کد خبر: ۵۰۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
خاتمی در دیدار با اعضای جبهه اصلاحات:
رئیس دولت اصلاحات گفت: این که اصلاح طلبان بخواهند در انتخابات شرکت کنند یا نه، بستگى به تصمیم جبهه اصلاحات دارد؛ اما بالاخره حکومت باید راه‌ها را باز کند، حتى راه‌هاى حداقلى و نمی‌شود همه راه‌ها را بست و باز هم انتظار شرکت گسترده داشت.

رئیس دولت اصلاحات گفت: این که اصلاح طلبان بخواهند در انتخابات شرکت کنند یا نه، بستگى به تصمیم جبهه اصلاحات دارد؛ اما بالاخره حکومت باید راه‌ها را باز کند، حتى راه‌هاى حداقلى و نمی‌شود همه راه‌ها را بست و باز هم انتظار شرکت گسترده داشت.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمى گفت: وقتى که می‌گویید در انتخابات شرکت کنید ما می‌گوییم شما آنها را که نمی‌پسندید بیرون کرده و از حق شهروندی محروم کرده‌اید و راه‌ها را بر روی آنها بسته‌اید.

رئیس جمهور اسبق کشور این سخنان را در جمع اعضاى هیأت رئیسه جبهه اصلاحات ایران که به دیدار وى رفته بودند، بیان کرد.

وى در ادامه این اظهارنظر خود گفت: بله، اصلاح طلبان و بسیاری از مردم حق دارند و می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند اما باید روزنه‌ای وجود داشته باشد که بتوان شرکت کرد. البته این که اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات شرکت کنند یا نه، بستگى به تصمیم جبهه اصلاحات دارد؛ اما بالاخره حکومت باید راه‌ها را باز کند، حتى راه‌هاى حداقلى و نمی‌شود همه راه‌ها را بست و باز هم انتظار شرکت گسترده داشت.

خاتمى با بیان این که من بارها دیدگاه خودم را از منظر اصلاح‌طلبى یادآور شده‌ام و حتى در مقدمه بیانیه ١٥ ماده‌ای بیان کرده‌ام این روند و روال حکمرانی که وجود دارد، نه به نفع مردم است و نه در دراز مدت قابل دوام!، افزود: از سوى دیگر ما نمی‌خواهیم نظام از پا درآید؛ زیرا همانطور که گفتم براندازی را نه ممکن می‌دانم و نه مطلوب و حتى معتقدیم بسیاری از کسانى که ادعای براندازی دارند، موفق نمی‌شوند و اگر هم موفق شوند از جمله با کمک نیروهای خارجی خواهد بود که در این صورت ایران ما دچار هرج و مرج و خسارت‌های فراوان‌تری خواهد شد و نیز رنج و مصیبتی بر مردم که خواسته اصلى آنها زندگی کردن است، وارد مى‌شود که به مراتب بیشتر از حال و گذشته خواهد بود و ایران عزیز بیش از پیش آسیب خواهد دید.

رئیس دولت اصلاحات با تأکید مجدد بر این که ما هم با براندازی مخالفیم و هم با نحوه حکمرانی که وجود دارد، گفت: بنابراین به اینجا رسیدیم که خود اصلاحی شاید کم هزینه‌ترین و بهترین راه باشد. البته به شرطى که حاکمیت نظرات خیرخواهانه دیگران را تحمل کند و دست به اصلاح خود چه در ساختار، چه رویکرد و چه رفتار بزند.

وى اضافه کرد: ولی به نظر می‌رسد حاکمیت این پیشنهاد خود اصلاحی را هم یک نوع انحراف می‌داند و با آن نیز برخورد می‌کند و با شیوه و روشی که ما گفتیم نظام اصلاح شود و بماند و به هم نخورد، موافق نیست. در حالى که اگر خود اصلاحی صورت نگیرد به این معناست که حکومت در میان مدت به سمت خود براندازی پیش خواهد رفت. چرا که این روال حکمرانى، روالی نیست که بتواند تداوم داشته باشد.

خاتمى در ادامه به چرایى شکل‌گیرى جبهه پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اساسی این است که در کشورهایى مثل ما و با این نحوه حکمرانی چیزی به عنوان حزب، سندیکا، صنف به صورت نهادینه جا نیفتاده و به رسمیت شناخته نمی‌شود.اگر ما حزب و صنف به معناى واقعى داشتیم، دیگرى نیازى به جبهه نبود. سابقه احزاب شاهد این ماجراست؛ آنها یا قدرت ساخته‌اند و ابزاری در دست قدرت و یا متکی به بیگانه در خارج از کشور، و اگر هم استقلال داشته‌اند خیلی زود از صحنه خارج شده یا از کار افتاده‌اند. در حالى که احزاب باید قدرت ساز باشند و نه قدرت ساخته!

وى افزود: ما حزب به این صورت که در نظام‌های مردم سالار هست نداریم و چند حزب هم بودند که نتوانستند پا بگیرند چرا که یا مردم به آنها اعتنایی نکردند و خود به خود از بین رفتند و یا حکومت اجازه رشد به آنها نداد. بنابراین به گروه‌هایی با سلایق مختلف اصلاح‌طلبى که عنوان حزب و یا تشکیلات را دارند، گفته شد بیاییم این پراکندگی را سامان دهیم و گروه‌هایى که به هم نزدیکترند، به طور موقت جبهه تشکیل دهند.

خاتمى با بیان این که جبهه به این معنا نیست که در آن اختلاف وجود ندارد، گفت: همانطور که میان دو حزب و یک جناح هم اختلاف وجود دارد، در جبهه هم اختلاف هست. جبهه‌ای که در درونش اختلاف نباشد معنا ندارد. اما مهم این است که با تدبیر و عقلانیت کاری کنیم که اختلاف حل شود و به نزاع تبدیل نگردد. البته این کار مهمی است که مدیریت و هیأت رئیسه جبهه باید انجام دهند و ضمن رعایت بی‌طرفی نسبت به همه افراد و گروه‌ها، اهداف و وجوه مشترک میان آنها را پیدا کرده و به حفظ انسجام و وحدت کمک کنند.

وى تأکید کرد: البته ضمن آن که اختلافات در جبهه را باید به رسمیت شناخت اما یک چارچوب و اصولی هم باید تعریف شود تا بر اساس آن چارچوب هر نوع فعالیتی انجام گیرد، به خصوص در تصمیمات خاص! به این معنا که بحث و صحبت شود و نظرات مختلف با هم برخورد کند و به یک جمع‌بندی برسد. سپس وقتى جبهه با روشی دموکراتیک به یک جمع‌بندی با رأی اکثریت رسید، نتیجه آن باید عملی شود. اگر کسى در جبهه برخلاف اصول و معیارها و آن چارچوب عمل کرد، قابل قبول نیست.

خاتمى گفت: وقتی می‌گویند انسجام، به این معنا نیست که همه تابع یک نظر باشند. اما اگر چارچوبی پذیرفته‌ایم، انسجام و منطق حکم می‌کند در عمل نظر اکثریت مبنا قرار گیرد و باید انجام شود.

نه این که اگر نظرات افرادی، رأی اکثریت را نیاورد بگویند ما مى‌رویم و نظر خودمان را انجام می‌دهیم، این که صحیح نیست و نمى‌شود فردی بگوید چون این نظر جبهه را قبول ندارم پس خلاف آن را انجام می‌دهم، این غیر منطقی است.

رئیس دولت اصلاحات ضمن انسجام بخش خواندن مدیریت بهزاد نبوى در جبهه اصلاحات طى دوره قبل گفت: جا دارد در همینجا از آقای نبوی تجلیل کنم، با اینکه ایشان انسانی صاحب نظر و تحلیل در سیاست هستند و سوابق مبارزاتى چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب دارند، همواره به عنوان یک انسان فداکار، پیگیر مسائل تشکیلاتی هستند و توانستند نسبت به اختلاف‌های درون جبهه بیطرفانه و با درایت مدیریت کنند.

وى در خصوص انتخاب رئیس این دوره جبهه اصلاحات گفت: آقای نبوی اگر کنار رفتند به خواست خودشان این کار صورت گرفت. الحمدالله خانم منصوری جایگزین ایشان شدند که فرد توانایی هستند و من مدیریت و تدبیر خانم منصوری را به خوبی می‌شناسم.

خاتمى در ادامه در پاسخ به درخواست ارائه رهنمودهایى به جبهه خطاب به اعضاى هیات رئیسه گفت: توجه داشته باشید به هرحال این جبهه تشکیل شده است پس تلاش کنید اولا به هیچ قدرتی وصل نباشید و شما خودتان رهنمود ساز باشید و من هم به عنوان یک عضو کوچک جریان اصلاحات نظر خودم را می گویم. توقع من اما این است که جبهه کاملاً مستقل و بدون اتکاء به ارشاد و راهنمایی دیگران تصمیم بگیرد و البته این صلاحیت را هم دارد. در عین حال جبهه باید جستجو کند و ببیند به جز راه‌های تجربه شده، چه راه‌های مدنی دیگری برای اصلاحات وجود دارد تا انجام گیرد.

آذر منصورى رئیس جبهه اصلاحات نیز در ابتداى این دیدار ضمن قدردانى از مواضع رو به جلو خاتمى به خصوص مواضعی که بعد از جنبش زن زندگی و آزادی اتخاذ کرده است، گفت: به هر حال امسال انتخابات را در پیش رو داریم و با اینکه ما بنا نداشتیم به این زودی وارد بحث تحلیلی و تجویزی در مورد انتخابات شویم، اما تصویب و ابلاغ قانون جدید انتخابات و نیز اعلام زود هنگام زمان ثبت‌نام‌ها موجب شد جبهه وارد فاز جدید و ناگزیری از اعلام موضع و صدور بیانیه شود.

رئیس جبهه اصلاحات همچنین در باره رویکرد اعضاى جدید هیأت رئیسه این جبهه گفت: سعی ما در جبهه همگرایی و انسجام حداکثری است، اما قاعده تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای سازوکار مصوب جبهه با رای اکثریت است و طبعا اعضا اعم از حقیقی و حقوقی باید پایبند به تصمیمات جمعی باشند و البته امیدواریم اجماع معناداری در این دوره شکل بگیرد.

در ادامه و پیش از سخنان سیدمحمد خاتمى، هریک از اعضاى هیأت رئیسه تحلیل و نگاه خود نسبت به مسائل و شرایط کشور و نیز وضعیت حال حاضر جبهه اصلاحات را بیان کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: تعیین تکلیف کارگاه‌های ضایعاتی برای مقابله با سرقت

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی

سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کرمان می شود / پیش بینی رگبار پراکنده باران طی امروز و فردا

رئیس مرکز کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی: مصرف قلیان در جمعیت نوجوان در حال افزایش است

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

تیراندازی مرگبار؛ رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی در عنبرآباد دو کشته بر جای گذاشت

نقدی به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره خرابی دستگاه ام.آر.ای کلینیک بعثت و مجوز انرژی اتمی

کبد جوان 22 ساله کرمانی، به یک بیمار زندگی دوباره بخشید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)