعلام صلاحیت‌ها

نژادحیدری با بیان اینکه  طبیعتا تصمیم‌گیری در خصوص مشارکت در انتخابات به بعد از اعلام صلاحیت‌ها موکول خواهد شد گفت: راهبرد ما در این انتخابات «مشارکت در حد امکان» است و اگر در حوزه‌ای امکان رقابت معنادار داشتیم شرکت خواهیم کرد.
این فعال سیاسی با تاکید براینکه ما قائل به ترک صحنه انتخابات نیستیم افزود: در سال‌های گذشته اتفاقاتی در صحنه سیاسی کشور رقم خورده است که بسیاری از فعالان سیاسی را نسبت به انتخابات «بی‌تفاوت» کرده است که این موضوع برای کشور ما می‌تواند نگران کننده باشد.

دبیر کل

تورم باعث تضعیف طبقه متوسط شده

نژادحیدری گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد که جامعه برای شرکت در انتخابات با مسائل مختلفی روبرو شده است.
وی اولین مانع پیشروی مشارکت مردم را مسائل اقتصادی  دانست و گفت: تورم باعث تضعیف طبقه متوسط و بزرگ شدن شدن طبقه فرودست کشور شده است؛ این سطح از فشار اقتصادی یکی از موانع مشارکت مردم در انتخابات است.
نژادحیدری گفت: مساله دوم که در سطح جوانان با آن روبرو هستیم، مسائل اجتماعی که سبب افزایش نارضایتی شده است.
دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در تشریح سومین عامل پیش روی مشارکت مردم گفت: بخش‌هایی از جامعه در خصوص رقابت‌های سیاسی «عدالت سیاسی» را احساس نمی‌کند که تضعیف عدالت سیاسی به «کاهش رقابت» می‌انجامد.

وی ادامه داد: مسائلی که در سال 1400 صورت و ردصلاحیت های گسترده ای که صورت گرفت این احساس و شائبه فقدان عدالت سیاسی را تقویت می‌کند.

نژادحیدری گفت: زیر سوال رفتن انتخابات و زیر سوال رفتن جایگاه مجلس دغدغه بخش دیگری از جامعه است که بخش عمده آن به دلیل بمباران نارسانه‌های خارج از کشور صورت گرفته و بخشی از آن محصول سوءتدبیرهایی است که در داخل کشور کشور صورت گرفته است.

این فعال سیاسی گفت: لذا بایستی به منظور احیای جایگاه واقعی مجلس و همچنین احیای جایگاه انتخابات اقدامات وسیعی از سوی هم حاکمیت و هم احزاب صورت بگیرد.

مجلس و انتخابات هنوز هم مهم هستند

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان یادآور شد: با همین وضع موجود هم نهاد انتخابات و نهاد مجلس علیرغم تضعیفی که صورت گرفته جایگاه مهمی دارد و نباید جایگاه آن نادیده گرفته شود و ما از این روزنه‌ای که برای تغییر سیاست‌ها ایجاد می‌شود بایستی کمال استفاده را داشته باشیم.
این فعال سیاسی با بیان اینکه صحبت برای مشارکت در انتخابات در شرایط کنونی خیلی سخت است افزود: اما باید به مردم گفت یکی از دلایلی که نیروهای رادیکال در کشور فرصت پیدا می‌کنند فشارهایی را ایجاد کنند که موجب عصبانیت مردم بشود کناره‌گیری آنها از صحنه انتخابات در 1400 و 1398 است. 

به تصمیم مردم درباره انتخابات 98 و 1400 احترام می‌گذاریم؛ اما این تصمیم اشتباه بود

نژادحیدری افزود: کناره گیری و عدم مشارکت مردم در انتخابات یک کنش و یک تصمیم سیاسی است و ما به تصمیمی که مردم گرفتند احترام می‌گذاریم و قصد سرزنش آنها را نداریم؛ اما باید یادآوری کنیم که عدم شرکت در انتخابات تصمیم اشتباهی بود و این تصمیم اشتباه  الان خودش را در عرصه جامعه، فرهنگ و سیاست خودش را نشان می‌دهد. 
دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان گفت: مردم که امروز عصبانی هستند از برخی اظهارنظرها و برخی تصمیمات باید منشا و مبدا این تند شدن فضای کشور را در عدم مشارکت خودشان در فضای انتخابات جستجو کنند.

تندروها از عدم مشارکت مردم در انتخابات استقبال می‌کنند

این فعال سیاسی گفت: بخشی از جامعه تصور می‌کند که اگر در انتخابات شرکت نکند مسئولان را تنبیه می‌کند اما واقیعیتی که در لایه‌های زیرین سیاست ما با آن روبرو هستیم این هست که عده ای از نیروهای رادیکال از این عدم مشارکت استقبال می‌کنند و دنبال کاهش مشارکت هستند و در کاهش مشارکت هست که اینها می‌توانند کار خودشان را پیش ببرند. 

مشارکت در انتخابات باطل‌السحر تندروی است 

نژادحیدری افزود: در حقیقت در دوره‌های گذشته هرجا مردم تصمیم گرفته‌اند در انتخابات شرکت کنند، جلوی تندروی‌ها گرفته شده و در حقیقت شرکت در انتخابات باطل‌السحر تندروی در فضای سیاسی کشور هست.
دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان گفت: معتقدیم در حد مقدورات باید از فرصت انتخابات استفاده کرد و اجازه نداد که نیروهایی که این روزها به نام «خالص‌سازان» یا «انحصارطلبان» در جامعه مطرح هستند فرصت پیدا کنند تا به محدود کردن بیشتر جامعه بپردازند. 
وی ادامه داد: تحریم انتخابات در حقیقت سپردن تصمیم گیری در خصوص مسائل کشور به دست عده ای است که دنبال حداکثری کردن قدرت خود و فشار آوردن بیشتر به مردم هستند.

اسحاق جهانگیری نامزد نمی‌شود نه از کرمان نه از تهران

نژادحیدری در پاسخ به سوالی که چرا یک ماه قبل نسبت به اعلام موضع در این خصوص اقدام نکردید گفت: یک ماه قبل خود وزارت کشور هم نمی‌دانست قانون جدید نهائی می‌شود یا خیر. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نامزدی اسحاق جهانگیری از حوزه انتخابیه کرمان گفت: علاقمند بودیم که آقای جهانگیری از حوزه انتخابیه کرمان و راور نامزد بشوند و طرح آن هم در جمعیت مطرح شد، ولی متاسفانه ایشان قصد نامزدی در انتخابات مجلس را به طور کلی ندارند. 

امیدواریم ابراهیم جهانگیری نامزدی در انتخابات را بپذیرد

نژادحیدری در خصوص نامزدی ابراهیم جهانگیری گفت: دوستان در کرمان، سیرجان و بافت علاقمند هستند که ایشان نامزد بشوند و امیدواریم بپذیرند.

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی در خصوص نامزد مشخص این تشکل گفت: ما هنوز نامزدی را مشخص نکردیم، در این مرحله سیاست‌مان تشویق کسانی است که مناسب جایگاه نمایندگی هستند، بعد از تائید صلاحیت‌ها در این زمینه تصمیم می‌گیریم.

وی در پاسخ سوال دیگری گفت: ما دنبال تشویق شخصیت‌هایی هستیم که امکان بسیج جامعه را داشته باشند، در حال تلاش هستیم و ناامید نیستیم.

دبیر کل

به حضور چهره‌های شایسته در انتخابات کمک می‌کنم

نژادحیدری در پاسخ به این سوال که آیا خود او در انتخابات نامزد می‌شود یا نه گفت: من در انتخابات به عنوان نامزد حضور پیدا نخواهم کرد و علاقمند هستم در جایگاه دبیرکلی موضوع انتخابات را پیگری کنم و کمک کنم چهره‌های شایسته‌ای در عرصه حضور پیدا کنند. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص از هم گسیختگی اصلاح‌طلبان در کرمان گفت: جبهه اصلاحات در استان کرمان برخلاف بسیاری از استان‌ها همگرائی خوبی دارند و آن موضوعی که در ابتدای صحبت‌هایم گفتم مربوط به استان کرمان نمی‌شود و اختلاف نظر در سطح مرکز است. پایان یافتن ماموریت جبهه اصلاحات در استان به معنای از هم گسیختگی اصلاح‌طلبان کرمان نیست.

فقدان سازمان‌های موثر دلیل سیاست‌زدگی است

این فعال سیاسی در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست‌زدگی در کرمان نیز گفت: سیاست‌زدگی مخصوص استان کرمان نیست، سیاست امر تنیده شده با زندگی روزمره ما هست. سیاست در همه امور ساری و جاری است. اما سیاسی بودن با سیاست‌زدگی امر متفاوتی است.

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان افزود: سیاسی بودن اگر به مرحله سیاست‌زدگی برسد دیگر سازنده نیست بلکه ویرانگر است. دلایل مختلفی می‌شود درباره سیاست‌زدگی برشمرد ولی فکر می‌کنم فقدان سازمان‌های موثر در سیاست در کشور باعث عوام‌زدگی در کشور شده و زمانی که سیاست عوام‌زده شود به سیاست‌زدگی ختم می‌شود اما اگر سیاست را بتوانیم در قالب سازمان‌ها و احزاب شناسه‌دار دنبال کنیم قدری از سیاست‌زدگی کم خواهد شد. 

همگرائی جریانات سیاسی بر سر توسعه استان قابل بحث است

وی درباره نقش استاندار کرمان در همگرائی گروه‌های سیاسی تصریح کرد: استاندار کرمان فارغ از اینکه چه شخصی می‌تواند باشد طبعا نقش موثری می‌تواند در همگرائی سیاسی داشته باشد.

نژادحیدری افزود: اما ابتدا باید مشخص کنیم همگرایی به چه معنا است؟ همگرائی به معنای ادغام جریانات مختلف فکری در یک سازمان است؟ طبعا این شدنی نیست که اگر شدنی بود حزب جمهوری اسلامی فعالیتش متوقف نمی‌شد. اما همگرائی بر سر محورهایی مثل توسعه استان قابل بحث است و می‌توان درباره آن بحث کرد. 

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: البته من محور توسعه را در بین نیروهای سیاسی اصیل استان پذیرفته شده می‌دانم. 

تکذیب حمایت مرعشی از حسن‌پور

نژادحیدری در خصوص شایعه حمایت آقای مرعشی از نامزدی شهباز حسن‌پور در کرمان گفت: من این موضوع را قویا تکذیب می‌کنم. چند روز قبل از آقای مرعشی هم سوال کردم و ایشان گفتند تکذیب کنید. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)