کد خبر: ۵۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان:
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: دستگاه‌های دولتی اراضی بزرگی در اختیار دارند که استفاده‌ای از آن نمی‌کنند، اما از قرار دادن این اراضی در اختیار طرح نهضت ملی مسکن خودداری می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: دستگاه‌های دولتی اراضی بزرگی در اختیار دارند که استفاده‌ای از آن نمی‌کنند، اما از قرار دادن این اراضی در اختیار طرح نهضت ملی مسکن خودداری می‌کنند.

به گزارش تسنیم، رضا حافظی با اشاره به برنامه دولت در ارتباط با ساخت چهار میلیون مسکن، اظهار داشت: برش استانی این طرح، ساخت 129 هزار و 284 واحد ساختمان در چهار سال در استان کرمان در طرح نهضت ملی مسکن است.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اول اجرای این طرح و تاکنون 201 هزار و 123 نفر ثبت‌نامی در استان کرمان داشتیم، افزود: همه افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، واجد شرایط این طرح نبودند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه از این تعداد 120 نفر واجد شرایط بوده و فرم ج آنها سبز است و بیش از 48 هزار نفر تایید ‌نهایی شدند، گفت: بقیه این افراد هنوز تکمیل مدارک خود را انجام ندادند و زمانی که این افراد مدارک خود را تکمیل کنند به تعداد 48 هزار نفر افزوده می‌شود.

وی با اشاره به تایید نهایی 48 هزار و 983 نفر واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان، بیان کرد: ما ملزم هستیم برای این تعداد تامین زمین داشته و ساخت مسکن برای آنها داشته باشیم.

حافظی با بیان اینکه اکثر شهرهای استان کرمان جمعیت زیر 50 هزار نفر دارند، ادامه داد: در این شهرها کارگزار ما در طرح نهضت ملی مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در این شهرها، اراضی مورد نیاز طرح، تامین شده و در اختیار بنیاد مسکن قرار داده شده است، افزود: بنیاد مسکن وظیفه دارد این اراضی را پس از آماده‌سازی در اختیار مردم قرار داده و پس از آن خود مردم ساخت واحد مسکونی خود را انجام می‌دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه آماده‌سازی اراضی این طرح در خیلی از شهرهای استان آغاز شده است، گفت: متاسفانه در شهر کرمان برای انجام کار و آماده‌سازی اراضی با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در شهر کرمان توسط مشاور مشکلات فنی در تهیه نقشه‌های آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن پیش آمد و آماده‌سازی اراضی با تاخیر مواجه شد، ادامه داد: مسئله دیگری که در شهر کرمان داشتیم در ارتباط با قیمت آماده‌سازی اراضی بود.

حافظی با بیان اینکه برای افزایش سرعت و پایین آوردن هزینه آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن شش گروه از دستگاه‌های دولتی و نهادها به عنوان کارگزار انتخاب شد تا خارج از فرآیند مناقصه کار آماده‌سازی انجام شود، گفت: در مورد شهر کرمان چندین بار این فراخوان را به شش گروه کارگزار اعلام کردیم، اما به دلیل تفاوت قیمتی که بین مبلغ ابلاغی آماده‌سازی و مبلغ برآوردی این شش گروه وجود داشت، هیچ کدام از این کارگزاران به طور رسمی و دقیق اظهار تمایل برای آماده سازی این اراضی نکردند.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای کوچک ما، اراضی طرح نهضت ملی مسکن تحویل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شده است، افزود: در صورتی که زمین در برخی از شهرها هنوز به افراد واگذار نشده این واگذاری زمین به افراد در شهرهای کوچک باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه آماده‌سازی اراضی بیشتر در شهرها بزرگ و اصلی ما مانند کرمان و سیرجان باید انجام شود و ساخت و ساز به صورت انبوه‌سازی انجام می‌شود، گفت: مسئله اساسی ما در ارتباط با آماده‌سازی اراضی این طرح است.

وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی اراضی در برخی از شهرها وارد فرآیند مناقصه شده که یک فرآیند زمانبر است، بیان کرد: برای آماده‌سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در شهر کرمان چندین مرتبه مذاکراتی را با دستگاه‌های مختلف انجام دادیم و امیدوار هستیم که این مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد.

حافظی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های ساختمانی بر اساس برنامه زمان‌بندی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که همه آنها باید در کنار هم قرار گیرد، گفت: تورم و افزایش قیمت ناگهانی مصالح ساختمانی و مسائلی از این دست از عواملی است که برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی ساخت و ساز را با تاخیر و مشکل مواجه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه زمان‌بندی ساخت برای ساختمان‌های تا سه طبقه بین 18 تا 20 ماه است که عموماً توسط خود مردم ساخته می‌شود، افزود: برای ساختمان‌های از سه طبقه به بالا بین 24 تا 36 ماه زمان ساخت و ساز آنها برآورد می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه در هفته دولت تعدادی از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن و در نیمه دوم سال و برای دهه فجر هم حجم عمده‌ای از این ساختمان‌ها تحویل داده خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود واحدهای طرح نهضت ملی مسکن کرمان که توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود تا دهه فجر تحویل داده شوند.

وی با اشاره به اینکه در کرمان دو محدوده را برای اجرای این طرح در نظر گرفتیم که این اراضی آخرین ذخیره‌های اراضی دولتی داخل محدوده شهر هستند، بیان کرد: 108 هکتار در میدان بیرم آباد و ابتدای جاده قدیم ماهان در نظر گرفته شده که استعداد ساخت 9 هزار واحد مسکونی را دارد که نقشه‌های عملیات اجرایی آن توسط مشاور آماده شده و در حال روند انتخاب پیمانکار برای آماده‌سازی اراضی هستیم.

حافظی با بیان اینکه 58 هکتار زمین نیز جنب هنرستان کشاورزی رضوان برای این طرح اختصاص داده شده که استعداد ساخت 6 هزار واحد مسکونی را دارد، گفت: در مجموع 15 هزار واحد مسکونی را می‌توانیم در قالب این دو قطعه پوشش دهیم و مشکلی برای تامین زیرساخت‌ها برای این دو قطعه زمین نداریم.

وی با اشاره به اینکه با اختصاص این دو قطعه زمین، بانک زمین دولتی در محدوده شهر کرمان خاتمه پیدا کرده و نیازمند این هستیم که اراضی را به محدوده شهر کرمان الحاق کنیم، افزود: از سوی دیگر باید از توسعه و پراکندگی شهرها جلوگیری کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه شهر کرمان 13 هزار هکتار مساحت دارد و زمین‌های بزرگی در محدوده شهر کرمان وجود دارد که برخی از آنها در اختیار دستگاه‌های دولتی است، ادامه داد: براساس ماده 10 قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌های دولتی موظف هستند اراضی مازاد بر نیاز خود را در اختیار وزرت راه و شهرسازی قرار دهند تا در راستای طرح نهضت ملی مسکن استفاده شوند.

وی با اشاره به اینکه مکاتبات زیادی در این راستا انجام و درخواست شده که این اراضی در اختیار ما قرار داده شود، گفت: تا کنون تنها چند دستگاه این کار را انجام دادند اما خیلی از دستگاه‌ها اراضی بزرگی را در اختیار دارند که استفاده‌ای از آن نمی‌کنند اما به طرق مختلف از قرار دادن این اراضی در اختیار ما خودداری کردند و عملاً این زمین‌ها را در اختیار ما قرار ندادند.

حافظی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اصلی کرمان در این حوزه در پرداخت تسهیلات بانکی است، افزود: تا امروز جز بانک مسکن هیچ بانک دیگری در حوزه پرداخت تسهیلات ورود نکرده است، البته بانک ملی هم ظرف هفته‌های گذشته اعلام آمادگی کرده است.

وی با اشاره به اینکه می‌طلبد بقیه بانک‌ها هم در این حوزه ورود کنند، تصریح کرد: انداختن تمام بار این طرح بزرگ و ملی به دوش یک بانک، نواقص و مشکلاتی را در این حوزه ایجاد می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انهدام باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

ارسال بیش از 2 هزار اثر به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی سه روز آینده

بازدید از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان رایگان شد

رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی/هشدار به طبیعت‌گردها

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

رئیس پلیس‌راه استان کرمان: هزار و 66 نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند

پربازدید ها

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)